Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:24

MyrtheJ schreef:
Ik meld me hier ook, gluten intolerantie, lactose intolerantie en koolhydraat arm/suikervrij eten.

Het grootste deel van de dag gaat het goed, maar snacken en traktaties blijven het allermoeilijkst en heb ik regelmatig buikpijn voor over.

jij hebt echt de hoofdprijs :(
zit er geen gluten in, dan zal er wel lactose in zitten, en als dat er niet in zit.. dan zal het koolhydraat gehalte wel eens te hoog kunnen zijn.

zou dan wel wat meer moeite hebben om een maaltijd in elkaar te flansen denk ik.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:45

elenaMM77 schreef:
MyrtheJ schreef:
Ik meld me hier ook, gluten intolerantie, lactose intolerantie en koolhydraat arm/suikervrij eten.

Het grootste deel van de dag gaat het goed, maar snacken en traktaties blijven het allermoeilijkst en heb ik regelmatig buikpijn voor over.

jij hebt echt de hoofdprijs :(
zit er geen gluten in, dan zal er wel lactose in zitten, en als dat er niet in zit.. dan zal het koolhydraat gehalte wel eens te hoog kunnen zijn.

idd is herkenbaar. Kijk eens op voedzo.nl en eetgoedvoeljegoed.nl
daar staan een heleboel recepten die gluten suiker en lactose vrij zijn. Zal je wel allemaal echt zelf moeten maken.
staan heerlijke tracaties op zoals blue berry muffins brownys. Ik ga morgem lekker zelf bounty repen maken. Er staan energie repen. Lijnzaad crackers.
als je gaat zoeken zijn er genoeg dingen te vinden.

zou dan wel wat meer moeite hebben om een maaltijd in elkaar te flansen denk ik.

callum

Re: Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:46

Goed quoten gaat niet helemaal goed. Mijn verhaal staat nu in de quote sorry

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:10

Ook hier tarwe intolerantie, koemelkeiwit intolerantie, ernstige vis- en schaaldierenallergie en dan ook nog eens flink geminderd met vleeseten.
Ook ik ben nog zoekende naar lekkere recepten, maar voel me veel fijner sinds ik aangepast eet

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:14

Ik moet eerlijk zeggen dat het meevalt. Aardappels, brood en pasta had ik al eerder grotendeels afgezworen... En veel groenten en fruit at ik ook altijd al. In het verleden ook vegetarier geweest, maar dat heb ik opgegeven. Dan blijft er echt niets over.

Ik heb me er maar bij neer gelegd dat ik er in ieder geval heel gezond van ben gaan eten :') Positieve benadering!

Ik ontbijt met soja yoghurt en glutenvrije havermout (verkopen ze oa bij de ekoplaza!)

Lunch meestal met home made salades met kikkererwten oid

's middags een hartige muffin, met iets van groenten/kaas/ham er in. Heel makkelijk te maken van ei of glutenvrij meel

's avonds "gewoon" koken, de soja cuisine is een prima vervanger van kookroom en glutenvrije pasta is redelijk laag in koolhydraten. En veel groenten :)

Tussendoor een paar stuks fruit.

Maar goed, ik blijf het lastig vinden om van de koekjes af te blijven op het werk en chocola lonkt ook altijd. :') dat is vrij hopeloos...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:49

Maar wat is er mis met een goed stukje chocola?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:27

Idd chocola van love choc is niks mis mee. Is geraffineerde suiker vrij lactose vrij etc.

Ik gebruik geen soja producten zit vaak veel suiker in. Eet mijn muesli met noten melk en gebruik meestal rijstroom en of kokosroom

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:55

Jennyj01 schreef:
Maar wat is er mis met een goed stukje chocola?

heleboel chocoladesoorten bevatten stiekem gluten, je ziet dat op de verpakking terug als 'kan sporen van tarwe bevatten'.

er zijn echter nog ruim voldoende tarwe vrije chocolade, of deze dan ook nog suiker en lactose vrij zijn dat betwijfel ik dan wel. Meestal is het door kruisbesmetting omdat er in die fabriek tevens koek gemaakt wordt (bijvoorbeeld Verkade, heeft voor zover mij bekend hierdoor geen glutenvrije chocolade?evenals Milka). de chocolade van de aldi is wel glutenvrij.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:53

Ik lees straks het topic even door..mijn zoontje heeft ook tarweallergie.. hij krijgt extreme pijnklachten. Op een stukje brood van 1 cm bij 1 cm begint hij na 1.5 uur te krijsen/ huilen ( en dat 8 uur) Glutenvrij bevat best vaak gemodificeerd tarwezetmeel ( bv de potjes olvarit) helaas reageert hij hier wel op.ik kan je adviseren om een dieetist te bezoeken. Receptrn zijn er wel goed te vinden, het is vooral wennen aan andere smaken. Pap e.d bestel ik van het merk peeks.heb ook pap puur op basis van teffmeel gehad maar dat vond hij vies.. wissel het af met maken van havermoutpap..en Gezonde pannenkoekjes . Voor brood heeft hij zo.n grote angst daar hoef ik nog niet mee aan te komen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:35

We hebben het op facebook over gluten in pijnstillers.

Misschien voor jullie ook wel even makkelijk om te weten. Altijd even de bijsluiter lezen dus

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:46

maj0 schreef:
We hebben het op facebook over gluten in pijnstillers.

Misschien voor jullie ook wel even makkelijk om te weten. Altijd even de bijsluiter lezen dus

ja heel veel van die verborgen zaken waar tarwe voor gebruikt zijn..

waar je ook niet snel aan zult denken..
geen postzegels en enveloppen likken de lijm kan ook ook gluten bevatten al zijn de meeste goms tegenwoordig glutenvrij.. vind maar eens een ingredientenlijst van postzegels lol

ook oppassen met playdo(?) klei.. deze bevat ook tarwe (en dus ook gluten)... voor mensen die extreem gevoelig zijn en ook last hebben van shampoo, is dit misschien ook een goede

scrambled egs in restaurants en hotels ook altijd even navragen, velen gebruiken een beslagje of bindmiddel daarin.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-02-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:50

Ook ik kan niet tegen tarwe en suiker. En koemelk gaat ook niet echt goed.

Als kind de diagnose spastische darm gehad. Maar zelf vind ik dat meer .... een we weten het niet meer dus is het spastische darm.. verhaal.

Als ik me streng aan mijn dieet hou heb ik namelijk nergens last van.

Ik eet veel wasa crackers. Tarwevrij speltbrood. Geitenkaas en verse groenten en salades. Soepen en sauzen maak ik meestal zelf.
En ik eet geen varkensvlees omdat dat een enorme belasting is, op mijn toch al niet fantastische darmen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:53

robbie88 schreef:
Ik lees straks het topic even door..mijn zoontje heeft ook tarweallergie.. hij krijgt extreme pijnklachten. Op een stukje brood van 1 cm bij 1 cm begint hij na 1.5 uur te krijsen/ huilen ( en dat 8 uur) Glutenvrij bevat best vaak gemodificeerd tarwezetmeel ( bv de potjes olvarit) helaas reageert hij hier wel op.ik kan je adviseren om een dieetist te bezoeken. Receptrn zijn er wel goed te vinden, het is vooral wennen aan andere smaken. Pap e.d bestel ik van het merk peeks.heb ook pap puur op basis van teffmeel gehad maar dat vond hij vies.. wissel het af met maken van havermoutpap..en Gezonde pannenkoekjes . Voor brood heeft hij zo.n grote angst daar hoef ik nog niet mee aan te komen

Mijn oudste dochter heeft het ook maar niet zo extreem als jouw zoon.
Pannekoekjes van ei en banaan zijn hier een grote hit. Eet ook makkelijk voor de kleintjes.
Even in de blender en bakken maar!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:09

Ik meld me hier ook.
Heb al meer dan een jaar darmklachten en huidklachten. Nooit geweten wat het kan zijn. Totdat ik twee weken geleden een allergietest liet doen. Ik bleek allergisch te zijn voor verschillende dingen. Hooikoorts wist ik. Maar bleek ook voor paarden allergisch te zijn :') En de belangrijkste: tarwe-allergie. Tja..en nu?

Hoe eet je tarwevrij?
Hoe eet je buiten de deur tarwevrij? (Word ik dan zo'n vervelende gast met allerlei dieet-eisen.. blegh!)

Ik zit even letterlijk met de handen in m'n haar.. Ben als een malle aan het zoeken naar tarwe-vrije recepten voor ontbijt/lunch/diner.

Dus mochten jullie nog een goed kookboek of website weten, let me know! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:27

Van schär hebben ze veel glutenvrije producten. Oa brood en pasta. Op de site staan ook heel veel recepten ( www.schaer.com) waarbij je ook kunt invullen of ze naast glutenvrij ook lactose en ei vrij moeten zijn.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:31

Maris schreef:
Van schär hebben ze veel glutenvrije producten. Oa brood en pasta. Op de site staan ook heel veel recepten ( http://www.schaer.com) waarbij je ook kunt invullen of ze naast glutenvrij ook lactose en ei vrij moeten zijn.

Niet alles wat glutenvrij is, is ook tarwe vrij

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:42

Je kan op de site van Schär ook tarwe vrij aangeven .....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:02

Sabini schreef:
Ik meld me hier ook.
Heb al meer dan een jaar darmklachten en huidklachten. Nooit geweten wat het kan zijn. Totdat ik twee weken geleden een allergietest liet doen. Ik bleek allergisch te zijn voor verschillende dingen. Hooikoorts wist ik. Maar bleek ook voor paarden allergisch te zijn :') En de belangrijkste: tarwe-allergie. Tja..en nu?

Hoe eet je tarwevrij?
Hoe eet je buiten de deur tarwevrij? (Word ik dan zo'n vervelende gast met allerlei dieet-eisen.. blegh!)

Ik zit even letterlijk met de handen in m'n haar.. Ben als een malle aan het zoeken naar tarwe-vrije recepten voor ontbijt/lunch/diner.

Ik ben zo brutaal dat ik bij een gewoon restaurant altijd aangeef dat ik tarwe allergie heb. Meestal denken ze heel goed mee :j

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:22

Sabini schreef:
Ik meld me hier ook.

Hoe eet je tarwevrij?

Ik ga hierdoor niet vaak uiteten maar wij hebben in mijn woonplaats een grieksrestaurant die een glutenvrij/tarwevrij menu hebben *\o/*
En ik geef idd overal bij reserveren van te voren al aan dat ik een allergie heb en of dit een probleem is.
Ooit met werk uiteten geweest, werkgever had doorgegeven dat ik dus een allergie heb en ze hadden niks tarwevrij maar hebben speciaal voor mij een apart menu samen gesteld. Super fijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:26

Sabini schreef:

Indiaas heeft redelijk wat gerechten zonder tarwe - het wordt daar gewoon niet heel erg intensief gebruikt. (Wel even vragen, maar vermoedelijk zijn er best wat gerechten die gewoon geschikt zijn.)
En keukens waar vrij de ingredienten vrij puur zijn. De argentijn bv doet niet aan gecompliceerde liflafjes met complexe sauzen, maar gewoon aan een ongecompliceerd stuk vlees, gepofte aardappel waar de schil nog om zit, een maiskolf op de bbq, dat soort dingen. Dan weet je dus aardig wat je krijgt. (Ook daar: even aangeven als je erg gevoelig bent, ivm onverwachte zaken als paneermeel of kruisbesmetting ofzo, maar grote kans dat je daar goed terecht kunt.)

Verder wordt het steeds bekender, en dus ook steeds makkelijker om het aan te geven.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:39

Ik heb Coeliakie, dus voor mij ook geen tarwe (en gluten). Neem heel soms wel iets met tarwezetmeel onder de norm. Dat gaat met kleine beetjes wel goed. Hier staat het hele verhaal over tarwemeel, -zetmeel, glutenvrij maken en zo helder beschreven http://www.livaad.nl/Plaadje39.htm

Ik vind het niet meer zo'n enorm gedoe. Gewoon het middenstuk van de supermarkt overslaan :D Scheelt nog tijd en geld ook. Een broodliefhebber was ik toch al niet. Mis vooral Engels drop en Bastogne koeken. En ik eet graag vegetarisch, maar die combi vind ik echt ingewikkeld. De meeste vleesvervangers bevatten tarwe. http://www.livaad.nl is super om op te zoeken of iets glutenvrij (en tarwevrij) is, staan ook recepten op. Op http://www.coeliakieforum.nl staan ook heel veel recepten.

Blonde vraag misschien, maar hoe wordt tarweallergie vastgesteld? Hoe kan het dat jullie wel tegen spelt en kamut kunnen? Dat is immers ook tarwe? Hoe zit het met contaminatie (kruisbesmetting)? Op zich kan bij Coeliakie haver bijvoorbeeld wel, maar die is normaal gesproken besmet. Dus dan kan alleen 'veilige' (en dure :() haver die niet in aanraking met andere granen is geweest. Hebben jullie daar geen problemen mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:50

Spelt en kamut is geen tarwe. Tarwe is een graan soort. Spelt en kamut ook, net als rogge, boekweit enz..
Tarwe is door de jaren heen ontzettend ver doorgekweekt en er zijn soorten die genetisch gemanipuleerd zijn. Daardoor zal het ook minder gezond zijn.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:59

8nnemiek schreef:
Spelt en kamut is geen tarwe. Tarwe is een graan soort. Spelt en kamut ook, net als rogge, boekweit enz..
Boekweit is (gelukkig) geen graan. Spelt en kamut (khorasantarwe) zijn wel degelijk tarwesoorten: "...Glutenbevattende granen, namelijk: tarwe (zoals spelt en khorasantarwe), rogge, gerst, haver of de hybride soorten daarvan en producten op basis van glutenbevattende granen, met uitzondering van:..."

Niet zelf verzonnen hoor, komt uit de Europese Verordening, zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 008:NL:PDF

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:09

Ik kan eigenlijk ook niet tegen tarwe. Ik eet het wel maar niet veel want dan krijg ik wel echt buikpijn. Ik ben ook lactose intolerant maar we zijn er achter dat ik meer op tarwe dan melk reageer dus daar let ik niet zo op.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:12

Melisssx schreef:
Ik kan eigenlijk ook niet tegen tarwe. Ik eet het wel maar niet veel want dan krijg ik wel echt buikpijn. Ik ben ook lactose intolerant maar we zijn er achter dat ik meer op tarwe dan melk reageer dus daar let ik niet zo op.
Maar heb je dan niet 'gewoon' Coeliakie? Dan heb je vaak ook lactose intolerantie. Als je darmen herstellen door gv eten verdwijnt dat soms vanzelf weer.