Koolhydraatarm & Gezond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Re: Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:36

Ik eet naast fanatiek (kracht)sporten eiwitrijk. Ik streef naar 30% khd op een dag, 30% eiwitten en 20% vet icm zo min mogelijk geraffineerde suikers. Ik voel me daar heel prettig bij. Zo gauw ik meer khd ga eten, krijg ik ook veel meer honger. Ik eet vrijwel nooit pasta/rijst/aardappelen. Wel eet ik nog eigen gebakken speltbrood of speltkwarkbrood.

Qua ontbijt/lunch/tussendoor varieer ik veel en eet ik net waar ik zin in heb. Dingen die regelmatig terugkomen: magere yoghurt met een eiwitreep in stukjes/noten/rozijnen/gedroogd fruit (raak ik altijd vol van), omeletten, speltbrood (bovengenoemd) met eigengemaakte chiazaad jam. Bananenbrood maak ik ook wel eens, maar vind ik de kcal niet waard zeg maar. Ik raak er niet vol genoeg van. Ik probeer zoveel mogelijk whole foods te eten, maar af en toe ook de sport pancakes en smart protein (smaak bounty) van Body&Fit. Is aan te bevelen. Net als de Oh Yeah Low Carb repen (ook bij BF te verkrijgen). Laatste stillen mijn zoete trek goed.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:17

Hoi!,

Mijn vriend en ik wagen nu een poging om het aantal koolhydraten te beperken!
Dit is nu de tweede week.

We doen het eerst 1 maand en dan wegen.
Nu eten we van maandag tot en met vrijdag geen:
- brood
- aardappel
- rijst
- pasta
en frisdrank.

Als het god bevalt doen we het nog 1 maand, maar daarna willen we het wel gaan combineren met af en toe een aardappel of brood, zodat je niet ineens veel aankomt wanneer je deze dingen wel eet.

Wij doen dit omdat we al 5 dagen in de week groente aten en overdag brood en geen frisdrank maar toch blijft mijn vriend even zwaar.
Maar wij passen meer onze eten gewoonte aan en hongeren ons echt niet uit!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:07

Mag ik vragen waarom je aardappel schrapt ? ;) Vanwege de KH ?

Frisdrank bevat veel suikers inderdaad.
Sporten jullie hiernaast ook nog ?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:33

kimmysan schreef:
Ik eet naast fanatiek (kracht)sporten eiwitrijk. Ik streef naar 30% khd op een dag, 30% eiwitten en 20% vet icm zo min mogelijk geraffineerde suikers. Ik voel me daar heel prettig bij. Zo gauw ik meer khd ga eten, krijg ik ook veel meer honger. Ik eet vrijwel nooit pasta/rijst/aardappelen. Wel eet ik nog eigen gebakken speltbrood of speltkwarkbrood.

Qua ontbijt/lunch/tussendoor varieer ik veel en eet ik net waar ik zin in heb. Dingen die regelmatig terugkomen: magere yoghurt met een eiwitreep in stukjes/noten/rozijnen/gedroogd fruit (raak ik altijd vol van), omeletten, speltbrood (bovengenoemd) met eigengemaakte chiazaad jam. Bananenbrood maak ik ook wel eens, maar vind ik de kcal niet waard zeg maar. Ik raak er niet vol genoeg van. Ik probeer zoveel mogelijk whole foods te eten, maar af en toe ook de sport pancakes en smart protein (smaak bounty) van Body&Fit. Is aan te bevelen. Net als de Oh Yeah Low Carb repen (ook bij BF te verkrijgen). Laatste stillen mijn zoete trek goed.

Ben ik nou gek of maakt 30% khd, 30% eiwitten en 20% vet samen geen 100% voeding? ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:58

Jezzi schreef:
kimmysan schreef:

Ben ik nou gek of maakt 30% khd, 30% eiwitten en 20% vet samen geen 100% voeding? ;)

:') je hebt gelijk. Stom zeg hoe je daar overheen kan lezen.
Ik ben vandaag door de molen geweest bij de huisarts en helemaal gezond, toch merk ik dat ik veel moe ben, kouwelijk, de bekende vage kladhten. Opvallend vandaag vond ik dat ik mee heb gelunched op mijn werk met een jubileum en daarbij veel bewerkt en veel granen heb gegeten. Daarna ben ik de rest van de dag doodmoe. Om voor mezelf verder uit te sluiten wil ik een paar maanden rijst, aardappels en pasta schrappen en brood even weglaten. Daardoor hoop ik ook meer eetruimte te hebben voor meer groente en andere pure voeding. En dan eens kijken hoe ik me dan ga voelen :) lees met jullie mee :) wil geen koolhydraatbeperking voor mezelf opzetten, maar meer even de simpele granen eruit halen, dus hoop hier misschien alternatieven te kunnen vinden voor de broodmaaltijden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:24

secricible, dat wordt aan de havermout :P Hmmm lekker havermoutpannekoeken bakken!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:37

Ik ben net een weekendje begonnen en ik vind vooral de lunch erg moeilijk om wat voor te verzinnen. Ik heb wel veel recepten gekregen maar het blijft lastig.
Het is best duur trouwens lopen jullie daar niet tegenaan? Als student probeer ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk te eten .. :P

Ik ben ermee begonnen omdat ik graag een paar kilo kwijt wil. Ik ben absoluut niet dik maar ben wel dit jaar begonnen met roeien en ben dus best wat aangekomen. Nu probeer ik het laagje vet van mijn spieren af te krijgen. En hopelijk val ik daarmee ook wat af want ik heb maar een klein ponytje en dan vind ik 70 kilo toch wat veel...

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:39

Wat eet je nog wel qua granen/zuivel/vlees kim en wat niet meer?

Ik eet dus niet koolhydraatarm, maar wel veel zuivel/vlees/ei, voor mijn eiwitinname, ik ben per week zo'n 20 euro aan boodschappen kwijt :j

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:48

Ik vind vooral het vlees heel duur... Probeer zoveel mogelijk in de aanbieding te kopen. Groente en fruit eet ik nu veel maar vooral veel groente.
Kwark eet ik ook en havermout wil ik wel gaan halen. Spelt wil ik ook nog even naar gaan kijken.
En eieren natuurlijk.

Grappig jij woont ook in Wageningen!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:53

Groente en fruit lekker op de markt halen. Vlees zoveel mogelijk zelf snijden(dus geen kant en klare kipfiletblokjes), ik eet vooral kipfilet(naast de lidl zit een fijne turkse winkel met goede kipfilet) en rundergehakt(vaak in de aanbieding) :j

Ik weet natuurlijk niet wat jij "duur" vindt voor boodschappen, maar mij valt het allezins mee wat ik kwijt ben, toen ik nog 'ongezond' at, was ik misschien 5 euro minder per week kwijt :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:56

Ik at vooral veel rijstwafels en crackers dat kost echt letterlijk niets

bedankt voor de tips ga ik daar eens langs! Weet jij hoekaat de markt morgen Open is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:57

danoesje schreef:
secricible, dat wordt aan de havermout :P Hmmm lekker havermoutpannekoeken bakken!

Bedoel je dan de ei-banaan-havermout pannenkoeken of heb je nog een ander recept?
Eet nu normaal al weinig brood, wel veel rijstenwafels en dus aardappels ed. Ben benieuwd hoe dit experiment me zal bevallen :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:01

kim345 schreef:
Ik at vooral veel rijstwafels en crackers dat kost echt letterlijk niets

bedankt voor de tips ga ik daar eens langs! Weet jij hoekaat de markt morgen Open is?

De markt is tot 13.00 :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:22

Secridcible,

ik maak ze vaak van havermout(fijngemalen) met wat gemalen noten/pitten erdoor voor de bite. Dan heb je best gezonde pannekoeken! Doe er wel twee eetlepels (bio)bloem door, omdat ze dan beter blijven van structuur en dan een eetlepel eitwitpoeder en 3 eieren. Ik kan er dan een hele stapel van bakken, zeker een stuk of 10, dus dan heb je per pannekoek maar weinig bloem binnen. Bakken doe ik in roomboter of kokosolie. Je kunt ze heel dun bakken en dan (kan ook met omelet) vullen met roergebakken groente/vlees/vis/geraspte kaas, net als een wrap. Super lekker!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:26

gribaldi schreef:
Mag ik vragen waarom je aardappel schrapt ? ;) Vanwege de KH ?

Frisdrank bevat veel suikers inderdaad.
Sporten jullie hiernaast ook nog ?

omdat daar indd veel koolhydraten in zitten. Over tijdje willen deze wel weer terug in het menu doen, maar eerst een goed begin maken.

Las hier iets over de kosten. Al hoe wel wij eerder altijd al gezond aten, merk ik dat wij nu ook meer kwijt zijn. Niet veel maar wel iets.

Wij eten tussen de middag vooral salade (met sla, komkommer en tomaat, ei en soms kip en vis er door)
of omelet met veel groente. Ook eet ik wellis wortels met mais (gekookt)

Ben benieuwd of het zin heeft voor ons, maar willen over 3 weken wegen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:36

danoesje schreef:
Secridcible,

ik maak ze vaak van havermout(fijngemalen) met wat gemalen noten/pitten erdoor voor de bite. Dan heb je best gezonde pannekoeken! Doe er wel twee eetlepels (bio)bloem door, omdat ze dan beter blijven van structuur en dan een eetlepel eitwitpoeder en 3 eieren. Ik kan er dan een hele stapel van bakken, zeker een stuk of 10, dus dan heb je per pannekoek maar weinig bloem binnen. Bakken doe ik in roomboter of kokosolie. Je kunt ze heel dun bakken en dan (kan ook met omelet) vullen met roergebakken groente/vlees/vis/geraspte kaas, net als een wrap. Super lekker!

Dus havermout gemalen, eiwitpoeder, beetje bloem, 3 eieren en dan nog iets van melk ofzo?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:11

klopt helemaal. Snufje zout erdoor of bijv kaneel/vanillepoeder en bakken maar! Lekker met vers fruit (ik doe vaak stukjes appel met kaneel in een pannetje en dat op de pannekoek met beetje griekse yoghurt) jam of appelstroop. Of toch nog steeds mijn absolute favoriet: kaas:)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:16

Hier nog iemand koolhydraatarm! Voel me er ontzettend goed bij, ik ben al 50 CM kwijt in 2 maand (ik sport wel 6 dagen in de week). Maar zit zoveel beter in m'n vel, als ik suiker eet dan voelt het na een tijdje net alsof ik een ontzettende kater heb.

Ik eet o.a. volle yoghurt, griekse yoghurt, paprika, groentes, kipfilet, eieren, Herbalife (voedingsshakes) vlees (heel weinig tot geen varkensvlees), fruit, roggebrood, géén normaal brood, noten, crackers, veel water en soms Cristal Clear voor de smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:37

Ik lees graag mee.

Zelf eet ik ook al vaak bananen pannekoeken. En ontbijt ik met havermout.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:23

Jezzi schreef:
ik ben per week zo'n 20 euro aan boodschappen kwijt :j

Hoe doe je dat joh :oo Ik ben zeker 50 euro kwijt!

Ik eet 's middags trouwens meestal een omelet, een salade of een eiwitshake.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:44

Doubtless schreef:
Jezzi schreef:
ik ben per week zo'n 20 euro aan boodschappen kwijt :j

Hoe doe je dat joh :oo Ik ben zeker 50 euro kwijt!

Ik eet 's middags trouwens meestal een omelet, een salade of een eiwitshake.

Voor 1 persoon :o?

Ik koop hiervoor in ieder geval: 3 bakken griekse yoghurt, 2x kipfilet(vleeswaren), 10 eieren, 2 liter melk, voor elke dag 75/100 gram vlees, 1 kg rijst, 500 gram pasta, 2 pakjes passata di pomodoro, 1 brood/pak knackebrod/2 rollen rijstwafels, peulvruchten/bonen en voor elke dag 350 gr groente en 3 stuks fruit(ook vaak diepvries).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:46

Ja, voor 1 persoon :+ Ik ben vandaag naar de markt geweest voor fruit & heb bij de supermarkt boodschappen gedaan voor +/- 3 dagen, dan ben ik alweer 45 euro verder hoor :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:47

2 eieren klutsen met wat melk. Een omelet wrap van bakken en laten afkoelen. Klein beetje kruidencreme erop of insmeren met wat honingmosterd dressing en beleggen met zalm. Oprollen en opsmullen

Vult goed, gezond en weinig koolhydraten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:48

salades kan je overigens goed aanvullen met tuinbonen, of kidneybonen, dat is ook wel zetmeel = koolhydraten, maar wel betere koolhydraten dan een plak tarwebrood zeg maar. En een goede salade moet ook wel een beetje vullen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:50