Babyvoeding: inspiratietopic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Re: Babyvoeding: inspiratietopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:05

Hier wordt een rijstwafel vaak klef. Ik zou eerder voor een soepstengel gaan, die lossen wel een soort van op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:20

Druppeltje, op wat voor manier verslikt ze dan, probeert ze grote stukken in te slikken of kokhalst ze enkel? Ik moet ook wel eens even een stuk uit de mond halen met mijn pink, maar het gaat steeds beter.
Met rijstewafel sabbelt ze de losse bolletjes eraf en die vallen meestal gewoon op de grond.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:04

Ze neemt te grote stukken die ze probeert in te slikken en dat lukt niet of ze verslikt zich echt heel erg. Soepstengel hetzelfde verhaal. We doen gewoon rustig aan, komt vanzelf wel goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:08

Dat is niet zo handig inderdaad.

Ik geef vaak ook een stukje van hetgene wat ze gegeten heeft. Grappig vind ik dat ze aardbij heel lekker vind, maar een hele aardbij werd als oneerbaar object bestempeld :+

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:04

Ipv een rijstewafel of soepstengel gaf ik vaak een cracotte. Deze worden lekker zacht als ze er aan sabbelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:15

kan mijn text niet meer aanpassen, maar oneerbaar = oneetbaar uiteraard :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:11

En aardbij aardbei? :P :o

Lastig, soms zijn ze er gewoon nog net niet aan toe. Wij begonnen met 4 maanden met 1 a 2 keer groenten. Maar dat ging gewoon niet. Ze ging vreselijk kokhalzen, verslikte zich en kotste daarbij alles wat in haar maag zat weer uit of ze werkte vanalles met haar tong weer naar buiten. Met 5 maanden had ze het ineens door.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:17

wellicht een brood papje maken?
dat werkte vroeger voor mij..

beetje brood (zonder korst anders 'prakt' het minder makkelijk), wat banaan, eventueel wat geraspte appel voor een beetje 'structuurtje' en sapje van het een of ander.

zo wende ik vast aan de smaak van brood en het verteren van brood maar verslikte ik mij niet in de stukjes..

ik herinner mij het nog als de dag van gist... nah nee, hoor, van horen zeggen dus.

andere optie is gewoon een halve boterham geven en kijken wat ze ermee uitspoken..
ze sabbelen/knabbelen er dan zelf 'porties' van af, zonder dat jij bepaald hebt hoe groot de stukjes zijn die ze moeten verwerken. Vergelijkbaar met de broodkorst zeg maar.. Het is nogal wisselend wat de adviezen zijn zie ik om mij heen.. een zegt met broodkorst beginnen, andere beginnen juist met het binnenste..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:40

Kaygee schreef:
En aardbij aardbei? :P :o

Lastig, soms zijn ze er gewoon nog net niet aan toe. Wij begonnen met 4 maanden met 1 a 2 keer groenten. Maar dat ging gewoon niet. Ze ging vreselijk kokhalzen, verslikte zich en kotste daarbij alles wat in haar maag zat weer uit of ze werkte vanalles met haar tong weer naar buiten. Met 5 maanden had ze het ineens door.

:')
Die had ik nog niet eens gezien }:0
Ik haat de korte en de lange ei/ij, haal ze altijd doorelkaar :o

Ik ben pas begonnen met proberen toen ze enigszins goed kon zitten. Vervolgens ben ik smorgens pap gaan geven omdat ze de fles weigert als ik een broodje eet. Dan wil ze perse ook iets eetbaars.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:02

wat leuk om mee te lezen. Heb een dochter van 6 maanden die nog erg moeite heeft met eten. Krijg er bijna niets in, zeker niet met lepeltje of uit potje. Mengen met aardappel gaat al wat beter en heb haar vandaag echt laten knoeien en toen ilde ze met haar mond direct van haar bordje happen. Nou ja, die tafelmanieren komen later wel.

Zal eens wat dingen proberen die hier genoemd worden. Zie dat jullie al veel meer verschillende dingen geven dan ik dacht dat kon. Oudste dochter at alles wat we haar voor zetten, dus dit gedrag was ons onbekend O:)

Verslikken en kokhalzen tot spugen toe komt me bekend voor. En gewoon lippen stijf op elkaar houden...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:19

Ik had vandaag die courgette gegeven, het was heel waterig geworden dus maar als een soort soep gegeven. En ze vond het heel lekker! Rijstwafels staan op het boodschappenlijstje, bedankt voor alle tips. Dan gaan we van het weekend weer eens rustig proberen.

Ik kan je niet helpen Joyce, die van mij steekt alles in haar mond wat haar uitkomt. Wellicht komt het vanzelf?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:21

En Joyce, wat gebeurt er als je haar bijvoorbeeld gewoon een stronkje broccoli geeft?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:41

Dat doen we nu dus regelmatig, stukje geven en zelf laten afeten. broccoli of zoals vandaag bloemkool pakt ze en knijpt ze fijn en probeert uit het gesloten vuistje wat te eten of laat het vallen. Te grote happen komen er weer uit en ze verslikt/kokhalst nog vaak. Maar dan gaat haar mond in elk geval wel open. Durf het niet minder lang te koken omdat ze nog niet goed kauwt. Gepureerd eten zoals uit potjes moet ze echt niets van hebben O:)

Een deel prak ik en probeer dat met lepeltje (of met de hand :P hmmmm ;) ) te geven. Dat at ze dus vandaag ineens vanaf de rand van haar bordje. Gek kind :o

Broodje doen we ook kleine stukjes geven, echt heel klein. Kreeg vandaag op consultatiebureau ook de tip van in wang stoppen ivm kokhalzen en leren kauwen en doorslikken.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:52

Dus ook met zes maanden kan er gewoon wat uit het handje gegeven worden? Lijkt me zo eng als de kleine zich verslikt. Maargoed, we gaan er dan toch ook maar aan geloven! :D

Hoeveel gram groenten en fruit geven jullie trouwens op een dag? Hier van beiden rond de 175 gram.

Vandaag als fruithapje diepvries-bosvruchten aan de kook gebracht, met de staafmixer tot een lekker soepje gemixt en laten afkoelen. Daarna wat dikker gemaakt met een verkruimelde liga + drie dikke eetlepels volle griekse yoghurt. Jam! Als avondeten avocado met couscous en rijste-olie. Maar viel hem denk ik wat zwaar op de maag, bordje half leeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:53

Misschien wel leuk voor jullie om op te zoeken. Er is een keer een aflevering geweest van de keuringsdienst van waarde over babyvoeding in potjes. Hierbij liet Jonnie Boer van de Librije zien wat hij maakte voor zijn kinderen en hoe je baby's (volgens hem) het beste kan laten wennen aan smaken en structuren. Is vast wel terug te vinden via uitzending gemist.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:00

Je kunt zeker de kleine meneer gewoon zn eten uit zn hand geven.
Veel vriendinnen van mij hebben nog nooit ooit een potje gegeven of iets gepureerd. :+

Ga je maar eens inlezen op Rapley. :j

Het introduceren
De gangbare bijvoedingsmethode houdt in dat je kindje passief een gladde of gepureerde massa met een lepel krijgt gevoerd. Het is echter wel de bedoeling dat het kind gaandeweg zelf (dus actief) en met de pot mee (dus niet gepureerd) eet. Wanneer je er bij stil staat dat een kind bij zes maanden in staat is een actieve houding aan te nemen om te eten, is er geen enkele reden om het kind hierin niet te stimuleren. De bijvoedingsmethode volgens Rapley houdt dan ook in dat het kind zelf actief eet, en zelf aangeeft wanneer het klaar is om te eten en op welk tempo. Het voedsel bestaat dan ook uit hapklare stukken in plaats van een gepureerde maaltijd.

Zelf eten
De meeste kinderen zijn met zes maanden in staat om te zitten, iets vast te houden en naar het mondje te brengen. Kortom, alle ingrediënten om het zelf te kunnen zijn aanwezig. Verder is het belangrijk dat een kind niet afleert om naar zijn eigen lichaam te luisteren. Vol is vol. Verder is het vooral leerzaam en leuk; je kind voelt de verschillende structuren en texturen van voedsel met zijn handje. Het zal waarschijnlijk minder snel gaan en meer geklieder veroorzaken dan sommige ouders lief is. Het kan dat je kindje door deze methode minder eet van het vaste voedsel dan met gladde papjes, maar bedenk dan dat hij of zij het op het eigen tempo doet en je op deze manier kindvolgend bezig bent. Het heet ook niet voor niets BIJvoeding, het is een aanvulling op de melkvoeding, niet andersom. Borstvoeding alleen is nog lange tijd een volledige maaltijd.

Hapklare stukken
Het kind is motorisch in staat om te kauwen, dus vast voedsel is ook wat dat betreft geen punt. Sterker, om een bepaalde vaardigheid eigen te maken is het belangrijk dat wanneer de ontwikkeling van het kind zover is, er ook ruimte tot oefenen geboden moet worden. Met het voeren van gepureerd voedsel op een lepeltje mist het kind deze ruimte. Verder kunnen kinderen in het begin geen prakje of een erwtje zelf oppakken. Daarom wordt aangeraden vuistgrote stukken aan te bieden.

Verslikken
Welke bijvoedingsmethode je ook kiest, het is altijd belangrijk dat je je kindje in de gaten houdt. Daarom laat je hem of haar niet alleen eten. Sta er eens bij stil wanneer je je zelf meestal verslikt. Waarschijnlijk kom je tot de conclusie dat dit een vloeistof is. Verslikken gebeurt als je tegelijkertijd kauwt en ademt. Je verslikt je het snelst als je onverwacht iets achter in je keel krijgt. Dit is het gemakkelijkst met vloeibare dingen, of eigenlijk met alles wat we opzuigen. Jonge baby's die gewend zijn aan zuigen, doen dat ook met vloeibaar voedsel op een lepel. Zij doen dit niet met vast voedsel dat zij het zelf in hun mond stoppen en niet kunnen opzuigen

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:17

Dat is nog eens een kort maar krachtige uitleg, thnx! Had me al wel wat ingelezen over Rapley, maar dit is erg verhelderend! Hij kan trouwens nog niet zelfstandig zitten, in de Stokke zakt hij nog onderuit. maar vanuit de maxicosi wat uit het handje geven kan denk ik ook wel toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:20

Het kan wel, maar houdt er wel rekening mee dat ze zich wat sneller verslikken dan.
Probeer zelf maar eens een hap broccoli door te slikken op het moment dat je achterover ligt.

Kun je m niet gewoon op schoot zetten bijvoorbeeld? :)
Ik had gewoon een Ikea kinderstoel met een baby-insert. Daardoor kieperde ie niet om.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:25

Op schoot zetten kan natuurlijk ook! Hij krijgt zijn hapjes nu nog wel uit de maxi-cosie. Maargoed, dat zijn gepureerde hapjes vanaf een lepeltje.

Hier ook een verkleiner in de Stokke, maar is nog geen succes. Hij 'hangt' er echt in, ipv zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:36

zitten op schoot is veiliger dan onderuitgezakt of half liggend... Je kunt prima je kind met 1 arm vasthouden en met je andere hand eten geven. Met verslikken heb je je kind sneller geholpen dan wanneer die in een tuigje of baby-verkleiner vast zit. New Born set is hier nu opgeruimd en gaat verkoop in ;) Babysetje met kussens in gebruik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:13

Zolang het zitten in de stoel niet ging ben ik er gewoon niet aan begonnen. Maar als je kind echt graag wat wil eten dan kun je ook proberen om hem in een voedingskussen te zetten, dat doe ik vaak smorgens met de pap omdat ik soms dan geen zin heb om aan tafel te gaan zitten. Daarin kan de kleine hier ook zelf rechtop gaan zitten vanauit half liggen dus trained dan gelijk goed de buikspieren :P

Rapley heb ik het hele boek van gelezen. Er staan hele handige en goede tips in, maar sommige stukken slaan in mijn beleving gewoon weer te ver door. Alsof er het een of het ander is en niets ertussen.
Daar hou ik niet zo van. Dingen als: als je dan toch soep of pap geeft, laat het ze dan met hun vingers eten gaat me echt 20 stappen te ver :x
Al zou ik in het geva van Joyce inderdaad eerder voorlopig het lepeltje weer in de kast leggen. Je wilt ook geen afkeer kweken natuurlijk. Waarschijnlijk zijn de kokhalsreflexen dan nog niet ver genoeg achter op de tong.

Ik geef ook vaak een tandenborstel om op te kauwen (als ik erbij zit uiteraard), ze wist toen razendsnel hoe ver dingen in de mond konden en probeerde daarna ook geen grote dingen meer door te slikken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:18

Mijn kleine man rapleyde zijn maaltijdsoep met handen en voeten naar binnen toen hij zo rond een jaar was. :')
Wel enkel zelfgemaakte hoor, die babysoep is niet te knagen. :x
Hij eet nu een jaar later keurig met een lepel.

Disclaimer: ik ben niet bij voorbaat voor enkel Rapley hoor. Merk wel dat er wel voordelen aan zitten voor kinderen. Maar pap is toch wel erg prettig met een lepel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:41

Ik geloof ook wel dat ze dat kunnen met handen en voeten, maar ik vind dat niet nodig. Een lepel is uiteindelijk ook een normaal deel van de eetuitrusting en zolang ze daar geen aversie tegen hebben zie ik ook geen nadeel zolang je daarnaast ook stucturen biedt.
In het boek van Rapley zijn ze ook vrij sterk tegen pap. Maar als je keintje gewoon de fles niet wil en wel blijft huilen om eten om vervolgens 200ml pap binnen 10 minuten naar binnen te werken dan kan het me niets schelen of dat volgens een bepaalde methode 'fout' is.

Een beetje van het een en een beetje van het ander doen wij dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:44

Ik lees even mee :Y) leuk topic millennium!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:44

Precies, gewoon van verschillende methoden de manieren kiezen die jou het meeste aanspreken.

En wat je ook doet, het is nooit een garantie voor de toekomst. Met de oudste zijn we altijd heel makkelijk geweest met eten. Alles proeven, met je handen eten, met bestek, veel verschillende smaken en nooit dwingen tot eten. Ging goed tot ze een jaar was. Sindsdien is warm eten 9 van de 10 keer drama. De jongste is helemaal een makkelijke eter. Alleen watermeloen en witlof vind ze tot nu toe echt niet lekker.

Ik wil vandaag eens kijken of ik zelf lasagne kan gaan maken zodat onze kleine meid ook mee kan eten. De oudste is gek op lasagne.