Beleg zonder melk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:57

Een vriendin van me reageert op geit nog.heftiger dan op koe.
Schaap heeft ze ook geprobeerd en dat was nog weer heftiger dan geit. Pas daar wel mee op, zijn maar weinig die wel tegen andere dieren melkproducten kunne .

Woogy

Re: Beleg zonder melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:25

Volgens mij zijn het alle componenten van de melk waar ik niet tegen kan. Van kleins af kon ik geen melk, kaas chocola, ijs etc eten zonder extreme reactie(zelfs zwellen en openbarstende huid van aanraking).
Geit en schaap kaas heb ik geprobeerd, vind het niet lekker en kreeg er een heftige reactie op.
Twee jaar terug stond mijn merrie drachtig en las ik ergens dat je de melk kunt proeven in de laatste fase, hoe zoeter hoe dichter bij de bevalling. 1 Druppel en werd zo astmatisch dat ik in staat was een ambulance te bellen ;-) dus dat mijn reacties niet levensbedreigend zijn, vind ik persoonlijk een gewaagde uitspraak haha.

Iedereen bedankt vast voor de tips, ik ga eens het 1 en ander uitproberen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:33

Dan zou ik toch voor de zekerheid op zoek gaan naar vegan broodbeleg. Ook in hagelslag, choco en pindakaas zit melk verwerkt!
Puur vlees kan ook wel zoals rosbief oid maar lees vooral goed de verpakkingen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:35

Als je er zo gevoelig voor bent, let dan ook op met soja(melk) die lijkt voor je lijf nl ook op gewone melk en kan dus dezelfde allergische reacties opleveren.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:40

Ik mag geen melk, soja, pinda's en noten en in mijn kast staat onder meer dit als beleg: jam, speculoos (eigen merk), vleeswaren (alles mag alleen sommige variaties niet), eiersalade of kip-kerrie, hagelslag/vlokken, chocopasta, een eitje, kokosbrood, margarine op suikerbrood, chocoladeplakjes, poedersuiker, stroop/appelstroop . We nemen voor ontbijt vaak cruesli met chocola en dan met kokos -of rijstemelk. Ook het brood halen we gewoon bij de supermarkt. Het is echter gewoon goed zoeken, want de ingrediënten verschillen per product per winkel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:49

AH heeft de melkvrij logo's, ik zou zeggen neem eens de tijd en bekijk eens wat je voorkeur heeft.
Ik eet basis glutenvrij, melkvrij, soja arm en geen varkensvlees.
Er is een chocopasta zonder melk van een huismerk trouwens, AH basic en zelf vind ik die erg lekker.
Je hebt ook speciale maar die vond ik niet zo, en duur.
Verder is vruchtenhagel van de appie ook melkvrij meen ik en gerookte kipfilet van zandvliet en die bij de vleesafdeling vd AH is ook melkvrij.
Ik zit er niet meer heel erg in, ik eet al vrij lang geen brood.
AH heeft ook veel ham zonder melk, kipfilet etc.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:59

Brainless schreef:
In veel kipfilet (broodbeleg) zit melkeiwit.
Ook in andere vleeswaren zit vaak iets van melk.

goed zoeken ander merk doet vaak al wonderen
hier ook melk vrij ivm koemelk bij me zoontje, maar boterhamworst/ham is er zonder melk
smeerworst

het is gewoon goed zoeken en lezen, en let op verandering van verpakking kan ook verandering geven in wat erin zit. hier maanden smeerworst van aldi zat geen melk in, sinds kort andere verpakking en zit er dus wel weer melk in

er is ook kaas zonder melk

pure chocolade mag wel, roomboter mag ook.

tip: oreo koekjes = zonder melk :D
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 27-04-16 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:00

tamary schreef:
Als je er zo gevoelig voor bent, let dan ook op met soja(melk) die lijkt voor je lijf nl ook op gewone melk en kan dus dezelfde allergische reacties opleveren.

dit is niet waar, maar in soja zitten weer meer hormonen waar je lichaam op kan reageren

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:05

StalNollie schreef:
Brainless schreef:
In veel kipfilet (broodbeleg) zit melkeiwit.
Ook in andere vleeswaren zit vaak iets van melk.

goed zoeken ander merk doet vaak al wonderen
hier ook melk vrij ivm koemelk bij me zoontje, maar boterhamworst/ham is er zonder melk
smeerworst

het is gewoon goed zoeken en lezen, en let op verandering van verpakking kan ook verandering geven in wat erin zit. hier maanden smeerworst van aldi zat geen melk in, sinds kort andere verpakking en zit er dus wel weer melk in

er is ook kaas zonder mvelk

pure chocolade mag wel, roomboter mag ook.

tip: oreo koekjes = zonder melk :D

Ik mag toch echt geen roomboter en kaas hoor. Weet dat er grote verschillen zitten in soort allergie.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:03

StalNollie schreef:
tamary schreef:

dit is niet waar, maar in soja zitten weer meer hormonen waar je lichaam op kan reageren

Wat het gevaar van soja is dat als je dat veel gaat gebruiken je daar ook allergisch voor kan worden als je al allergieën hebt.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:24

Avocado met paprikapoeder en peper vind ik altijd erg lekker! :j Of heel simpel een broodje met jam.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 06:09

Soja valt bij mij ook onder de allergieen lijst, vind het sowieso ook niet lekker.

Kwam laatst mijn dieet lijst tegen van toen ik een kind was, gekookte groente, aardappels, witvis en kip. Crackers met ossewit(yup die blokken vet). Haring. Sla. Groene bananen en sinasappels.
Verder reageerde ik op alle voedingsstoffen.
Hoe meer ik erbij stil sta, hoemeer ik het gevoel heb dat mijn eetgewoontes nu,mijn lijf aan het storen zijn.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 06:40

Pindakaas, ben in de jumbo geen tegengekomen waar melk inzat. Vers vleeswaren, wel duurder maar minder rommel. Je hebt ook gerookte hele kipfilets en natuurlijk Appelstroop.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:31

En als je je vraag nu een aan de dieetiste voorlegt, die hoeft vaak maar een lijstje uit te draaien!
maar blijf vooral etiketten bekijken dat doe ik want soms dan wijzigt de receptuur wel eens!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:37

Woogy, je gaf zelf aan dat je het reacties op melk niet meer zo heftig zijn. Ik deed geen gewaagde uitspraak over niet levensbedreigende reactie, want ik deed mijn uitspraak puur op basis van wat jij zelf heb gezegd. Een tip, wees zelf duidelijk zodat mensen je beter kunnen adviseren :)

Medisch diëtiste heeft mij goed geholpen in ieder geval

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:41

Pure chocoladepasta en heinz sandwich spread tomaat-ui smaak zijn ook lactosevrij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:44

Let als je zo allergisch bent wel op met de adviezen van pesto! Je kunt dan eigenlijk als groene pesto alleen de Biologische Pesto van Albert Heijn gebruiken, in andere groene pesto zit namelijk doorgaans lactose/melk uit de gra­na pada­nok­aas die er vaak in zit. In de AHbiopesto zit dat niet- wel melkzuur, maar dat is (ondanks wat de naam wellicht doet vermoeden) volledig plantaardig. Xenos heeft soms ook potjes met een soort groene melkvrije pesto, maar die zijn wel erg waterig/olieëg.
Van de rode pesto's is in elk geval die van de Jumbo kaas- (dus melk)vrij.

Pesto vind ik zelf erg lekker op brood met bijv wat plakjes gegrilde courgette of aubergine, of zongedroogde tomaatjes uit blik, of gewoon wat groenvoer en cherrytomaatjes, etc.

Zoet:
Lotus SPECULOOS <3 Pindakaas (evt. met sambal), appelstroop, AH Basic Duospread (duo penotti), Damhert 'nutella', pure hagelslag of pure koffiehagelslag van de lidl, mix hagelslag (dus ook met witte er door) van veel huismerken zoals Perfekt of AH basic geloof ik, zo'n beetje alle soorten jam, muisjes, vlokken (de ruijter extra puur royaal oid is melkvrij), vruchtenhagel

Hartig:
Houmous met allerlei smaakjes ('pikant', zongedroogde tomaat en paprika, wasabi, tuinkruiden, pompoen, artisjok, etc.) Let op: alsnog ingrediënten lezen. Zo zit er bijvoorbeeld smeltkaaspoeder (dus melk) in de Jumbo hummus met koriander.
Tahin/Tahina - Soort sesampasta. Ik vind die van Sabra lekker voor op brood maar de meeste anderen te overheersend van smaak zelf, maar dat is uiteraard persoonlijk. Sabra heeft verder ook Baba Ganoush wat melkvrij hartig broodbeleg is.
Tartex Een soort hartige dier/melkvrije paté.
Wilmersburger kaas volledig melkvrij, vaak verkrijgbaar bij Jumbo en anders in elk geval te bestellen bij de Jumbo. Niet zo bijzonder uit het vuistje, maar op brood prima, zeker met wat groen of tomaatje erbij oid. Smelt ook leuk op tosti ;)
Tapenade van olijven of tomaten, zelf maken of kant en klaar bij supermarkten
Tomatensalsa Hebben ze volgens mij bij AH en Jumbo. Anders heel makkelijk zelf maken.
Vegetarische spreads van de Aldi zijn melkvrij

Zelf maken (recepten staan erbij of even googlen)
Guacamole of simpeler, geprakte of in stukjes gesneden avocado (met wat peper en zout of tomaat)
Linzenmengsel van geprakte linzen (of andere bonen) uit blik met een uitje en/of wat knoflook, olie, kruiden die je lekker vindt zoals peterselie of koriander, en aanvullingen naar smaak (wat tomatenpuree of pesto of wat je maar wilt).
Rucola-cashewnoten spread (heeeeel lekker :) )
Houmous zelf maken is ook vrij simpel. Blik kikkererwten met een gedeelte van het vocht uit het blik en 1 of 2 eetlepels Tahin (sesampasta) in de blender. Beetje olie erbij, zout, peper, kruiden naar smaak. Ik vind het lekker om zo bijvoorbeeld pesto houmous te maken zelf!
Baba Ganoush van aubergine

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:50

Tartex was idd de naam van de pate die ik zocht. Die is lekker.

Ik ben melk gaan vervangen door soya melk daar ook allergisch voor geworden waardoor er een heel grote lijst aan etenswaar is weggevallen helaas.

Hier moet het lactose vrij zijn. Heel soms kan ik harde kaas hebben een minibeetje. Best lekker dan.

Ik weet nog steeds niet in welk verradelijke broodbeleg de melk zat. Was iets als pindakaas of zoiets sufs waarvan je het niet verwacht.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:57

Oh en de kipkerriesalade van de Aldi is als het goed is ook melkvrij (en zowel met als zonder vruchten te verkrijgen, erg lekker).

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:22

Als je ook niet tegen sojs kan let dan ook op met vlees vooral varkensvlees zit vaak ook soja in. Ik heb het dan over een stukje voor bij het avond eten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:07

Mariska logisch dat je geen kaas mag met een koemelk allergie maar er is dus kaas ZONDER melk ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:36

Maar roomboter dan vaak weer niet, iig ik heb ze nog niet lactosevrij gevonden tenzij via internet. Weet jij die wel te vinden? Ik merk namelijk dat ik zelf van teveel roomboter behoorlijk last kan krijgen,

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:57

imd dat klopt, ik kan er tegen maar dochterlief niet verschilt per persoon!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:12

Ik had het van lactose en melkeiwit.
Ken je Daosin trouwens?
Dat spul werkt hier erg goed om minder streng te hoeven eten. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:55

imd schreef:
Maar roomboter dan vaak weer niet, iig ik heb ze nog niet lactosevrij gevonden tenzij via internet. Weet jij die wel te vinden? Ik merk namelijk dat ik zelf van teveel roomboter behoorlijk last kan krijgen,

Ik eet geen boter, maar heb straks voor kind wajang boter. Is plantaardig :)