koolydraad arm eten, waar te koop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:30

Als tip, bij de Action verkopen ze KHA Pasta, Noodles en rijst :)
Staat heel groot Zero op de verpakking.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:43

Toevallig las ik laatst een interessant artikel, dat de invloed van vet op het cholesterol nihil is (volgens mn internist is zelfs 90% genetisch bepaald en dus maar 10% voeding), veel minder dan ooit gedacht werd. Ook blijkt verzadigd vet veel minder ongezond dan gedacht.

Wel ben ik zelf ook voorstander van het gebruiken van koolhydraten uit groenten etc. Fruit liet ik toen ik kha at wel staan, met uitzondering van soms een hele kleine hoeveelheid rood fruit. Maar groenten at ik flinke hoeveelheden van, en daarmee bleef ik ook makkelijk in ketose. Zeker als je een dieet langer toepast heb je wel gewoon je voedingsstoffen nodig, voor kortdurend vind ik het minder spannend.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:49

MoniqueT schreef:
Helemaal mee eens. Goede vetten heb je hard nodig. Het ging mij er juist om dat koolhydraten vervangen worden door ongezonde verzadigde vetten.

Ik heb inmiddels ook de magere yoghurt bijvoorbeeld al vervangen door volle yoghurt en gebruik olie (geen kokosolie, want hoewel het gezond is, verhoogt het wel het cholesterol en daar moet ik dan weer voorzichtig mee zijn). Noten gebruik ik ook, vette vis is zeker ook gezond en met mate roomboter in plaats van margarine is ook geen probleem.

Maar snacks en vette vleeswaren die voor 70 procent bestaan uit zouten, ongezond vleesafval en e-nummers, vind ik dan weer uit den boze. Hoewel me net scherp te kennen werd gegeven dat ik mijn kritiek beter voor me kon houden, wil ik toch graag onderscheid maken tussen gezonde vetten die ieder mens nodig heeft en makkelijke kant-en-klaar vette happen.

Ik mis in het koolhydraatarme dieet wat als voorbeeld werd gegeven gezonde producten als tomaten en andere vitaminerijke producten. Ik snap het doel, afvallen door middel van ketose, maar aan de vitaminekant kom je dan wel heel wat tekort als je geen supplementen neemt. Groenten en fruit laat ik zeker niet staan, al zitten er koolhydraten in.

Groenten at ik inderdaad ook heel veel! Vooral dingen als spinazie en snijbonen die veel vezels bevatten. Fruit at ik veel minder (ik krijg er ook last van m'n maag van).
Verzadigde vetten heb ik eigenlijk nooit geschuwd, en om het koolhydraatarme eten beter vol te kunnen houden at ik dan liever wat meer worst of (inderdaad minder gezonde) bewerkte vleeswaren. Ik voegde vaak kokosolie e.d. toe wat toch ook wel redelijk wat verzadigd vet bevat.

Overigens wilde ik je echt niet wegsturen uit het topic. Kritiek is gewoon erg nuttig. Ik vond alleen dat je het wat hard bracht zonder enige ruimte voor interpretatie. Sorry als je je niet welkom voelde, dat was niet m'n bedoeling :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:59

Amaris schreef:
MoniqueT schreef:
Maar bevatten leverworst en mayonaise dan ook nog stoffen die gezond zijn? Of dienen ze puur als vulling om geen honger te krijgen? Het voelt voor mij zo tegenstrijdig om vet te eten als ik af wil vallen.

Ik ken trouwens de hele werking van koolhydraten en vetten en voor mij is koolhydraatarm eten dubbel effectief omdat ik dan minder insuline nodig heb (ook vetopslag!), maar vervangen door vetten lijkt me dan weer zo tegenstrijdig.

Je hebt vetten gewoon keihard nodig. Je halve brein bestaat uit vet.

Die hele anti-vet hype is een beetje overtrokken. Je moet geen frituur gaan eten nee, maar volle kwark, bakken in goede (kokos)olie en noten bijvoorbeeld zijn hart-stikke gezond.

de anti koolhydraten ook, want de brandstof voor diezelfde belangrijke hersenen is koolhydraten ;)..

gaat er niet zozeer welke vorm je eet.. Maar waar het vandaan komt, of het voedingswaarde, of meerwaarde heeft voor je lichaam, hoeveel je eet en dat je je voedingsstoffen in een goede balans eet.

volle kwark is hartstikke gezond, maar als ik daar een bakje van eet dan hangt dat bakje morgen aan mijn heupen of ik mag niets anders meer eten.. dat zelfde geld voor een bakje koffie met suiker en melk. niet omdat vet of koolhydraten slecht zijn, maar simpelweg omdat de totale voedingswaarde mijn voedingsbehoefte overschrijd, daarnaast zijn in koffie met suiker en melk, met name de suikercompenenten (meer de kristal dan de melksuiker natuurlijk) holle calorieën waar mijn lichaam eigenlijk niets anders mee doet dan het als snelle brandstof gebruiken. in een wasa vezelrijke cracker zit evenveel als in mijn bakje koffie met suiker en melk, maar daar kan mijn lichaam wel iets mee.

Amaris

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:01

tja, ik eet al weken bakjes volle kwark (met noten) als ontbijt en ik val al weken af. Dus het heeft ook te maken met de rest van het voedingspatroon.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:23

In de volle kwark die ik vaak heb, zitten 110 kcal per 100 gram. Als je daar dus een normaal, of zelfs flink bakje van eet en dan aan je max voor een hele dag zit, is er toch echt iets niet goed. Van dat bakje kwark zal de gemiddelde mens ook veel langer vol zitten dan van een cracker, vanwege de eiwitten en vetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:27

Amaris schreef:
tja, ik eet al weken bakjes volle kwark (met noten) als ontbijt en ik val al weken af. Dus het heeft ook te maken met de rest van het voedingspatroon.

bij mij niet met het voedingspatroon, maar met het feit dat mijn lichaam (kunstmatige overgang) nu erg weinig nodig heeft, zonder aan te komen..

het bakje volle kwark bevat teveel energetische waarde waardoor ik de rest van de dag geen behoorlijke volumes van normaal energetische zaken meer zou kunnen eten.

je kunt bij wijze van spreken afvallen als je alleen maar suiker zou eten, zolang je maar 3 klontjes per dag eet, val je echt wel af als je verder niets neemt ;).

bakje volle yoghurt + normaal gezond eten waarbij ik net zo kies als volle yoghurt (dus roomboter ipv margerine, nootjes in plaats ipv een mandarijntje) = teveel calorieën hier..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:43

Laura82 schreef:
In de volle kwark die ik vaak heb, zitten 110 kcal per 100 gram. Als je daar dus een normaal, of zelfs flink bakje van eet en dan aan je max voor een hele dag zit, is er toch echt iets niet goed. Van dat bakje kwark zal de gemiddelde mens ook veel langer vol zitten dan van een cracker, vanwege de eiwitten en vetten.

laura, een bakje volle kwark is geen volwaardige maaltijd.. je zult er dus echt wel iets in moeten doen om tot een volwaardig ontbijtje te komen waar je op kunt teren. En een bakje yoghurt/kwark/neem ik aan dat je een portie mee bedoelt.. een portie yoghurt/kwark is al snel 250 ml..

mijn crackertje van 34 kcal met een plakje 1 plakje 40 plus kaas a 40 kcal heeft minder energetische waarde plus meer inhoud waar mijn lichaam iets mee kan doen. Dus 75 kcal grofweg voor mijn belegde crackertje.. En ik neem een half klein bakje (dus 100 - 125ml ongeveer) magere yoghurt = 50 kcal grofweg.. ik kom dan aan ontbijt + een tussendoortje (pak eerst mijn yoghurt en een cracker en een uurtje of anderhalf later nog een cracker) op 225 Kcal, dat is nog steeds 25 Kcal minder dan 1 portie volle kwark waar mijn lichaam veel minder aan heeft (heb bijvoorbeeld dan al 5.8 gram vezels binnen van de 30 die je ongeveer nodig hebt, in plaats van 0). Dan heb ik nog een kleine 1250 kcal over om binnen de marge te blijven waarmee ik afval..

ik zeg niet dat je met een bakje volle yoghurt of kwark op je max zit.. Maar wel dat het voor mij dan erg moeilijk wordt om binnen de resterende kcal nog volwaardig te eten met een goede balans en zeer belangrijk hier, voldoende vezels.

ik kan ook zeer zeker niet koolhydraatarm eten, want helaas zijn voedingsvezels koolhydraten.. ik zorg er wel voor dat ik producten die wel hoge koolhydraten, maar zeer laag in suikers zitten.

Helaas zijn de meeste bronnen van voedingsvezels, ook redelijk energierijk uiteindelijk (peulvruchten, volkoren granen, noten etc). Hetgeen voor mij dus geen ruimte laat om daarboven op ook nog eens standaard te kiezen voor volvette producten uit het zuivellijstje ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:51

elenaMM77 schreef:
volle kwark is hartstikke gezond, maar als ik daar een bakje van eet dan hangt dat bakje morgen aan mijn heupen of ik mag niets anders meer eten.. dat zelfde geld voor een bakje koffie met suiker en melk. niet omdat vet of koolhydraten slecht zijn, maar simpelweg omdat de totale voedingswaarde mijn voedingsbehoefte overschrijd, daarnaast zijn in koffie met suiker en melk, met name de suikercompenenten (meer de kristal dan de melksuiker natuurlijk) holle calorieën waar mijn lichaam eigenlijk niets anders mee doet dan het als snelle brandstof gebruiken. in een wasa vezelrijke cracker zit evenveel als in mijn bakje koffie met suiker en melk, maar daar kan mijn lichaam wel iets mee.

Hier reageer ik op. Misschien lees ik het verkeerd, maar daar zie ik staan dat je dan niets anders meer mag eten.

Overigens zeg ik ook niet dat alleen kwark een volwaardige maaltijd is, maar een cracker met kaas is dat ook zeer zeker niet. Voldoende vezels kan je ook op een andere manier binnenkrijgen, bijv een schep lijnzaad door die volle kwark. Beetje fruit erdoor maakt het wel degelijk een volwaardige maaltijd. Waar ik de hele ochtend op kan teren, terwijl ik na een cracker na een half uur weer honger heb. Het is dus maar net waar je mee toe kan, en waar je je prettig bij voelt. Als jij het daarmee red prima toch? :)
Ik eet een portie van 200 ml kwark, en een eetlepel lijnzaad en wat fruit, dat wisselt per dag. Kcal wisselen dus ook per dag, maar kan ook met dat ontbijt echt met gemak onder de 1500 kcal op een dag blijven. Nou ligt mijn energiebehoefte veel hoger (kan makkelijk 1800 kcal eten en val dan nog goed af dus heb dat probleem toch al niet) Ik eet overigens voor de vezels vooral heel veel groenten, leveren veel minder kcal en heeft je lichaam veel meer aan dan crackers, misschien een tip.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:11

Dit is alsnog een fijne discussie geworden. En eigenlijk komt het weer neer op gezond en bewust eten, kies voor vers en puur eten.

Ik ben erg blij met deze opmerking van Yellow Gray, thanks!

Citaat:
Overigens wilde ik je echt niet wegsturen uit het topic. Kritiek is gewoon erg nuttig. Ik vond alleen dat je het wat hard bracht zonder enige ruimte voor interpretatie. Sorry als je je niet welkom voelde, dat was niet m'n bedoeling :)

Ik bracht het wellicht wat hard, maar ik vind echt dat een dieet zoals genoemd echt heel risicovol is op langere termijn. Ik heb een aantal jaren voorlichting gegeven in diabetesland en heb zelf diabetes, ik ken de voordelen van een ketose, maar weet ook dat het mis kan gaan. Om maar niet te spreken over het tekort aan vezels en vitaminen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:58

Laura, ik denk inderdaad dat je mijn post en met name die regel verkeerd leest.

Om binnen het totaal aantal calorieen te blijven waarmee ik op gewicht blijf, of het liefst nog wat afval, kan ik mij geen volvette producten veroorloven omdat het dan te weinig ruimte laat voor de rest van mijn maaltijden.

natuurlijk kan ik een bakje yoghurt volvet pakken, maar dan kan ik niet twee crackertjes met kaas pakken, waar mijn lichaam langer over doet om te verteren.. natuurlijk kan ik de yoghurt een volwaardige maaltijd maken door er lijnzaad doorheen te doen (530 kcal per 100 gram, 37 kcal voor een eetlepel) en een appeltje voor de vitamientjes extra erdoor 60 kcal).. dan heb ik zeer zeker een volwaardig ontbijt waar ik een eind de dag mee inkom.. maar dat is dan wel een ontbijtje van 250+37+60 kcal = 360 kcal.. v.s. 225 + 60 (appeltje er dan ook bij) is 285 voor mijn bakje magere yoghurt + twee crackers kaas en een appel verspreid over meerdere uren.

dat lijkt niet zo veel verschil, maar ik heb er meerdere eetmomentjes van en een volle cracker met kaas nog ergens lekker te snacken tussendoor om op hetzelfde aantal kcal uit te komen..

het is dus niet specifiek de yoghurt die aan mijn heupen komt te hangen omdat het yoghurt of volvet is, maar meer dat ik dan bijna niet meer uit kan komen om onder mijn gewenste calorie intake te blijven als ik voor volle yoghurt in plaats van magere kies..

daarmee is volle yughurt niet ongezond, maar voor mensen die op het aantal calorieën moeten letten is het niet altijd de verstandigste keuze (wat anders dan ongezond dus eigenlijk).. met niets anders bedoelde ik eigenlijk dus, niets anders dan buiten strikt de maaltijden en bij die maaltijden ook nog eens zeer goed opletten en geen andere tussendoortjes meer behalve stukje fruit of rauwkost.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-11-16 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:00

De meeste koolhydraat arme diëten bestaan vooral uit erg veel groente.
Dan krijg je niet snel tekort aan vezels en vitamine.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:03

bruintje123 schreef:
De meeste koolhydraat arme diëten bestaan vooral uit erg veel groente.
Dan krijg je niet snel tekort aan vezels en vitamine.

de vezelrijkste groenten zijn veelal helaas niet de meest koolhydraat arme groenten..
vezels zijn immers koolhydraten.

tenzij je koolhydraat arm correct toepast, en dus puur kijkt naar de koolhydraten die ook daadwerkelijk suikers betreffen..

dan valt mijn crackertje dus wel degelijk onder koolhydraatarm bijvoorbeeld.. ook al telt het 42 gram koolhydraten op 100 gram cracker

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:29

bruintje123 schreef:
En alleen de roosjes, of ook de stronk?
En ja gaat invriezen? Dat moet ik eens proberen. Bedankt voor de tip.

Ik doe een gedeelte van de stronk erbij, de rest gaat in de soep :D

Het worden wel hele fijne rijstkorreltjes, meer een soort couscous, maar ik vind het een fijne, lichte vervanging van gewone rijst (en ongemerkt toch nog wat extra groenten)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:28

Uiteindelijk proberen we volgens mij ook hetzelfde te zeggen elena. Namelijk dat het niet uitmaakt waar je de energie vandaan haalt, maar hoeveel energie erin en eruit gaat.
Wel heeft het mij ontzettend geholpen wat vollere producten te gebruiken (lang niet alles trouwens), omdat ik van die volle producten veel langer vol zit en daardoor veel minder eetbuien heb. Als ik aan de crackers ga, heb ik na 4 nog honger, en loop ik de hele dag met trek rond. Eet ik een bak volle kwark met lijnzaad en fruit zit ik vol tot mn volgende eetmoment. Evengoed eet ik 3 maaltijfen en 3 tussendoortjes en blijf ik makkelijk binnen mn calorieendoel, omdat ik veel kleinere porties kan eten als ik volle producten gebruik. Dis uiteindelijk eet ik zo juist minder kcal :)

Als je alleen de suikers rekent bij kha maar wel crackers etc eet, zal je niet in ketose komen, en mis je een hoop voordelen van kha eten.
Er is zeker een verschil in koolhydraten, maar bij echt kha eten maakt dat niet uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:37

Laura82 schreef:
Uiteindelijk proberen we volgens mij ook hetzelfde te zeggen elena. Namelijk dat het niet uitmaakt waar je de energie vandaan haalt, maar hoeveel energie erin en eruit gaat.
Wel heeft het mij ontzettend geholpen wat vollere producten te gebruiken (lang niet alles trouwens), omdat ik van die volle producten veel langer vol zit en daardoor veel minder eetbuien heb. Als ik aan de crackers ga, heb ik na 4 nog honger, en loop ik de hele dag met trek rond. Eet ik een bak volle kwark met lijnzaad en fruit zit ik vol tot mn volgende eetmoment. Evengoed eet ik 3 maaltijfen en 3 tussendoortjes en blijf ik makkelijk binnen mn calorieendoel, omdat ik veel kleinere porties kan eten als ik volle producten gebruik. Dis uiteindelijk eet ik zo juist minder kcal :)

Als je alleen de suikers rekent bij kha maar wel crackers etc eet, zal je niet in ketose komen, en mis je een hoop voordelen van kha eten.
Er is zeker een verschil in koolhydraten, maar bij echt kha eten maakt dat niet uit.

Dat heb ik dus ook. Ik red het niet op 2 crackers met iets makers, dan heb ik om 10.00 uur alweer honger. Bakje volle kwark met blauwe bessen en noten en ik zit tot 12.30 vol. Dan salade en 's avonds vlees of vis met groenten. Dan blijf ik qua calorieën goed anders viel ik niet wekelijks af.

Ben helemaal klaar met dat anti-vet en magere gedoe. Nu geniet ik van m'n eten, heb nauwelijks honger en hou dit nog lange tijd vol.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:00

Vet is ook, zeker voor vrouwen ivm hormoonhuishouding, heel belangrijk. En echt prima in te passen binnen je dieet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:48

Er loopt hier ook een topic van mensen die koolhydraatarm eten, misschien heb je daar nog wat aan :) Je geeft aan al een traject te hebben, doe je dat onder begeleiding? Wellicht kan die persoon je dan helpen?

En over de zin en onzin van koolhydraatarm eten is volgens mij wel heel veel geschreven. Uiteindelijk komt het er op neer dat je minder kcal zult moeten eten dan je nodig hebt en dan val je af. Waar je die schrapt is echt van heel veel dingen afhankelijk. Veel mensen met overgewicht reageren slecht op koolhydraten en dan kan een koolhydraatarm dieet heel goed helpen, net als bij mensen met suikerziekte. Ben je gezond en wil je alleen een paar kilootjes kwijt kun je ook prima wat vetten schrappen. Maar realiseer je wel dat je hormonen gebouwd zijn op vetten en dat je die dus aardig in de war kunt schoppen met al die vetarme dieten.

Het is wetenschappelijk gezien vastgesteld dat je van eiwitten en vetten langer vol zit dan van koolhydraten, dus ook op dat punt zijn er echt veel voordelen aan een koolhydraatarm dieet. Maar inderdaad, vetten bevatten per gram dubbel zoveel kcal als koolhydraten, dus in hoeveelheden kun je wel minder eten. Dat is de afweging die gemaakt moet worden per persoon. Wat past bij jou, wat helpt je.

Van volle zuivel is overigens al een tijdje bekend dat het vooral heel veel gezondheidsvoordelen heeft. Ik vind de stelling dat een crackertje met kaas voor je lichaam meer inhoud heeft dan een bakje volle kwark/yoghurt dan ook niet terecht :) En er zijn heel veel groentes met veel vezels en weinig koolhydraten, dus ook je vezelinname kun je prima binnenkrijgen binnen een koolhydraatarm dieet. Je zal er iets meer voor moeten puzzelen, maar het kan echt.

Veel mensen die een ketogeen dieet of een koolhydraatarm dieet volgen vallen inderdaad terug in bewerkte voedingsbronnen. Zonder die bronnen is de keuze wat je kan eten inderdaad een stuk kleiner. Dat soort producten (leverworst, khdarme repen, bifiworstjes) zijn niet gezond voor je lichaam, maar hebben geen invloed op het afvallen. Dus zul je dan de overweging moeten maken of je kiest voor het afvallen (wat je gezondheid behoorlijk kan bevorderen!) of voor het onbewerkt blijven eten (wat ook gezondheidsvoordelen heeft). Of kiezen om het beide te doen, wat best kan maar het voor een hoop mensen wel een heel stuk moeilijker maakt om het vol te houden, en dan heb je er ook niks aan :) Dus weer: afwegen en keuzes maken en de balans zoeken tussen "wat is vol te houden" en "waar voel ik me goed bij". Voor sommige mensen zal het betekenen dat ze tijdelijk troep zullen eten om af te kunnen vallen, omdat ze anders te weinig keuzes hebben om een prettig eetpatroon te hebben (en dus vol te houden). Korte termijn vs lange termijn.

Monique, je hebt het over de risico's van ketose omdat je bekend bent in diabetesland. REaliseer je heel goed dat ketose en keto-acidose 2 totaal verschillende dingen zijn en dat keto-acidose niet voorkomt bij gezonde mensen, ook niet als ze een ketogeen dieet volgen. Veel stukken die praten over de risico's en nadelen van ketose-dieten halen ketose en keto-acidose door elkaar, maar dat is echt onterecht. Ketose is onschuldig en mogelijk zelfs goed voor het lichaam. Keto-acidose is dodelijk. Maar ons lichaam kan dat in principe gewoon voorkomen, ook bij een ketogeen dieet. Tenzij je een insuline-afhankelijke diabeet bent zonder medicatie. Want keto-acidose ontstaat doordat het lichaam 0,0 gram koolhydraten kan verbranden (omdat er dus geen insuline is) en het coenzym dat nodig is voor ketonenverbranding alleen aangemaakt kan worden met (minimale) hoeveelheden koolhydraten. Ons lichaam kan die koolhydraten prima vinden in de paar gram die je met een ketogeen dieet binnenkrijgt, zelfs als je volgens myfitnesspall 0 gram koolhydraten eet. Er zijn (m.n. in Amerika) mensen die een zero-carb dieet volgen, en zelfs daar is geen keto-acidose bij vastgesteld, maar in NL eten we in principe toch altijd wel 10-20 gram khd minimaal.

Dan vielen mensen over de mayonaise die genoemd werd. Heeft iemand de verpakking van een fles mayonaise wel eens bekeken? Of mayonaise zelf gemaakt? Mayonaise maak je uit olie en eigeel. Hoewel er veel merken zijn die een hoop meuk toevoegen zijn er ook hele pure mayonaises te vinden in de supermarkt. Olie is onverzadigde vetten. M.a.w: hoewel mayonaise heel erg vet is, bevat het gezonde vetten. Sterker nog, voor je onverzadigde vetzuren kun je beter een laagje mayonaise op je boterham smeren dan margarine of roomboter. Mayonaise is zeker niet ongezond, alleen kcalrijk.

Samenvatting van mijn (veel te lange) post :D : Voeding moet op maat gemaakt worden, waarbij je zult moeten overwegen wat je gezondheidsvoordelen op de korte en lange termijn zijn. Wat voor persoon a werkt hoeft voor persoon b niet te werken en andersom. Uiteindelijk is het beste dieet een dieet wat je volhoudt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:03

Ha, fijn dat jij voorbij komt, jij beschrijft veel beter wat ik bedoel :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:13

elenaMM77 schreef:
supermarkt/markt en gewoon online zoeken naar recepten.

en goed onderscheid maken tussen wat voor koolhydraten..

zo heb je bijvoorbeeld wasa vezelrijke crackers,
42 gram koolhydraten volgens mij per 100 gram
daarvan zijn echter slechts 2 gram suiker.
29 gram is vezels, die vallen ook onder koolhydraten bijvoorbeeld.

niet zozeer stuk staren het mijden van koolhydraten en speciaal voedsel online gaan inkopen.
Maar met gezond verstand winkelen en goed kijken waar de koolhydraten inzitten.

Ik wil omdat ik diabetes heb minder koolhydraten eten. Maar die vezels vallen niet onder koolhydraten. Niet op tabellen op verpakkingen maar ook niet wat je lichaam ermee doet. Vezels komen nauwelijks in de bloedbaan terecht.

Dus als er 2 gram suiker is, hoeveel staat er bij koolhydraten? Want die worden net zo goed door je lichaam omgetoverd in suikers en als diabeet word je daar niet vrolijk van.
Ik zal eens in de winkel kijken naar die krakers want anders kan ik dat af en toe eens als tussendoortje eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:20

elenaMM77 schreef:

niet zozeer stuk staren het mijden van koolhydraten en speciaal voedsel online gaan inkopen.

omdat ze licht zoutig zijn, vind ik ze droog nog lekker bij een bakje koffie of thee ook.
mijn snackje is daarmee slechts 32kcal, met maar 0.2 gram suiker en als bonus ook nog eens 2.9 gram vezels.

Dit is niet juist Elena. In Nederland worden vezels niet meegeteld onder de koolhydraten. In Amerika overigens wel. Suikeralcoholen worden wel meegeteld onder de koolhydraten in Nederland, hoewel die ook vrijwel onverteerbaar zijn.
Bij nederlandse verpakkingen kun je dus eigenlijk altijd uitgaan van de koolhydraten zoals dat op de verpakking staat. Bij Amerikaanse verpakkingen moet je de vezels er vanaf trekken, vaak doet de fabrikant dat overigens zelf al in een apart vakje.
Waarbij je uiteraard wel gelijk hebt dat je de koolhydraten die je eet het beste uit vezels kunt halen. Ook (of beter gezegd juist) als je diabeet bent.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:29

suikermeisje schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik wil omdat ik diabetes heb minder koolhydraten eten. Maar die vezels vallen niet onder koolhydraten. Niet op tabellen op verpakkingen maar ook niet wat je lichaam ermee doet. Vezels komen nauwelijks in de bloedbaan terecht.

Dus als er 2 gram suiker is, hoeveel staat er bij koolhydraten? Want die worden net zo goed door je lichaam omgetoverd in suikers en als diabeet word je daar niet vrolijk van.
Ik zal eens in de winkel kijken naar die krakers want anders kan ik dat af en toe eens als tussendoortje eten.

De wasa vezelrijk die ze eerder noemde bevat 42 gram khd per 100 gram. En 29gr voedingsvezels, maar die worden als ik secricible begrijp dus niet meegerekend onder de khd.
Edit, oh dat schreef je zelf ook al, ik las t verkeerd :+

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:34

ik eet nu sinds een half jaar afwisselend koolhydraat arm en koolhydraat beperkt. ik probeer vooral groenten - vlees/vis te eten. ik eet ook vervangproducten (zoals kha repen - drankjes). zo moest ik vorige week een ganse dag met mijn dochtje naar het ziekenhuis, dan is het gemakkelijker om snel een reep of een drankje te drinken dat je zelf meebrengt, dan daar ter plaatse op zoek te gaan naar kha eten. ik wil je gerust zeggen waar ik mijn repen - drankjes koop, maar ik weet niet of ik dat hier zomaar mag posten.
waarom heb ik gekozen voor kha: in eerste instantie om af te vallen, na een maand merkte ik dat mijn lichaam meer in balans kwam, qua gewicht zit ik nu goed, maar mijn balans (humeur, mentale weerbaarheid, spierpijn ...) kan nog beter. ik ben een tijdje terug weer koolhydraten gaan eten en ik merkte dat mijn depressie/pijn weer de overhand begon te krijgen, daarom ben ik opnieuw mijn koolhyrdaten gaan beperken. dit is mijn persoonlijke reden, ik besef zeer goed dat dit voor veel mensen anders zal zijn en ik probeer dan ook niet mijn ervaring wetenschappelijk te onderbouwen of zo.

suikermeisje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:28

Maar persoonlijke ervaringen zijn ook zeer belangrijk. we willen allemaal immers zo fijn mogelijk leven.

Laura82: precies. Maar dan zit er in 1 kracker alsnog vrij veel khd dus sla ik dat over.

Ik eet nu veel worteltjes uit zakje bij de jumbo, paprika regelmatig, peren (wel fruitsuikers, maar een beetje mag ook wel). En nog een ontbijtkoek waarop staat minder suiker. Suikers schieten dan alsnog wel omhoog maar wel fijn als ik wat laag lijk te komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:28

nvanriet je mag dat gerust noemen en ik ben dan ook wel benieuwd.

Zolang ik gewoon werk is het allemaal prima te doen, maar onderweg vind ik het ook lastig om iets te verzinnen om mee te nemen. Kan wel noten blijven eten, maar dat is op den duur ook niet meer afwisselend. Ben zeer benieuwd waar je de repen koopt! Maar ben ook wel benieuwd of er zoetstoffen in zitten, want daar kan ik dus absoluut niet tegen. Vind dat ZO vies.