Waterkefir recepten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Waterkefir recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:18

De hoeveelheid kcal ligt er helemaal aan hoeveel suiker je er bij doet. 35 kcal, dat lijkt me sterk. Pure suiker bevat 400 kcal per 100 gram. Je gebruikt volgens het recept 7,5 gram per 100 gram water, dus dat zijn maximaal 30 kcal aan het begin. Daarna wordt een deel van de suiker omgezet, de kefir leeft en groeit hier van. Na een paar dagen gok ik dat er hooguit nog de helft aan suiker in zit, dus rond de 15 kcal. En je kan hem altijd langer laten staan.

Hoe het precies zit met de gisten en bacteriën daar heb ik me nog niet helemaal in verdiept. De bacteriën schijnen goed te zijn voor je darmen en immuunsysteem, probiotisch.. Het is gewoon een heel oude drank die in de buurt van Tibet al enorm lang gedronken wordt, en het schijnt dat de mensen daar heel oud worden in goede gezondheid.. Er is natuurlijk geen bewijs dat het door die drank komt, maar lijkt me wel dat het geen kwaad kan om te drinken ;)
Veel mensen voelen zich er heel goed bij, dus dan test is het graag eens zelf :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:33

Maar je doet er toch ook nog gedroogd fruit bij? Dat bevat ook enorm veel suiker.

Dat het goed 'schijnt' te zijn vraag ik me dus af. Ik ben op zich wel enthousiast over het concept, het zelf maken en een levende cultuur in je drankje te hebben klinkt 'goed', maar ik ben wellicht wat sceptischer aangelegd dan de gemiddelde persoon en wil dus niet zomaar aannemen dat iets gezond is.

Zeker niet als er dan het woord 'suiker' aan te pas komt, dan gaan mijn radartjes al draaien.

Dat mensen in Tibet oud worden en daar ook dat drankje drinken is voor mij ook geen argument om aan te nemen dat iets gezond is. Ik denk dat de mensen in Tibet in goede gezondheid oud worden omdat ze in een heel ander milieu leven dan wij (lees: minder stress, frissere lucht, meer lichaamsbeweging, minder bewerkt eten etc). Die paar gram suiker kan het lichaam dan best hebben. Wij in het westen daarintegen hebben al zo veel afvalstoffen (lees: luchtvervuiling, stress, verwerkte en/of bespoten voedingsmiddelen etc) te verwerken dat ik denk dat je met extra suiker je lichaam alleen maar meer belast in plaats van helpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:00

Maar dat is natuurlijk wel het mooie van kefir; wil je minder suiker in je drankje, dan laat je hem wat langer staan of verander je het recept een beetje.
Ik hou zelf niet van die mierzoete drankjes. Appelsap en andere vruchtendrankjes vind ik echt te zoet, maar de kefir is veel minder zoet. Ik denk dat er volgens het standaard recept minder suiker in zit dan in een stuk fruit.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:08

Hele mooie post Nelleke, ik denk er ook zo over. Maar het Kevir organisme eet de suiker en maakt daar een probiotische stof.van. Mijn weckpot staat inmiddels met dank aan 8nnemiek! :D
(tinypic heeft besloten dat de foto op zijn kant moet...)
Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:45

Arrabel, het vergist deels, in een gist (candida) die men juist in de orthomoleculaire wetenschap graag NIET in de darmen ziet, zeker niet in combinatie met suiker.

Bovendien kan toch niet alle suiker in een aantal uur of enkele dagen zijn omgezet?

Nouja, anyway, ik ga lekker verder op onderzoek uit en ik volg jullie topic in stilte als het mag. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:05

Ik drink de kefir bitter, niets zoets meer aan te ontdekken :P

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:10

Hoe zit dat dan met die candida?
Candida veroorzaakt toch vaginale schimmel? Of zit ik nou helemaal fout?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:14

Wat ik kan vinden over die candida is dat het vrij normaal is dat het in je darmen zit, en dat het pas een probleem wordt als het zich te snel vermenigvuldigt. De goede bacteriën in de darmen houden de candida in toom en dat zijn dezelfde goede bacteriën als degene die je in kefir vindt. Dat lees ik iig op internet.

En suiker kan inderdaad ontzettend snel vergisten. Ik zie dat ook bij het wijn maken; de eerste dagen gaat die gist echt enorm te keer, en de overige twee maanden verloopt de gisting heel veel langzamer. Als ik zie dat die kefir korrels in twee dagen tijd bijna in gewicht verdubbeld zijn dan kan het niet anders dan dat ze heel veel suiker hebben weggewerkt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:46

Gistermiddag heb ik de waterkevir in een fles gedaan, ik durfde het alleen niet te drinken... :=
Ik had het in de koelkast gelegd en vanmorgen heb ik een klein beetje gedronken en dat was echt niet vies!
Alleen het idee... hahaha
Hoe veel drinken jullie er dagelijks van?
Beter in de ochtend of in de avond drinken?

Ik heb nu in de ochtend een klein borrel glaasje genomen omdat ik niet wist hoe veel ik moest nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:49

Ik ben idd ook begonnen met een klein borrelglaasje omdat je verhalen hoort van mensen die er niet tegen kunnen, maar ik heb nergens last van gehad :) ik drink nu ruim een halve liter per dag. Een paar keer per dag een glaasje. Ik vind het erg lekker.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:51

Ik heb wel een beetje last van mijn darmen maar dat heb ik eigenlijk altijd in de ochtend dus dat zal niet van de WK komen, ik ga het gewoon steeds een beetje opvoeren en kijken wat er gebeurd.