deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:10

Wij slachten 1 x per jaar een koe, nemen zelf 1/4 deel en de rest wordt verdeeld.
Vrienden van ons hebben varkens, daar nemen wij dan een 1/2 deel van als ze slachten.
Ik heb net gekeken, maar vind de prijs erg duur bij http://www.deeleenvarken.be/nl

Eilinora

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:24

Ook hier een eigen koe in de diepvries volgende week.

Hebben 4 dikbil kruisingen lopen op het land die hiervoor opgefokt zijn.
Afbeelding

Deze moeten nog verkocht worden maar we weten nog niet of het particulier of gewoon handelaar word.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:45

Sizzle schreef:
Kinke schreef:
dat ligt er maar aan, vooral bij Nederlands rundvlees is het vrij lastig om uit de bio industrie afkomstig te zijn :D

Hoe wordt de gemiddelde vleeskoe eigenlijk gehouden in NL?
"Onze" 1/8e koe heeft in iedergeval bij zijn moeder op de wei en in de loopstal met krabborstels gelopen :D

dat is pas zielig. Je kan het kalf beter meteen na de geboorte weg halen. Tenminste dat doen wij. Scheelt een hoop stress voor beide. De bioboer naast ons doet dat niet. De laat de kalveren er bij lopen en na een paar weken haalt ie ze er af. Ik kan je vertellen : dat is geen dagje zoeken. Ik kan soms een week lang niet slapen omdat die koeien zitten te janken en zoeken naar hun kalf..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:07

Zes maanden vind ik een heel mooie tijd.. Tussen de zes maanden en een jaar is ook de natuurlijke leeftijd om een kalf te spenen, heb ik me soor de boer laten vertellen.. Noets zieligs aan dus..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:46

Blijft altijd 'zielig', ook met 6 maanden. Maar ja, ze moeten er toch een keer bij weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:03

Eldora, ze halen ze hier helemaal niet weg, hoe kom je daar nou bij?
Pas als het kalf bijna een haar oud is en allang zelf afgespeend is gaat deze indien het een mannelijk dier is naar de slager.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:22

Als jullie dat denken xd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:28

eldora1 schreef:
Als jullie dat denken xd

Als wij wat denken?
Ik zie die koeien iedere dag. Ze lopen heel lang samen, ook de stier loopt er gewoon tussen.
Pas als ze niet meer afhankelijk zijn gaan ze in de 'pinken stal' die niet meer is dan een hek tussen de moeders en de inmiddels grote kinderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:08

De beste stuurlui weten het zelfs beter dan diegenen die er persoonlijk bij zijn :D
Ik weet het echt beter, ik heb het namelijk over onze eigen koeien :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:12

Het vlees wat we nu hebben is van noodslachting van een vrij jong dier.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:28

eldora1 schreef:
Als jullie dat denken xd

Ik denk het niet , ik weet het.
Ik koop vlees in bij een boer een dorp verderop.
rijd 2 keer per week langs de wei (minstens)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:13

vrouwke schreef:
Wij slachten 1 x per jaar een koe, nemen zelf 1/4 deel en de rest wordt verdeeld.
Vrienden van ons hebben varkens, daar nemen wij dan een 1/2 deel van als ze slachten.
Ik heb net gekeken, maar vind de prijs erg duur bij http://www.deeleenvarken.be/nl

Inderdaad die prijzen zijn duur.
gemiddelde prijzen rund 13.88 en 15.28 /kg
varkens gemiddeld 12.73 en kip 13,-

Als je weet dat de boer gemiddeld 2.90 tot 4.90 de kg krijgt en die laatste prijs is voor de dikbil extra kwaliteit Belgisch Wit-blauw ras, en voor een varken gemiddelde prijs 1.00.
De bedoeling van deeleenkoe is toch ook de veehandelaars en grossisten uitschakelen om het vlees ook aan een voordelige prijs te kunnen leveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:17

Dat is niet duur, dat is normaal. Maar helaas zijn we aan stuntprijzen gewend geraakt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:24

Ik vind de smaak ook heel anders als je zelf een koe laat slachten.
Veel lekkerder dan supermarkt vlees.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:30

Dat kan best zijn dat het vlees lekkerder is dan in de supermarkt.
Elke supermarkt koop vlees in een bepaalde klasse aan. Voor goed vlees moet je in de betere supermarkt zijn, waar ze nog een eigen slagerij hebben.
Wij slachten thuis alle jaren dikbilstieren voor particulieren, extra kwaliteit. (voor minder gaan we niet) maar onze prijs verschilt toch wel van koopeenkoe.
Waarom kunnen wij dit beterkoop aanbieden aan onze klanten, omdat er enkele tussenpersonen uitvallen, zoals de veekoopman/grossist.
Dit maakt dat we er toch een extra centje aan verdienen en het beterkoop kunnen aanbieden aan de klant.
Hieronder een tabel hoe het vlees ingedeeld wordt :
Indelingsschema

Runderen die ten minste 8 maanden oud zijn moeten ingedeeld worden.

Het schema van de indeling van geslachte runderen is vastgesteld door de Europese Unie. Dit schema wordt toegepast in alle lidstaten van de Europese Unie.

De indeling van geslachte runderen wordt gemaakt door classificeerders, werkzaam voor het slachthuis. De classificeerders zijn erkend door het departement Landbouw en Visserij. De prestaties van de erkende classificeerders worden regelmatig op de slachtlijn gecontroleerd en geëvalueerd met het oog op het behoud van hun erkenning. De kwaliteit van de indeling wordt ook regelmatig gecontroleerd in de koelcellen van de slachthuizen;

PDFLijst van erkende classificeerders van geslachte volwassen runderen.pdf

De indeling van de geslachte runderen wordt gemaakt naar 3 aspecten:
•Categorie
•Bevleesdheid
•Vetheid

Bij de etikettering van de indeling wordt het resultaat ervan weergegeven als een triplet categorie, bevleesdheid, vetheid

Tabel 1. indeling naar categorie

Code

Omschrijving

Z
Karkassen van runderen die ten minste 8 maanden oud zijn, maar jonger zijn dan 12 maanden;

A
Karkassen van niet-gecastreerde mannelijke dieren die ten minste 12 maanden oud zijn, maar jonger zijn dan 24 maanden;

B
Karkassen van niet-gecastreerde mannelijke dieren die ten minste 24 maanden oud zijn;

C
Karkassen van gecastreerde mannelijke dieren die ten minste 12 maanden oud zijn;

D
Karkassen van vrouwelijke dieren die gekalfd hebben;

E
Karkassen van andere vrouwelijke dieren die ten minste 12 maanden oud zijn.

Tabel 2. indeling naar bevleesdheid - SEUROP

Code

Omschrijving

S
Superieure bevleesdheid

E
Uitstekende bevleesdheid

U
Zeer goede bevleesdheid

R
Goede bevleesdheid

O
Matige bevleesdheid

P
Geringe bevleesdheid

PDFAffiche SEUROP-klassement runderen (met foto's)

Tabel 3. indeling naar vetheid

Code

Omschrijving

1
Geringe vetbedekking

2
Lichte vetbedekking

3
Middelmatige vetbedekking

4
Sterk vervet

5
Zeer sterk vervet

Het slachthuis kan de geslachte runderen indelen in subklassen van bevleesdheid en vetheid. De subklassen worden aangegeven met de tekens -, =, +, volgens toenemende mate van bevleesdheid en vetheid en moeten direct volgen op de letter of het cijfer van de klasse in kwestie.

Een indelingsresultaat ziet er uit als volgt: AS2, DR+4-, BR-3.

De indeling gebeurt in de zone van de weging van de karkassen.

Bij de weging en de indeling van de karkassen moeten de karkassen aangeboden worden in een van de 5 toegestane aanbiedingsvormen. De aanbiedingsvorm wordt weergegeven met een code.

(+ = het orgaan, lichaamsdeel of vet moet op het karkas aanwezig blijven)
(- = het orgaan, lichaamsdeel of vet moet verwijderd worden)

- See more at: http://lv.vlaanderen.be/nl/dier/rundere ... UaDf1.dpuf

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:03

Onze Blonde d'Aquitaines leveren ook topvlees :D
Wij zijn ook echt niet duur (goedkoper dan koopeenkoe), maar omdat we pakketten van 10 of 15 kilo verkopen geef je wel even een bedrag in 1x uit, maar duur….echt niet!

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:16

Hebben jullie ook een site @kinke?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:59

nee, wij slachten hooguit 1 koe per jaar, en hebben inmiddels een redelijk vaste 'klanten'kring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:27

Krijg je bij dit soort pakketten van vrolijker levende koeien ook gegarandeerd geen dikbilvlees?

Als het gaat om diervriendelijkheid zou ik namelijk absoluut niet willen bijdragen aan het fokken van de dikbilrassen die zo ver doorgefokt zijn dat de kalfjes alleen nog maar via keizersnee geboren kunnen worden (in 90% van de geboortes). Voor een koe komt dit namelijk neer op een keizersnee per jaar tot alle littekens zo ver verkleefd raken dat de koe niet meer kan herstellen van de operatie.
Bij mijn dierenartsenpraktijk hebben ze als richtlijn dat ze maximaal 3 of 4 keer een koe een keizersnee geven - en worden dan nog regelmatig bij een dikbilkoe geroepen die als ze arriveren blijkbaar al voor de zesde keer opengesneden moet worden... Dat vinden zij een van de naarste kanten van hun vak, omdat ze wel moeten helpen, maar tegelijkertijd door hun hulp een van de meest nare productierassen ooit in stand houden.

Ik ken ook een dierenarts die, omdat hij die hele keizersneeindustrie zo dieronterend vindt nu alleen nog rundvlees eet als hij zeker weet dat het niet van die productierassen komt. In de supermarkt staat dat er niet bij op het label, dus dat zal wel fout vlees zijn. Ik vraag me dus af hoe dat dan zit bij de volgens alle verhalen diervriendelijke vleespakketten? Zijn die ook dikbil-vrij?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:45

Hier kruizen we dikbil x melkras.
Zit zat vlees op en de melkkoe is wel ervaren zodat ze het zelf aan kunnen.
Doen we dus alleen bij koeien die al eerder kalfjes hebben gehad.

Deze hebben een dikbil vader en moeder is gewoon een melkkoe.
Ze zijn flink zat.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:53

inowa schreef:

Ze zijn flink zat.

Super! +:)+
De DA hier vertelde dat in 2018 het aantal keizersnedes van de regering echt drastisch omlaag moet omdat dit nu zo schandalig gaat, maar dat een hoop boeren er nog niet echt van doordrongen lijkt te zijn van het feit dat ze dus nu ook al echt moeten stoppen met het blind vermeerderen van dikbil x dikbil, willen ze in 2018 een gezondere veestapel hebben rondlopen.

Maar zo te zien geeft ook dikbil x melkkoe al flink wat body (waarschijnlijk wat minder melk ;) ).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:06

Ik volg dit topic, wil binnenkort ook weer ergens bestellen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:19

xyzutu2 schreef:
inowa schreef:

Ze zijn flink zat.

Super! +:)+
De DA hier vertelde dat in 2018 het aantal keizersnedes van de regering echt drastisch omlaag moet omdat dit nu zo schandalig gaat, maar dat een hoop boeren er nog niet echt van doordrongen lijkt te zijn van het feit dat ze dus nu ook al echt moeten stoppen met het blind vermeerderen van dikbil x dikbil, willen ze in 2018 een gezondere veestapel hebben rondlopen.

Maar zo te zien geeft ook dikbil x melkkoe al flink wat body (waarschijnlijk wat minder melk ;) ).

We houden ze ook nooit aan voor het melken.
Fokken deze kruising puur voor het vlees en echt sporadisch een keer.
Bijvoorbeeld bij koeien waar we geen jongvee van willen aanhouden.
Of koeien die niet drachtig willen worden,steeds insimineren met melktype stieren is erg duur en zonde van de rietjes.
Dikbillen bevruchten beter en meestal word de koe dan wel drachtig.
Dikbil rietjes zijn ook goedkoper.

Stukje management en diergezondheid zit er dus achter.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:31

Wij hebben ons eigen vlees in de wei lopen en verkopen ook halve varkens of koeien. Als je een vriezer vol boefstuk verwacht kun je het beter niet doen maar dan moet je je misschien ook eens verdiepen in wat en hoeveel soorten vlees er vanaf komen :)

En het is zielig dat een kalf bij z'n moeder mag blijven?! Het is normaal voor een jong dier dat ze na ongeveer een jaar natuurlijk afgespeend worden. Dat besluit mama dus wat is daar zielig aan?

Onze kalfjes staan gelukkig lekker samen met mams.. :)