Staat heel groot Zero op de verpakking.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoniqueT schreef:Helemaal mee eens. Goede vetten heb je hard nodig. Het ging mij er juist om dat koolhydraten vervangen worden door ongezonde verzadigde vetten.
Ik heb inmiddels ook de magere yoghurt bijvoorbeeld al vervangen door volle yoghurt en gebruik olie (geen kokosolie, want hoewel het gezond is, verhoogt het wel het cholesterol en daar moet ik dan weer voorzichtig mee zijn). Noten gebruik ik ook, vette vis is zeker ook gezond en met mate roomboter in plaats van margarine is ook geen probleem.
Maar snacks en vette vleeswaren die voor 70 procent bestaan uit zouten, ongezond vleesafval en e-nummers, vind ik dan weer uit den boze. Hoewel me net scherp te kennen werd gegeven dat ik mijn kritiek beter voor me kon houden, wil ik toch graag onderscheid maken tussen gezonde vetten die ieder mens nodig heeft en makkelijke kant-en-klaar vette happen.
Ik mis in het koolhydraatarme dieet wat als voorbeeld werd gegeven gezonde producten als tomaten en andere vitaminerijke producten. Ik snap het doel, afvallen door middel van ketose, maar aan de vitaminekant kom je dan wel heel wat tekort als je geen supplementen neemt. Groenten en fruit laat ik zeker niet staan, al zitten er koolhydraten in.
Amaris schreef:MoniqueT schreef:Maar bevatten leverworst en mayonaise dan ook nog stoffen die gezond zijn? Of dienen ze puur als vulling om geen honger te krijgen? Het voelt voor mij zo tegenstrijdig om vet te eten als ik af wil vallen.
Ik ken trouwens de hele werking van koolhydraten en vetten en voor mij is koolhydraatarm eten dubbel effectief omdat ik dan minder insuline nodig heb (ook vetopslag!), maar vervangen door vetten lijkt me dan weer zo tegenstrijdig.
Je hebt vetten gewoon keihard nodig. Je halve brein bestaat uit vet.
Die hele anti-vet hype is een beetje overtrokken. Je moet geen frituur gaan eten nee, maar volle kwark, bakken in goede (kokos)olie en noten bijvoorbeeld zijn hart-stikke gezond.
Amaris schreef:tja, ik eet al weken bakjes volle kwark (met noten) als ontbijt en ik val al weken af. Dus het heeft ook te maken met de rest van het voedingspatroon.
Laura82 schreef:In de volle kwark die ik vaak heb, zitten 110 kcal per 100 gram. Als je daar dus een normaal, of zelfs flink bakje van eet en dan aan je max voor een hele dag zit, is er toch echt iets niet goed. Van dat bakje kwark zal de gemiddelde mens ook veel langer vol zitten dan van een cracker, vanwege de eiwitten en vetten.
elenaMM77 schreef:volle kwark is hartstikke gezond, maar als ik daar een bakje van eet dan hangt dat bakje morgen aan mijn heupen of ik mag niets anders meer eten.. dat zelfde geld voor een bakje koffie met suiker en melk. niet omdat vet of koolhydraten slecht zijn, maar simpelweg omdat de totale voedingswaarde mijn voedingsbehoefte overschrijd, daarnaast zijn in koffie met suiker en melk, met name de suikercompenenten (meer de kristal dan de melksuiker natuurlijk) holle calorieën waar mijn lichaam eigenlijk niets anders mee doet dan het als snelle brandstof gebruiken. in een wasa vezelrijke cracker zit evenveel als in mijn bakje koffie met suiker en melk, maar daar kan mijn lichaam wel iets mee.
Citaat:Overigens wilde ik je echt niet wegsturen uit het topic. Kritiek is gewoon erg nuttig. Ik vond alleen dat je het wat hard bracht zonder enige ruimte voor interpretatie. Sorry als je je niet welkom voelde, dat was niet m'n bedoeling
bruintje123 schreef:De meeste koolhydraat arme diëten bestaan vooral uit erg veel groente.
Dan krijg je niet snel tekort aan vezels en vitamine.
bruintje123 schreef:En alleen de roosjes, of ook de stronk?
En ja gaat invriezen? Dat moet ik eens proberen. Bedankt voor de tip.
Laura82 schreef:Uiteindelijk proberen we volgens mij ook hetzelfde te zeggen elena. Namelijk dat het niet uitmaakt waar je de energie vandaan haalt, maar hoeveel energie erin en eruit gaat.
Wel heeft het mij ontzettend geholpen wat vollere producten te gebruiken (lang niet alles trouwens), omdat ik van die volle producten veel langer vol zit en daardoor veel minder eetbuien heb. Als ik aan de crackers ga, heb ik na 4 nog honger, en loop ik de hele dag met trek rond. Eet ik een bak volle kwark met lijnzaad en fruit zit ik vol tot mn volgende eetmoment. Evengoed eet ik 3 maaltijfen en 3 tussendoortjes en blijf ik makkelijk binnen mn calorieendoel, omdat ik veel kleinere porties kan eten als ik volle producten gebruik. Dis uiteindelijk eet ik zo juist minder kcal![]()
Als je alleen de suikers rekent bij kha maar wel crackers etc eet, zal je niet in ketose komen, en mis je een hoop voordelen van kha eten.
Er is zeker een verschil in koolhydraten, maar bij echt kha eten maakt dat niet uit.
elenaMM77 schreef:supermarkt/markt en gewoon online zoeken naar recepten.
en goed onderscheid maken tussen wat voor koolhydraten..
zo heb je bijvoorbeeld wasa vezelrijke crackers,
42 gram koolhydraten volgens mij per 100 gram
daarvan zijn echter slechts 2 gram suiker.
29 gram is vezels, die vallen ook onder koolhydraten bijvoorbeeld.
niet zozeer stuk staren het mijden van koolhydraten en speciaal voedsel online gaan inkopen.
Maar met gezond verstand winkelen en goed kijken waar de koolhydraten inzitten.
elenaMM77 schreef:supermarkt/markt en gewoon online zoeken naar recepten.
niet zozeer stuk staren het mijden van koolhydraten en speciaal voedsel online gaan inkopen.
omdat ze licht zoutig zijn, vind ik ze droog nog lekker bij een bakje koffie of thee ook.
mijn snackje is daarmee slechts 32kcal, met maar 0.2 gram suiker en als bonus ook nog eens 2.9 gram vezels.
suikermeisje schreef:elenaMM77 schreef:supermarkt/markt en gewoon online zoeken naar recepten.
Ik wil omdat ik diabetes heb minder koolhydraten eten. Maar die vezels vallen niet onder koolhydraten. Niet op tabellen op verpakkingen maar ook niet wat je lichaam ermee doet. Vezels komen nauwelijks in de bloedbaan terecht.
Dus als er 2 gram suiker is, hoeveel staat er bij koolhydraten? Want die worden net zo goed door je lichaam omgetoverd in suikers en als diabeet word je daar niet vrolijk van.
Ik zal eens in de winkel kijken naar die krakers want anders kan ik dat af en toe eens als tussendoortje eten.