Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:43

suiker is mijn ding :) gelukkig geeft mijn lijf tegenwoordig heel goed aan wanneer ik weer te veel op heb door me steken in m'n zij te geven, hoofdpijnen en wazig zien. Dan weet ik dat ik weer ene poos coldturkey moet. Geen snoep, koekjes en frisdrank. Als je het puur houdt op de suikers in je brood, vlees en ander 'normaal' voedsel is de suikerinname heel goed te overzien en heb je niet zo'n last van bijwerkingen

Thee zonder suiker is goed te doen als je begint met kruidenthee. Inmiddels vind ik suiker in m'n thee zelfs smerig :Y)

kwii

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:53

Ik heb ook vaak geprobeerd met suikers te minderen. Maar na een week vind ik altijd weer een excuus: ik sport toch genoeg! Ik heb veel energie nodig, etc. etc. :P

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:56

Alleen de OP gelezen.
Maar je moet suiker ook niet willen uitbannen!
Suiker heb je gewoon nodig, is een van de dingetjes waar je lichaam op draait, en dat is natuurlijk niet voor niets ... Je hersens draaien enkel op glucose, spieren hebben naast eiwit ook nog suikers nodig etc. etc.

Als je wilt minderen, dan kan je beter als eerste alle suikerdrankjes weglaten. Die worden immers gelijk in het bloed opgenomen, zijn qua "slechtheid" het "slechts", terwijl suiker op zich helemaal niet slecht is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:59

Het gaat ook echt om de toegevoegde suikers idd. In fruit, groente en granen/knollen zitten genoeg suikers om je alle energie te geven die je nodig hebt :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:02

xEmily schreef:
Alleen de OP gelezen.
Maar je moet suiker ook niet willen uitbannen!
Suiker heb je gewoon nodig, is een van de dingetjes waar je lichaam op draait, en dat is natuurlijk niet voor niets ... Je hersens draaien enkel op glucose, spieren hebben naast eiwit ook nog suikers nodig etc. etc.

Als je wilt minderen, dan kan je beter als eerste alle suikerdrankjes weglaten. Die worden immers gelijk in het bloed opgenomen, zijn qua "slechtheid" het "slechts", terwijl suiker op zich helemaal niet slecht is.

Wat voor suiker bedoel je? Want geraffineerde suiker is hartstikke slecht voor je. Geloof niet dat je daar een discussie over hoeft te voeren.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:04

Mijn diëtiste adviseerde mij om de restjes van de vorige avond als lunch te eten. Niet helemaal haalbaar. Want ik kook eigenlijk altijd netjes op de man af. Dus moet ik voor een derde persoon mee koken. Niet handig

Verder zit er in je basis eten voldoende suiker en heb je geen extra toegevoegde suikers nodig. Zodra de kinderen er zijn. Ga ik mij wel aan de grote lijnen van dit dieet houden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:06

Ik denk dat veel mensen doorslaan in wat ze wel of niet eten. Alles uit pakjes etc. is sowieso rotzooi, dat weet je van te voren. Net als Cola etc. Als jij gewoon normaal zelf eten maakt en niet te veel rotzooi eet, dan denk ik dat dat meer dan genoeg is. Je bent wat je eet, daar ben ik het mee eens. Maar je lichaam heeft suiker nodig, net als vezels en eiwit. Om dus pastabladen te gaan vervangen voor aubergine is echt onzin imo. Net als dat je maag 'beter' gevuld is als je plantaardig eet. Dat heeft met volume te maken maar niks met voedingswaarde. En het gaat juist om de voedingswaarde neem ik aan. Daarnaast ga je ook niet alleen maar kip of olie eten.

Je moet van alles iets binnenkrijgen, ik ben het ermee eens dat TE VEEL suiker slecht is. Maar als jij een fles cola per dag drinkt, dan weet je zelf toch ook al dat je slecht bezig bent ;)

Verder is een suikerverslaving tot nu toe nog niet bewezen bij mensen ;)
Dus neem alles met een korreltje zout aub. Bovendien heb ik nog nergens gelezen wat nou het verschil is tussen suiker uit een pak of suiker in fruit. Want suiker uit fruit zou gezond zijn, waar suiker uit een pak dat niet is. Toch is de chemische bouw precies hetzelfde. Dus waar ligt dat dan aan?

Bijvoorbeeld dit stukje op internet(Eerste hit van 'Geraffineerde suiker slecht' op Google)
"Geraffineerde suiker is het soort suiker dat bewerkt is en dankzij het productieproces zijn alle vezels, vitaminen en mineralen eruit gehaald, zodat je een leeg korreltje overhoudt. Geraffineerde suiker is dus de suiker zoals wij die kennen. Ook al hebben we soms illusies dat basterdsuiker, rietsuiker, dextrose of fructose beter is voor ons, deze soorten zijn echter net zo geraffineerd als de gewone kristalsuiker (misschien een paar procent minder). Die vallen dus ook onder geraffineerde suiker.

Om suiker te verteren heeft het lichaam stoffen nodig die daarbij helpen, zoals vezels, vitaminen en mineralen. Bij geraffineerde suiker kan je lichaam deze stoffen niet vinden, omdat die tijdens het raffinageproces verwijderd zijn. Je lichaam kan dus niets met die suiker. Als gevolg daarvan haalt je lichaam deze vitaminen en mineralen uit je gezonde cellen, om de geraffineerde suiker toch te kunnen verwerken."

Is echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Dus zij beweert dat ín suiker ook nog vitamine, mineralen én vezels zitten :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:08

Ik probeer alleen suiker te eten voor en na het sporten, waar het nog nut heeft. Verder eet ik zoveel mogelijk suikervrij, maar durf ook gerust wel iets lekkers te pakken. Alles met mate, zelfs mate.

Geraffineerde suiker is zo ontzettend slecht. Niet alleen voor je gebit en hormonen, maar het onttrekt ook calcium uit je botten, om maar even wat te noemen.
Als ik suiker eet probeer ik ruwe rietsuiker te nemen, daar zitten nog vitamines en mineralen in. Verder vind ik stevia een acceptabele vervanger.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:09

phormicola schreef:
Ik probeer alleen suiker te eten voor en na het sporten, waar het nog nut heeft. Verder eet ik zoveel mogelijk suikervrij, maar durf ook gerust wel iets lekkers te pakken. Alles met mate, zelfs mate.

Geraffineerde suiker is zo ontzettend slecht. Niet alleen voor je gebit en hormonen, maar het onttrekt ook calcium uit je botten, om maar even wat te noemen.
Als ik suiker eet probeer ik ruwe rietsuiker te nemen, daar zitten nog vitamines en mineralen in. Verder vind ik stevia een acceptabele vervanger.

Bron? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:11

Ik denk dat het ook een deel is dat veel mensen helemaal geen idee hebben hoeveel suiker ze binnen krijgen... ook met produkten die hartig lijken... is er toch nog suiker aan toegevoegd.
Dat kinderen alleen maar wit brood met chocopasta eten en niet leren om fruit en groente te eten... dat leidt wel tot een rare relatie met voedsel..
Maar je hebt gewoon wel voedsel nodig... en een gebakje op je verjaardag moet ook gewoon kunnen... maar iets bewuster van wat je in je lijf stopt (en wat je je kinderen voorzet) lijkt me geen verkeerd iets.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:12

Kun je zelf prima vinden op pubmed bijvoorbeeld, zit op de tablet :+

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:12

Cyella schreef:
Om dus pastabladen te gaan vervangen voor aubergine is echt onzin imo.

Wat jammer dat jij dit 'onzin' noemt. Naast dat pasta's echt niet zo gezond voor je zijn, is het ook gewoon leuk om uit te vogelen, hoe je traditionele gerechten anders kunt eten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:13

Wdj schreef:
Cyella schreef:
Om dus pastabladen te gaan vervangen voor aubergine is echt onzin imo.

Wat jammer dat jij dit 'onzin' noemt. Naast dat pasta's echt niet zo gezond voor je zijn, is het ook gewoon leuk om uit te vogelen, hoe je traditionele gerechten anders kunt eten.

Waarom zijn ze niet echt gezond dan? Dat het leuk is om met ingrediënten en gerechten te knutselen zal ik nooit tegenspreken :D

@phormicola, heb net in andere databases gezocht, maar niks negatiefs gevonden. Zal even daar kijken ^^

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:14

Thee zonder suiker is best lekker hoor! Ik deed het er ook altijd in, ben er een tijd terug mee gestopt. Alleen heel af en toe honing erin. Ik vind suiker erin nu niet eens meer lekker. :=

Maar, ik ben ook een grote zoetekauw en snoep veel te veel. Ik ben er ook heel erg op aan het letten nu :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:15

Witte pasta staat aan de verkeerde kant van mijn lijstje. Volkoren pasta zou ik dan wel weer mogen.

Zo mag ik ook maar 2 stuks fruit per dag. En dan geen grote stukken. Want daar zit gewoon ook suiker in.

Etiketten lezen maakt je een heel stuk wijzer

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:16

Het is vrij ingewikkeld wat wel en niet gezond is, zolang je het als tweedeling blijft zien. In principe is alles zowel gezond als ongezond.

In volkoren producten zit fytinezuur, wat de opname van al die goede vitamines in volkoren producten juist belemmerd. In witte producten zit dit zuur niet. Als jij bij je pasta veel groenten stopt en verder genoeg vezels binnenkrijgt, ben je in principe dus beter af met witte pasta.
Leuk he? :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:18

Cyella schreef:
Is echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Dus zij beweert dat ín suiker ook nog vitamine, mineralen én vezels zitten :')

Je moet het zo lezen; je neemt een gezonde suikerbiet, je haal er de vezels uit, je haalt er de mineralen uit, je haal er de vitamines uit, en je houdt alleen de suiker over. En vervolgens wordt die suiker ook nog eens verder bewerkt en gebleekt dmv chemische middelen.. Tuurlijk is dat slecht! En vervolgens wordt het gebruikt om dingen die van zichzelf ook al suikers bevatten, zoals meel, nóg zoeter te maken..
Bij paarden is het ook al lang bekend dat te veel suikers zorgen voor te veel afvalstoffen en daardoor jeuk, mok, eczeem enz.. Bij mensen is dat precies hetzelfde.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 11:20

Ok, ik heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar even een status update :+

Ik drink nu een kop thee met een half mini suikerklontje :P dat is ongeveer 1.5 gram suiker. Zoetjes en light producten vind ik best ranzig... Proeft zo nep en chemisch.

Morgen of vanmiddag over naar 0 gram suiker *\o/*

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:21

Zo is het maar net.

Zo heb je als je extra beweegd ook weer andere basis behoefte. En als je daar geen gehoor aan geeft is dat ook weer een aanslag.

Voor mij als diabeet werkt het dan allemaal weer anders. En omdat het zwangerschaps diabetes is. Is er ook weer geen pijl op de trekken. Zucht

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:23

Klopt, als je in mijn verhaal ook nog lekker hebt gesport dan is witte pasta helemaal de beste keuze.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:23

8nnemiek schreef:
Cyella schreef:

Je moet het zo lezen; je neemt een gezonde suikerbiet, je haal er de vezels uit, je haalt er de mineralen uit, je haal er de vitamines uit, en je houdt alleen de suiker over. En vervolgens wordt die suiker ook nog eens verder bewerkt en gebleekt dmv chemische middelen.. Tuurlijk is dat slecht! En vervolgens wordt het gebruikt om dingen die van zichzelf ook al suikers bevatten, zoals meel, nóg zoeter te maken..
Bij paarden is het ook al lang bekend dat te veel suikers zorgen voor te veel afvalstoffen en daardoor jeuk, mok, eczeem enz.. Bij mensen is dat precies hetzelfde.

Dat is echter niet wat er staat. En dan kan ik het al niet meer serieus nemen. Ik snap dat als ik 'suiker' koop, er alleen suiker inzit. Dat is geen argument dat 'suiker' op zich ongezonder is dan 'suiker' in fruit. Het gaat er dus om wát je met die suiker doet. Dat is iets anders dan dat geraffineerde suiker ongezond(er) is ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:25

Het euvel met suiker is dat het vaak gepaard gaat met andere vitamineloze producten. Per saldo/maaltijd ben je je lichaam dan alleen maar calorieën aan het voeren en geen vitamines en mineralen.
Zo zijn er obese mensen die in principe ondervoed zijn, dat wil zeggen: ze hebben allerlei tekorten.

Doe jij wat suiker op de aardbeien dan ga je daar echt niet minder van worden. Twee stroopwafels als lunch elke dag vindt je lijf waarschijnlijk wat minder grappig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:30

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:31

Ik kan s middags gewoon een bakje brinta eten met een half schepje gewone suiker. En dan is mijn bloedsuiker erg mooi. Maar doe ik dat s ochtends als ik nog niks gedaan heb. Prik ik altijd een te hoge suiker.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:33

phormicola schreef:
Het euvel met suiker is dat het vaak gepaard gaat met andere vitamineloze producten. Per saldo/maaltijd ben je je lichaam dan alleen maar calorieën aan het voeren en geen vitamines en mineralen.
Zo zijn er obese mensen die in principe ondervoed zijn, dat wil zeggen: ze hebben allerlei tekorten.

Doe jij wat suiker op de aardbeien dan ga je daar echt niet minder van worden. Twee stroopwafels als lunch elke dag vindt je lijf waarschijnlijk wat minder grappig.

Precies, daar ben ik het 100% mee eens. Maar ik ben er een beetje allergisch(om het dan toepasselijk te houden) voor geworden dat mensen ten onrechte zeggen dat een bepaald voedingsmiddel ongezond is. Als iemand zegt: te veel transvet is ongezond is dat 100% terecht. Als iemand zegt: Vet is ongezond, is dat grote onzin. Maar dat is wel wat vaak gebeurd ;)

Heb overigens tot nu toe nog niks gevonden over 'granulated sugar' of 'refined sugar' op pubmed, google scholar en de database van mijn school. Maar zal je artikel even lezen ^^