Wat is nou echt goede Whisky

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Wat is nou echt goede Whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:47

Poeh, ik zou geen whisky durven kopen voor iemand die ik niet heel gied ken. Dan zou ik toch de chivas halen of een leuke bon...
Whisky is te persoonlijk.

Mijn man is dol op whisky, maar heeft al een paar keer gehad dat iemand hem een "goede fles whisky cadeau wil doen" en dan met iets aankomt dat hij echt vies vindt en dan vervolgens bij zijn vader dropt om door de cola te gieten. Zonde van flessen van 30euro...
Ik zou me er niet aan wagen.

Wat je wel kan doen: slijterijen hier die een goed aanbod hebben, hebben proefsetjes. Dat zijn buisjes met whisky, genoeg voor 1 glas. Leuk om uit te proberen en niet zo duur!!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:54

Shame on me dat ik hier zelfs op antwoord. :')

Maar Fireball Cinnamon Whisky is echt superlekker :+
Alleen geen idee waar dat verkrijgbaar is, heb het in Amerika gedronken :P

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:12

Ken de persoon in kwestie zelf wel goed. Maar over zijn taste of whisky hebben we het nooit uitgebreid gehad. Enkel heb ik een paar keer laten vallen dat ie met dat spul onder mijn neus vandaan moest blijven want ik ging al scheef bij de geur alleen.

Zoals jullie zeggen, zaterdag eens even naar de slijterij hier rijden en vragen wat hij me aanbiedt en of ze eventueel testers hebben.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:18

Leuker cadeau: Whiskey proeverij. Als je niet goed weet wat hij lekker vind zou ik dat doen.
Of op 16 en 17 januari is er Whiskey weekend in Amsterdam bij het Whiskey cafe.
http://www.whiskyproeverijen.nl/whiskyproeverijen/

Het is zo persoonlijk. Chivas is een Blend whiskey, vaak zachter.
Houdt hij van "rokerig" of heeft hij liever iets van een sherry vat. Single of double cask. Je kan zo ver door gaan.

RianneH schreef:
Frysk Hynder of Four Roses doen het hier altijd goed. De eerste is dacht ik wel erg aan de prijs, mijn pa krijgt meestal Four Roses voor zijn verjaardag. Je kan ook langs een goede slijter, die kan je ook vaak wel goed adviseren.

Bij deze "whisekys" ga ik liever gewoon dood :+
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 15-12-14 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:22

Ik heb een keer gewoon de mooiste fles gepakt, is gewoon allemaal goedgekomen, maar is misschien niet aan te raden haha.

Ik zou gewoon naar de winkel gaan en zeggen welke hij niet lekker vind en welke wel. en dan kunnen ze je vast wel helpen.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:09

Ik weet niet precies waar je woont, maar de Mitra slijterijen hebben de mogelijkheid om te proeven/ nosen. Zeker bij een collega in Raamsdonksveer staat heel veel. (20 minuten vanaf grens met Belgie) Hij weet heel veel van Whisky, en is een goeie vriend van ons. Toevallig heeft hij aankomende donderdag weer een proeverij, maar dit word vaker gedaan :). Ook zo rond de 15 euro :).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:26

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat hij wat meer van zachtere whiskeys houdt? Aangezien een diehard-liefhebber van echte sterke whiskey volgens mij een fles Jack nog geen plekje in de kast zou gunnen :+

Ik zou daarom dus juist voor een Ierse gaan, en niet voor een Schotse zoals hier veel wordt gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:30

Je kunt de persoon in kwestie ook om advies vragen over Whiskey "voor een collega". Weet je meteen wat diegene graag drinkt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:31

In jouw geval zou ik voor een Glenfiddich of Glenmorangie kiezen, geen hele uitgesproken smaken, valt bij de meeste liefhebbers wel goed.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:40

Mijn moeder is een echte whiskey drinker (zeg maar gerust alcoholist :+ ), die drinkt de laatste tijd vooral Jameson. Haar echte favoriet is een Dalwhinnie dacht ik, maar die vindt ze altijd te duur. Daarnaast ook Glennfiddich, Tullamore Dew, Chivas Regal, Bushmills, Glenn Talloch, Dimple, Glen Grant.. Dat is ongeveer alles wat mijn moeder het afgelopen jaar gekocht/gedronken heeft :') Ik weet verder zelf niks van whiskey, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar zo heb je toch aardig wat soorten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:43

Glennfiddich :j Niet te duur en echt prima.
Dank trouwens, ik was nog op zoek naar een kado voor iemand, dit is wel echt een goed idee :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:51

Cayenne schreef:
Ik ben zelf geen alcoholliefhebber en heb ooit de fout gemaakt tegen mijn vriend te zeggen dat ik alle whiskeys hetzelfde vond ruiken.
Waarna mijn vriend's gezicht van :wow: naar >;) naar -O- -:(- ging en ik vervolgens een drie uur durende theorieles kreeg over de verschillende soorten whiskeys :list:

:')

Whaha, dat klinkt als mijn ex :+
Die had flessen van 100 euro per stuk (!!) staan en ik hoefde echt niet te wagen om te zeggen dat ik ze vond stinken.....
We zijn eens naar Schotland op vakantie geweest, ik ben talloze distilleerderijen ingesleurd. Na 1 had ik het wel gezien want 'ze waren allemaal hetzelfde', maar ook dat was een foute uitspraak van mij.

Hij ging iig altijd voor de single malts uit Schotland, de whiskeys afkomstig van Islay bevielen goed weet ik nog.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:55

Ik zeg niks.. als mijn man aan de whisky zit blijf ik een beetje uit de buurt.. :r :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:56

Als het een milde is vind ik het acceptabel. Maar een echte rokerige zoals de caol ila, juk! Alsof hij een kampvuur in zijn mond heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:58

Het grote verschil tussen Ierse en Schotse Whiskey is dat de Ierse bedoeld is om te drinken, terwijl de Schotse bedoeld is om je gootsteen mee te ontstoppen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:58

Oef, laat mijn man het maar niet horen

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:59

Ik heb er altijd ontzettend veel lol in om me door de lokale slijter te laten adviseren. Mensen met verstand en passie. Zijn altijd geweldige gesprekken, en ik kom altijd wel met iets lekkers thuis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:59

In den haag zit een geweldige gall en gall met de meest geweldige whiskey's en whisky's

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:29

Vjestagirl schreef:
Het grote verschil tussen Ierse en Schotse Whiskey is dat de Ierse bedoeld is om te drinken, terwijl de Schotse bedoeld is om je gootsteen mee te ontstoppen.

_O- :')

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:34

Jack Daniels whiskey met honing. Is super zacht en erg fijn van smaak ....

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:40

Mijn man zweert bij de (oke ga het even goed proberen te typen) Laphroaig Quartercask Whiskeys.
Kost geloof ik ergens tussen de 40 en 50 euries per fles, is een stevig type whiskey en dan heb je volgens mij ook nog 1 op nogwat gerookt en de ander niet. Als hij die ene 'gerookte' heeft, dan ruikt t net of er ergens een houtkachel aangestoken is als hij die inschenkt :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 21:48

Jack daniels is voor hem whisky voor bij de cola, vind ik een beetje zonde.

Ik kwam met het super slimme idee om gewoon een slijterij te mailen met mijn probleem en welke whisky hij wel van houdt en heb gewoon gevraagd heb je niks in het assortiment dat een Chivas-drinker ook kan waarderen.

Benieuwd op een antwoord :p Vond het slim van mezelf haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:52

Alleen is de ene Chivas drinker de ander niet :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:24

Dat is een beetje vergelijkbaar met "wat voor groente lust iemand die wortels lekker vindt nog meer" haha

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:40

Herman97 schreef:
Jack Daniels whiskey met honing. Is super zacht en erg fijn van smaak ....

Mag officieel nieteens Whisky heten vanwege het alcohol percentage van 35%. In principe valt de honey dus onder de likeuren, net als bijvoorbeeld een Drambuie.