Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:09

Witlofsoep is ook erg lekker met zalm er door ipv ham!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:31

Met kerst ben ik eigenlijk erg van het wild (nou ja, dat begint al als het jachtseizoen start) . Van 2 ooms kregen we vroeger vlak voor Kerst een paar geschoten eenden, hazen of fazant dus traditie hou ik er graag in. Ik zit een beetje te denken in de trant van:
Vooraf: een zelf getrokken heldere wildboullion met verschillende soorten paddo's
Hoofdgerecht: mooi zelf gemarineerd stuk wild Zwijn met sinaasappel-portsaus, ingemaakte rode kool of zuurkool en een gegratineerde aardappel -pastinaak-tamme kastanje schotel.
Dessert: mag iemand anders regelen want dat is het enige wat standaard mislukt.

Ik krijg er nou al zin in!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:28

vuurneon schreef:

Of garnalen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:54

Nu vind ik jullie niet lief meer.. Love vis.. alleen allergisch... bluh

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:59

vuurneon schreef:

Of met reepjes gerookte kip :9

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:01

Wij doen als toetje chocolade mousse :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:01

haha vooruit! Ga het als tip geven aan schoonmama:D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:07

Vorig jaar hebben wij met z'n tweeën broodjes hamburger gegeten op de bank :') waarschijnlijk wordt het dit jaar weer Chinees bij mijn familie en kalkoen bij de schoonfamilie. Mijn moeder wil nooit te veel in de keuken staan als iedereen er is.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:58

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:27

Das alleszins gedurfd! :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:34

Hier staat iig weer ossenstaart bouillon op het menu.
De rest weet ik nog niet.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:48

SETEFURII schreef:

Had je het over de loempia's :D Ik zal ze binnenkort eens maken. Heb wel zin om uit te pakken met kerst dit jaar :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:57

Angelaa2 schreef:
SETEFURII schreef:

Had je het over de loempia's :D Ik zal ze binnenkort eens maken. Heb wel zin om uit te pakken met kerst dit jaar :)

Ja daar had ik het over! Nou ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:48

SETEFURII schreef:
Ja daar had ik het over! Nou ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Misschien dat ik ze zondag ga maken, heb er nu al zin in :')

Vorig jaar had ik een soort grand dessert gemaakt als toetje, was ook errug lekker.
Ik had brownies, appelflapjes, cupjes met mousse (AH), 2 kindereieren, verse slagroom en ijs geloof ik :)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:49

Maar hebben jullie nou nooit het probleem dat het grote dessert plan tijdens het bereiden helemaal in elkaar dondert? Ik ben gek op desserts maar ik begin er gewoon niet meer aan om het te maken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:22

Nee hoor geen last van gehad. Had alles ook al de dag ervoor gemaakt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:28

Ik heb afgelopen weekend gehoord dat mijn ouders de volledige kerst en oud en nieuw weg zijn. Normaal pakte ik daar altijd groot uit, vorig jaar met 14 man aan tafel gezeten. Was echt ongelooflijk gezellig, dat wel :D
Komt me persoonlijk wel heel goed uit, had voor het eerst eens geen zin om volledig uit te pakken, dus wij blijven lekker met z'n tweetjes op de bank. Andere dag naar schoonouders vermoed ik, maar die willen alleen gourmetten. Ook prima wat mij betreft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:47

Ik ben er ook al mee bezig maar ik vind het zó moeilijk. Ik wil namelijk een volledig vegetarisch menu maken. Maar ik vind het erg moeilijk om een menu samen te stellen _O- Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik wil graag zoete aardappelen verwerken maar dat is het enige wat ik weet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:50

begin eens met de basisdingen. Hoeveel mensen komen er, hoeveel en welke gangen wil je maken, hoeveel ervaring heb je, wat mag het ongeveer kosten. En zet hier wat ideeen neer, dan denken we wel mee.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:01

Het kan ook helpen om een thema te zoeken, bijvoorbeeld Italiaans of tapas of zelfs een bepaalde kleur, om de mogelijkheden te beperken. Zelf begin ik meestal bij het hoofdgerecht, ik bedenk dan wat voor vlees ik wil en dan ga ik daar omheen denken. In jouw geval zou je dus beginnen bij een mooi vegetarisch gerecht, bijvoorbeeld een mushroom wellington, en dan ga je daar bijgerechten bij bedenken, en dan een voorgerecht (of twee), en dan een nagerecht. En als ik dan bijvoorbeeld pancetta ergens in een bijgerecht gebruik, laat ik dat vaak ook terugkomen in een voorgerecht, maar dan heel anders gecombineerd. Beetje spelen met ingrediënten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:08

Kosten maken mij niet zo veel uit, moet geen €50,- p.p. worden. Ik denk dat we met z'n zessen gaan eten, misschien met zijn achten. Enige waar ik vrij slecht in ben op het hele eten gebied is het bereiden van vlees, maar dat geeft niets omdat ik dat niet eet. En het bakken van cake of brood. Mijn vriend is wel heel erg goed in bakken van cake/taarten/etc. Hij helpt mij ook en kan heel erg goed koken dus dat zit wel goed.

Wij zijn geen stamppot mensen en eten vrijwel nooit als avondeten standaard groente, aardappelen en een stuk vlees of vleesvervanger.

Mijn eisen zijn dus eigenlijk vegetarisch en een eiwitrijke maaltijd heeft ook mijn voorkeur.

Ik wil in elk geval dit:
Koud voorgerecht (iets van een amuse ofzo)
Soep
Warm tussengerecht
Hoofdgerecht ('iets' met zoete aardappelen)
Kaasplankje met wijn
Nagerecht
Koffie/thee met zoetigheid

Ben momenteel druk op pinterest aan het zoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:34

Die eiwitten moet je dan toe gaan voegen dmv eieren of peulvruchten... Dat maakt het wel lastiger m.i.
Als soep kun je kiezen voor bijvoorbeeld broccolisoep met roomkaas? Ik heb ook ooit bouillon gemaakt van groene asperges uit het kookboek veggetaranean: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=396584
Amuse heb ik ooit een hele lekkere bitterbal gemaakt, die zou je ook vegetarisch kunnen maken en dan bijvoorbeeld zelf mosterd erbij maken?
Met de zoete aardappel kun je een puree maken, stamppotje, eventueel rostikoekjes?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:38

ik vind geroosterde zoete aardappel met eventueel pastinaak altijd erg lekker. Maar dat is wel meer een bijgerecht.

Met een kaasplankje met evt noten erbij kom je ook aan redelijk wat eiwitten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:55

Lekkere gegrilde groenten op Italiaanse wijze (courgette, aubergine, paprika, tomaat), als hoofdgerecht een met blauwkaas (of andere kaas als ze dat niet lekker vinden) gevulde portobello, kan prima bij de zoete aardappelen, als warm tussengerecht een lekkere risotto met iets.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:16

WiancaR schreef:
Ik ben er ook al mee bezig maar ik vind het zó moeilijk. Ik wil namelijk een volledig vegetarisch menu maken. Maar ik vind het erg moeilijk om een menu samen te stellen _O- Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik wil graag zoete aardappelen verwerken maar dat is het enige wat ik weet.

Hou tegen kerst de aldi goed in de gaten.
Die verkopen hele goede kwaliteit zoete aardappelen.
Maar ze zijn altijd heel snel uitverkocht omdat ze er geregeld een aanbieding van maken.
En haal niet teveel zoete aardappelen want ondanks dat ze lekker zijn hebben de meeste mensen genoeg aan 3 stuks.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt die voor de aldi oa groentes en fruit verpakt.
Alles bij de aldi komt van het bedrijf waar ik gewerkt heb.

Zoete aardappelen moet je snel bij zijn want ze zijn lastig te krijgen.

Zal eens een oud collega vragen of ze me wil inlichten als de zoete aardappelen er weer zijn en wanneer er aanbiedingen zijn.
Wisten wij altijd als eerste haha.