draadjesvlees, wat is het geheim?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:32

Sucadelappen, boter, jus, laurierblad, ontbijtkoek en dan minimaal 5 uur laten pruttelen.

tweebelgen

Re: draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:44

Vlees bruin bakken, een dikke ajuin grof snijden en erbij voegen. 2 Plakjes peperkoek insmeren met mosterd en op het vlees leggen. Donker tafelbier erbij zodat het vlees volledig onder staat. Bouillion blokjes, peper, zout, laurier en kruidnagel. Alles zachtjes laten stoven, totdat het goed gaar is. Op het einde er enkele eetlepels stroop bijvoegen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:50

Ik gebruik altijd magere runderlappen, maar sucadelappen kan inderdaad ook prima.

Eerst fruit ik twee uien en een aantal tenen knoflook. Het vlees snijd ik in blokken en haal ik door bloem en daarna de pan in. Dat even goed aanbraden en daarna blus ik het af met trappisten dubbelbier. Vervolgens doe ik er 2 laurierbladeren bij, tijm, een aantal kruidnagels en een bouillonblokje. Dan een aantal uur lekker laten pruttelen en smullen maar. .

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:51

ik kook dat ook veel, erg lekker.
Ik doe altijd het vlees aanbraden en dan daarna in een pan met veel kruiden, laurierbladeren, uien, kruidnagel ect. wat je er ook bij wilt en peperkoek dat doe ik meerdere keren erin.
Ik laat het meestal min. 4 uur pruttelen en kijk dan of er nog iets aan gedaan moet worden, meer kruiden of wat water erbij. Maar meestal is het na die 4 uur perfect draadjesvlees

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:57

tweebelgen schreef:
Vlees bruin bakken, een dikke ajuin grof snijden en erbij voegen. 2 Plakjes peperkoek insmeren met mosterd en op het vlees leggen. Donker tafelbier erbij zodat het vlees volledig onder staat. Bouillion blokjes, peper, zout, laurier en kruidnagel. Alles zachtjes laten stoven, totdat het goed gaar is. Op het einde er enkele eetlepels stroop bijvoegen.

Oh... lekker! Goed recept voor zondag :9

Geen zout, wel peper en paprikapoeder, aanbakken in boter met ui, bouillon erbij, tomaat erbij, whiskey erbij (goedkope, he, niet die dure single malt!), mmmm... Tijd en laag vuur is de truc!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:38

Ooh heel wat recepten. Ik ga het morgen denk ik weer proberen, dan neem ik sucadelappen.
Wel wat verschil over de temperatuur, de ene kookt het bijna en de andere niet... Moet je nou wel of niet met je blote handen de pan kunnen pakken. Mijn kookplaat kan dus echt heel laag. Op de laagste stand hou je de boel niet kokende.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:39

Als je je pan met blote handen vast kunt houden is het echt te koud :j Iets hoger zetten dus!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:53

Ik neem altijd hele mooie gave magere runderlappen, die zien er uit als een mooie egaal rode biefstuk zeg maar....niet die vieze vetranden en spieren enzo er doorheen, blegh :P

Dan aan de ene kant zout en peper, andere kant zout en paprikapoeder.

In de braadpan braadboter of kokosvet heet maken, lappen aan beide kanten lekker dichtschroeien, goed heet water (gewoon uit de kraan) erbij dat je niet op de lappen giet maar ernaast (zodat ze niet teveel schrikken) en het geheel op een zacht pitje (of de open haard) wegzetten op een temperatuur dat het nog zachtjes wat pruttelt maar echt niet blijven koken ofzo :=

En dan urenlang lekker zachtjes laten pruttelen met de deksel erop zodat de sappen goed binnen de pan blijven en de boel lekker mals uit elkaar valt :9

Lukt altijd, tenzij je het vuur te hoog zet want dan worden het taaie lappen inderdaad. Op mijn gasstel moet ik dus op het kleinste pitje nog een warmhoudplaatje leggen omdat het anders te hard gaat. Op de open haard gaat het ook heel goed, of in de tajine of hooimadam lekker na laten garen terwijl het vuur er al onder uit is :9

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:54

Ik zorg altijd dat de vloeistof waar het in ligt eerst kookt en dan zet ik het vuur laag zodat het net aan blijft borrelen.

verder doe ik idd kruiden met peper, zout, paprikapoeder en knoflookpoeder.
Aanbraden in vet (kokosolie of boter maakt weinig uit)
Vlees uit de pan halen, in het vet een gesnipperde ui en gesnipperde knoflookteen bakken, vlees erbij, water en boullionblokje erbij, goede scheut balsamicoazijn en rode wijn. 2 laurierblaadjes en wat kruidnageltjes erbij en gaan met die banaan.
Als het vocht minder wordt door het koken kiep ik er nog wat wijn bij.
En het staat bij mij wel een uur of 6 a 8 te pruttelen. Alleen niet achter elkaar, want ik werk en slaap wel gewoon ;)

Edit: idd met de deksel zoveel mogelijk op de pan

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:57

En bedankt ts... ik ben nu draadjesvlees aan het maken voor morgen haha!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:57

Kimberley84 schreef:
En bedankt ts... ik ben nu draadjesvlees aan het maken voor morgen haha!

Haha ik had toevallig net op! Lekker hoor

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:00

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:04

Voor zover ik weet moet het vlees wel echt aan de kook zijn (dan kun je de pan dus niet vastpakken, als dat wel kan, dan gaart het toch niet???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:04

Gietijzeren pan of anders een Creusetje voor de filantropen onder ons, een vlamverdeler.
Stukje margarine, sucadelapjes, peper, zout. Margarine /boter smelten, vlees braden 10 minuten elke kant, afblussen met warm water, vlamverdeler op het kleinste pitje zetten en warmstoken.
Pan overzetten op het kleinste pitje met vlamverdeler en een paar uurtjes laten sudderen, tussen de 3 en 5 uur. :9
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:07

Nog een tip: Neem een pan met een dikke bodem, want de warmte moet goed verdeeld worden. Liefst een gietijzeren pan. Stoofvlees maken in zo'n dun tefalpannetje is bijvoorbeeld een onmogelijke opgave....

Edit: morganlefay was me voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:07

:+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:11

Ik ook sucadelappen, even aanbakken en dan heerlijk een uur of vijf heel zachtjes laten pruttelen. Heb speciaal nieuwe kousen noemen ze dat, dat zijn die lonten zeg maar, in mijn petroleumstel gekocht omdat het op mijn inductie niet zacht genoeg gaat. Het valt mij op dat veel mensen graag draadjesvlees willen maar er de tijd niet voor nemen. Toen ik werkte zette ik het de avond van tevoren op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:14

Morganlefay schreef:
Gietijzeren pan of anders een Creusetje voor de filantropen onder ons, een vlamverdeler.
Stukje margarine, sucadelapjes, peper, zout. Margarine /boter smelten, vlees braden 10 minuten elke kant, afblussen met warm water, vlamverdeler op het kleinste pitje zetten en warmstoken.
Pan overzetten op het kleinste pitje met vlamverdeler en een paar uurtjes laten sudderen, tussen de 3 en 5 uur. :9

Is dat niet een beetje lang morganlefay?
Krijg je dan niet dat het al doorbakken is?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:18

sucadelappen, daar heb je denk ik genoeg tips voor.
Runderlappen klein snijden en een uurtje marineren in een fles rode wijn, met uien, knoflook en een wortel. daarna zachtjes laten pruttelen in de pan voor 4 a 5 uur en smullen maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:18

chanicha schreef:
Morganlefay schreef:

Welnee, draadjesvlees hoort juist uren te sudderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:19

chanicha schreef:
Morganlefay schreef:

Nee, doe dit al heel wat jaren (met de keukenwekker)

Wat betreft het sudderen, tijd heeft te maken met de structuur en pezen.
Rundvlees kun je grofweg verdelen in 'bak-' en 'stoof-, soep- en gehaktvlees'.
Bakvlees komt hoofdzakelijk van de achterbout en het overige vlees van de
voorbout. Het stoofvlees is minder mals doordat het gesneden wordt van de
spieren die tijdens het opgroeien van een rund veel werk verzet hebben. De
stoofstukken bevatten veel meer bindweefsel zoals pezen en zenen. Dit vlees
moet over het algemeen lang stoven of trekken en wordt dan pas heerlijk
zacht. Door azijn of wijn toe te voegen kun je dit proces verkorten. Het malse
vlees als biefstukken en rosbief heeft maar heel weinig tijd nodig. Vaak wordt
het alleen maar om en om gebakken. Deze lekkernijen mogen niet door
en door gaar worden maar zijn rood of rosé het meest mals en lekker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:22

Oke zou zomaar kunnen hoor maar denk dat mij vader (slager) een toeval zou krijgen :P

ik doe sucade en riblappen hetzelfde braden, niks geen verschil.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:28

Plakje peperkoek, bruin kasteelbier en laten sudderen voor enkele uren werkt bij ons

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:36

verootjoo schreef:
justdiesel schreef:
Waarom giet je er kokend water overheen? :? .

Omdat ik heb geleerd dat vlees schrikt als je er koud water bij gooit. Dus dat je er alleen al verwarmde vloeistoffen bij mag doen... Is dat niet zo? :o

Maar ik lees net dat 60/80 graden het beste is dus misschien is het water uit de quooker wel te warm voor de lapjes.

Knoflook had ik er niet bij, zal ik ook eens doen en uien erbij en een bouillonblokje.

Ik had het de laatste keer 5 uur laten stoven en nog was het niet goed, ik had wel het vuur heel laag omdat ik dacht dat het beter was dan hoger vuur, kon prima met mijn handen de pan vast pakken, is het dan niet te laag? Anders moet ik eens een thermometer halen.

Jawel dat heb je goed met heet water blijft het vlees malser, met koud water heb je een grote kans op de welbekende schoenzool.

Wat trouwens ook lekker is, is inplaats van water wijn gebruiken

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:51

In de braadpan in de oven nadat je hem aangebraden hebt, anderhalf uur braden en klaarr