tamary schreef:maar zeker met mijn beeld dat alles met elkaar in verband staat, is de gigantische disconnect tussen de mens en de natuur die ik zie in de vegetarisch/veganistisch filosofie zorgwekkend.
Ik vind juist de disconnect tussen mens en (productie)dieren zorgwekkend. Dat staat toch helemaal niet meer met elkaar in verband? In de natuur staat inderdaad alles met elkaar in verbad, met een wild roofdier die een wild prooidier opeet heb ik dan ook geen enkele moeite. Maar zoals mensen dieren gebruiken heeft niks meer met natuur of enige connectie te maken. Je stelt wel heel rooskleurig dat de boeren (die ik overigens niet de schuld geef van hoe het systeem in elkaar zit, de schuld ligt bij de hele maatschappij) in ruil voor vlees/melk/vul maar in hun dieren goed verzorgen, maar dat is natuurlijk kul als het inhoudt dat zo'n dier haar pasgeboren kind wordt ontnomen of dat zo'n dier wordt geslacht. Het dier verliest in deze constructie, hoe dan ook. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met een mens die voor een baas werkt, zeker niet hier in Nederland met allerlei wetten, regels en vangnetten. Als ik werk word ik daar zelf ook beter van, een productiedier wordt in geen enkel opzicht beter van de 'ruil' met de boer.
tamary schreef:en een waarvan ik mij afvraag of die hogere intelligentie niet een ernstige handicap aan het worden is
De intelligentie is inderdaad een handicap aan het worden als dat betekent dat 'intelligente' mensen zo met de planeet en alles dat leeft omgaan.