Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:05

Ja hoor karuna, hier elke dag een paar boterhammen :) Van zelfgebakken brood, omdat dat goedkoper en lekkerder is, en met biologisch meel.. En dan lekker met pindakaas of hazelnootpasta of appelstroop :9
Aardappelen, pasta, rijst.. eten we hier bijna elke dag :D
Echte thee dan weer niet. Ik meng mijn thee meestal zelf, met wat zoethout, munt, brandnetel en andere lekkere kruiden :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:05

Yucca schreef:
Daarnaast vind ik dit soort hypes wel goed om bewustzijn te creëren, want laten we wel wezen: meer en meer mensen zijn te dik en sterven aan welvaartsziektes. Dan kan je lekker eigenwijs de andere kant op kijken, maar daar schiet je dan niks mee op.

Ik merk ook dat voedingsproducenten, door de hypes, gaan nadenken over hun producten. Puurder, minder zout/suiker/toevoegingen. En dat lijkt me alleen maar goed, toch?!

Maar te dik, komt vaak toch in beginsel uit te veel eten.
Als iemand die te dik is door te veel eten (schildklier problemen daargelaten, maar die mensen zijn doorgaans ook niet extreem dik, maar gewoon mollig), eten ze ook te veel superfoods en dergelijke.

Maar ik ben het wel met je eens, het is goed voor het bewustzijn. Maar dan moet men wel goed voorgelicht worden en nu zie je door de bomen het bos niet meer. Of door de hoaxen de waarheid niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:07

karuna schreef:
Tjsa earlgrey valt niet goed bij me, is ook een smaakje en ik word er hardstikke misselijk van.

Ik hoef het ook liever niet. Maar ik proef het verschil niet met gewone zwarte thee.
Maar sowieso is elke zwarte thee zo'n beetje bitter en zit er alleen een geur aan.

Maar als men door zou slaan in het drinken van bepaalde soorten thee, dan zouden de zakjes allang gebannen zijn hoor.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:09

Als je alles met mate eet, behalve groenten en fruit kan je toch niet zoveel fout doen? Er is dan echt geen basis-voedselmiddel dat je dood laat gaan op de 30ste als je het met mate eet.... soms wat melk, een sneetje brood, stukje vlees, patatje...als je er niet gevoelig voor bent kan het gewoon. Ik snap niet dat je je dan gek laat maken door wat anderen zeggen/hypes.

Te dik komt door teveel calorien eten en dat heeft niet altijd te maken met overeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:12

Ik wel en mijn maag vind het niet fijn. Dus neem ik zelf de zakjes maar mee.

En de meeste echt te dikke mensen komen niet door het eten dat ze eten maar vooral de hoeveelheid ervan. Ooit een onderzoek geweest een maand lang alleen eten van mc donalds en de man was afgevallen. Omdat hij niet teveel at. Daar zit denk ik de ellende in. Mensen die een zak chils of koekjes in een keer wegeten ipv een beetje wat pakken en wegleggen daarna.

Als ik zie wat ik van de ziekenhuis dietiste moet wegkauwen. E het stomme is het werkt ook nog, verplicht iedere dag een abrikozenflap, koekje, handje borrelnootjes, noga. Niet lekker zeker als het moet. Maar laat ik het kom ik prompt aan en gaan mijn darmen lopen protesteren. Dsn maar braaf iedere dag die extraas wegeten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:12

Janine1990 schreef:
Tillie20 schreef:
Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.

Volgens mij hebben we juist jaren heel erg vetarm geleefd (of de verkeerde vetten) en is het beter om wat vetten toe te voegen.

Zo eten wij in plaats van margarine tegenwoordig roomboter of kokosvet. En volle yoghurt in plaats van magere yoghurt.
Vet kan je lichaam verbranden. Suiker wordt eerst omgezet in vet en opgeslagen.

Laatst was er een stukje op 3FM van iemand die uitlegde wat margarine was. Wat precies weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het enorm kunstmatig is, in tegenstelling tot roomboter.

Of begrijp ik je nu misschien verkeerd?

Je hebt geen extra vetten nodig om gewoon gezond en goed te kunnen functioneren. Vroeger hadden ze toch ook geen pers om uit duizenden plantjes olie te persen? Als je af en toe wat nootjes of bijvoorbeeld olijven of vis eet, krijg je meer dan genoeg vet binnen. Als je dan al vet wilt gebruiken kan je het beste olijfolie of zonnebloemolie gebruiken. Daar zitten nauwelijks verzadigde- of transvetten in. Bovendien zit in zonnebloemolie vitamine D, wat wij hier in NL goed kunnen gebruiken.

In harde boter(of het nou roomboter of margarine is) zit veel verzadigde- en transvetten en weinig onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten heb je net nodig, verzadigde vetten kan je lichaam zelf er van maken. Al is roomboter in dat opzicht net iets gezonder dan margarine, beide zijn relatief ongezond.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:13

karuna schreef:
Ik heb lang geleden hier eens een topic over aangemaakt. Omdat toen al de boel wat aan het doorslaan was, maar nu is het nog veel erger lijkt wel.

Zijn er nog mensen die simpel ontbijten met een paar boterhammen met hartig of zoet beleg? Aardappelen, pasta, rijst en volvette producten met iieks suiker. Zijn er nog mensen die koffie of gewone thee zonder smaakje drinken. Dat laatste is een uitstervend ras kennelijk, in de horeca gewone thee vinden is erg lastig aan het worden, ik neem dus mijn eigen theezakjes mee.

Gewoon eten en ervan genieten zonder door te slaan beide kanten op, te veel of te weinig. Ikvraag het me af.

En ja mijn eetpatroon is ook niet normaal dankzij een paar flinke allergieen en een dwarsliggende maag. Eet daarom verplicht spelt desem brood omdat dat het beste valt. Melk ed moet ik laten staan ivm lactose intolerantie. Maar verder eet ik normaal en voldoende.

Nee, ik ontbijt niet meer met koolhydraten. Mijn darmen en de rest van mijn lichaam vonden dat niet fijn. Maar soms in het weekend doet ik het wel (en heb er last van). De pasta/rijst/aardappelen smaken mij niet meer.
Melk (in ieder geval die uit een pak) vind ik niet meer te drinken. Vroegah (jaren 90 van de vorige eeuw) dronk ik het rechtstreeks uit de tank bij de boer. Heeeeerlijk. Maar mijn lichaam verdraagt het niet meer.
Teveel suikers, mijn lichaam verdraagt dat niet meer.

Geniet ik van eten? Jazeker. Hetgeen ik eet, smaakt me prima. ik geniet ervan. Ik snaai regelmatig gewoon omdat ik er zin in heb. Ben ik graatmager en supergezond? Graatmager al niet meer sinds mijn pubertijd. Gezond? Tja, wat is gezond.
Zwarte thee drink ik niet meer nee. Ik kreeg er hypo's van. Dat kostte me veel energie en voelde me beroerd.
Koffie zelfde reden, maar in de middag "gun" ik mezelf een bakje pleur cappuccino uit de automaat. En dat gaat gelukkig goed.

Mijn lief echter, geniet van de vele bammetjes die ik dagelijks voor hem klaarmaak. Met kaas, pasta, pindakaas, kokosbrood. En drinkt de hele dag door earl grey thee. Ontbijt met griesmeelpudding. En geeft zelf aan dat het goed met hem gaat.
Totdat je verder gaat kijken en zijn griesmeel hem regelmatig opboert. Hij met regelmaat van de klok in een hypo zit en ondanks al zijn brood toch nog trek heeft. Maar hij geniet er wel van, heeft zelf niet in de gaten waar hij precies "last" van heeft. Prima toch!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:14

Te dik zijn komt ook voor een groot deel door te weinig beweging. Ik at vroeger werkelijk alles. Snoep, friet, pizza.. veel vet en suiker, en vrij grote porties, en ik was altijd enorm dun :=
Toch betekent dat niet dat je onbeperkt vet kan eten, want het is nog steeds heel slecht voor je bloedvaten, ook al zie je dat niet van buiten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:17

Tillie20 schreef:
Je hebt geen extra vetten nodig om gewoon gezond en goed te kunnen functioneren. Vroeger hadden ze toch ook geen pers om uit duizenden plantjes olie te persen? Als je af en toe wat nootjes of bijvoorbeeld olijven of vis eet, krijg je meer dan genoeg vet binnen. Als je dan al vet wilt gebruiken kan je het beste olijfolie of zonnebloemolie gebruiken. Daar zitten nauwelijks verzadigde- of transvetten in. Bovendien zit in zonnebloemolie vitamine D, wat wij hier in NL goed kunnen gebruiken.

In harde boter(of het nou roomboter of margarine is) zit veel verzadigde- en transvetten en weinig onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten heb je net nodig, verzadigde vetten kan je lichaam zelf er van maken. Al is roomboter in dat opzicht net iets gezonder dan margarine, beide zijn relatief ongezond.

Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Voor mij zijn vis (helaas, ik hou er namelijk wel van), olijven en nootjes dingen die ik nauwelijks eet. Ja gebrande noten, maar die zijn juist weer niet de bedoeling.

En kokosvet is niet een goede vervanger volgens jou?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:19

Tillie20 schreef:
Verder kan je in mijn ogen niet veel fout doen als je: veel groenten eet, iets minder koolhydraten, en veel minder vlees. Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.

Dat is al weer achterhaald, roomboter is nu weer wel goed :D

Slaan weer door? Ik denk het wel en dat komt doordat we tegenwoordig geld hebben om ons er druk over te maken. Als er weinig geld, en dus voedsel is, heb je maar te eten wat je kunt krijgen. Voor ons is er teveel keuze en verleiding en dat maakt het lastig.

Ik probeer gewoon gevarieerd te eten en daardoor alles binnen te krijgen wat ik nodig heb. Groenten, fruit brood, pasta,rijst, vis, eieren, vlees, peulvruchten ik eet het het allemaal :D
Melk kan ik slecht tegen dus dat probeer ik te vermijden maar een beetje kaas of roomboter gebruik ik wel.

Laatst heb ik besloten om chips, taart, koeken etc voor speciale gelegenheden te houden. Is wel even wennen in de avond thee of koffie zonder koekje... maar dat kom vast goed..hoop ik.. :D

LadyMadonna

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:38

Qua thee... Ik ben gek op thee :j alleen kers, sinaasappel en sterremunt lust ik niet. Maar ik hou wel van afwisseling :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:57

drawerlover schreef:
Azmay schreef:
Tja, ik blijk dus wel degelijk langzaam doodziek te worden van koemelk(producen) en gluten.

Het is maar net hoe je het bekijkt, ik vind het bijzonder fijn dat er nu een manier is mij beter te krijgen door mijn eten aan te passen.

Dan ben je daar gewoon allergisch voor. Daar ken ik wel meer mensen van. Melk is hartstikke gezond en ik vind dat je het gewoon elke dag moet drinken (als dat gaat). Niet teveel natuurlijk maar elke dag een glaasje is niks mis mee.

Waar heb ik gezegd dat ik allergisch ben?
Ik ben er gevoelig voor zoals miljoenen mensen in Nederland met mij.
Als ik die onderzoeken niet had gehad zat ik nu gewoon aan de boterhammen met kaas hoor, want je merkt het echt niet vanzelf. Pas nu ik een half jaar geen gluten heb gehad merk ik dat mijn lichaam ze niet wil hebben..

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:10

Een paar weken terug kwam ik een artikel tegen over iemand die veelste zwaar was. Hij wist van zichzelf dat een dieet bij hem niet ging werken en sporten ook niet. Gewoon te weinig discipline. Wat heeft deze man gedaan?

Hij is nooit meer naar de supermarkt gegaan alleen naar de 'echte' ambachtelijke winkels/boerderijen. Vlees haal je bij de slager, brood haal je bij de bakker, groenten en fruit bij de groentenboer en melk bij de boer. Hij was in een half jaar 35 kg kwijt. Geen dieet en geen sporten. Gewoon gegeten wat hij altijd al deed, alleen door pure producten te gebruiken zonder kunstmatige toevoegingen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:12

Of ging ie ineens op de fiets alles halen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:28

Er zit zoveel verborgen troep in bewerkte producten.
Een verse biet zal ook minder kcal bevatten dan een uit een potje.
Dus ook al eet je in jouw ogen precies hetzelfde, het scheelt uiteindelijk dus wel.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:29

Psydoxy schreef:
Een paar weken terug kwam ik een artikel tegen over iemand die veelste zwaar was. Hij wist van zichzelf dat een dieet bij hem niet ging werken en sporten ook niet. Gewoon te weinig discipline. Wat heeft deze man gedaan?

Hij is nooit meer naar de supermarkt gegaan alleen naar de 'echte' ambachtelijke winkels/boerderijen. Vlees haal je bij de slager, brood haal je bij de bakker, groenten en fruit bij de groentenboer en melk bij de boer. Hij was in een half jaar 35 kg kwijt. Geen dieet en geen sporten. Gewoon gegeten wat hij altijd al deed, alleen door pure producten te gebruiken zonder kunstmatige toevoegingen.

Lijkt me een leuk artikel om te lezen, ik ga eens googlen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:29

Rocamor schreef:
karuna schreef:
Ik heb lang geleden hier eens een topic over aangemaakt. Omdat toen al de boel wat aan het doorslaan was, maar nu is het nog veel erger lijkt wel.

Zijn er nog mensen die simpel ontbijten met een paar boterhammen met hartig of zoet beleg? Aardappelen, pasta, rijst en volvette producten met iieks suiker. Zijn er nog mensen die koffie of gewone thee zonder smaakje drinken. Dat laatste is een uitstervend ras kennelijk, in de horeca gewone thee vinden is erg lastig aan het worden, ik neem dus mijn eigen theezakjes mee.

Gewoon eten en ervan genieten zonder door te slaan beide kanten op, te veel of te weinig. Ikvraag het me af.

En ja mijn eetpatroon is ook niet normaal dankzij een paar flinke allergieen en een dwarsliggende maag. Eet daarom verplicht spelt desem brood omdat dat het beste valt. Melk ed moet ik laten staan ivm lactose intolerantie. Maar verder eet ik normaal en voldoende.

Nee, ik ontbijt niet meer met koolhydraten. Mijn darmen en de rest van mijn lichaam vonden dat niet fijn. Maar soms in het weekend doet ik het wel (en heb er last van). De pasta/rijst/aardappelen smaken mij niet meer.
Melk (in ieder geval die uit een pak) vind ik niet meer te drinken. Vroegah (jaren 90 van de vorige eeuw) dronk ik het rechtstreeks uit de tank bij de boer. Heeeeerlijk. Maar mijn lichaam verdraagt het niet meer.
Teveel suikers, mijn lichaam verdraagt dat niet meer.

Geniet ik van eten? Jazeker. Hetgeen ik eet, smaakt me prima. ik geniet ervan. Ik snaai regelmatig gewoon omdat ik er zin in heb. Ben ik graatmager en supergezond? Graatmager al niet meer sinds mijn pubertijd. Gezond? Tja, wat is gezond.
Zwarte thee drink ik niet meer nee. Ik kreeg er hypo's van. Dat kostte me veel energie en voelde me beroerd.
Koffie zelfde reden, maar in de middag "gun" ik mezelf een bakje pleur cappuccino uit de automaat. En dat gaat gelukkig goed.

Mijn lief echter, geniet van de vele bammetjes die ik dagelijks voor hem klaarmaak. Met kaas, pasta, pindakaas, kokosbrood. En drinkt de hele dag door earl grey thee. Ontbijt met griesmeelpudding. En geeft zelf aan dat het goed met hem gaat.
Totdat je verder gaat kijken en zijn griesmeel hem regelmatig opboert. Hij met regelmaat van de klok in een hypo zit en ondanks al zijn brood toch nog trek heeft. Maar hij geniet er wel van, heeft zelf niet in de gaten waar hij precies "last" van heeft. Prima toch!

Even uit nieuwsgierigheid, maar thee is niet meer dan warm water met een 'smaakje'. Hoe kun je daar een hypo van krijgen? Er zit toch geen suiker in?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:47

Psydoxy schreef:

Eigenlijk is dit echt Paleo!
Ben er wat me bezig (heb fms/intolerantie's en vaak wat vage buikpijn!).
Ben er nu mee bezig, eb eigenlijk komt het erop neer dat je geen geraffineerd voer moet eten. Ik heb de koolhydraten ook laten staan, maar dat wil ik straks af en toe wel weer toevoegen. Ik heb geen buikpijn meer, voel me wat fitter, maar ben nog maar 2 weken bezig.

Ik ben totaal geen geitewollen sokken type, maar als je lichaam je in de steek laat, de dokter zegt: leg je er maar bij neer. IK ben 35 en geen 75!

Ik tel geen calorieen, mag alles eten als het maar puur is. Ben 3 kg kwijt. Heb geen honger en geen dipjes meer, ik ben nu al teverden en ben benieuwd hoe ik mij over een half jaar voel, als ik het volhoudt. Ken me zelf onderhand.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:49

hey Yucca, google maar eens op paleo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:52

Rocamor schreef:

:D _/-\o_

Hoeveel snoep vind je eigenlijk bij ambachtelijke winkels? Vast niet heel veel... Gedroogde vruchten misschien.
Goh, hoe kan die man toch 35 kilo zijn afgevallen? :P

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:09

Amaris schreef:
Rocamor schreef:

Even uit nieuwsgierigheid, maar thee is niet meer dan warm water met een 'smaakje'. Hoe kun je daar een hypo van krijgen? Er zit toch geen suiker in?

Hoe het precies zit weet ik niet, maar met koffie en thee kreeg ik hypo's. Ik begreep dat er stoffen in koffie en thee zitten die rechtstreeks of indirect van invloed zijn op je glucosespiegel in je bloed. Hoe het ook zij, als ik zwarte thee drink dan gaat het mis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:32

Ik heb het even gegoogled en het schijnt dat alles met cafeïne wordt afgeraden als je last hebt van je glucosespiegel, dus idd ook zwarte thee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:45

Tillie20 schreef:
Melk is echt niet zo gezond als veel mensen denken, en gelukkig worden steeds meer mensen zich daar bewust van.

Melk is moedermelk van koeien, eigenlijk bedoeld voor kalfjes. Om deze moedermelk te krijgen moet de moederkoe dus vrijwel continu zwanger zijn, na de bevalling wordt het kalfje meteen weggehaald en verkocht(geslacht dus) of in het geval van een vrouwelijk kalfje: opgevoed op een soort melkvervanger.

Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat het absoluut niet natuurlijk is om dit zo te doen, we zijn de enige soort op de aarde die moedermelk drinkt in een volwassen stadium, laat staan moedermelk van een ander soort. Probleem hierbij is dat de moedermelk van koeien een hele andere verhouding heeft dan moedermelk van mensen, hierdoor is het veel drinken van melk niet goed. Je botten worden er niet sterker van, de calcium in melk kan slecht opgenomen worden. En van te veel calcium worden je botten overigens niet sterker, maar breekbaarder. Daardoor is het ook niet raar dat het grootste gedeelte van de wereldbevolking allergisch is voor het eiwit dat in melk zit(lactose dus).

Ik kan nu 10 wetenschappelijke bronnen gebruiken om aan te tonen dat melk níet gezond is(alhoewel dat niet wilt zeggen dat je het niet in kleine mate kan drinken) maar ik denk dat veel mensen zich daar toch niks van aantrekken. Mocht dat wel behoefte aan zijn dan zal ik wel even op zoek gaan.

Verder kan je in mijn ogen niet veel fout doen als je: veel groenten eet, iets minder koolhydraten, en veel minder vlees. Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.

Vroeger kwam je niet van tafel als je je beker melk niet leeg had en nu mag het niet meer.
Maar ja, frisdrank, bier, koffie en ik heb zelfs al eens gelezen dat water in grote hoeveelheid niet goed is.
En TE veel melk drinken is niet goed maar dat is met alles waar TE voor staat.

Op vandaag zit ook alles boordevol suiker en lactose en we hebben het allemaal druk druk druk.
Dus wordt er veel voor de gemakkelijke weg gekozen.
Ik maakte op mijn werk soms 10/12 uur per dag naar mijn mening ook niet gezond, maar wordt toch van me verlangt en daarna heb ik geen zin om nog helemaal uitgebreid vanalles klaar te gaan maken.
En ik denk dat velen dit herkennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:40

Janine1990 schreef:
Rocamor schreef:

:D _/-\o_

Hoeveel snoep vind je eigenlijk bij ambachtelijke winkels? Vast niet heel veel... Gedroogde vruchten misschien.
Goh, hoe kan die man toch 35 kilo zijn afgevallen? :P

Bij de bakker staan genoeg lekkere dingen hoor! :j :9

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:47

Rocamor schreef:
Hoe het precies zit weet ik niet, maar met koffie en thee kreeg ik hypo's. Ik begreep dat er stoffen in koffie en thee zitten die rechtstreeks of indirect van invloed zijn op je glucosespiegel in je bloed. Hoe het ook zij, als ik zwarte thee drink dan gaat het mis.

Heb je die ook echt gemeten met een bloedsuikermeter?

Ik heb ook even gezocht maar wat ik zo snel tegen kom verhoogd het de bloedsuikerspiegel. Dan krijg je eerder een hyper, te hoog, dan een hypo, te laag.
Maakt overigens geen verschil in die zin dat als je je slecht voelt na zwarte thee je het beter kunt laten staan.

Melk is vroeger enorm gepromoot als zijnde erg gezond. In tijden dat er lang niet iedere dag vlees op tafel stond en het dieet weinig variatie kende was het vast een belangrijke bron. Tegenwoordig kun je het rustig laten staan en krijg je geen tekorten.