Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:32

Emmaa_ schreef:
Suusje1986 schreef:
Maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken en koolhydraatarm gaan eten? Je komt aan als je teveel calorieën eet, niet zozeer van koolhydraten. Zelfs als je voeding voornamelijk uit koolhydraten bestaat, maar je krijgt minder calorieën binnen dan je verbruikt, dan val je gewoon af. Waarom zou je complete productgroepen uit je voedingspatroon schrappen?

Koolhydraatarm eten is een aanpassing in je hele voedingspatroon. Het is even wennen, maar het is zeker heel goed te doen. Ik weet dat veel mensen op deze manier eten omdat het een 'makkelijk' dieet is om de rest van je leven vol te houden als je het eenmaal gewend bent. Ik ben zelf niet zo actief, maar probeer wel zo min mogelijk rijst, pasta, brood e.d te eten. Dat scheelt al een hoop :)

Dat het een aanpassing is in je hele voedingspatroon, dat lijkt me duidelijk. Maar dat is dan ook gelijk het probleem. Je gaat dingen schrappen die je lichaam nodig heeft. 'Lege' calorieën schrappen, zoals witte pasta/witte rijst/wit brood is prima. Die heeft je lichaam niet nodig. Maar ook fruit schrappen doe je naar mijn mening je lichaam echt geen plezier mee. Wat is er mis met gewoon normaal eten en letten op de portiegrootte?

Anoniem

Re: Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:39

Voor sommige mensen is dat nou eenmaal heel moeilijk. Ik begin ook elke keer heel fanatiek aan letten op mijn porties en gezonder eten, maar dan ga ik langzaam toch weer terug naar slechtere dingen.

Het 'voordeel' aan echt koolhydraatarm leven vond ik zelf dat mijn lichaam me ging afstraffen op het moment dat ik wel weer koolhydraten ging eten. Toen ik eenmaal afgekickt was van alle suikers kreeg ik gigantische hoofdpijn als ik wel een keer een broodje tussen de middag at, en was mijn buik de hele dag van streek.

Ik denk dat het weer zo'n gevalletje 'ieder zn eigen waarheid' is. Voor sommige mensen werkt het fantastisch, voor anderen blijkbaar minder. Je hoeft het zelf ook niet te doen, maar voor anderen kan het echt een hele goede steun in de rug zijn. Het vergt soms wat creativiteit (rijst maken van bloemkool was niet zelf in me opgekomen) maar je leert zo wel weer experimenteren met nieuwe smaken. Zelf probeer ik overigens wel altijd aan te houden in een aardappels/groenten/vlees situatie, dat als ik de aardappels schrap ik een dubbele portie groente moet eten om daar weer wat vitamines uit te halen. Dan kan je het 'tekort' wat je kweekt met geen fruit meer eten ook zo opvangen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:47

Ik heb een tijdlang ook gewoon een dieet gedaan met inderdaad gewoon minderen, 's ochtends yoghurt, in de middag broodje en fruit en 's avonds gewoon aardappels en groente en vlees. Ik viel wel wat af, maar bleef hangen en viel niet verder af. Toen ben ik begonnen met koolhydraatarm te eten en ineens vloog er zo weer vier kilo af. Ik voel me er ook fijner bij om geen brood etc. meer te eten en inderdaad zodra ik weer meer koolhydraten eet, is mijn buik van slag.
Dus bij mij is het ook gewoon een verandering van mijn voedingspatroon. En fruit ben ik nooit dol op geweest, dus dat laat ik gewoon lekker weg.. :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:47

Ik heb ook als ik nu tarwebrood of tarwepasta of rijst eet een enorm opgeblazen gevoel
Eet heel soms speltbrood of roggecracker of roggepasta zijn ook koolhydraten maar voor mijn lichaam veel minder belastend.
En ik wil het echt geen dieet noemen maar een andere manier van eten, Vegetariërs volgen toch ook geen dieet maar hebben een andere manier van eten en zo zie ik het hoe ik eet ook.

En ik eet wel fruit in de ochtend door de yoghurt.
En iedere dag een appel

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:56

Dat vind ik ook zo'n hype. Spelt eten ipv tarwe. Zit echt nagenoeg geen verschil tussen die twee. Net als geen gluten meer eten. :roll:

Gewoon gezond eten, maar minder dan voorheen, wat meer bewegen en minder snoepen. Dan val je duurzaam af. Niet door op elke dieet hype mee te gaan die er voorbij komt. Natuurlijk verlies je (tijdelijk) gewicht. Maar op lange termijn kan je beter gewoon gezond gebalanceerd eten, en niet hele groepen voedingsstoffen weglaten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:07

@Anoeska, Er zit wel degelijk verschil tussen spelt en tarwe; tarwe is dusdanig "doorgefokt" dat het een weinig voedzame, hoog-glycemische graan is.
Daarbij eten de mensen zó veel tarwe (en al zo lang) dat wij, als mens zijnde, er enigszins intolerant voor zijn geworden qua darmbacterien en nog meer dingen. Spelt is een veel onbekendere graansoort die nog net zo puur is als, zeg, 2000 jaar geleden.

Wat betreft gluten, ben ik het helemaal met je eens! Enkel mensen met coeliakie mogen geen gluten, voor de rest is het complete onzin.

Ik eet nu op medisch advies koolhydraatarm, omdat koolhydraten bij mij extra sterk gisten en zorgen voor een alcoholische lever + een ontstoken dikke darm.
Ik was bezig met afvallen (en op calorieën letten en op verzadigde vetten) totdat ik hier dus op kwam.. Ik eet nu koolhydraatarm, en verder álles wat ik wil. Inclusief griekse yoghurt, eieren, avacado etc etc. Vette dingen dus.

In 2 weken ben ik 2,5 kilo lichter (!) en voel ik me veel beter. Veel meer energie, geen plofbuik en buikpijn meer. Ook heb ik een stuk minder snel weer honger en kan ik me voor het eerst in 5 jaar aan max 7 eetmomenten per dag houden.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 28-05-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:07

Anoeska schreef:
Dat vind ik ook zo'n hype. Spelt eten ipv tarwe. Zit echt nagenoeg geen verschil tussen die twee. Net als geen gluten meer eten. :roll:

Gewoon gezond eten, maar minder dan voorheen, wat meer bewegen en minder snoepen. Dan val je duurzaam af. Niet door op elke dieet hype mee te gaan die er voorbij komt. Natuurlijk verlies je (tijdelijk) gewicht. Maar op lange termijn kan je beter gewoon gezond gebalanceerd eten, en niet hele groepen voedingsstoffen weglaten.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Van tarwe zijn we zo veel gaan eten dat het op enorm grote schaal wordt geproduceerd met als gevolg verlies aan voedingsstoffen. Spelt wordt (nog) op kleinere schaal geproduceerd en bevat daarom ook (nog) meer voedingsstoffen.

En dat snelle gewichtsverlies in het begin met koolhydraatarm eten, komt eigenlijk alleen door vochtverlies!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:09

Anoeska waarom spelt een hype omdat ik daar veel minder last van heb dan van tarwe??
En na jaren van gezond eten via diëtiste en Weight Watchers ging er best wel eens iets vanaf maar een ons per week schiet niet echt op waardoor de motivatie minder wordt.
Snoepen deed ik niet en bewoog iedere dag voldoende.
En je kan zonder koolhydraten ook zeer gebalanceerd en gezond eten.

En Suusje het is echt grote onzin als je geen koolhydraten eet dat je afvalt vanwege vochtverlies.
Zeker als je 2.5 liter water per dag drinkt.

Maar goed we zijn allang off topic
TS start met de vraag voor recepten om nog af te vallen voor haar huwelijk en dat dit koolhydraatarm is doet eigenlijk niet ter zake.
En of ze daarna weer aankomt ook niet, haar keus
Ze is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die nog wil afvallen voor haar grote dag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:21

spelt bevat meer koolhydraten dan tarwe, hoewel niet veel. Spelt is een van de hoofdgroepen van het tarweras en is dus ook gewoon tarwe. De voedingswaarde zijn dan ook nagenoeg gelijk, met 1 groot verschil. Het bevat bergen minder vezels dan gewoon volkoren tarwe.
Prima als jij er minder last van hebt, maar dat maakt het geen wereldwijde oplossing voor vanalles en nog wat. Ik vraag me ook af bij hoeveel mensen er sprake is van een placebo-effect.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:26

Hier trouwens een overzichtje van tussendoortjes:
- tomaatjes
- worteltjes
- plakjes tomaat met mozzarella
- rauwe noten
- pure (70% en hoger) chocola
- plakjes rundersalami/kipfilet/rosbief
- stukjes 30+ kaas (vult goed)

Havermoutpannekoekjes:

- 2 eieren
- 1 banaan of een goeie lepel griekse yoghurt
- havermout (euh... naar eigen inzien :P)
- kaneel

Eerst de banaan mixen als je banaan kiest, daarna alles erin mikken en met de staafmixer mixen. Kleine pannekoekjes van bakken. Je kunt er ook nog appel aan toevoegen.
Ik heb ze gister gemaakt (voor vandaag) en met een stukje kaas zijn ze hééél lekker.

Courgettepasta:
Ipv pasta gebruik je ongeveer 2 courgettes per 2 personen. Die schaaf je met een dikke kaasschaaf of zo'n mandoline in plakken, en daarna snijd je ze in tagliatelleslierten.
Je saus maken en als laatste de courgettepasta nog even 3 minuutjes meewokken :)

Als ontbijt eet ik bv griekse yoghurt (die van de Aldi is goed!) met een hand rauwe noten met wat rozijnen, een halve banaan in schijfjes, chiazaad en gebroken lijnzaad. De banaan kun je nog weglaten.

In griekse yoghurt zitten weinig koolhydraten en wat meer onverzadigde vetten (de goede vetten). Dit vult dus een stuk langer dan magere yoghurt, ik kan op een bakje yoghurt zoals hierboven beschreven, 2 wortels en een blokje kaas van 6.30 tot 12.00 teren :D

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:27

rumay schreef:
En Suusje het is echt grote onzin als je geen koolhydraten eet dat je afvalt vanwege vochtverlies.
Zeker als je 2.5 liter water per dag drinkt.

De hoeveelheid water die je drinkt staat daar helemaal los van. Als je koolhydraatarm eet val je in eerste instantie relatief snel af, want waarschijnlijk raakt je glycogeenvoorraad uitgeput. Je lichaam raakt snel gewicht kwijt omdat 1 gram glycogeen zich bindt aan 2.7 gram vocht.

Dat is ook de reden dat je snel weer aankomt als je weer gewoon koolhydraten gaat eten, deze voorraad wordt dan weer aangevuld.

Waar baseer jij op dat het grote onzin is?

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:53

Ik ontbijt momenteel met Griekse yoghurt, doe daar altijd chiazaad en cashew noten in.
Maar merk dat ik toch wel een iets steviger ontbijt mag hebben, dus wil nu inderdaad ook met bananen gaan proberen.

Middag eten vind ik vaak ook erg moeilijk, soms is het enkel een gekookt eitje of een roerbak ei met tomaat.

Tussendoortjes zijn bij mij vaak snoeptomaatjes, komkommer en soms inderdaad pure chocolade om toch even wat 'lekkerder' te eten.

Die pannenkoekjes klinken ook erg lekker, zal die in het weekend eens gaan proberen als ontbijt.
Door de weeks wil ik het ontbijt makkelijk houden, blijf altijd graag zo lang mogelijk nog lekker in bed liggen dus presteer altijd alles in een halfuurtje te doen voordat ik in de auto zit.

Vanavond eet ik salade van ijsbergsla, gegrilde kip, mozzarella, cashew en walnoten en een beetje olijfolie.

Verder is het duidelijk dat er ook mensen tegen koolhydraatarm zijn.
Maar ik voel me er lekker bij, nadat ik mijn doel bereikt heb wil ik ook met dit eetpatroon door gaan gezien ik merk dat suikers niet altijd een positieve werking op mijn lichaam hebben.
Uiteraard wil ik dan niet 'streng' zijn en zal ik ook wel enkele avond weer pasta en aardappelen etc eten maar ik wil in de toekomst toch erg gaan letten op de suikers ook wanneer mijn lichaam er weer zijn mag.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:58

Mug cake is ook makkelijk en lekker!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:45

Ik ga ook binnen enkele maanden trouwen. Sinds enkele maanden heb ik geraffineerde suiker en koolhydraten beperkt. Ik hoefde geen gewicht kwijt, maar ben toch nog 5kg afgevallen.
Ik doe het vooral omdat ik een meer gelijkmatigere energie ervaar en minder zenuwpijn heb.

Ik start 's morgens met een zelfgemaakte granola en Griekse yohurt. Ik eet nog wel wat brood, maar niet meer twee keer per dag. 's Middags eet ik of een lekkere salade of brood met roomboter, runderrookvlees en een eitje. Tussendoor een stukje fruit. 'S Avonds koken we altijd vers en pakje en zakje loos. Neem nog wel producten als rijst, pasta en bulgur, maar probeer dan wel zoveel mogelijk volkoren varianten te kiezen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:24

Vanmorgen stond de weegschaal op 62!

Ik ben nu heerlijk gemotiveerd! En zit ook lekker in mijn vel.
De sportschool kwam er deze week niet van, maar de Wii fit volstaat ook prima.

Zondag ochtend maar weer even knallen in de sportschool dan pak ik gelijk even lekker een zonnebankje en sauna mee.

Mug cake? Ik zal eens googlen nog niet eerder van gehoord.

Wat leuk dat je ook gaat trouwen Ankem, wanneer is jullie grote dag?
Wanneer ik straks op het juiste gewicht ben dan wil ik inderdaad ook zo eten als jij doet. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:27

Suusje1986 schreef:
Koolhydraatarm eten is echt onzin. Ja je gaat afvallen omdat je jezelf bepaalde dingen ontzegt, maar het maakt echt niet uit of je nou koolhydraatarm eet, of vetarm, of eiwitarm. Zolang je zorgt voor een negatieve energiebalans (dus minder eten dan dat je verbruikt) val je af. Caloriearm eten dus ;)

Je kunt nog zo weinig koolhydraten eten, maar als je dat bijvoorbeeld vervangt door griekse yoghurt wat voor 10% uit vet bestaat, dan ga je echt niet afvallen!

Dus er zit eigenlijk maar 1 ding op: minder calorieën binnen krijgen! Door bijv. te tellen. Of via een app bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt.

En pure chocolade in de ochtend helpt echt no way bij de vetverbranding. Ook dat zijn gewoon calorieën!

Heb je ook een pb gestuurd :)

Apart, ik ben namelijk 25 kg afgevallen met een koolhydraat arm dieet. Juist met eiwitten en gezonde vetten val je af.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:33

Dat gaat al lekker dan TS.

Ik ben benieuwd naar jullie eetlijstjes en welke producten jullie eten.
Ik heb meerdere positieve reacties gehoord hierover. Maar ik moet mij er nog helemaal in gaan verdiepen en zie nu door de bomen het bos niet meer qua producten die wel of niet kunnen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:23

R12312 schreef:
Suusje1986 schreef:
Koolhydraatarm eten is echt onzin. Ja je gaat afvallen omdat je jezelf bepaalde dingen ontzegt, maar het maakt echt niet uit of je nou koolhydraatarm eet, of vetarm, of eiwitarm. Zolang je zorgt voor een negatieve energiebalans (dus minder eten dan dat je verbruikt) val je af. Caloriearm eten dus ;)

Je kunt nog zo weinig koolhydraten eten, maar als je dat bijvoorbeeld vervangt door griekse yoghurt wat voor 10% uit vet bestaat, dan ga je echt niet afvallen!

Dus er zit eigenlijk maar 1 ding op: minder calorieën binnen krijgen! Door bijv. te tellen. Of via een app bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt.

En pure chocolade in de ochtend helpt echt no way bij de vetverbranding. Ook dat zijn gewoon calorieën!

Heb je ook een pb gestuurd :)

Apart, ik ben namelijk 25 kg afgevallen met een koolhydraat arm dieet. Juist met eiwitten en gezonde vetten val je af.

De enige reden dat je bent afgevallen is door een negatieve energiebalans. Dus je hebt minder calorieën binnen gekregen dan dat je hebt verbruikt. En dat is ook logisch, omdat je door een koolhydraatarm dieet veel producten laat staan. Ik zeg ook nergens dat je niet afvalt door een kh-arm dieet, ik zeg alleen dat het niet nodig is.

En je valt helaas niet af door eiwitten en gezonde vetten. Dat zou wat zijn! Als we dus met z'n alleen massaal aan de eiwitten en gezonde vetten gaan dan vallen we allemaal af! Als je iedere dag 4000 calorieën binnen krijgt aan producten boordevol gezonde vetten en eiwitten, dan ga je toch echt aankomen.

Ik eet zelf vrij veel koolhydraten en weeg 47 kg. Dus je wordt echt niet per definitie dik van koolhydraten! Alleen als je er teveel van eet ;)

Wat goed trouwens 25 kg afgevallen! +:)+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:53

Suusje1986 het hangt dus van de persoon af wat voor jou de juiste manier is om gewicht en vet kwijt te raken, en voor ons mensen die snel aankomen zijn de meeste koolhydraten een no go omdat we ze niet verbranden, ook niet door veel te sporten helaas.
Ik zou het ook graag anders zien maar dat is nou eenmaal niet zo.
En als je de suikers/koolhydraten laat voor wat ze zijn mis je echt geen voedingsstoffen hoor, omdat er in ander eten genoeg van deze voedingsstoffen zitten.

En wees blij dat je niet aankomt je hebt waarschijnlijk geen idee hoe het is om bijna niks en gezond te eten en te sporten en geen gewicht kwijt te raken. En suikers/koolhydraatarm is beslist geen crashdieet.

En waarom zo tegen dat iemand geen of weinig suikers/koolhydraten eet heb je een belang in deze voedingsstoffen of ben je bang dat we ziek worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:58

als je ze niet zou verbranden zou je er ook niet van aankomen... Dan zou je ze uitpoepen...
Verder sluit ik me aan bij Suusje. Afvallen doe je door minder kcal te eten dan je nodig hebt, niet door een voedingsstof uit te sluiten. Ook niet als je snel aankomt. Snel aankomen komt doordat je (onbewust) meer kcal in je mik stopt dan je nodig hebt. Helaas, maar waar. Tenzij je ziek bent. Voor een diabeet met DMII zou ik koolhydraatarm dan weer absoluut aanraden.

En om je laatste vraag dan te beantwoorden (want ga er vanuit dat je dat dan van mij ook wil weten ;) ) Ik kan er gewoon niet tegen als dietist dat er zoveel fabels over voeding hardnekkig de rondte blijven doen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:00

Haha nee Rumay ik heb geen belang in suikers en koolhydraten. Ben ook niet bang dat jullie ziek worden. Natuurlijk kun je je voedingsstoffen uit andere producten halen en je hoort mij ook nergens zeggen dat het een crashdieet is.

Ik vind het alleen zonde om jezelf onnodig zoveel producten te ontzeggen. Ook ik kom gewoon aan als ik teveel calorieën eet hoor. Net zoals iedereen.

Waar baseer jij op dat je geen koolhydraten verbrandt? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord! Wat gebeurt er dan met de koolhydraten in jouw lijf?

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:10

Ik adviseer je eens te kijken voor PHP (personal Hormonal Profiling) in combinatie met een personal trainer.
Bij deze leefstijl (want een dieet mag je het niet noemen) leer je de juiste combinaties van voedingssoorten tot je te nemen naar de persoonlijke behoefte. Je krijgt dus wel alles binnen wat je nodig hebt. Zo combineer je de groepen Vetten/groenten/ eiwitten met elkaar en combineer je koolhydraten nooit met andere groepen. Fruit eet je ook zonder andere voedingsgroepen. Je hebt minimaal 6 eetmomenten waardoor je er voor zorgt dat je stofwisseling optimaal blijft.
Verder focus je je op krachttraining. Ontwikkelde spieren zorgen namelijk voor meer vetverbranding. Ook in rust. Krachttraining zorgt tegenover cardio of duursporten VEEL meer dat je afvalt.
PHP is heel erg gericht op hormonen. Zo zorgt het hormoon oestrogeen er bijvoorbeeld voor dat je veel vet vast houdt op de benen/billen/buik.
Ik heb begin dit jaar met een challenge meegedaan en was in 28 dagen 6 kilo kwijt. Ik eet en sport nog steeds via het PHP principe en voel me geweldig. Fit, vrolijk, krachtig en als ik in de spiegel kijk wordt ik ook nog eens vrolijk!

Meer informatie kun je hier vinden:

http://www.mijnphp.nl/

En ik weet niet waar je woont, maar dit is een super goede personal trainer die werkt op basis van PHP:
http://www.unique-body.nl
https://www.facebook.com/uniquebodynl

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:25

Ik ben nu af aan het vallen met behulp van een personal trainer die ook voedingsdeskundige is. Ik mag gewoon koolhydraten eten, maar wel beperkt. Maar het gaat er vooral om dat ik minder calorieën krijg dan in verbrand.

Iedereen verbrand koolhydraten, er is niemand die helemaal geen koolhydraten verbrandt. Alleen onderschatten veel mensen het aantal calorieën dat ze binnenkrijgen en overschatten ze het aantal calorieën die ze verbranden.

esmee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:28

Mee eens, mooi gezegd ook!

Ik denk dat het ook best wel belangrijk is dat je wel iets van koolhydraten binnen krijgt. zeker als je veel en intensief sport!

En verder zijn pure en verse producten goed voor je. Voorverpakt eten of eten uit een "pakje" bannen dus :-)
EN, veel water drinken!
Laatst bijgewerkt door esmee87 op 29-05-15 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:29

Een eiwitdieet is zo slecht voor je! Daar komen nou cholesterol, hart en vaatziekten van. Ga eens echt gezond eten, dus vooral plantaardige voeding. Hoofdzakelijk fruit, groentes en granen dus. Het is prima te doen, en zo hoort gezond eten echt te zijn.

Natuurlijk val je af als je voedselcategorieën gaat elimineren, maar dit is niet het juiste dieet of de juiste manier.

En nee, dat heb ik niet alleen verzonnen, er is inmiddels meer dan zat wetenschappelijk bewijs.