Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:41

xEmily schreef:
Groenten bij de super komt toch ook vaak van de lokale boer?
Een klasgenootje van mij kwam uit een boeren familie. Die oogsten altijd asperges met de hand. Mocht nog een keer meehelpen, en die werden daarna netjes naar de lokale plus vervoerd?

Of is dat slechts een klein deel van het grote assortiment?

Helaas.... Kijk maar eens goed op de verpakking. Een aanzienlijk deel komt bijvoorbeeld uit Afrika en Zuid Amerika. Dat komt onder meer omdat mensen producten als bijvoorbeeld sperziebonen en asperges willen eten in de winter. Die groeien hier niet in die tijd van het jaar. Die sperziebonen komen dan uit Kenia en die asperges uit Peru. En omdat ze niet lang genoeg vers blijven om met een boot te vervoeren, komen ze met het vliegtuig. Dat is best belastend voor het milieu.

Als je wilt dat je groenten niet teveel kilometers afleggen, kan je het beste de groeten van het seizoen eten. Nu is dat bijvoorbeeld andijvie, prei, wortel, koolsoorten etc. Ja, ook Chinese kool. Klinkt of dat van ver weg komt, maar groeit juist nu erg goed hier. :D

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:51

Goed onderwerp!
Daarom ben ik ook zo tegen het verdrag wat VS met EU wil sluiten: TTIP: dan krijgen we nog meer van die rotzooi GMO / GGO.
Ik vind het ook moeilijk om verantwoorde voeding te vinden; zelfs in biologische honing zit xeno-oestrogenen bevattende plastic.
Dus begin ik bij mezelf en koop niet meer in de supermarkt. Koop geen vlees meer.
Ik koop bij de groenteboer en kaasboer en soms bij de visboer (dit is ook niet loepzuiver, maar ik ben zo dol op vis..)
Het liefst wil ik organisch geproduceerd voedsel, maar ik zou niet weten waar ik dat tegenwoordig kan vinden...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:32

elenaMM77 schreef:
even over 'genetische manipulatie'.

wist je dat wij al sinds de begin van onze landbouw genetisch manipuleren?
het ging alleen vele malen langzamer omdat alles met 'trail en error ging'.

gewassen gingen in de winter dood, een enkel plantje overleefde.. vanzelfsprekend ging men met dit meer winterharde plante verder kruizen. niet iedere nakomeling erfde dezelfde eigenschappen dus ging men selecteren..

zo ontstonden verschillende rassen..

even kort over patenten.. natuurlijk heb je patent op rassen.. Nee niet op gewassen dat gaat niet, tenzij je echt een nieuw gewas uit vind.. zoals wellicht op de nasipeer zal zitten.. je krijgt patenten op door jouw ontwikkelde rassen.. en niet raar.. jij hebt dan immers het ras ontwikkeld, kosten gemaakt voor het goedgekeurd krijgen en je brengt het op de markt..

of je nu 'patent' hebt op het zaad van je fokhengst. of op je door jou gekweekte geranium of door jou ontwikkeld aardappeltje.. natuurlijk heb je daar ook patenten op.

dat even terzijde..

we kruisten dus moeizaam tot we onze huidige piepertjes hebben die men hier nu gekscherend 'biologisch noemt'.. we hebben wolfen tot honden gefokt en als je dan op een nette manier fokt dan hebben we het over 'natuurlijk'.. nee, het is allemaal genetische manipulatie geweest ergens.

gentech in de moderne tijd gaat echter een stukje sneller.. we weten nu waarom een bepaalde eigenschap overerft en kunnen die eigenschap uit het dna liften en direct in het andere soortgelijke gewas plaatsen.. een de eigenschap van iets natuurlijks, in de eigenschap van iets anders natuurlijks..
dat is het meeste gentech wat op dit moment in de handel te verkrijgen is. een versnelde variant van iets dat we al doen sinds het begin van de mensheid bijna.. alleen omdat we gericht en daarmee 100 jaar besparen, is het ineens eng en fout. Terwijl je hetzelfde ook 'biologisch' doet.. immers je sorteert de zwakkere exemplaren eruit en je kweekt/fokt, met die zaken die de gewenste eigenschappen heeft.. en wat denk je van het enten van bijvoorbeeld fruitbomen, is ook manipulatie, toch vinden we een onbespoten stukje fruit 'biologisch'.

als je nu een onnatuurlijke eigenschap in een natuurlijk product zet, dan zou ik mijn vragen gaan stellen, niet alleen over het nut, maar ook over de schade die dat mogelijk veroorzaakt.. deze zaken zijn ook veel strakker aan banden gebonden en zitten nog veel dieper in de kinderschoenen.

in feite is juist gentech preciezer en minder eng dan lukraak kruizen..
bij gentech wordt specifiek 1 eigenschap uitgewisseld voor een ander. sommige zaken beinvloeden elkaar, dit blijkt al in het lab.. heeft het invloeden die niet gewenst zijn, dan is het terug naar af..

bij oorspronkelijk kruizen, krijg je van alles van papie en mamie en de kruizing heeft wel of niet de eigenschap die je zocht.. je krijgt echter het hele pakket aan gekruiste eigenschappen en het kan wel eeuwen duren voor je alle foute eigenschappen uitgefokt/kweekt hebt..

kijk eens naar de fok van paarden.. je wilt de lieve eigenschappen van de merrie en het statige uiterlijk van de hengst bijvoorbeeld.. van de hoeveel keer dekken zou het lukken? 1:10 en je weet het pas nadat ze geboren zijn.. en wat krijg je er allemaal gratis bij? de aanleg van exceem van die lieve merrie bijvoorbeeld? of ocd van de hengst? je weet niet wat je aan gaat treffen als je fokt of kweekt op de reguliere manier, zelfs niet bij goed beeld van de ouders.

en is het uitsluiten van slechte hengsten om te dekken niet eigenlijk ook een vorm van genetische manipulatie? immers als je de 'natuur' zijn werk zou laten doen.. dan plant ook die hengst zich voort.

----------

genetische manipulatie, we doen het eigenlijk allemaal.. en toch zijn we er bang voor..

---------------

tenslotte.. biologische teelt zonder enige vorm van gentech, heeft gigantische oppervlakten nodig.. immers je raakt een deel van je oogst kwijt.. maar ook een deel van je teelt zal bij kruizen/bestuiven niet het gewenste resultaat opleveren.. je kunt daarom niet de hele wereld voeden met de luizige lapjes landbouwgrond die we in de wereld nog over hebben v.s. de immer uitdijende bevolking..

iedere 30 jaar verdubbeld de wereldbevolking.. al deze mensen hebben woonruimte nodig.. er is dus steeds minder ruimte om steeds meer mensen te voeden.. biologische teelt is mooi, vooral voor idealisten.. maar hoeveel oerwoud wil je gaan kappen om rijst op biologische wijze te gaan telen?

deze post is als 'tegenvoer' bedoeld om ook eens goed over na te denken wat de negatieve effecten zijn van vooral alles biologisch te willen doen en ook om de angst voor gentech wat te relativeren..

Avalon87

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:48

Goed onderwerp, ik probeer me ook al langer te verdiepen in "gezonde voeding"
Raak alleen zo langzaam aan de weg kwijt vanwege alle tegenstrijdigheden die je overal hoort.

Ik heb vorig jaar een essay geschreven over het voedingscentrum en de belangen die grote voedingsbedrijven hebben bij de informatieverstrekking. Hele interessante bronnen zijn er voorbij gekomen.

Zo zijn verschillende topmensen van Unilever later bij het voedingscentrum gaan werken en omgekeerd. Ook sponsoren grote voedingsmiddelen-bedrijven de onderzoeken die het voedingscentrum laat uitvoeren, lijkt mij onrealistisch dat ze dan geen vinger in de pap houden bij de resultaten die gepubliceerd worden.
Een goed voorbeeld is inderdaad de melkoverschot in de jaren 30, waarna de voedselautoriteiten gingen claimen dat melk zo gezond is?

Ik wil geen complot-denker worden, maar soms vraag ik me wel eens af in hoeverre de voedsel autoriteiten economische belangen hebben bij het verstrekken van juiste info.

Overigens ben ik geen tegenstander van genetisch gemodificeerd voedsel. Ik vind het stuk dat elenaMM77 geschreven heeft erg interessant en goede stof tot nadenken.

Ik ben benieuwd hoe hier gedacht wordt over het eten van zuivel en graanproducten ( met name brood etc) Aangezien dit een van de onderwerpen is, waar geen rechtlijnige onderzoeken over te vinden zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:55

In de wetenschap wordt er weinig onderscheid gemaakt tussen bewerkt vlees en onbewerkt vlees. Waar dat wel gemaakt wordt is de uitslag dat onbewerkt vlees geen kanker veroorzaakt.

Films bekijken die over het reilen en zeilen in Amerika gaat is over het algemeen onnodig verontrustend voor ons. Wat wél verontrustend is wmb is dat Monsanto nu ook hier de baas gaat worden. Van alles vind ik dat eigenlijk het enige waar we ons tegen moeten verzetten. Je eigen groenten niet mogen telen en niet mogen delen met je buren bijvoorbeeld is crimineel.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:00

Ik vind dit altijd zo'n leuk en hypocriet onderwerp, heerlijk :)

Ik denk dat veel mensen eerst na moeten gaan bij zichzelf waarom dat ze anders willen gaan eten. Wat is het motief? Is het omdat je een gezondere wereld wilt, omdat je vind dat dieren het goed moeten hebben gehad, omdat je geen 'rotzooi' in je lijf wilt, is het omdat je jezelf psychisch beter voelt of omdat je af wilt vallen?

De eerste zal erg moeilijk worden. Dit begint namelijk niet bij eten, maar al bij wat je in het dagelijkse leven doet. Waar woon je? In de stad? Dan zou ik daar maar snel weg wezen, aangezien steden toch wel erg vervuilend zijn. Een dorp is niet heel veel beter, want ook daar rijden auto's en heb je milieu vervuiling.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/05/dit ... nederland/

http://www.milieuloket.nl/id/vhurdyxr08mj/fijn_stof

Dus ga verhuizen naar een zelfgebouwd hutje op de hei, zonder gas, water en licht (allemaal vervuilend) en ga overal naartoe te voet. Verbouw zelf je eten (met zelf gemaakt gereedschap) en houd zelf dieren voor voedsel en mest. Maak je eigen groene zeep en maak daar alles (ook jezelf) mee schoon. Maak je eigen kleding (van bv schapenwol) en koop vooral niets meer.
Dit is natuurlijk niet mogelijk, waar heb je nog een plek in Nederland waar je geheel zelfvoorzienend kan leven op deze manier?

Dus zul je compromis moeten sluiten, maarja dan kun je het net zo goed niet doen..

De 2e, de dieren die ik eet moeten een goed leven hebben gehad. Gaat dit alleen over de dieren die je op eet, of gaat het over alle dieren in de wereld? Is het de 2e, dan zie het verhaal hierboven.
Wil je dat de dieren het goed hebben gehad qua ruimte en dieren kunnen zijn of wil je dat ze biologisch worden gehouden? Hier zit namelijk nogal een groot verschil in. In de biologische dierhouderij krijgen dieren biologisch voedsel, maar worden ze nog in relatief kleine ruimtes gehouden.
Wil je echt weten hoe het precies in elkaar zit, lees dan eens de regelgeving over het biologisch houden van dieren. Het zal je echt tegenvallen..
Zelfde geld trouwens voor de biologische landbouw. Geen bestrijdingsmiddelen? Hoe kom je daar nou bij? Alleen bepaalde bestrijdingsmiddelen niet! (en zo zijn er nog heel veel dingetjes).

Wil je geen rotzooi meer in je lichaam, heel simpel, dat gaat niet (zie bv het artikel over fijn stof hierboven). Of bedoel je dat je geen dingen meer wilt die in de fabriek zijn gemaakt en mogen je groentes niet bespoten zijn? Dan kan een volkstuintje en een grote vriezer een goede optie zijn.

Superfood? Ook alweer achterhaald, het is niet beter voor je.
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/superfood-superonzin

Eten zoals je overgrootmoeder? Zou ik niet doen!
Coca cola was bijvoorbeeld een hoestdrankje waar cocaïne in zat en kindersnoep waar arsenicum in zat. Vroeger waren de regels nog niet zo streng als dat ze nu zijn en de wetenschap wist nog niet de helft van wat ze nu weten over voedsel.

Ik denk dat de laatste 2 de meest reële en meest gebruikte motieven zijn van mensen om anders te gaan eten. Eet je meer groentes en fruit in plaats van chips en koekjes en pakjes en frisdrank enz dan zul je vanzelf af gaan vallen. Lijkt me logisch..
Mijn zusje is er een tijdje geleden achter gekomen dat ze allergisch is voor suiker. Zodra dat ze suiker eet zit ze helemaal onder de eczeem en huiduitslag. Dat werd dus een dieet met zo min mogelijk suiker. Ze is een paar kilo kwijt geraakt (en baalt hier van, want ze was al niet dik) en kan eigenlijk niets meer eten wat verwerkt is, aangezien overal suiker in zit.

Mijn oudere zus is weer van het psychologisch beter voelen. Zij is al jaren veganist en een tijdje erg extreem hierin geweest. Ze at op het laatst bijna niets meer omdat ze er van overtuigd was dat alles slecht voor haar was en dat haar lijf gezonder zou zijn zonder al die 'troep'. Gelukkig is het nu minder extreem en eet ze weer wat dingen, maar het is niet dat ze gezonder was toen ze het niet at. Het zal vooral tussen haar oren, waardoor ze zich gezonder ging voelen.

Een vriend van mij is ook veganist, maar dan omdat hij vind dat dieren niet dood hoeven te gaan voor zijn eten. Hij drinkt bv wel veel cola en eet soja. Bij hem zit alles dus ook echt tussen zijn oren, aangezien hij niet wil inzien hoe veel dieren er dood gaan doordat hij zijn voeding van de andere kant van de wereld laat komen en hoe vervuilend alle fabrieken zijn waar zijn voedsel word gemaakt.

En ik? Ik eet van eigen land (vlees, eieren, groentes, fruit) en alles wat ik niet hier uit de tuin haal dat koop ik bij de landwinkel hier in de buurt. Niet omdat het daar gezonder is, maar omdat het verser is en daarom langer houdbaarder. De rest haal ik gewoon bij de supermarkt en af en toe ongezond doen is helemaal niet zo slecht, zolang het maar met mate is. Ik heb nog nooit klachten gehad van mijn nieren en lever ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:02

Interessante discussie!

Ik herken je gevoel, alles wordt veiligheidshalve op een kort termijn getest, maar wat gebeurd er op een langer termijn met je lichaam? Ik heb -samen met mijn vriend- een grote eetlust. Ik ben vaak van 5 tot 6 weg op een doordeweekse dag, waardoor mijn zin in uitgebreid koken vaak al weg is. Eerlijk is eerlijk: de meeste 'verantwoordde' recepten hebben én heel veel speciale dingen nodig die je bijvoorbeeld alleen bij een toko kijgt, én hebben vaak wel 10 ingrediënten nodig. Vaak gebruik je die nooit meer binnen hun houdbaarheid waardoor het geheel een duur gerechtje wordt.

Ik ben daarom lang opzoek geweest naar een PRAKTISCH kookboek, eentje waar je niet 10 ingrediënten voor nodig hebt, of waarbij je een uur in de keuken staat. Toen vond ik:
http://chickslovefood.com/

Is echt een enorm handige site waar heel veel gezonde (en ook wel eens ongezonde ;)) gerechten op staan. Ze hebben sinds kort hun eigen kookboek, die krijg ik vandaag binnen als het goed is. Alle recepten die ik tot nu toe geprobeerd heb(Ook wel eens 'Blergh dat lust ik niet' recepten), smaakten echt super goed. Ze hebben een geen pakje, geen zakjes mentaliteit. Verder proberen ze zo min mogelijk vlees te consumeren en verantwoord groenten te kopen.

Hun kookboek is 5-or less. Wat betekend dat je (Exclusief zout, peper en olie) maar 5 ingrediënten nodig hebt die je bij een betere/grotere supermarkt krijgt. Alles wat ik tot nu toe nodig had, vond ik bij mijn normale Jumbo en AH.

Deze ga ik vanavond maken:
http://chickslovefood.com/5-or-less-pee ... met-rijst/

Met minder ingrediënten die gebaseerd zijn op vooral groenten bespaar je geld op vlees waardoor je weer bewuster andere ingrediënten kan kopen.

Door hun heb ik ook een nieuw lievelingsontbijt gevonden! Ik eet namelijk geen brood(Omdat het ongezonder is dan je denkt, en omdat ik het niet súper lekker vind) dus was al een tijd op zoek naar alternatieven. Quinoa met lijmzaad en daardoorheen kwark met stukjes banaan(2 stuks, dus meteen al je fruit op een dag) of rood fruit(Uit de diepvries, daar zitten de meeste vitamine nog in), met een beetje honing en kaneel. Na een kommetje zit je bomvol!

Ik ben echt fan van Quinoa! De smaak is echt bijzonder op een lekkere, niet overheersende manier(Nootachtig). Ze hebben een beetje een crunch, maar zijn toch zacht. Ze vullen enorm erg en zijn súper gezond. Dit staat er op wikipedia over de voedingswaarde van Quinoa:
"Wat betreft eiwitsamenstelling lijkt quinoa sterk op melk. Alle essentiële aminozuren zijn aanwezig, in een voor mensen bijna perfecte balans.[6] In vergelijking met granen is quinoa rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Het calciumgehalte daarentegen is relatief laag. Quinoa bevat verder overwegend onverzadigde vetzuren en heeft een energie-inhoud van ongeveer 17 kJ/g. De samenstelling is ongeveer 15% eiwit, 6% vet, 60% koolhydraten, 3% vezel en 12% water. Quinoabloem is zeer geschikt om de verteerbaarheid van zetmeelrijke voeding te verbeteren. Quinoa wordt op vele manieren toegepast in levensmiddelen."

Is een goede vervanger voor bijvoorbeeld rijst!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:03

Tja, ik ben er laatst ook achter gekomen dat soja niet zo duurzaam en milieuvriendelijk was als ik dacht. Maar dieren eten vind ik gewoon een naar idee, dus vlees eet ik bijna nooit. Sinds kort eet ik wel eens lupine als vleesvervanger. Ook heel lekker! Ik heb me er nog niet in verdiept hoe het precies geproduceerd wordt, maar ook hier zal wel weer een addertje onder het gras zitten.

Idd om moedeloos van te worden. Of je moet compleet obsessief worden en alles tot op de bodem uitzoeken, maar ook dat lijkt me niet gezond.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:05

demo_love schreef:
Tja, ik ben er laatst ook achter gekomen dat soja niet zo duurzaam en milieuvriendelijk was als ik dacht. Maar dieren eten vind ik gewoon een naar idee, dus vlees eet ik bijna nooit. Sinds kort eet ik wel eens lupine als vleesvervanger. Ook heel lekker! Ik heb me er nog niet in verdiept hoe het precies geproduceerd wordt, maar ook hier zal wel weer een addertje onder het gras zitten.

Idd om moedeloos van te worden. Of je moet compleet obsessief worden en alles tot op de bodem uitzoeken, maar ook dat lijkt me niet gezond.

Veel vleesvervangers kan je ook gewoon zelf heel makkelijk maken! Dan weet je zeker dat het duurzaam is ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:08

Cyella schreef:
demo_love schreef:

Veel vleesvervangers kan je ook gewoon zelf heel makkelijk maken! Dan weet je zeker dat het duurzaam is ;)

O, hoe dan? Of is dat al genoemd hier, dan ga ik even teruglezen! :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:11

demo_love schreef:

Seitan kan je bijvoorbeeld makkelijk zelf maken, is heel rijk aan ijzer, maar heeft te weinig vitamine B1 en B2, maar dat kan je ergens anders wel compenseren natuurlijk(Quinoa bijvoorbeeld ^^). Op internet staan genoeg recepten. Zo zijn er ook nog andere vleesvervangers die je kan maken, moet je maar even googlen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:16

ik heb ooit lang geleden tijdens mijn studie deelgenomen aan een workshop/discussieavond
gentech v.s. biologische teelt/fok.

Dit was een diner waarbij alleen gentech en biologisch eten werd geserveerd (op een bord).
met tussen de gangen door enkele sprekers uit zowel de bio/gentech sector als de biologische sector.

deelnemers waren
studenten biotechnologie
studenten biologisch veeteelt en land/akkerbouw
managers uit de gen/biotech sector
managers uit de biologisch veeteelt land/akkerbouw
en werknemers uit beide sectoren.

de verwachting was dat er hevige discussies gevoerd zouden worden op het scherpst van de snede.

maar wat blijkt?

eigenlijk kunnen beiden zeer goed door 1 deur..

de biologische sector weet namelijk prima dat ook gewone teelt en fok gewoon een trage vorm van gentech is.. die in de openlucht gebeurd (dus eigenlijk veel risico voller.. stel je buurman heeft zijn biologisch aardappeltje ontwikkelt, maar het is gevoelig voor rot.. en jouw mooie biologische aardappeltje kruist er per ongeluk mee door 'de natuur'.. ben je lekker mee).

een van de discussiepunten was 'de wereldbevolking en hoe deze te 'voeden'.. gezond/biologisch wat gewenst is, v.s. de massaproductie die nodig is voor de vele monden.

het heikele punt bij biologisch blijft het relatief grote verlies.. geen antibiotica voor dieren betekent grotere sterfte.. niet spuiten tegen ongedierte betekent aanvraat accepteren.. geen round up betekent, meer ruimte schenken aan onkruid en minder opbrengst van de oogst.

de eindconclusie bij deze discussie kwam er eigenlijk op neer.. dat gentech op zich heel veel voor de biologische teelt kan betekenen.. zo is er bijvoorbeeld gewoon een gentech aardappel op de markt.. deze aardappel heeft een veel lagere gevoeligheid voor het aardappelaaltje.. de eigenschap 'resistentie ' kwam al voor bij aardappels en is simpelweg 'ingebouwd'. Dit maakt het aardappeltje eigenlijk dus zeer geschikt voor biologische teelt, omdat je de aal verder niet met grof geweld te lijf hoeft te gaan en de aardappel dus onbespoten en ongemoeid kan laten.. de combinatie 'ontwikkelen sterkere rassen' mbv gentech maakt biologisch teelt effectiever en goedkoper.

omdat deze discussie lang geleden al plaatsvond..
maar even een recenter voorbeeld dat ik zojuist vond..

Phytophthora is een geslacht van plantenziektenveroorzakende organismen, die behoren tot de zogeheten waterschimmel familie, een pseudoschimmel..

phyton= plant .. phthorá = vernietigen.. genoeg uitleg over wat de schimmel doet met een plant lijkt mij. naast veel wortelrot tast het ook tomaat en aardappel aan..

om dit even tegen biologisch teelt aan te houden:
Phytophthora bedreigt wereldwijd de aardappelteelt en noopt boeren over de hele wereld tot het gebruik van veel bestrijdingsmiddelen. Boeren die bijvoorbeeld vanwege geldgebrek geen bestrijdingsmiddelen kunnen gebruiken, hebben vaak grote oogstverliezen.

geldgebrek kun je natuurlijk ook vervangen door 'biologisch karakter van het bedrijf'.

DuRPh-onderzoek (Duurzame Resistentie tegen Phytophthora) heeft een gentech aardappelras ontwikkelt dat inmiddels het lab verlaten heeft en op het proefveld staat in Wageningen.

Voor mensen die zich 'bedreigt' voelen door gentech zou ik aanraden de bewegingen wat vaker te volgen en bijvoorbeeld een publieksdag te bezoeken.. Voor dit aardappelras was er op 28 augustus 2014 een publiekdag waarbij je zelf kon bekijken wat het effect is van phytophthora op aardappelplanten en de effectiviteit van het 'nieuwe' ras.

die avond was van 18.30 tot 21.00 inclusief toespraken, uitleg, rondleiding, koffie en thee en uur discussie.

net als met 'proefdieren' zou ik zeggen.. ga eens naar zo'n informatieavond toe, of bel eens op dat je er meer over wilt weten.. mijn ervaring leert dat men openstaat om uitleg te geven.. immers iedereen heeft een vorm van beroepstrots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:23

secricible schreef:
[naam] schreef:
Er zit wel verschil in bio voedsel hoor. Ik vind de bio producten van AH niet echt bio en vraag me af hoeveel er daarmee geschipperd wordt.
E621 proef ik meteen, in alles waar het in zit. Mijn man verbaast zich er soms over.
Als je bio eet maar bijvoorbeeld wel normale kaassaus oid uit zakjes erbij eet zul je nooit goed het verschil kunnen proeven.
Ik bak ons eigen brood, hier eten we niets dat voorgeproduceerd is. Soms zondigen we wel eens met pizza oid maar dat is toch nooit zo lekker als wanneer ik zelf een bio plaatpizza maak.
Mac= echt bah. Ik kreeg er altijd al darmproblemen van en een zwaar en moe gevoel in mijn lijf.
Ik kan je een bio burger laten proeven van het Ecolaer, daarna haal je die van de Mac er altijd uit als ze je ermee voor de gek zouden willen houden. Daar zit zo'n enorm verschil in.
De bio burger van de Lidl daarentegen is weer niet te eten. Er zit echt enorm verschil in kwaliteit en smaak.

Jij eet dus ook geen tomaten? Dat is namelijk een bron van e621. MNG is een essentiele bouwstof voor eiwitten dus komt daarnaast ook van nature voor in eiwitrijke producten....

Ik vind zelf de discussie over e-nummers zwaar overtrokken en bangmakerij. Veel e-nummers komen gewoon van nature voor in voeding, dan doet hiemand er moeilijk over. Blijf zoveel mogelijk van de pakjes en zakjes af, kook zoveel mogelijk zelf, veel groente en fruit...

Ik had het mischien wat uitgebreider er neer moeten zetten maar op de foon is dat nogal vervelend om te doen. Ik eet alleen natuurlijke producten dus als daar van nature e621 in voor komt zoals in tomaten dan eet ik het idd wel in natuurlijke vorm. Maar ik eet het niet wanneer het in kunstmatige toegevoegde vorm in eten zit. Net zoals dat je een overschot aan suikers in de voeding kunt stoppen kun je ook een overschot aan andere zaken in je voeding binnen krijgen. Toen wij enigszins biologisch gingen eten ( aardappel-groente-vlees-melk) veranderde hier niet veel. Toen wij van de ene op de andere dag e621 lieten staan viel mijn man geleidelijk vanzelf 15 kilo af en raakte ik 10 kilo vanzelf kwijt. We gingen niet bewust minder eten, niet minder vet en ook niet minder koolhydraten. Wat ons al wel snel opviel was dat we ons niet meer over-aten en en sneller en beter gevoel van verzadiging van het eten kregen. Ook het snaai moment na het eten verdween.
Dan kan iedereen zeggen wat hij wil maar dankzij het weglaten van e621 zijn wij hier toch maar even gratis en zonder een centje pijn slank geworden :)
Wie (met overgewicht ) wil dat nou niet ? En op gezonde wijze ook nog.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:25

elenaMM77 schreef:
ik heb ooit lang geleden tijdens mijn studie deelgenomen aan een workshop/discussieavond
gentech v.s. biologische teelt/fok.

Dit was een diner waarbij alleen gentech en biologisch eten werd geserveerd (op een bord).
met tussen de gangen door enkele sprekers uit zowel de bio/gentech sector als de biologische sector.

deelnemers waren
studenten biotechnologie
studenten biologisch veeteelt en land/akkerbouw
managers uit de gen/biotech sector
managers uit de biologisch veeteelt land/akkerbouw
en werknemers uit beide sectoren.

de verwachting was dat er hevige discussies gevoerd zouden worden op het scherpst van de snede.

maar wat blijkt?

eigenlijk kunnen beiden zeer goed door 1 deur..

de biologische sector weet namelijk prima dat ook gewone teelt en fok gewoon een trage vorm van gentech is.. die in de openlucht gebeurd (dus eigenlijk veel risico voller.. stel je buurman heeft zijn biologisch aardappeltje ontwikkelt, maar het is gevoelig voor rot.. en jouw mooie biologische aardappeltje kruist er per ongeluk mee door 'de natuur'.. ben je lekker mee).

een van de discussiepunten was 'de wereldbevolking en hoe deze te 'voeden'.. gezond/biologisch wat gewenst is, v.s. de massaproductie die nodig is voor de vele monden.

het heikele punt bij biologisch blijft het relatief grote verlies.. geen antibiotica voor dieren betekent grotere sterfte.. niet spuiten tegen ongedierte betekent aanvraat accepteren.. geen round up betekent, meer ruimte schenken aan onkruid en minder opbrengst van de oogst.

de eindconclusie bij deze discussie kwam er eigenlijk op neer.. dat gentech op zich heel veel voor de biologische teelt kan betekenen.. zo is er bijvoorbeeld gewoon een gentech aardappel op de markt.. deze aardappel heeft een veel lagere gevoeligheid voor het aardappelaaltje.. de eigenschap 'resistentie ' kwam al voor bij aardappels en is simpelweg 'ingebouwd'. Dit maakt het aardappeltje eigenlijk dus zeer geschikt voor biologische teelt, omdat je de aal verder niet met grof geweld te lijf hoeft te gaan en de aardappel dus onbespoten en ongemoeid kan laten.. de combinatie 'ontwikkelen sterkere rassen' mbv gentech maakt biologisch teelt effectiever en goedkoper.

omdat deze discussie lang geleden al plaatsvond..
maar even een recenter voorbeeld dat ik zojuist vond..

Phytophthora is een geslacht van plantenziektenveroorzakende organismen, die behoren tot de zogeheten waterschimmel familie, een pseudoschimmel..

phyton= plant .. phthorá = vernietigen.. genoeg uitleg over wat de schimmel doet met een plant lijkt mij. naast veel wortelrot tast het ook tomaat en aardappel aan..

om dit even tegen biologisch teelt aan te houden:
Phytophthora bedreigt wereldwijd de aardappelteelt en noopt boeren over de hele wereld tot het gebruik van veel bestrijdingsmiddelen. Boeren die bijvoorbeeld vanwege geldgebrek geen bestrijdingsmiddelen kunnen gebruiken, hebben vaak grote oogstverliezen.

geldgebrek kun je natuurlijk ook vervangen door 'biologisch karakter van het bedrijf'.

DuRPh-onderzoek (Duurzame Resistentie tegen Phytophthora) heeft een gentech aardappelras ontwikkelt dat inmiddels het lab verlaten heeft en op het proefveld staat in Wageningen.

Voor mensen die zich 'bedreigt' voelen door gentech zou ik aanraden de bewegingen wat vaker te volgen en bijvoorbeeld een publieksdag te bezoeken.. Voor dit aardappelras was er op 28 augustus 2014 een publiekdag waarbij je zelf kon bekijken wat het effect is van phytophthora op aardappelplanten en de effectiviteit van het 'nieuwe' ras.

die avond was van 18.30 tot 21.00 inclusief toespraken, uitleg, rondleiding, koffie en thee en uur discussie.

net als met 'proefdieren' zou ik zeggen.. ga eens naar zo'n informatieavond toe, of bel eens op dat je er meer over wilt weten.. mijn ervaring leert dat men openstaat om uitleg te geven.. immers iedereen heeft een vorm van beroepstrots.

Ik vind inderdaad ook niks mis met genetisch gemanipuleerde gewassen. Waar ik me wel zorgen over maak is de giffen en antibiotica die gebruikt worden in voedsel.

Bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van de mandarijnen(Uit 2005, inmiddels al lang niet meer aan de orde)
"Eén Vandaag heeft een reportage gemaakt over mandarijnen. Volgens Milieudefensie zitten mandarijnen vol landbouwgiffen (meer dan 10 soorten), met name de mandarijnen van C1000. Milieudefensie nam een steekproef in acht supermarkten. En wat bleek? In sommige mandarijnen zitten zulke hoge concentraties gifstoffen, dat een kind bij inname van twee vruchten al meer gif zou binnenkrijgen dan volgens de internationale norm toegestaan is."

Je weet gewoon niet wat je eet of wat erin zit. Nu is dit inmiddels opgelost en wordt er strenger gecontroleerd. Maar je krijgt toch steeds kleine hoeveelheden binnen. Kleine hoeveelheden plastics, antibiotica, gifstoffen, toevoegingen. Maar als je iedere dag een beetje eet, is het op den duur heel veel(piramide van biomassa).

Net zoals fluor in tandpasta. Weet je dat er zoveel fluor in tandenpasta zit dat één tube dodelijk is voor een kind. Nu krijgen wij iedere dag maar een beetje binnen, maar er is geen gedegen onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten hiervan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:25

Nogal logisch, dat e-nummer zit in bewerkt voedsel. Logisch dat je je beter voelt en afvalt als je gezonder gaat eten en je lichaam echt gaat voeden :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:33

Cyella schreef:
demo_love schreef:

Seitan kan je bijvoorbeeld makkelijk zelf maken, is heel rijk aan ijzer, maar heeft te weinig vitamine B1 en B2, maar dat kan je ergens anders wel compenseren natuurlijk(Quinoa bijvoorbeeld ^^). Op internet staan genoeg recepten. Zo zijn er ook nog andere vleesvervangers die je kan maken, moet je maar even googlen!

Dank je! Ik ga eens kijken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:39

phormicola schreef:
Nogal logisch, dat e-nummer zit in bewerkt voedsel. Logisch dat je je beter voelt en afvalt als je gezonder gaat eten en je lichaam echt gaat voeden :)

Ik maak de sauzen tegenwoordig met meer calorieën dan dat ze uit een pakje komen dus niet bewerkt wil niet automatisch zeggen minder calorieën :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:39

Anoniem schreef:
Ik had het mischien wat uitgebreider er neer moeten zetten maar op de foon is dat nogal vervelend om te doen. Ik eet alleen natuurlijke producten dus als daar van nature e621 in voor komt zoals in tomaten dan eet ik het idd wel in natuurlijke vorm. Maar ik eet het niet wanneer het in kunstmatige toegevoegde vorm in eten zit. Net zoals dat je een overschot aan suikers in de voeding kunt stoppen kun je ook een overschot aan andere zaken in je voeding binnen krijgen. Toen wij enigszins biologisch gingen eten ( aardappel-groente-vlees-melk) veranderde hier niet veel. Toen wij van de ene op de andere dag e621 lieten staan viel mijn man geleidelijk vanzelf 15 kilo af en raakte ik 10 kilo vanzelf kwijt. We gingen niet bewust minder eten, niet minder vet en ook niet minder koolhydraten. Wat ons al wel snel opviel was dat we ons niet meer over-aten en en sneller en beter gevoel van verzadiging van het eten kregen. Ook het snaai moment na het eten verdween.
Dan kan iedereen zeggen wat hij wil maar dankzij het weglaten van e621 zijn wij hier toch maar even gratis en zonder een centje pijn slank geworden :)
Wie (met overgewicht ) wil dat nou niet ? En op gezonde wijze ook nog.

E621 is geen 'kunstmatige vorm' het is en blijft hetzelfde stofje..

er is een 'blah' verhaal geweest twee jaar terug over dat E621 een belangrijke oorzaak van overgewicht zou zijn.. dat klopt natuurlijk niet.. want dat zou betekenen dat de dosis van E 621 van invloed zou zijn..

ik voorspel dat als je een maand lang alleen maar tomaat zou eten, je toch echt een flinke overdosis aan E621 zult hebben ingenomen, maar je zult echt niet aangekomen zijn.

het is zoals altijd 'overdaad' schaadt.. het issue is niet E621, maar de producten waar het in gebruikt wordt zijn de dikmakers... kaas moet je met mate eten, chips moet je eigenlijk laten staan.. je overvol vreten aan varkensvlees wordt je moddervet van. Dit komt niet door het 'stofje' E621 maar door de vetten die in het product zitten van nature, of van de olieen waarin je ze bakt.

de smaakversterker doet niets anders dan het 'lekkere' smaakje van de al slechtere producten verder naar boven halen.. de kaas smaakt nog romiger en kaziger.. het worstje nog voller en vetter.. daardoor blijf je er lekker van doorknagen.. ieder pondje gaat door het mondje..

door producten met minder E621 te eten, ben je minder geneigd ervan door te eten omdat het niet dat verslavende lekkkkkkkkkkerrrrrrrrrrrrrrrr is..

het feit dat je bent afgevallen, was waarschijnlijk omdat je een 'sucker' was voor jammieeeeeeee lekkerrrrrrrrrrrrrrrr en er meer van at..

vergelijk het met een sigaret.. daarin zitten zo'n 4000 chemische stofjes waaronder suiker.
suiker zelf is niet dodelijk, noch is dit de verslavende factor van de sigaret..
het versterkt echter de werking van nicotine bij verbranding..

door de suiker in de sigaret ben je dus mede de 'sucker' die verslaafd is aan de sigaret.. het stofje 'suiker zelf' is echter geen issue. (overigens ik ben dus een sucker uit deze categorie). Het versterkt de verwerking van datgeen dat er voorzorgt dat je aan die peuk blijft lurken.. net als E621 zelf geen kwaad kan tenzij je dus een 'sucker' bent voor de smaakjes die het versterkt. Die smaakjes zijn de boosdoener waardoor je ervan eet, niet de E621

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:41

Anoniem schreef:
phormicola schreef:

Ik maak de sauzen tegenwoordig met meer calorieën dan dat ze uit een pakje komen dus niet bewerkt wil niet automatisch zeggen minder calorieën :)

caloriën zijn ook niet persee boosdoeners, het gaat erom waar die caloriën inzitten..

de sausjes uit de supermarkt zitten boordevol suikers..
ik neem aan dat jij geen suikerpot omkeert in je sausje?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:43

Je sausje bevat wel vitamines en mineralen, saus van poeder niet of veel minder. En dat maakt wel degelijk verschil.
Daarnaast zit er in poeder heel veel zout waardoor je vocht vast houd .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:52

Elise_0o schreef:
Ik vind dit altijd zo'n leuk en hypocriet onderwerp, heerlijk :)

Eten zoals je overgrootmoeder? Zou ik niet doen!
Coca cola was bijvoorbeeld een hoestdrankje waar cocaïne in zat en kindersnoep waar arsenicum in zat. Vroeger waren de regels nog niet zo streng als dat ze nu zijn en de wetenschap wist nog niet de helft van wat ze nu weten over voedsel.

Een heel goed stuk! Maar ik haal toch even een klein stukje aan. Er werd niet gezegd "Eten zoals je grootmoeder deed", maar eet alleen wat je grootmoeder zelf zou kunnen maken. En dat is naar mijn mening:
Vlees van de boer uit de buurt (of zelf beestje houden en slachten)
Groentes van het land
Fruit dat verkrijgbaar is
Granen van het land en hier evt koekjes of ander lekkers van makend
Sausjes ed zelf makend

En dus niet al die ellendige samengevoegde potjes, prutteltjes en Rommel (die, dat geef ik toe, vaak best makkelijk en soms ook nog wel te pruimen zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:54

kun je nagaan wat voor smerig iets dat e621 is. En de gemene wijze waarop het wordt ingezet. Iedereen maar vreten in de chips. De hele zak moet leeg.
Daar had ik trouwens nooit last van gelukkig. Ik vind het 'normale' eten eigenlijk veel minder lekker. Op verjaardagen bij anderen lust ik ook niet zoveel meer. Vooral kant en klare salades zijn smerig geworden terwijl ik die vroeger wel veel at.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:07

Ik ben het volledig eens met Elise_0o hierboven

Ik probeer ook wel gezond te eten maar al dat biologisch gedoe etc, doe ik toch niet aan mee.
Vele mensen zeggen dat ze groenten kopen bij de lokale boer.
Dat zou ik hier in de buurt toch laten, de meeste spuiten hier nog steeds hun groenten met pesticiden...

En dan over genetisch gemanipuleerd voedsel, tja.
Daar lijken mensen ook vies van te zijn, maar ik denk dat we niet zonder zouden kunnen.
Onze wereld raakt namelijk stilaan overbevolkt en hoe kunnen we voldoende voedsel voorzien voor 7 miljard (of meer) mensen?
Juist ja, genetisch gemanipuleerde producten :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:08

Oliiviia schreef:
Ik ben het volledig eens met Elise_0o hierboven

Ik probeer ook wel gezond te eten maar al dat biologisch gedoe etc, doe ik toch niet aan mee.
Vele mensen zeggen dat ze groenten kopen bij de lokale boer.
Dat zou ik hier in de buurt toch laten, de meeste spuiten hier nog steeds hun groenten met pesticiden...

En dan over genetisch gemanipuleerd voedsel, tja.
Daar lijken mensen ook vies van te zijn, maar ik denk dat we niet zonder zouden kunnen.
Onze wereld raakt namelijk stilaan overbevolkt en hoe kunnen we voldoende voedsel voorzien voor 7 miljard (of meer) mensen?
Juist ja, genetisch gemanipuleerde producten :)

Dat weet ik wel zeker, 100% mee eens! Koop zelf ook niks bij de groentenboer idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:17

elenaMM77 schreef:
calorieën zijn ook niet persee boosdoeners, het gaat erom waar die caloriën inzitten..

de sausjes uit de supermarkt zitten boordevol suikers..
ik neem aan dat jij geen suikerpot omkeert in je sausje?

Dat ligt eraan welke saus ik maak. Over wortelen gaat zoete botersaus, daarbij keer ik de fructose suikerpot wel behoorlijk om. In de jus keer ik de Himalaya zoutpot weer behoorlijk om want ik kook verder zoutloos omdat mijn peuter ook met de pot mee eet, maat de jus moet toch behoorlijk compenseren want ik houd niet van zoutloos.
Het zal mischien ook wel uitmaken welke suikers je gebruikt. Hier alleen bio, fructose en kokosbloessuiker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt