Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosDeG

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:39

Hier krijgt de oudste aanmaak limonade of water mee naar school :)

Haal sowieso geen pakjes in huis aangezien ze dan binnen 1 dag op zijn :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 10:44

Wij hebben dus wel pakjes in huis, ze drinkt dus 1 pakje per dag
in de kleine pauze op school. Koek oid krijgt ze niet mee, mijn dochter wil altijd
wortels, komkommer of paprika mee.

Drinkbeker ga ik nu wel aanschaffen, maar Karvan Cevitam bijvoorbeeld is ook gewoon heel slecht. Echter mag ze dit van mij wel drinken, anders zou het hypocriet zijn, want Papa en Mama drinken ook niet de hele dag water of thee :)

Wel ben ik echt VOOR dat de kinderen gewoon allemaal hetzelfde eten in de kleine pauze, en gewoon in uniform naar school gaan. Dit zou ook zoveel pesterijen tegen gaan! Snap niet dat dit niet doorgevoerd wordt in Nederland :n

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:48

Vaak word er vergeten dat suikers ook gewoon zeer belangrijk zijn voor het lichaam. Op alleen een selderijstengel en water met wat vogelzaad kan vooral een kind niet overleven. Ze hebben bergen energie nodig om te spelen, sporten en te leren.
Je 2 stuks fruit, groente, aardappelen, vlees, en zuivelproducten zijn nodig.

Dat er overgewicht is is niet alleen te wijten aan het pakje sap dat ze op school drinken, maar grotendeels ook de komst van technologie.
Kinderen zitten al gauw achter de tv of tablet met liefst daarnaast een zak chips want dan zijn ze lekker rustig en een glas frisdrank.

Gebruik gewoon je gezond verstand, laat je niet gek maken door de voedingsindustrie en alle soorten hypes. Kijk naar je kind, wat heeft het nodig.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:48

Karvan Cevitam valt wel mee, mits met mate.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:49

troi schreef:
Tja ik begon ook heel dapper met herbruikbare flesjes maar heb ontdekt dar de gemiddelde levensduur hiervan twee dagen is. Dan is een onderdeel weg, gaat het lekken of is het kapot..

Na aardig wat bidonnen en anti-lek flesjes (leugenaars zijn het want die lekken ook) heb ik het opgegeven en krijgt zoonlief appelsap of sinasappelsap mee naar school. Gelukkig een slank en actief joch die alles er wel weer af rent!

http://www.hema.nl/winkel/baby-en-kind/ ... -(33590909)
Antiknoeibeker van de hema, lekken echt niet.
Alleen voor school niet zo stoer.

Ik werk bij gezinnen thuis en bespreek dit altijd met de ouders wat er in eten/drinken zit. Het is dan aan de ouders of ze mijn advies aannemen.
Nu werk ik bij een gezin en daar drinken de kinderen alleen water/melk of milde thee (zonder cafeïne/nitraat ect). Een van de kinderen is een week opgenomen in het ziekenhuis, en het ziekenhuis personeel verbaasde zich erover dat het kind alleen water kreeg "want dat was toch zielig".

Dan denk ik... Je zou eens beter moeten weten.
Geraffineerde suikers doen niets voor je lichaam, er is niets voedends aan.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Maanlicht schreef:
Karvan Cevitam valt wel mee, mits met mate.

In een Karvan Cevitam pak van 760ml zitten bijna 16 suikerklontjes.
Kun je het verdunnen... Tja geraffineerde suikers blijven slecht.

Edit; Dan heb ik het over de versie; zonder toegevoegde suikers. Maar dat een ander bedrijf voedingsmiddelen aanlevert die er inzitten, waar wel suiker bij toegevoegd is wordt niet over gesproken.
Laatst bijgewerkt door Nassie op 04-02-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:53

Ja, maar als je daar een glaasje per dag van drinkt is het toch zeker minder slecht dan die Wicky troep.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:54

Als je het zo bekijkt natuurlijk wel.
Beste is gewoon je kinderen leren water te drinken. Niets zieligs aan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:55

In aanmaak limonade zit ook hartstikke veel suiker hoor :+ en anders zitten er wel andere niet zo gezonde zoetstoffen of veel e-nummers in :+

Mijn dochter krijgt voor de peuterspeelzaal wicky zero mee. Zij lust geen gewone melk of water al vanaf baby af aan niet. Ook thee zonder cafeïne moest ze niet.

Aanmaak limonade heb ik nooit gehad, maar heb hier een van raak staan en daar zit ook 6,9 gram suiker per 100ml in.

Dus mocht je echt safe willen is alleen water of thee de oplossing.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:56

Ik krijg op school steeds de vraag waarom David alleen maar water in zijn beker heeft. En dat ook nog in beide pauzes, arm kind... :') :')
En af en toe voor de lekker een pakje, maar ie kan je in een maand op 1 hand tellen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:58

Om even op mijn eigen opmerking terug te komen, ik denk niet dat Carvan Cevitam echt gezond is, alleen (goed verdund) en goed alternatief voor die mierzoete pakjes. Als je echt geen toevoegde suikers wil, moet je eens kijken naar Cool Bear limonadesiroop. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar schijnt wel beter te zijn.

Zelf ben ik dus ook een echte voorstander van water, maar voor de mensen die dat "sielugh" vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:59

Sunrise19 schreef:
In aanmaak limonade zit ook hartstikke veel suiker hoor :+ en anders zitten er wel andere niet zo gezonde zoetstoffen of veel e-nummers in :+

Mijn dochter krijgt voor de peuterspeelzaal wicky zero mee. Zij lust geen gewone melk of water al vanaf baby af aan niet. Ook thee zonder cafeïne moest ze niet.

Aanmaak limonade heb ik nooit gehad, maar heb hier een van raak staan en daar zit ook 6,9 gram suiker per 100ml in.

Dus mocht je echt safe willen is alleen water of thee de oplossing.

Ach zoetstoffen... wil je er ziek van worden moet je het wel in zo ongelooflijke hoeveelheden tot je nemen, dat lukt geen enkel mens of kind. :n
Enkel denken diverse aluhoedjes sites daar iets anders over.

In alles geld met mate. Als het zoetste wat een kind krijgt het pakje drinken is, is er in mijn ogen niets aan de hand. Het gaat er echter om dat de bewustwording zo laag is, waardoor kinderen meer dan eens per dag worden volgestopt met suiker.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:00

Cool bear is ook onzin.. Suikervrij maar wel volgestopt met stevia :+

Edit: Janine, dat zal best. Maar zolang er testen zijn die elkaar tegenspreken vind ik het wel best.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 04-02-16 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:01

Zoetstoffen zijn slechter dan je denkt hoor!! Vooral aspartaam, en je krijgt er meer van binnen dan je vermoedt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:02

Dat zoveel mensen dat nog niet weten, en dat zoveel kinderen dus nog ongezond meekrijgen naar school. Ook hier in de topic meer dan ik had verwacht.
Ik heb kinderen tussen de 8 en de 19 en zelfs die van 19 kreeg nooit pakjes oid mee: Water/melk brood , noten, fruit , groenten.

En ts: wij drinken ook alleen thee en water dus de kinderen doen gewoon mee.
In het weekend mag er wel eens een glas biologische aanmaaklimonade gedronken en als we uit eten gaan dan mag hij het zelf weten ( dan drinkt hij Fristi of chocomel :D :D )

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:04

Mijn kinderen hebben nog nooit cola gehad, weten niet eens hoe het smaakt. :') Arme, arme kindjes. :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:04

Wees maar trots op de fristi :D kan je beter een glas cola drinken :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:06

Weet je wat ikzelf merk als ik te veel suiker heb binnen gekregen?
Mijn eczeem wordt meer en ik krijg ontstekingen. En puur door de suiker. Let ik weer meer op mijn suikers (de verborgen suikers) dan is mijn huid weer mooi rustig.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:07

Ik snap niet dat het nu pas echt bekend wordt. Algemene kennis. Iedereen snapt toch dat er veel suiker in zit...?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:07

Die zoetstoffen zijn doodeng als je echt daarin gaat verdiepen

Hier komen ze er in elk geval niet in (behalve de aspartaan wat in de medicatie van mijn dochter zit)

We vermijden natuurlijke producten en vervangen ze voor synthetische producten die kunstmatig zijn gemaakt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:11

czarina schreef:
Die zoetstoffen zijn doodeng als je echt daarin gaat verdiepen

Hier komen ze er in elk geval niet in (behalve de aspartaan wat in de medicatie van mijn dochter zit)

Ik snap niet dat die troep in medicatie moet zitten. David heeft in het verleden ook antibiotica moeten slikken, die propvol wat met die troep. Hij lust het niet eens door die gore zoete meuk. Als je de pot open deed kwam die chemische lucht je tegemoet. En dat zit dan in medicijnen. 8)7
Maarja, mijn pa werkt op een bedrijf waar grondstoffen voor medicatie op de loods komen. Daar wordt je ook niet vrolijk van, al die doodshoofden. :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:12

Ik blijf het toch grappig vinden dat vroeger IEDEREEN groot is geworden met al dat spul wat nu zo onder de loep wordt genomen. Niks is momenteel nog gezond, maar overgewicht wordt wel steeds een groter probleem. Ik zeg, gooi al die stomme tablets en dingen weg en zorg voor een extra blokuurtje gym voor die kinderen. Buitenspelen na school, niet gamen en al die onzin. OVergewicht? Wat was dat? Wij hadden welgeteld 1 meisje in de klas die aan de vollere kant was.

Ik deed het overigens prima met mijn pakjes wicky en caprisonne, paar boterhammen met kaas en hagelslag en als het me even lukte en mama niet keek, graaide ik vaak ook nog een roze koek mee. Maar wij gingen daarentegen niet na schooltijd binnen zitten in een muffe kamer met oordoppen op om online "sociaal" te zijn, wij gingen boomhutten bouwen, slootje springen, knikkeren, tikkertje spelen enz enz enz.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:14

Vroeger had je lang niet zoveel fabrieksvoedsel dan nu. En in combi dat iedereen nu veel meer op zijn reet zit (ik nu ook :P )
wordt het er niet beter op nee.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:16

BloemBloem schreef:
Wel ben ik echt VOOR dat de kinderen gewoon allemaal hetzelfde eten in de kleine pauze, en gewoon in uniform naar school gaan. Dit zou ook zoveel pesterijen tegen gaan! Snap niet dat dit niet doorgevoerd wordt in Nederland :n

Op sommige scholen is dit dus wel zo. Uniform niet geloof ik maar eten wel. Op de basisschool mocht ik alleen fruit of groente mee voor de kleine pauze en kregen we drinken van de juf (thee water of een of ander biologisch limo)

Op de school van mn moeder hetzelfde. Ook als hoofdreden dat er gepest wordt als er een kindje is in de klas die nooit wat lekkers mee krijgt of het kindje zich zelf een beetje 'alleen' gaat voelen. (Niet in alle gevallen hoor) daarnaast krijg je drukke kinderen als ze allemaal cola en snoep wegwerken.

Maar goed dit is lang niet overal zo.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:19

finnens schreef:
BloemBloem schreef:

Op sommige scholen is dit dus wel zo. Uniform niet geloof ik maar eten wel. Op de basisschool mocht ik alleen fruit of groente mee voor de kleine pauze en kregen we drinken van de juf (thee water of een of ander biologisch limo)

Op de school van mn moeder hetzelfde. Ook als hoofdreden dat er gepest wordt als er een kindje is in de klas die nooit wat lekkers mee krijgt of het kindje zich zelf een beetje 'alleen' gaat voelen. (Niet in alle gevallen hoor) daarnaast krijg je drukke kinderen als ze allemaal cola en snoep wegwerken.

Maar goed dit is lang niet overal zo.

Bij ons op de basisschool (kleuterklas) kreeg ook iedereen een appel in de pauze. Was echt een eer als je werd uitgekozen en samen met een klasgenootje helemaal naar de conciërge mocht om de grote krat appels te gaan halen!