Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:01

8nnemiek schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ik gebruik eigenlijk nergens gelatine voor. Wanneer gebruik je dat 8nnemiek?

Om plantaardige slagroom te maken bijvoorbeeld, en voor taartvullingen, en in jam.. Pudding.. Snoep.. Chocomousse.. Vega kwarktaart..
Eigenlijk vooral voor zoetigheid :))

Agar agar hebben wij hier wel, kan me eerlijk gezegd niet veel bijzonders aan het gebruik herinneren..
Chia zaad (helemaal hip tegenwoordig ) kun je ook gebruiken voor jam, pudding ect. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:01

Als je nog thuis woont is het inderdaad wat lastig. Mijn ouders stonden er gelukkig altijd achter, ze eten zelf wel af en toe vlees maar toen ik als 8-jarige besloot geen vlees meer te willen eten was dat meteen goed.
Ingewikkeld vind ik het niet om veganist te zijn, zeker in een tijd als deze zijn de alternatieven in overvloed verkrijgbaar en/of heel makkelijk zelf te maken. Alleen dagjes uit/uit eten gaan is wat bewerkelijker en kan minder spontaan omdat je restaurants vaak van te voren moet boeken en er onderweg weinig voor veganisten te krijgen is. Maar ook daar heb ik mijn weg inmiddels in gevonden, ik maak gewoon zelf altijd thuis iets klaar om mee te nemen. :)

Wat wol betreft; net als eieren zou ik dan van eigen dieren waarvan ik zeker weet dat ze een goed leven hebben en nooit worden geslacht best gebruiken. :j Maar dan ook alleen als het opvangdieren zijn, ik zou ze er niet speciaal voor aanschaffen via een fokker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:03

RedPassion schreef:
Hanmar schreef:
Aangezien dit topic voornamelijk gaat over recepten/voedingsmiddelen, denk ik dat dit topic beter past op VT. Daar verplaats ik jullie dan ook heen :)

MWS -> VT

Jammer, ik hoop(te) ook op reacties wat betreft het filosofische gedeelte. Veganisme gaat juist niet (alleen) over voeding, maar over de achterliggende gedachte en filosofie bij het niet gebruiken van dieren. Recepten zijn een leuke bijkomstigheid maar overal wel te vinden, ik was het topic vooral gestart voor 'food for thought'.

De term gebruiken is sec gezien van toepassing zien op alle (zakelijke) relaties tussen mensen onderling net als tussen mensen en dieren. Je werkgever gebruikt jouw ook. Daar staat o.a. salaris tegenover, net zoals een veehouder in ruil voor vlees, melk, eieren, etc. zijn dieren een veilige leefplek met genoeg geschikt voedsel en nodige medische zorg moet bieden (en ja in beide gevallen zullen er individuen deze verplichtingen niet nakomen). Haalt de veehouder geen plezier uit zijn werk (en dus uit de dieren die hij gebruikt), dan zal hij een andere bron van inkomsten zoeken, anders houdt hij het werk niet vol.

Als uitbreiding van wat eetbaar is en hoe het klaar te maken heeft vegetarisch/veganistisch mijn interesse, maar zeker met mijn beeld dat alles met elkaar in verband staat, is de gigantische disconnect tussen de mens en de natuur die ik zie in de vegetarisch/veganistisch filosofie zorgwekkend. De mens is net zo goed een dier, en een waarvan ik mij afvraag of die hogere intelligentie niet een ernstige handicap aan het worden is. Komt ook bij dat veel alternative/super foods, etc. een behoorlijke impact hebben op de lokale bevolking daar bv in de vorm van voedseltekorten en het gebruik van landbouwgif. Ik ben daarom meer van lokaal eten en zelf verbouwen/houden dan het van ver halen omdat dat gezond en of bio zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:14

tamary schreef:
maar zeker met mijn beeld dat alles met elkaar in verband staat, is de gigantische disconnect tussen de mens en de natuur die ik zie in de vegetarisch/veganistisch filosofie zorgwekkend.

Ik vind juist de disconnect tussen mens en (productie)dieren zorgwekkend. Dat staat toch helemaal niet meer met elkaar in verband? In de natuur staat inderdaad alles met elkaar in verbad, met een wild roofdier die een wild prooidier opeet heb ik dan ook geen enkele moeite. Maar zoals mensen dieren gebruiken heeft niks meer met natuur of enige connectie te maken. Je stelt wel heel rooskleurig dat de boeren (die ik overigens niet de schuld geef van hoe het systeem in elkaar zit, de schuld ligt bij de hele maatschappij) in ruil voor vlees/melk/vul maar in hun dieren goed verzorgen, maar dat is natuurlijk kul als het inhoudt dat zo'n dier haar pasgeboren kind wordt ontnomen of dat zo'n dier wordt geslacht. Het dier verliest in deze constructie, hoe dan ook. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met een mens die voor een baas werkt, zeker niet hier in Nederland met allerlei wetten, regels en vangnetten. Als ik werk word ik daar zelf ook beter van, een productiedier wordt in geen enkel opzicht beter van de 'ruil' met de boer.

tamary schreef:
en een waarvan ik mij afvraag of die hogere intelligentie niet een ernstige handicap aan het worden is

De intelligentie is inderdaad een handicap aan het worden als dat betekent dat 'intelligente' mensen zo met de planeet en alles dat leeft omgaan. ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:21

Ilsaaaa schreef:
Intressant topic! Zelf ben ik ook al heel wat jaartjes vegetarier. Ik eet eieren van eigen kippetjes en hier blijven alle hanen er gewoon lekker bij lopen :). Ik vroeg me af hoe veganisten over wol denken, zouden jullie bijvoorbeeld wel wol producten gebruiken van eigen schaap? Puur interesse, vroeger namelijk schapen gehad en die waren heel blij als hun vacht er af ging voor de zomer, wol gebruikte we dan ook regelmatig. (Niet aanvallend bedoel, puur nieuwsgierigheid :) )

Het gaat om het dierenwelzijn. In jouw geval zou het absoluut geen probleem zijn. Wol die je in de vorm van een jas oid koopt, daar kan je natuurlijk nooit van achterhalen hoe deze schapen geleefd hebben. Hetzelfde als eieren, wanneer je zelf kippen hebt is het heel anders dan dat je afhankelijk bent van eieren in de supermarkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:42

Dat hele superfoods heeft natuurlijk totaal niks te maken met veganisme. Superfoods is een hype die van mij ook niet had gehoeven. Maar mensen kopen en gebruiken die zaden en vruchten en pitten omdat ze worden aangeprezen als heel gezond en om af te vallen en ziektes te voorkomen/genezen.. Veganisten vinden dierenwelzijn en het milieu belangrijk, en doen dat niet (alleen) voor hun gezondheid.

Wol koop ik ook liever niet, maar van wat wol in een trui zal ik dan ook weer niet wakker liggen. Maar geen donzen dekbedden voor ons. En ik zal ook altijd opletten of er geen bont of angora in kleding of schoenen verwerkt is.
Leren wandelschoenen heb ik dan wel weer. Ik heb lastige voeten en krijg enorme kramp zonder zooltjes of met slechte schoenen. Maar die schoenen gaan dan wel 10 jaar mee. De gewone zomerschoentjes en nette schoenen voor feestjes bv zijn allemaal van stof, kunstof of nepleer.
Zelfde geldt voor het zadel en tweedehands hoofdstel. Die gaan ook al 10 jaar mee en zijn nog als nieuw.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-07-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:45

Uhm oké sorry, gaf alleen aan dat chiazaad ook voor een groot deel als veganistis bindmiddel gebruikt kon worden in bepaalde producten.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:47

Judith_ schreef:
Uhm oké sorry, gaf alleen aan dat chiazaad ook voor een groot deel als veganistis bindmiddel gebruikt kon worden in bepaalde producten.

Ik denk niet dat 8nnemiek op jouw post doelde :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:53

Ik had het over de post van tamari inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:54

In dat geval heb ik het verkeerd gelezen. Excuses!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:01

Chiazaad als bindmiddel heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord. Schijnt ook gewoon met lijnzaad te kunnen.
In jam lijkt me dat goed te doen :j Maar in de meeste recepten waar normaal gelatine wordt gebruikt lijken die schillen van de zaadjes me niet zo lekker.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:12

Ik ben zelf echt gek op vlees en zuivel. Ik ben ook niet tegen het eten van dieren, aangezien dieren in de natuur elkaar ook eten. Wel ben ik tegen de bio industrie. Daarom ben ik al meerdere keren overgegaan op vegetarisch/veganistisch maar ik hou het gewoon niet vol! Op het moment haal ik al het vlees en zuivel wat ik eet van lokale adressen. Ik voel me daar een stuk beter bij en ik moet zeggen dat het ook een stuk lekkerder is!

Sinds ongeveer een jaar maak ik ook steeds meer vegetarische gerechten en kook ik vaker met vleesvervangers. Ik vind het wel nog steeds erg moeilijk er volledig mee te stoppen omdat ik vlees en zuivel gewoon echt heel lekker vind. Mensen zeggen dan altijd "dat went wel, deed het bij mij ook" maar voor mij echt niet. Zijn er mensen in dit topic die daar ook moeite mee hebben gehad?

En mag ik vragen aan de veganisten of jullie alles gewoon in de supermarkt halen of ook in natuurwinkels etc? Wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan (grote) boodschappen?

Ik wil echt heel graag de bio industrie minder ondersteunen het liefste uiteindelijk dierloos gaan. Al is dat vrij onmogelijk heb ik gezien. Wat er met de gemiddelde koe/varken gebeurt en waar dat allemaal in gaat is het eigenlijk niet te doen geen producten te gebruiken waar bio industrie vee in zit, maar bij voedsel beginnen is al iets voor mij!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:19

8nnemiek schreef:
Om plantaardige slagroom te maken bijvoorbeeld, en voor taartvullingen, en in jam.. Pudding.. Snoep.. Chocomousse.. Vega kwarktaart..
Eigenlijk vooral voor zoetigheid :))

Ah eigenlijk allemaal dingen die ik nooit maak of eet. :+ Ben niet zo'n zoetekauw. :D

Knoflooksaus vegan: Avocado prakken/blenden, scheutje citroensap, drupje worcestershiresauce, peper, zout, verse teen knoflook, scheutje olie (koolzaad of zonnebloem of iets anders wat er bij past) en een theelepel tuinkruiden of slakruiden.

Heerlijk op een stokbroodje bij de vegan BBQ! :D

Tegen biologisch met demeter keurmerk kijk ik toch wel anders aan hoor. Ik vind niet dat die dieren worden uitgebuit. Voor het gebruik van hun melk/vacht/vlees hebben ze een onbezorgd leven, onderdak, voer en vrij van roofdieren. Ze hoeven nooit honger te lijden of dagen naar water te zoeken. Ze worden geholpen bij ziekte of kreupelheden etc. Ik heb daar persoonlijk echt vrede mee.

Dus als je het echt wil vergelijken met hoe het in de natuur gaat... Die dieren hebben ook niet altijd een rooskleurig leven. Daar worden de jongen ook weleens voor de ogen van de moeder opgegeten of gegrepen door roofdieren, kennen veel dieren in de winter honger en dorst, worden nesten van vogels leeggerooft etc. Daar lopen ze soms weken met een flinke wond of kreupelheid waaraan ze uiteindelijk overlijden. Niet te spreken over parasieten.

Wel heb ik moeite met elke dag vlees en dierlijke producten, maar meer uit milieu-oogpunt. Bio-industrie vind ik sowieso onacceptabel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:32

Ik heb echt nooit moeite gehad met het stoppen van vlees eten. Ik was een jaar of 10 toen ik stopte. Enige wat ik toen echt lekker vond was kip en condon bleu. Nou, de cordon bleu had je destijds al bij de vegetarische afdeling bij de AH, en dat vond ik bijna net zo lekker, en kip heb ik eigenlijk ook nooit echt gemist. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel meer vleesvervangers, maar met een klein beetje moeite en flink wat kruiden kun je zelf ook heerlijke, hartige snacks maken.
Vriendlief at veel vlees toen ik hem leerde kennen. Ik heb voor hem ook nog een tijd lang vlees gekocht en apart gekookt, totdat hij steeds vaker liever mijn vleesvervangers wilde dan zijn eigen stukje, en nu is hij helemaal om, op een enkele keer bij anderen of in een restaurant na. Hij zegt vaak, 'vroeger had ik vaak echt zin in een stukje vlees, maar nu mis ik het totaal niet' :Y)

Ik moet zeggen dat ik op het moment echt ontzettend weinig kwijt ben aan boodschappen. Niet meer dan 10 euro per week, voor wat bananen, sojamelk, olie, kruiden en specerijen en wat kleine dingetjes. De rest komt uit eigen biologische moestuin, en ik haal af en toe een paar flinke zakken biologisch meel bij de molen waar ik al mijn brood, pasta, gebak en pizzadeeg mee maak.
Ik hoop dit jaar de hele winter uit eigen tuin te kunnen eten. Ik heb een weckketel en een extra vriezer aangeschaft.. Maar normaal ben ik rond de 25 euro per week kwijt als ik alles moet kopen. Veel seizoensgroente en fruit kopen, veel aanbiedingen, en ook vleesvervangers alleen uit de aanbieding, en dan hoeft het niet heel duur te zijn :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:40

Worcesteshiresauce is niet vegetarisch toch? Daar zit toch gefermenteerde vis in?

Maar maken jullie dan ook geen gebruik van medicijnen e.d. En dan met name ook antibiotica? Het zal immers getest zijn op dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:56

Antibiotica, nee, maar dan niet vanwege de dieren, maar omdat ik het gewoon rotzooi vind wat vaak meer kwaad dan goed doet.
Zo kan ik mijn blaasontstekingen prima oplossen met brandnetelthee.
Ik ben sowieso meer voor de natuurlijke geneesmiddelen, de alternatieven, maar ik snap ook dat dat niet altijd en voor elke ziekte mogelijk is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:36

Ik heb ook nooit moeite gehad met het geen vlees eten. (Vanaf mijn 8e tot mijn 24e vegetarisch geweest.) Helaas ben ik niet alleen voor melkproducten allergisch maar reageer ik op veel andere producten ook niet goed en heb ik ook een intolerantie voor soja-producten. Toen ik dat hoorde in het ziekenhuis heb ik nog wel een paar weken/maanden op dezelfde voet door gegeten alleen dan zonder de producten die ik niet kan hebben. Mijn voedingspatroon werd gewoon te eenzijdig. Je kan het allemaal heel mooi opvangen, dat vegetarisch zijn, maar dan moet je wel tegen zuivel, soja, noten en/of bonen kunnen.

Uiteindelijk gaat mijn eigen gezondheid dan toch voor en ben ik langzaam weer vlees gaan eten. Wel alleen biologisch en liefst biologisch dynamisch en zo beperkt mogelijk. :)

Is nog weleens ingewikkeld uitleggen aan mensen. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:51

Dat lijkt me lastig inderdaad, als je niet tegen peulvruchten kan. Die eten wij juist heel veel om genoeg eiwitten binnen te krijgen. En noten inderdaad ook belangrijk, voor het ijzer en de vitamine B.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:41

Ik ga dit even volgen, erg interessant topic :j Het dieet zou ik graag een keer proberen maar weet niet of ik het volhoud, gezien ik absoluut geen bonen lust en veel andere groenten.. Wat me het meeste tegenhoud zijn de andere aspecten: niet paardrijden, geen leren producten, geen huisdieren, etc. Qua eten zou ik het wel echt willen uitproberen als ik een kamer vind waar dit mag. Ik denk niet dat we vlees nodig hebben in ons dieet, en zuivel al helemaal niet. Ik ben zo goed als volwassen, waarom zou ik nog moedermelk willen? :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:45

Lust je helemaal geen peulvruchten, loolotte? Ook geen erwten, sperzieboontjes, pinda's (zijn ook peulvruchten)?
Er zijn ook veel recepten waarin je bonen verwerkt, maar die eigenlijk heel weinig bonensmaak hebben, zoals falafel en hummus.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:52

Sperzie- en snijbonen kan ik met heel lange tanden nog wel weg krijgen, de rest echt niet. Falafel en hummus zou ik zeker kunnen proberen! Ik denk dat ik het meeste van fruit zou leven want daar ben ik wel dol op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:54

Loolotto, in mijn ogen is het zoeken naar een principe wat bij jou past. Wat is er mis mee om geen dierlijke producten te eten maar wel paard te rijden als dat in jouw visie past? Het is geen wetboek. ;)

Ik zelf eet geen vlees of vis, alleen eieren van onze eigen scharrelkippen maar ben eigelijk echt wel voor leer.. ik vind het fijn dat als een dier geslacht wordt alles gebruikt wordt, dus ook leer.
100 perfect voor de wereld is moeilijk.

Peulvruchten vind ik trouwens heel fijn om als basis voor saus of burgers te gebruiken, is een goede smaak aan te geven. :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:03

Ik ga het zo even doorlezen maar wil wel alvast reageren. Zie namelijk al voorbij komen hoe mensen dat doen met hun zadel e.d.

Ik eet sinds kort zo veel mogelijk plantaardig. Dat betekend, geen vlees, melk of ei. Dit doe ik niet alleen omdat ik het zielig vind, maar ook omdat ik merk dat ik me al veel beter voel. Van melkproducten krijg ik sowieso heel veel buikpijn en raak ik opgezwollen. Het meeste vlees kan ik niet hebben, zo krijg ik direct puistjes van varkensvlees. En ei vind ik maar af en toe lekker. ALS Ik dat eet, is het van een boer hier in de buurt.

Ik zou mezelf geen veganist noemen. ik ben namelijk niet zo heel erg bezig met bijvoorbeeld het leer van mijn zadel. Waarom weet ik niet zo goed, heb ik geen antwoord op. Zo probeer ik ook zo min mogelijk make up te gebruiken waarmee op dieren is getest. ik ben gek op Mac, dat testen ze in Europa niet, maar in China wel op dieren. Moet ik dan daar ook mee stoppen?

Het enige waar ik tegen aan loop is mijn vriend. Hij is een echte bourgondiër die van huis uit weinig groente eet. Iets waar ik al 3 jaar tegen aanloop en al helemaal nu we samen wonen (al woon ik sinds kort niet meer volledig samen, wegens school woon ik door de weeks in Amsterdam). "Gelukkig" ben ik nooit gek op vlees geweest, dus voor hem is het niet gek als ik dat ik het nog minder eet. Maar ik zou hem nooit mee krijgen.

Wat ik overigens hele fijne sites/blogs vind, zijn De groene meisjes en Niomi Smart. Deze laatste is Engels, maar heeft wel hele leuke gerechten en filmt ook af en toe wat ze eet op een dag. Erg leuk!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:54

Voor mij is het geen vlees meer eten echt zeer moeilijk. Ik heb een aantal periodes van een half jaar en een jaar volgehouden, maar dat was echt knokken voor mij. Wat andere met chocola en ander zoets hebben dat heb ik met vlees (en zuivel) je weet dat het slecht is, toch kan je er niet vanaf blijven.

Er wordt meestal vooral met onbegrip naar mij gereageerd als ik ervaringen vraag bij vegetariërs en veganisten. "Dat went vanzelf", "Gewoon doen". Nou voor mij is het echt zeer moeilijk. Vleesvervangers vind ik over het algemeen wel lekker, maar het is niet hetzelfde. Er zijn wel wat dingen die het makkelijker maken. De meeste bonen zijn lekker stevig en geven die "bite" bij een maaltijd, hartige groentes etc. Toch is het een gevecht voor mij, bijna zoals stoppen met roken lijkt het wel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:48

Maar kook je dan wel lekker Pearlx? Want als jou normale maaltijd bestaat uit aardappels, vlees en groente, waarbij de aardappels droog zijn en de groente overgaar, dan kan ik me voorstellen dat je geen vlees kan missen.

Mijn ex zei ook altijd: ik kan geen dag zonder vlees. Toen ie met mij had at ie meerdere dagen per week vega. :+ Gewoon lekkere gerechten hebben echt geen vlees nodig. Ik gebruik bijna nooit vleesvervangers. 1x per maand is veel.

Aan iedereen: je kan beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout. :+ Wel vegan maar toch leren schoenen is altijd beter dan elke dag een lap vlees en ook leren schoenen. Het is helemaal aan jezelf hoe ver je daarbij wil gaan. Je hoeft geen vlees te eten om ook leren schoenen te mogen. ;) Ik eet wel vlees maar ben heel principieel met waar het vandaan komt en ik koop bewust geen wollen producten. Daarbij vind ik al die plastic producten (PMU schoenen etc) ook weer erg slecht voor het milieu. Het gaat niet lang mee, is belastend voor het milieu etc. Misschien is een paar leren schoenen die 10jr mee gaan dan wel beter. :)