Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:00

future_vet schreef:
Voor alle basisdingen raad ik het Margriet kookboek aan. Van aardappels koken tot biefstuk bakken.

Proef je wel eens tussendoor? Bv de groente of ze al gaar zijn?

Die heb ik gekregen toen ik op mezelf ging!
Geweldig!
En ja hoor, ligt zo voor het pakken in de kast.
Hebben TS?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:01

Aedema schreef:
Studentenkookboek, klinkt als kookboek voor dummy's :') Precies wat ik nodig heb, haha!

Het zal inderdaad wel zo zijn dat ik de moeite niet eens meer wil doen, als ik al iets nieuws probeer is er altijd iets op aan te merken. De dingen waar ik wel bekend mee ben is dan wel erg lekker (volgens mijn vriend, ik probeer niet uit de hoogte te doen).

@Gianti: Welke rode wijn en hoeveel moet daarvan in de pan? Wanneer moet ik er water bij doen? Wanneer moet er meer kaneel bij en wanneer meer suiker? Dat soort vragen heb ik altijd als ik aan iets nieuws begin, als het dan niet lukt geef ik ook meteen op... :o

Ik heb gisteren 6 peertjes met zo'n klein flesje rode wijn gedaan. Had gewoon huismerk van de dirk van de broek. En water gedaan tot ze onder water stonden :) kaneelstokje en suiker doe je gelijk er al in en tussen door gewoon proeven!! Vind je smakelijkloos? Hup nog wat kaneelpoeder erin! Bitter? Nog wat suiker!
Laatst bijgewerkt door Gianti op 21-03-16 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:01

Margriet kookboek, haha die heb ik ook nog _O-

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:02

Probeer inderdaad een tijdje om veel in de oven te maken. Groentjes, kip, vis,... Kan allemaal en je zet een timer en kan ondertussen andere dingen doen.

Ik kook graag en veel maar vlees, groenten, aardappelen is voor mij een mistery hoe mijn moeder dat klaar krijgt op dezelfde tijd.

Pasta kan je koken en ondertussen de saus maken. Is je pasta eerder klaar? Zet het uitgelekt aan de kant en roer hem daarna onder de saus, zo heb je een warme pot eten. Rijst en noedels doe ik ook zo.

Probeer ook eens pruttelpotjes zoals stoofvlees en chili con carne, daar maakt het nier bij uit of je het een halfuurtje langer laat pruttelen.

Vooral veel blijven doen en tussendoor eens prikken en proeven en het komt goed!

Zeker weten dat er geen kooklessen zijn in de buurt? Meestal als ze specialiteiten aanbieden zit er ook ergens een basiscursus (begint heel simpel met snijoefeningen en gaat daarna verder naar dagmenu's)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:02

zo had ik de Wannee (voor de ouderen onder ons welbekend), en daar maak ik nog steeds gebruik van. Idd een 'koken voor dummies', en zo leer je zelf ook hoe je kunt experimenteren.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:03

In principe heb ik er nu op dit moment geen moeite mee dat ik een kookkluns ben. Ik ben alleen bang dat als ik ooit kinderen krijg dat ik ze niet meer variatie kan geven, en of het wel gezond genoeg is; zitten alle vitamientjes er wel in? Dat is waar ik bang voor ben.

luuntje

Zorg dat je alle ingredienten al klaar hebt staan op je aanrecht. Ook kruiden.
Aardappels kan je koken of bakken. Groente kan je koken maar ook prima wokken.
Je kan tijden het koken/bakken prikken met een vork of een hapje nemen om te kijken of iets gaar is.
Vlees kan je voelen of het gaar is.
Is je vlees net niet gaar genoeg, kan je het laten nagaren onder een stukje alu folie.

Kruiden is lastig. Mijn man overdrijft er vaak mee.
Ik vind hoe simpeler hoe lekkerder.

Schaam je niet dat er soms wat mislukt.
Daar zijn tosti's voor. *\o/*

Als je in mijn buurt woont wil ik je best wel een keer helpen.
Laatst bijgewerkt door luuntje op 21-03-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

dan lijkt me nu juist de tijd om te experimenteren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:04

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:05

Groente wokken is mijn favoriet, paksoi, sperziebonen, bleekselderij. Dan blijft het heerlijk knapperig. Ik kook zelden groente. Pastasaus maak ik ook in de wokpan.

Olijfolie met een smaakje is ook fijn, ik bak de witte vis in olijfolie met citroen. Aardappelschijfjes saai? Beetje rozemarijn erdoor en t is heerlijk.

Maracroni schotel is trouwens en makkelijk perfect te maken en vaak een groot succes bij kinderen :j en voor jou mog mooier, je pleurt het in de oven hahaha timer aan en je kan zo even een was aanzetten

Wraps zijn ook makkelijk, zet de ingrediënten gewoon los op tafel en laat ieder de eigen wrap vullen :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:07

Ik denk inderdaad dat ik maar eens om een kookboek moet kijken, ik heb het op dit moment alleen nog niet zo ruim en vind het vreselijk om eten te moeten weggooien omdat ik het heb verknald :')

Lielle

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:09

dan zou ik echt heel strak het recept volgen, eigenlijk kan het dan niet mis gaan.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:10

Waarom laat je de critici niet ook koken? Stuur hubbie en kinderen maar eens de keuken is. Kans dat ze A: beter zijn dan jij (sorry maar die kans zit er in )
B: ze het waarschijnlijk ook wel leuk vinden :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:13

dat is ook zeker een optie (en een goede), maar zelf lekker kunnen koken vind ik toch ook best belangrijk.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:15

Misschien is het kookboek, koken voor dummies, iets voor je? :) Niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat de basis zeker wel goed is uitgelegd in dit boek en het je zeker kan helpen om dingen te gaan snappen :j https://www.bruna.nl/boeken/koken-voor- ... -info-tabs
Oh en zeker als je via recepten gaat koken, bij het eten blijven, ieder fornuis is anders, dus met prikken, proeven, ruiken en ook zien weet je of het koken goed gaat :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:16

Klopt, al denk ik ook dat je er wel een beetje aanleg voor moet hebben. Een vriendin van me kan heerlijk koken, ik heb één keer samen met haar gekookt (of naja, gekeken meer..). Zij proeft het en zegt dan 'wat vind jij?', ja prima toch? Maar dan vind zij dat er toch meer kruiden in moeten bijvoorbeeld.

Mijn vriend vind niks aan koken, tenzij het pasta is. :')
Ik blijf sowieso altijd wel bij het fornuis staan. Zoals ik zei, als ik iets weet hoe ik het klaar moet maken en het is me eenmaal gelukt, dan gaat het in principe altijd wel goed. Het is echt de dingen die ik nooit klaarmaak vrijwel vaak mislukken en dan is mijn motivatie meteen weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:18

ik denk niet dat dat aanleg is, maar heel veel doen, proeven en leren. Wat jouw vriendin doet, zo kook ik ook, maar dat is ook 25 jaar ervaring.

IK zou ook niet te ingewikkeld beginnen als je iets nieuws wil doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:20

Als je trouwens echt een keer extreem lui wil koken; koop zakjes aardappel puree, bereid het volgens het pakje, doe er rauwe andijvie door en stamp het door elkaar, gooi er een unox worst in en wacht tot het lekker heet is en tadaa.... Snel klaar en makkelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:23

Lielle schreef:
ik denk niet dat dat aanleg is, maar heel veel doen, proeven en leren. Wat jouw vriendin doet, zo kook ik ook, maar dat is ook 25 jaar ervaring.

Dat denk ik niet. Ik kook al zo vanaf het begin. Met veel kruiden en specerijen, nieuwe recepten maken, voelen en ruiken en proeven en proberen. En bijna altijd wordt het lekker. Oefening baart absoluut kunst en ik heb ongetwijfeld nog heel veel te leren, maar ik denk dat aanleg zeker een rol speelt. Zowel mentaal (durf je te experimenteren, heb je voldoende geduld) als fysiologisch (kan je goed ruiken, hoe werken je smaakpapillen).

Elicious schreef:
Dankjewel voor jullie tips..
Ik kook met een wekkertje, maar moet bekennen dat ik tussendoor de was ophang, kamer stofzuig etc. Proeven tussendoor doe ik eigenlijk nooit.... Ik kan toch geen rauw vlees proeven?

Koken moet met liefde. Aandacht.

Zeker als het steeds fout gaat moet je er even de tijd voor nemen. Erbij blijven en proeven, desnoods elke minuut. Later krijg je er meer gevoel voor, dan wéét je hoe lang de boontjes moeten en kan je tussendoor even die was draaien. Ik kan met m'n vork door de pan pasta roeren en dan voel ik of hij goed is. Dat kan ik alleen omdat ik 't al honderden keren heb gevoeld. Rauw vlees kan je niet (altijd) proeven maar dan snijd je toch een stukje af tijdens het bakken? Ziet er iets minder mooi uit maar je serveert niet in een restaurant en ik weet zeker dat jij en je gezin kapotgesneden vlees met liefde opeten als het je op de lange termijn betere kookkunsten oplevert. :)

Neem vooral de tijd. Je mag gerust iets in een loeihete pan op hoog vuur doen maar alleen als je weet waarom je dat doet. Bij wokken hoort het. Bij gebakken aardappels niet. Veel eten moet, voor het beste resultaat, een beetje tijd krijgen. Rustig garen. Niet op het allerlaagste vuur, maar ook niet op 't hoogst. Niet snelsnel willen koken tenzij je het gerecht erop hebt uitgekozen. Als je bang bent dat je niet alles op tijd gaar krijgt moet je de volgorde bepalen. Gekookte aardappels kunnen best even in de pan blijven staan. Boontjes ook. Dan plan je dus zo dat je vlees als laatste klaar is. En naarmate je meer oefent weet je ook, door met je vork in de aardappel/groente te prikken, "oh, over een minuut of 5 is dat klaar, dan ga ik nu het speklapje in de pan doen."

Er zijn heel veel bekende smaakcombinaties. Gebakken aardappeltjes met rozemarijn bijvoorbeeld, of zalm met citroen en dille. Het helpt als je die kent. Of kruiden/specerijen die bij een bepaalde keuken of gerecht horen. Nasi bijvoorbeeld: ketjap, gember, knoflook, bruine suiker, sambal, chilipoeder, koriander(zaad)..als je dat eenmaal weet is het een kwestie van ruiken en proeven. Als je niet goed durft dan een beetje in een pannetje apart doen, en daar wat kruiden bij doen. Dan leer je de smaken en effecten kennen zonder dat je een hele maaltijd kan verpesten.

Soms helpt het ook om het proces te begrijpen. Waarom roer je risotto? Door het roeren komt het zetmeel vrij wat de rijst de plakkerige textuur geeft. Waarom moet stoofvlees lang garen? Omdat het bindweefsel en vet moet oplossen en dat kost tijd. Als je dat begrijpt dan snap je ook waarom je een instructie echt moet opvolgen voor een goed resultaat.

Koken is echt niet zo moeilijk. Sommige gerechten zijn dat, maar koken in 't algemeen echt niet. Maar je moet er aandacht aan schenken. Anders lukt het niet.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:25

Als ik inderdaad een keer snel moet koken haal ik inderdaad van die puree zakjes. :j |
Ik ben meestal rond kwart voor vijf thuis uit school en mijn vriend moet zich kwart voor zes alweer klaar maken voor het werk, wat betekend dat ik dus rond half zes het eten klaar moet hebben. Daarbij hebben we geen vriezer dus ik moet vaak ook nog om de dag om boodschappen, dan moet ik dus wel even snel iets klaarmaken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:28

En ga je aan de slag met taarten en cakes, 1 tip: daar kun je dus niet afwijken van de hoeveelheden van de basis van het recept, even een 10 gram minder bloem dan aangegeven kan voor een fiasco zorgen.

Dus daar moet je echt nauwkeurig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:30

Dani, je hebt absoluut een punt.Maar dan praat je wat mij betreft over veel meer dan wat TS, lalidan en aedema willen, als ik het zo lees. Dat is 'echt koken', of koken voor gevorderden. En daarvoor moet je wel gevoel hebben.

Ik denk dat iedereen lekker kan leren koken, dwz iets gezonds en interessants op tafel zetten en met de nodige variatie. En dat is een kwestie van oefenen, en met aandacht bezig zijn.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:32

Waar woon je ergens? Je mag hier met plezier een keer komen meekijken :D

(Ik ben letterlijk bezig mijn hele vrienden groep aan het leren koken dus ben het gewend en vind het ondertussen ook leuk om uit te leggen :D)

Koken is aan de ene kant een gevoels kwestie, maar als je goede recepten hebt kan je ook gewoon recepten op de letter volgen en dan komt het ook goed, al moet je er wel met je aandacht bij blijven :D

Hierboven hadden ze het trouwens over oven gerechten, dat is inderdaad ideaal! Je maakt het gooit het in een schaal en in de oven en kan wat anders gaan doen!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:34

Taarten maak ik eigenlijk niet en dat mis ik eerlijk gezegd ook niet, wij zijn niet zo van die zoetigheden en daarbij krijgen we dat samen ook niet op. Is misschien wel eens leuk om te maken voor als er visite komt of als een van ons jarig is, maar dan wil ik toch echt eerst de 'gewone' kookkunsten onder de knie krijgen.

Ik woon helemaal bovenin Friesland, weet niet of dat een beetje in de buurt is? :Y)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:38

Aedema schreef:
Ik woon helemaal bovenin Friesland, weet niet of dat een beetje in de buurt is? :Y)

Als je er een weekendje richtingen Zuid-Holland van maakt O:)