wie helpt me aan recepten? verse soep maken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:12

benangelique schreef:
Aardappelsoep is ook heerlijk. Zal morgen op de pc even het recept uitwerken.
Wil je alleen warme soepen of vindt je een koude soep ook een idee

Oh benangelique, heb je het recept? Ben er dol op, maar kan hem nog niet zelf maken............

Anoniem

Re: wie helpt me aan recepten? verse soep maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:31

Dat klinkt goed MWM!!

Ik zal zo het witlof recept eens plaatsen. Super lekker!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:36

De tomatensoep van Jamie Oliver!!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:46

turtlelito schreef:
benangelique schreef:
Aardappelsoep is ook heerlijk. Zal morgen op de pc even het recept uitwerken.
Wil je alleen warme soepen of vindt je een koude soep ook een idee

Oh benangelique, heb je het recept? Ben er dol op, maar kan hem nog niet zelf maken............

Komt er morgen aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:07

Ingrediënten
500 g witlof
1 ui
50 g boter
1 eetl. vers gehakte tijm of 1 theel. gedroogd
1/2 l kippenbouillon
25 g bloem
2,5 dl kokosmelk
100 g geraspte belegen kaas
Gerookte zalm

bereiding
Maak een 1/2 liter kippenbouillon

Haal de stronkjes uit het witlof. Houd 1 stronkje apart en snijd de rest in smalle reepjes.
Pel de ui en snipper deze.
Verhit de helft van de boter en fruit hierin de ui 2 minuten. Voeg het gesneden witlof, en de helft van de tijm toe. Bak al roerend nog 3 minuten.

Voeg de bouillon toe en laat zachtjes met deksel op de pan 10 minuten koken. Snijd intussen het achtergehouden struikje witlof in smalle reepjes.

Pureer de soep met de staafmixer of in een keukenmachine.
Smelt 25 g boter in een koekenpan, roer de bloem erdoor en laat het mengsel al roerend pruttelen. Schenk scheutje voor scheutje de kokosmelk erbij en blijf roeren tot de saus glad gebonden is.

Kook zachtjes, voeg de kaas toe en laat deze smelten. Schenk de saus bij het gepureerde witlofmengsel en roer het tot een gladde soep. Roer de achtergehouden reepjes witlof en de rest van de tijm erdoor.

Voeg peper en zout naar smaak toe.

Serveer aan tafel met de gerookte zalm apart erbij en voeg toe naar smaak

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:08

Dit klinkt bijzonder...

Tabaluga12 schreef:
Joghurtsoep

Recept volgt!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:42

Heb van mijn familie uit Italië en Schotland verschillende recepten ontvangen, o.a. Toscaanse tomaten-room soep en Cullen Skink (gebonden soep, vis-aardappel-ui) :P

Zondag verhuizen en dan drie weken vrij en een gloednieuwe keuken, drie maal raden wat ik ga doen O:)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:06

Caldo Verde!! Echt super lekker. Het is een typisch Portugese soep gemaakt van Portugese kool die vergelijkbaar is met boerenkool.

3 eetlepels olijfolie
250 g chorizoworst ((stukje), in blokjes)
1 grote ui (grofgesnipperd)
teen knoflook
500 g kruimige aardappels (geschild)
1 zak panklare boerenkool (300 g)
1 1/2 liter kippenbouillon (van tablet)
eventueel piri piri pepertje voor de liefhebber. (echt mar een beetje want anders is de soep verprutst.....heel erg scherp!)

Verhit de olijfolie in een pan. Fruit de ui zachtjes glazig en voeg een geperst teentje knoflook toe. Schep de aardappels door de ui en schenk de bouillon erbij. (kook de boerenkool apart). Breng het geheel aan de kook en kook de soep in 15-20 minuten zachtjes gaar. Haal er een paar aardappelen uit. Pureer de rest van de soep met een staafmixer. Voeg de boerenkool toe en de stukjes ongepureerde aardappel en zo nodig wat van het kook vocht als de soep te dik is. Bak de chorizoworst krokant en snijd deze in stukjes en leg ze op een schaaltje. Breng pittig op smaak met zout en (piri piri) peper. Serveer de caldo verde in grote soepkommen en doe er een paar plakjes choriso worst in.

smakelijk eten!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:16

Vonneke, zou ik misschien van jou het broccolisoeprecept (mooi woord voor galgje :D) mogen?
Ik heb 'm zelf wel eens gemaakt (broccoli koken en pureren, een paar groentebouilliontabletten, een uitje fruiten en wat room toevoegen), maar misschien heb jij wel een ander/beter recept? :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 04:00

Willen jullie er bij zetten voor hoeveel personen het recept is?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:17

Die caldo verde van hier boven is een aanrader, het eerste hapje is even wennen dat je boerenkoolstampotsoep eet, maar het is echt lekker, zeker met de krokante chorizo!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:52

Jullie willen persee verse soep.... Waarom
Pakken jullie dan alsnog bouillon blokjes en maken jullie zelf niet een huisbereide bouillon ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:07

Oscar schreef:
[naam], zou ik misschien van jou het broccolisoeprecept (mooi woord voor galgje :D) mogen?
Ik heb 'm zelf wel eens gemaakt (broccoli koken en pureren, een paar groentebouilliontabletten, een uitje fruiten en wat room toevoegen), maar misschien heb jij wel een ander/beter recept? :)

Ik doe het straks even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:08

benangelique schreef:

De witlofsoep voor ongeveer 3 personen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:03

benangelique schreef:

Oeh, da's een goeie. Ik weet dat eigenlijk niet precies. Dit soort soepen maak ik altijd in een grote pan (ik gok op ca. 10 liter soep ofzo) en daar eten we dan een paar dagen van. De rest gaat in de vriezer en wordt uitgedeeld aan iedereen die er interesse in heeft. De vraag is meestal groter dan het aanbod :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:10

Het is wat werk, maar deze pompoensoep met salie, tijm en een pesto van peterselie is echt heerlijk :j

Citaat:
Butternut squash soup with parsley purée
Serves 8

Ingredients
For the soup
• 1,8 kg butternut squash
• 6 cloves garlic, 4 whole, 2 finely chopped
• 2 sprigs of thyme
• Salt&pepper
• 2 onions, finely sliced
• 2 carrots, finely sliced
• 1 tbsp freshly chopped sage
• 2 litres hot vegetable stock
• 250 ml crème fraiche
For the parsley purée
• 1 bunch flat leaf parsley
• 1 clove garlic, crushed
• 30 g parmesan, grated
• 100 ml olive oil

Preheat the oven to 240.
Cut the squash into wedges and scoop the seeds out. Brush the wedges with olive oil, place in roasting tray and season with salt and pepper. Roast in the oven for 45 minutes, until soft and caramelised
After 25 minutes of cooking, add the unpeeled whole garlic cloves and thyme sprigs.
Meanwhile, heat some olive oil in a large pan, add onions, carrots, sage and remaining garlic and cook gently for 10-15 minutes until soft but not brown.
Pour stock onto the vegetables and simmer for 20 minutes, or until vegetables are tender.
Allow the squash to cool a bit, then remove the flesh from its skin and add to the stock together with the roasted garlic. Simmer until the squash is starting to break up, then blend until smooth.

For the parsley purée, place the parsley, garlic and parmesan into a food processor and process until smooth. Add the oil bit by bit. Season with salt and pepper.

Add the crème fraiche to the soup and check seasoning.
Ladle soup into bowls and top with a spoonful of parsley purée. Serve with crusty bread.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:27

rockey schreef:
Pakken jullie dan alsnog bouillon blokjes en maken jullie zelf niet een huisbereide bouillon ?

Omdat soep maken met een bouillonblokje veel minder tijd kost.

"Mijn" tomatensoep is trouwens voor 4 personen, maar je kan makkelijk door meer water en meer tomaten ook meer soep maken. Als ik trouwens al die lekkere recepten zo lees moet ik ook maar eens wat anders proberen, sommige soepen lijken me erg lekker. En dat wil wat zeggen want ik ben echt geen soep eter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:33

rockey schreef:

Tja, de vraag is altijd waar 'vers' begint, is poedersoep met verse groenten er aan toegevoegd vers? Is soep met bouillonblokjes vers? Is soep met groenten uit de supermakt vers, of alleen met groenten uit eigen tuin? Is het pas echt vers als je eerst een kip slacht om bouillon te maken?

Ik gebruik bouillonblokjes omdat ik er anders écht nooit aan toe kom om soep te maken. De soep is dan niet helemaal vers, klopt, maar 95% van de ingrediënten wel. Het gaat mij er om dat ik iets gezonds wil eten, en dan vind ik soep met verse groenten en een bouillonblokje prima voldoen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:55

benangelique schreef:

De groentensoep die ik plaatste is 7-8 liter, als je uitgaat van wat ze op een pakje soepbereider zetten is dat voor 4 personen per liter = 28-32 personen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:07

Ik heb de spruitjessoep net gemaakt, die vonden we best apart, maar wel lekker.
We hebben morgen nog een kom. :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:30

rockey schreef:

Ik maak soep uitsluitend met bouillon blokjes omdat het met pakjes veel te zout is. (Lees de verpakkingen er maar op na, met een bouillonblokje gebruik je algauw de helft minder zout. En minder E nummers)
Op dit moment maak ik de soep met bouillonblokjes van het Damhert (merk) deze bouillonblokjes zijn vrijwel zoutloos, maar prima van smaak.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:30

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:30

Vandaag de ui knoflooksoep gemaakt uit dit topic, vond het een succes! Denk de omgeving morgen wat minder :D

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:38

Ik ben een grote soep fan. Soep is wat mij betreft het ultieme comfort food! Heerlijke recepten komen voorbij. Mijn favoriet: waterkerssoep. Kippenbouillon opzetten. Sjalotjes fruiten met knoflook, waterkers ( wat fijner gesneden) mee fruiten. Ondertussen paar kruimige aardappeltjes laten koken. Dan alles in de bouillon even verder laten borrelen. Dan pureer ik alles. Ik serveer het met zalmsnippers. Super gezond en de aardappels gebruik ik om het te binden ipv room oid.
Verder vind ik courgettesoep een aanrader, ik voeg altijd wat dille toe welke de smaak van courgette ophaalt. Heerlijk!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:51

Ik ga volgen :9 wil al zo lang weer keer pan soep maken maar gun mezelf de tijd niet :=