Houdbaarheidsdatum

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:43

Vers, nog warm brood dat al gesneden is met de zak open laten afkoelen (anders kleven de sneden aan elkaar). Snijd je zelf, dan eerst helemaal laten afkoelen en dan pas snijden. Dan gewoon in broodzak met plastic zak errond, of in porties in diepvrieszakjes invriezen. Ontdooien: sneden van elkaar afhalen, openleggen en laten ontdooien (gaat vrij snel), of als je een broodrooster met ontdooifuntie hebt...

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:46

Hoe ik brood invries?

Brood kopen, mee naar huis, vriezer open, brood erin, vriezer dicht Knipoog

Zonder gekheid, het is toch op binnen drie dagen en als ik een paar boterhammen wil hebben kun je die er heel makkelijk vanaf halen. Idd even open leggen op 15 sec, 750 watt in de magnetron.

Maar Leentje's tips zullen zeker kloppen, alleen ben ik wat gemakzuchtiger Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:55

Invriezen in porties is ook gemakzucht Knipoog

Ik persoonlijk vind dat brood van ontdooien in de microgolf zo papperig wordt, en dat heb ik niet graag. Vaak zet ik gewoon de avond tevoren het pakje met een portie voor de volgende dag uit de vriezer. (Dan laat ik het wel zo de ganse nacht in het zakje zitten, tegen de ochtend is het dan wel ontdooid, en niet uitgedroogd)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:09

oh ik ben daar heel erg in.....
geopende spullen en brood, hoef ik na twee dagen niet meer. (behalve als het in de diepvries ligt)
Verder hoef ik spullen ruim voor de houdbaarheidsdatum al niet meer,
en ingeblikt spul kan na een jaar ook weg.
mayo neem ik alleen als het constant in de koeling heeft gezeten (mijn moeder bewaart het buiten de koeling)
ook geopende pakken drinken, als ik ze een paar uur vergeet in de koeling te zetten, hoe ik het niet meer.
ik mest dan ook elke week onze koelkast uit, en gooi dan veel weg (waarvan de zwervertjes nog lekker van zouden kunnen eten misschien)

Verder ben ik een slons qua huishouden, maar eten en vaatdoekjes ben ik erg gauw vies van....

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:17

leentje schreef:

Ik persoonlijk vind dat brood van ontdooien in de microgolf zo papperig wordt, en dat heb ik niet graag.

een, daarom heb ik ook zo specifiek het vermogen en de tijd erbij gezet. Dan is het nog heel licht bevroren, eigenlijk tijdens het smeren en beleggen is het wel over, dus snel klaar en niet papperig.
Overigens neem ik het naar mijn werk dus gewoon bevroren mee Haha!

Zonnetje81
Berichten: 18799
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:18

Heb vandaagn nog pindakaas gegeten van THT 5 december 2003.........hahahaha. Yoghurt over de datum paar dagen?? Mwah zolang het smaakt prima te eten!

Nee voor dat soort dingen ben ik niet zo bang zo ook niet drinken en chips over de datum.

Het niet goed doorbakken van kip enzo vind ik veel gevaarlijker.

Verder zolang het er toonbaar uitziet/ruikt en smaakt eet ik het op. Ook al ist een tijdje over de THT (afhankelijk van soort product), het moet ook niet TE zijn he!

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:30

Ik zag net dat mijn 'vers gekochte' yoghurt van verleden week dus al een week over de datum is. Het smaakte nog goed overigens Knipoog

Brood maak ik altijd bevroren klaar, het ontdooit vanzelf.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:50

orionneke schreef:
Het niet goed doorbakken van kip enzo vind ik veel gevaarlijker.


daar let ik dus wel goed op, net als geen rauw vlees bij gare producten en zo.

Zonnetje81
Berichten: 18799
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:37

Daarbij is de THT maar een indicatie het wil niet zeggen dat het op dat moment ineens niet meer eetbaar is! THT + 10% is vaak de werkelijke houdbaarheidsdatum.

*Hmpz.....je merkt wel dat ik een opleiding in de agrarische wereld volg*

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:57

Fitzroy schreef:
Ik zag net dat mijn 'vers gekochte' yoghurt van verleden week dus al een week over de datum is. Het smaakte nog goed overigens Knipoog

Brood maak ik altijd bevroren klaar, het ontdooit vanzelf.


Beklag gaan doen bij de winkel. Ik heb zelf bij Carrefour gewerkt en daar moest alle zuivel een aantal dagen voor de vervaldatum al uit de rekken gehaald worden. Zelf heb ik toen ik jonger was wat jij daar verteld ook meermaals meegemaakt in een kleine dorps-superette, maar bij Carrefour vertelden ze me dat dat zo de politiek is in alle grote supermarktketens.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:05

orionneke schreef:
Yoghurt over de datum paar dagen?? Mwah zolang het smaakt prima te eten!

En als je klontjes proeft is het dus niet goed meer Scheve mond Hyper!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:48

Honeybee schreef:
Zo koop ik ook nooit geen schimmelkazen. Dat kan toch nooit goed zijn? Verward


Hihi, dan eet je zeker ook nooit champigons. Clown

Ik geloof dat de groene schimmel die na verloop van tijd op je brood te zien is, giftig is, dus die kun je maar beter vermijden, denk ik.

Ik eet niets dat over de datum is. Maar uit budgettaire overwegingen koop ik vaak in de supermarkt de artikelen die afgeprijsd zijn omdat de houdbaarheidsdatum diezelfde of de volgende dag afloopt. Maar dan eet ik het ook echt diezelfde dag op. Lekker goedkoop!

Maar als iets nog 3 dagen houdbaar is en het dan al laten liggen in de supermarkt (qua vlees en zo) dat vind ik toch wel een beetje smetvrezerig gedrag. Maar ach, het kan weinig kwaad.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:53

Ik eet ook niks dat over de datum is. Vooral de vla hier thuis wil nog weleens over de datum gaan, maar die controleer ik scherp Haha!

Ook sommige koekjes liggen soms nogal lang in de verpakking, en als m'n moeder ziet dat ze over de datum zijn probeert ze ze toch nog bij ons naar binnen te werken Tong uitsteken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:12

De oma van mijn man (overleden op 94 jarige leeftijd!!!!) at druiven met het haar erop Misselijk Bloos! Ze bood ons druiven aan, zeg ik van "die zijn niet meer goed hoor, ze zijn geschimmeld"! Zegt ze "nee, die zijn nog lekker, kijk maar" en at ze smakelijk op Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:30

Gadver de gadver, wat zijn sommigen van jullie vies!!! Dat je iets eet wat over de THT is... Ikke niet! Alles hier word als het op de dag van de THT is, weggegooid ...

En die van sonjabelgium is echt ranzig... Druiven met haar... Hoef nu nooit meer druiven denk ik...

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:22

ligt eraan, melk ed. niet.
maar sausjes zoals curry zijn nog harstikke lang goed, eet ik dus ook nog wel..

ik heb ook in de supermarkt gewerkt op kaas afdeling! Misselijk
beschimmeld? stukje eraf en weer inpakken!
Valt het op de grond? gewoon oprappen..
enz. Scheve mond heel vies Misselijk

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:40

Hmmmm ik dacht net even een paar toastjes te maken met roomkaas (die heb ik gisteren gekocht)
Maak ik het open is het gewoon groen pluisig, ik ga morgen dus even dat bakje terug brengen (is houdbaar tot 19-1) jakkes bah.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:59

Vanes schreef:
Hmmmm ik dacht net even een paar toastjes te maken met roomkaas (die heb ik gisteren gekocht)
Maak ik het open is het gewoon groen pluisig (is houdbaar tot 19-1)

Dat is dus écht niet goed....

Maar on-topic:
Brood vries ik altijd meteen in en we pakken brood wat we nodig hebben. Ontdooien in de magnetron, of bevroren smeren en onderweg (in de file voor de Waalbrug bij Nijmegen) opeten.
Vlees in principe tot op de vervaldatum.
Melk mag 3 dagen blijven, yoghurt 5 (heb ik op de één of andere manier meer vertrouwen in)
Groente mag blijven tot het er niet meer fris uitziet. Voorgesneden dus 2 dagen, bloemkool kan best bijna 2 weken liggen (blijft lang goed).
Met vlees ben ik een vreselijke zeikerd: vorken of tangen waarmee ik rauw vlees heb aangeraakt, gebruik ik absoluut niet voor gebraden vlees of voor iets anders.
Eén keer in de zoveel weken mest ik mijn koelkast uit. Heel af en toe komst het nog voor dat er een komkommer ligt, die alleen nog door het plastic bijeen gehouden wordt...... *ieuw!* Verder heb ik eigenlijk nooit ranzige dingen in de koelkast liggen (of ik moet het écht niet gezien hebben). Als ik bij mijn ouders een potje opentrek, kijk ik wél altijd even voor ik mijn mes doorheen haal. Het is een keer voorgekomen dat ik bij het ontbijt "poezen" in de jam en twee andere potjes tegenkwam. De hagelslag was "kersthagelslag", terwijl het Pasen was.... Scheve mond Laatst waren we daar, en we aten chili con carne. Daar doe ik altijd een klodder piccalilly op. Ze hadden nog een potje staan, maar er zat nog maar een heel klein beetje in. Dus ik gluur automatisch eerst in het potje... zit iedereen me aan te kijken aan tafel (ze weten waar mijn "poezen-fobietje" vandaan komt namelijk Haha!). Ooit schonk ik een glas appelsap in. Na twee seconden kwam het niet meer uit het pak. Dus ik knijp er even in, floept er zo'n grote, grijze bol schimmel (de "poes" dus) uit.... Ziek Aaaaaaarghhh!!!!

Kennen jullie trouwens "yoghurt-met-pak"? Da's yoghurt waarvan de restjes die aan de opening blijven hangen als ie open is, het pak zó week gemaakt hebben, dat bij de volgende keer de stukken van het karton meekomen.... *ril*
Zo heb je dus ook "appelsap-met-poes".... Haha!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:30

Ik ben er let er eigenlijk best veel op. Niet bij de pindakaas/pasta/macaronie want die halen de houdbaarheidsdatum nooit bij ons

Maar bij de pudding, als die 1/2 dagen over de datum is eet iedereen bij ons hem op maar ik niet hoor Hoe het bij ons met de vlees (waren) gaat weet ik niet precies, aangezien ik nooit op de verpakking kijk, of ik moet een keertje koken.

Hoe zit dat trouwens bij jullije als jullie slagroom uit een spuitbus hebben? Bij ons blijft er altijd wel wat in die spuit-punt zitten, en dat gaat dus echt mega snel schimmelen, mijn vader haalt dan dat laagje weg en eet de overige slagroom dan gewoon op, maar hoe zit dat bij jullie?

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 02:19

Elles schreef:
Zo heb je dus ook "appelsap-met-poes".... Haha!


Dat heb ik ook wel eens gehad ja!! Sindsdien drink ik geen appelsap meer

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 03:18

ik eet geen voorverpakt vlees, heb namelijk in een verpakkingsfbriek
vakantie werk gedaan, goh er rolt een worst/gehaktbal/biefstukje of whatever over de vloer, oprapen en weer terug op de band mikken
goh die gehaktbal is plat(voetafdruk zou je er bijna op terug kunnen zien, effe opnieuw roleen en terug op de band
en met de gourmet/fondue schalen is het helemaal erg

tht datum tja, yohgurt blijft lang goed, melk let ik wel op tot en met 1 dag na tht
ben niet zo kieskeurig

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:11

Elke schreef:
Hoe zit dat trouwens bij jullije als jullie slagroom uit een spuitbus hebben? Bij ons blijft er altijd wel wat in die spuit-punt zitten, en dat gaat dus echt mega snel schimmelen, mijn vader haalt dan dat laagje weg en eet de overige slagroom dan gewoon op, maar hoe zit dat bij jullie?


Wij maken bijna altijd verse slagroom. In het uitzonderlijke geval dat er slagroom uit een spuitbus is, leeft die meestal niet lang als het aan mij ligt, want ik eet die slagroom zo alleen ook wel op (met verse slagroom en overschot daarvan ook wel trouwens) Als ik het niet voor het zeggen heb: meestal kan je die spuitpunt even wegklappen, en dan onder heet water uit de kraan even schoonspoelen. Is natuurlijk nog niet volledig 100% effectief, maar de schimmel blijft een stuk langer weg.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:07

Voorverpakt vlees en andere dingen komen hier dus niet in huis... Ik haal m'n beleg en vlees altijd bij de slager hier in het dorp... M'n neus werkt goed genoeg om te merken wanneer het niet meer goed is, maar dat haalt het meestal niet... Ik haal kleinere hoeveelheden en zijn die op ga ik gewoon opnieuw naar de slager.

Yoghurt haalt hier de uiterste datum niet eens, is veel te snel op...
Fruit haalt het ook niet om slecht te worden en groenten eigenlijk ook niet... heel zelden misschien eens...

Ik vind het verspilling om dingen weg te moeten gooien omdat ze slecht zijn geworden... Dus ik zorg ofwel dat ze op zijn voor de datum om is en ik haal nooit grote hoeveelheden ergens van in huis... Ik ga liever een keertje extra naar de winkel.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:03

Oeeeh ik was net aan t eten ... brr... Ik ben echt heilig als het om zuivel gaat.. Ik ga al half over me nek als ik eraan denk melk over tijd te drinken.... Dat vind ik zoooo vies. Als ik iets drink moet het echt vloeibaar zijn, geen klonten of iets, ook drink ik geen sinaasappelsap met vruchtvlees... Dat is zooo vies Bloos

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:41

Jee, je zou bijna je eigen voer gaan verbouwen als je dit allemaal zo leest:

beschimmelde kaas wordt gewoon een stukkie afgesneden,
platgetrapte gehaktbal wordt opnieuw gebruikt Vingers aflikken ,
roomkaas waar de schimmel opstaat terwijl het niet over de datum is.

Als je alles toch eens wist, at je niks meer.