Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:49

Freya6 schreef:
Er was laatst een keuringsdienst van waarden uitzending waarbij het ging over kip, wat in Thailand wordt gefokt en verwerkt. Dus alle kip zonder keurmerk, en kipproducten zoals kipcorn etc komt zelfs ook nog uit Thailand!!!
Waar ze hier de plofkip willen verbieden,blijven de kipproducten dus uit andere landen komen waar ze gewoon lekker doorgaan.

Dus het slechte vlees is nog veel slechter dan we denken.

Daarom wordt ik er zo verdrietig van dat de macdonalds nu zogenaamde 'plofkipvrij kipnuggets/burgers' heeft. Het geeft de mens het idee dat ze minder dierenleed door hun keel proppen, maar waarschijnlijk zal niemand zich afvragen wat de werkelijke plek is waar die plofkipvrije kip dan vandaan komt. En zich er dan nog goed bij voelen ook. -O-

Machie

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:55

Als je het minst belastend voor het milieu wilt eten kan je beter voor vegetarisch kiezen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:59

Brainless schreef:
Free2 schreef:
TS, als je ouders je uitlachen omdat je vegetariër wilt worden, niks van aantrekken. Het is juist een heel goede en verantwoordelijke keus. Ik ben zelf ook vega en daar hoef ik absoluut geen lintje voor, maar met mensen die het vegetariërschap uitlachen ben ik heel snel klaar. Ik ben blij dat ik niet bijdraag aan alle leed die er in en door de vleesindustrie ontstaat. Dat is een fijn gevoel. En als jij het ook niet rechtvaardig vindt om vlees te eten, dan is het jouw keuze of je ermee stopt of niet. En als je er achter staat, laat je dan zeker niet tegenhouden door je omgeving of alle 'nadelen' die het met zich meebrengt!

Na een tijdje weet je niet beter. Ja, je hebt ineens veel minder keuze op de menukaart als je buiten de deur gaat eten. En ja, als je bij vrienden eet moet er misschien een apart pannetje voor de vegetarische saus worden opgezet. Voel ik me daar schuldig over, omdat ik dan een last ben in de groep? Absoluut niet. Omdat ik vind dat juist die vleeseters zich schuldig zouden moeten voelen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Edit: Dat betekent natuurlijk niet dat ik mezelf beter voel dan de vleeseters, dat ik uit de hoogte doe. Zeker niet. Vaak is er veel begrip naar beide kanten en dat is erg fijn.

Maar met alleen maar stoppen met vlees eten en geen goede vervangers kunnen eten; heb je grote kans op te korten.
TS is niet degene die boodschappen doet (en kookt) dus dan wordt dat al een stuk moeilijker.

Daarnaast vind ik het raar dat jij vindt dat jouw vrienden (die helemaal apart voor jou gaan koken) zich schuldig moeten voelen omdat zij vlees eten.
Terwijl jij bij hen gaat eten?

Nee ja klopt, de ouders van TS zouden wel bereid moeten zijn vleesvervangers te kopen.
Over het eten bij familie/vrienden; Ja, er moet vaak een apart pannetje opgezet worden om de vegaburger te bakken of om de saus vegetarisch te houden. Ik probeer altijd wel mee te helpen met de bereiding hiervan zodat mensen zo min mogelijk last hebben van het feit dat ik geen vlees eet. Maar ik voel me er niet schuldig over, ik zou juist denken dat zij zich schuldig zouden moeten voelen omdat ze straks een dier in hun mond steken wat speciaal voor hen per se zo'n slecht (of in sommige gevallen verschrikkelijk) leven heeft gehad. Maar zoals ik al aangegeven heb; dit spreek ik niet uit, ik laat iedereen zelf hun gang gaan. Zij hun ding en ik mijn ding.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:06

Ik ben zelf wel bereid om een aantal dingen te kopen hoor :D maar aangezien we 's avonds wel elke dag samen eten zal het wel handig zijn inderdaad als daar rekening mee wordt gehouden. Zal ook eens overleggen. Misschien willen mijn ouders bij de boodschappen ook wel eens wat noten/kwark etc. meenemen. Biologisch vlees etc wil ik zelf nog wel kopen.

Heb ook vrije uitloop eieren gekocht.

Het viel me trouwens nog mee hoe beperkt de keuze was tussen vegetarisch vlees! Best veel verschillende dingen nog. En als je het huismerk neemt valt de prijs ook nog mee.

Heb ipv linzen nu trouwens kapucijners, vind dat wel vergelijkbaar en goedkoper :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:15

Je hebt niet perse vleesvervangers nodig als je vegetarisch eet. Een gevarieerd plantaardig dieet geeft je alle voedingsstoffen die je nodig hebt, met eventueel een B12 tablet als je nooit melk drinkt bv (en ook aan plantaardige melk is B12 toegevoegd) of vleesvervangers eet.

Ik kan het alleen maar aanraden om vegetarisch te gaan eten, TS :j
Ik eet zelf al 20 jaar geen vlees. Ik mis het totaal niet, ben hartstikke gezond en je wordt veel creatiever met koken. Er zijn zo veel heerlijke vegetarische en veganistische gerechten.. Het is niet alleen goed voor je geweten om geen vlees te eten, en goed voor het milieu, en gezond.. maar ook gewoon heel leuk om al die nieuwe recepten en soorten groente en fruit te proberen :D Je leert zo veel nieuwe lekkere smaken kennen!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:39

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:40

Als ik het filmpje zo zie..
Ga maar eens kijken bij een varkenshouder.
Nu zitten de opfokbiggen gewoon bij elkaar met stro en speelgoed.

Ook zie ik legbatterijen die al jaren verboden zijn.
Koeien die vast staan is ook al niet meer van toepassing.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:43

Brainless schreef:
Als ik het filmpje zo zie..
Ga maar eens kijken bij een varkenshouder.
Nu zitten de opfokbiggen gewoon bij elkaar met stro en speelgoed.

Ook zie ik legbatterijen die al jaren verboden zijn.
Koeien die vast staan is ook al niet meer van toepassing.

Ligt eraan welk vlees je haalt. Het goedkoopste vlees wat in Nederland over de toonbanken gaat, is vaak niet afkomstig uit Nederland maar uit het buitenland, landen waar die regels helaas niet van toepassing zijn.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:47

Biologisch wil niet altijd zeggen dat t diervriendelijk is. Het is zo dat het dier geen antibiotica binnem krijgt etc.

Ikzelf koop nu via een boerderij vlees die zelf de runderen houden. Die lopen het hele jaar buiten en hebben een goed leven. Zij krijgen wel gewoon antibiotica als ze ziek zijn. Hebben wij ook als we ziek zijn... het is niet goed voor ons maar vind het persoonlijk wel iets diervriendelijker dat het dier niet lang ziek hoeft te zijn dan dat het dier "biologisch" moet blijven.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:51

Op zich vind ik vleesvervangers ook prettig omdat ze meestal wat langer houdbaar zijn dan vlees. Maar let wel dat als je eenmaal vaker geen vlees/vis meer gaat eten, je het moeilijk meer kan verdragen. Ik zelf was vaak een beetje een valsspeel-vegetarier/feitelijk een pescotarier (vis eter). Ik eet nu al een aantal maanden definitief geen vlees meer na zo'n 2 jaar een haat-liefde relatie met vlees gehad te hebben, en vis is sinds een week of 2 ook helemaal klaar. Ik krijg er nu meer buikpijn van dan wanneer ik ongesteld ben, dus het eten van vlees en vis is geen pretje meer. :Y)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:43

Ik heb niet alles bijgelezen maar verbaas mij over de negativiteit rondom biologisch vlees.
Wij zijn zelf aan het kijken naar biologisch vleesvarkens, hiervoor moet biologisch voer, maar ook(!) leefomgeving compleet worden aangepast.
Zoals een verplichte modderpoel, aantal m2 per dier met zoveel m2 verplichte vrije uitloop etc.
Mi hebben normale varkens dit niet en is biologisch dus echt beter.
Ook bij het aantal sterren op de verpakking zitten richtlijnen over het aantal m2 leefruimte per dier en de hoeveelheid dat de dieren naar buiten kunnen.
Ik vond de eisen niet heel schokkend bij bv de kippen, maar het is echt al wel een verbetering. Voor varkens is het al een veel grotere omslag.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:51

IsaCalixa schreef:
Ik vind dit vooral een heel duidelijk filmpje waarom ik zou willen stoppen of minderen met vlees :) https://www.youtube.com/watch?v=GdtQOfBYa0c

Sorry ik heb een paar fragmenten gekeken.
Maar realiseer je wel dat je dit met een korrel zout moet nemen.
Moedervarkens die hongerig zijn - hoe wil je goede biggetjes krijgen met altijd hongerige moeders?
Ook de beelden geven mi een totaal verkeerd beeld.
Ik ben in stallen geweest die binnen 3 jaar worden afgeschreven omdat ze dan te klein zijn en de regering dat niet meer wilt, de varkens hadden meer ruimte dan de beesten in dit filmpje.
Ik heb cowpression nooit helemaal gezien, maar hoor altijd (ook van mensen 'uit de stad') dat het wat doorslaat.
Als ik jou was zou ik gewoon eens een x aantal bedrijven af gaan. Dan krijg je een veel beter beeld van wat de boerderij inhoud dan van zulke filmpjes.
Tuurlijk zijn niet alle bedrijven goed, maar als je vegetariër wordt doe dat dan alsjeblieft omdat je geen vlees wil eten uit moreel dan dat je op zulke filmpjes afgaat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:15

Ik heb een aantal jaar biologisch vlees gegeten, en wanneer dit niet voorhanden was (bijv. bij uit eten gaan) vegetarisch. Ik ging echter steeds meer beseffen wat jij ook al noemt TS: je eet een dood dier. Ik ging dat steeds luguberder vinden. :') Dus nu ben ik vegetarisch, neigend naar veganistisch, maar niet geheel. Ik zorg wel dat de dierlijke producten dié ik nog eet, biologisch zijn, zoals af en toe een plak kaas of een ei. Want kaas, melk en eieren uit de bio-industrie gaan gepaard met evenveel dierenleed als vlees uit de bio-industrie.

Ik weet niet of het al genoemd is, maar er zijn wat goede documentaires (o.a. op Netflix) over dit onderwerp:

-Cowspiracy: over de impact van het consumeren van dierlijke producten op het milieu (steengoed en wat mij betreft echt een aanrader!)
-Forks over knives: over het wetenschappelijk onderzoek van de laatste decennia aangaande dierlijke producten nuttigen en je gezondheid
-Earthlings: over de morele aspecten van het gebruiken van dieren voor ons eigen gewin.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:26

verootjoo schreef:
IsaCalixa schreef:
Maar flexi tarier, telt dat wel echt mee dan? Je eet alsnog vlees.. bovendien heb ik ook niet het idee dat je dan serieus zult worden genomen

Door wie dan :+ de vegetarierpolitie komt echt niet aan je deur om te kijken of je wel echt strikt vegetariër bent :')
Je moet vooral jezelf serieus nemen en je eigen normen en waarden kunnen ontwikkelen en verantwoorden voor jezelf. Verder ben je aan niemand verantwoording schuldig over wat jij wel en niet eet ;)

Flexi-tarier is toch nog steeds veel anders dan iemand die wel gewoon vlees eet. Ik eet weinig een stuk vlees, ipv de gemiddelde vleeseter: 6 keer in de week. Ook beperk ik mijn normen, ik eet dus enkel kip en kalkoen. Je eet als nog vlees, maar er is een groot verschil tussen iemand die 7 dagen vlees eet in de week en iemand die bewust is over wat hij heet en dit maar 1 dag doet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:55

IsaCalixa schreef:
Ik ben zelf wel bereid om een aantal dingen te kopen hoor :D maar aangezien we 's avonds wel elke dag samen eten zal het wel handig zijn inderdaad als daar rekening mee wordt gehouden. Zal ook eens overleggen. Misschien willen mijn ouders bij de boodschappen ook wel eens wat noten/kwark etc. meenemen. Biologisch vlees etc wil ik zelf nog wel kopen.

Heb ook vrije uitloop eieren gekocht.

Het viel me trouwens nog mee hoe beperkt de keuze was tussen vegetarisch vlees! Best veel verschillende dingen nog. En als je het huismerk neemt valt de prijs ook nog mee.

Heb ipv linzen nu trouwens kapucijners, vind dat wel vergelijkbaar en goedkoper :D

Waarom ga je niet gewoon zelf koken? Je bent nog bezig met afvallen (toch?), dan is het makkelijker om alles zelf te koken. Dan kan je ook de producten kopen die je wilt eten, vegetarisch / biologisch, wat je maar wilt. Ken er meerderen die t zo doen. Bovendien kan je dan iets gezonds maken als je ouders iets ongezonds doen, dat is bij ons bijv wel eens zo.

Wat vega zelf betreft, iedereen moet het zelf weten. Ik hou persoonlijk wel van een lekker stuk vlees (en biologisch smaakt imo ook beter dan 'normaal' vlees), maar zou ik me schuldig moeten voelen? Ik vind van niet, maar dat is mijn mening.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:53

Ik heb nu 2 dagen geen vlees gegeten, ik denk dat ik niet helemaal ga stoppen maar wel zeker minderen. Zelf koken is een goed idee, zeker wanneer vlees moeilijk is weg te laten uit recepten :) Als we bijv. gewoon aardappelen/groente/vlees eten kan ik dat stukje vlees natuurlijk weglaten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:24

IsaCalixa schreef:
Ik heb nu 2 dagen geen vlees gegeten, ik denk dat ik niet helemaal ga stoppen maar wel zeker minderen. Zelf koken is een goed idee, zeker wanneer vlees moeilijk is weg te laten uit recepten :) Als we bijv. gewoon aardappelen/groente/vlees eten kan ik dat stukje vlees natuurlijk weglaten.

Zeker nu je aan het afvallen bent zou ik dat niet zonder meer aanraden. Je moet, zoals eerder gezegd, wel opletten dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Dus als je vaak dat eet zou ik wel echt iets anders maken waardoor je wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt ;).

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:27

Hoe doen jullie het eigenlijk met biologische/vegetarische producten en de prijzen daarvan? Het is namelijk wel een stuk duurder. Ik kan het op dit moment nog wel betalen, maar weet niet hoe dat zal zijn als ik het huis uit ga. Maar het is bijna dubbel zo duur.

Maar dan heb ik het vooral over biologische eieren, biologische melk en vegetarisch vlees. (Vind ze overigens wel veel lekkerder dan normale eieren/melk!). Het vlees wil ik er toch wel in laten omdat ik dat een prettige manier vind om toch wat eiwitten binnen te krijgen. Ben niet zo van de kwark of bladgroenten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:29

Dingen leren laten. Ik koop niet elke avond een vleesvervanger maar eet ook regelmatig maaltijden met bijvoorbeeld noten ipv een stuk 'vega vlees'. Ook melk koop ik maar heel beperkt (ook in het kader van vegan), zelfde geldt voor eieren. Ik eet niet elke dag twee eieren en drink niet een liter melk, dat zijn echt 'kadootjes' voor mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:46

Ik haal eieren van een boerderij waarvan ik weet dat de kippen het goed hebben, is een biologische boerderij met zo'n eierautomaat.
Die eieren zijn veel lekkerder, verser en goedkoper dan in de supermarkt ;) of misschien ken je iemand die kippen houdt voor hobby waar je eitjes kan kopen?

Melk gebruik ik niet, vinden wij vies :o

Vlees haal ik bij de plaatselijke slager, dan weet je gewoon van welke koe welke biefstuk is biij wijze van en soms bestel ik biij een kennis tien kg koeienvlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:47

Voor de eiwitten heb je de vleesvervangers niet nodig. Je kan ook gewoon regelmatig peulvruchten eten, daar zijn de vleesvervangers nl meestal van gemaakt. Ik heb altijd een hoop potjes met allerlei soorten bonen en erwten in huis, en gebruik sinds kort ook steeds vaker gedroogde peulvruchten. Linzen zijn bv heel makkelijk te bereiden, hoeven niet zo gek lang te koken en smaken heerlijk!
Geen idee wat biologische melk kost, maar je kan melk ook in de meeste gerechten prima vervanger door plantaardige melk, die ook steeds goedkoper wordt. Ik maak mijn rijstmelk zelf, en dat kost je een paar cent per liter! Klein kopje rijst, water en evt een beetje suiker, citroensap, kokosmelk en/of zout voor de smaak. That's it :)
Biologische eieren haalde ik vroeger meestal bij AH als ze een 35% korting sticker hadden.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:52

Alvast bedankt voor de tips :D kan het zeker gebruiken. Iemand in de buurt met kipjes zou wel handig zijn ja.. :P

Rijstmelk, klinkt apart. Kun je dat echt melk noemen dan? Ik wil melk bijvoorbeeld ook voor andere dingen gebruiken, zoals het maken van een omelet of brinta, etc..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:55

Ik vind het een interessant topic. Manlief en ik houden van vlees maar dat komt of van onze slager hier in dorp (dus hij verteld mij waar het vandaan komt) of hier van een boerderij in de buurt die echt biologisch zijn. Daar lopen de varkens 1,5 jaar heerlijk in een stuk bos met alle gemakken voorzien.Omdat wij eigenlijk de ruimte hebben wilde manlief geaag 2 biggen zelf opvoeden... maar dat kan ik dus weer niet. Zodra ik verzorg is het einde oefening (lekker hypocriet niet? Want die biggen van de boerderij zie ik oik vaak zat). Inmiddels hebben wij onze moestuin en verbouwen veel groente zelf. Uiteraard echt biologisch. Vleesvervangers of vis ben ik heel voorzichtig geworden. Gekweekte vis zit bol van ab ,wild gevangen geeft weer overbevissing. Soja? Nou bijna alle Soja is bewerkt met alles en nog wat...dus niet perse gezonder. Wat blijft dan over? Imo gewoon bewust kopen en eten, dus niet TE veel vlees,geen kanteklare zakjes ( all die E-nummers) en bij biologisch uit de winkel zet ik zo of zo altijd mijn vraagtekens...want het is maar waar het "biologisch " vandaan komt. Andere landen ,andere regels maar voor mij is bvb een ei niet biologisch omdat die een 4kantje meer ruimte heeft buiten en zogenaamd biologisch gevoerd wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:01

IsaCalixa schreef:
Alvast bedankt voor de tips :D kan het zeker gebruiken. Iemand in de buurt met kipjes zou wel handig zijn ja.. :P

Rijstmelk, klinkt apart. Kun je dat echt melk noemen dan? Ik wil melk bijvoorbeeld ook voor andere dingen gebruiken, zoals het maken van een omelet of brinta, etc..

Rijstmelk, amandelmelk en sojamelk kan je prima gebruiken voor dingen als omeletten en brinta :j Het heeft alleen wel een andere smaak dan koeienmelk en daar zal je even aan moeten wennen, en het is een kwestie van experimenteren met de smaken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:05

let wel op dat bij bijv ander soortige melk er ook calcium bij zit.
Rijstmelk kan maar hier ging toen ook over dat er arseen in zit, geen ramp maar wel iets om bewust van te zijn want het is niet voor dagelijks gebruik.
Ik gebruik zelf havermelk, volledig plantaardig en lekker
Wil je iets beter al legbatterij maar is biologisch te duur, kies dan voor vrije uitloop ei