Emmaa_ schreef:Dat vind ik heel mooi en ik vind het goed om te lezen dat het bestaat, maar hoe veel procent van de mensen die vlees consumeren zouden er daadwerkelijk zo mee om gaan? Ik denk dat het echt maar HEEL weinig mensen zijn.
wie verbouwt zijn eigen rijst, mais, graan verder?
weet je of de mensen die dat verbouwen goed behandeld worden en voldoende loon ontvangen zodat ze de dieren die ze gebruiken bij het verbouwen een fatsoenlijk leven kunnen geven..
van een plaatselijk stukje vlees kun je nog achterhalen of het een kwaliteit van leven heeft gehad waar je achter staat.
Misschien heeft de kip op mijn bord wel een beter leven gehad
als de waterbuffel die gebruikt wordt bij de rijstteelt en niet genoeg gevoerd krijgt om het zware werk te doen en dus voort gemept moet worden om de sawa weer op orde te krijgen.
wellicht is de rijsttafel zonder rijst, maar met biologische kip, wel diervriendelijker dan rijst met allerlei groenten zonder vlees.
99% van de vegetariërs verbouwen ook zeer zeker niet alles zelf wat ze eten..
En vanwege de hoge mate van import van wat er gegeten wordt, komt er echt in een deel van het voedsel wat je eet aardig wat dierenleed te voorschijn als je nagaat waar het vandaan komt, hoe de teelt in zijn werk gaat en hoe het vervoert wordt.. maar sta je daar dan wel bij stil? verbouw je dan ook alles zelf?
het gaat er voor mij om dat je je bewust bent wat er nodig is voor datgeen wat je op je bord aantreft.
en dan wil vegetarisch echt niet altijd zeggen dat er per definitie geen slechte omstandigheden voor dieren aan te pas zijn gekomen. Dat is nog zeer slecht te achterhalen ook, in tegenstelling tot je stukje vlees dat je meestal tot op de stal nauwkeurig kunt traceren als je echt wilt.
geen vlees eten omdat je het naar vind dat er een dier sterft om jou een stukje vlees te geven. dat is een mooie instelling, wel afhankelijk van de aaibaarheidsfactor van het feit dat het een dier is en geen plant. maar dat is gewoon een keuze die je maakt in wat je wilt dat jou voedt.