"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:18

Droge producten (meel etc.) en spullen in pot kan zo lang het dicht is eigenlijk niks mee gebeuren.

Spullen als vlees, zuivel, snoep etc. Gewoon goed bekijken, ruiken en als het dan voor mijn gevoel goed is dan proeven.

THT is zo relatief .. Ik denk dat best veel mensen nog goede producten weggooien door hun 'angst' voor de THT. Zonde.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:19

als ik twijfel of het vlees goed is dan bak ik het en geef ik het de volgende dag aan de hond.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:21

Ik ben ook niet zo moeilijk. Dingen als melkproducten en vlees doe ik wel weg na de datum die erop staat. Bij andere producten kijk, voel en ruik ik :j

Toevallig net nog een cake gebakken met een mixje die tht april 2014 was :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:22

Ik eet alles zolang het er nog goed uitziet en ruikt. Pas nog een pak sap aangebroken van mei dit jaar, en een zak borrelnootjes van december 2013 :+ Vlees ruik ik altijd gewoon even, en kaas eten we hier zolang het nog geen pootjes heeft.
En ik leef nog steeds.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:24

verootjoo schreef:
Ik eet alles zolang het er nog goed uitziet en ruikt. Pas nog een pak sap aangebroken van mei dit jaar, en een zak borrelnootjes van december 2013 :+ Vlees ruik ik altijd gewoon even, en kaas eten we hier zolang het nog geen pootjes heeft.
En ik leef nog steeds.

:j

Precies zo hier.

Ik heb altijd lang houdbare melk. Daar schrijf ik wel altijd even de datum van opening op. Aangezien we niet super veel melk gebruiken... Zo banketstaaf als je anders ineens zo'n dikke klont in je gerecht hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:26

Sokje_6 schreef:
Er staat een datum op omdat dat moet. Op honing staat bijvoorbeeld ook een datum maar dat kan bijna niet kapot, dat gaat gewoon kristalliseren en als je dan even schudt kun je het zo weer gebruiken.
Ik kijk er ook niet te nauw naar, veel dingen bak of kook je toch en er zit in veel dingen aardig wat suiker om wel even door te kunnen :).

Edit: Wat gebeurt er met die ijsthee dan, lijkt me dat je dat wel ziet als je het in een glas giet. Is dat ook bij aanmaakijsthee of andere dranken? :P

Die bal schimmel blijft onderin zitten dus dan gaat het goed tot je je laatste glas inschenkt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:28

Ik leef nog steeds :P
Als het er nog goed uitziet en nog goed ruikt eet ik het op :)
Mocht ik dan na een hap denken: 'bah, dit is toch niet zo lekker als normaal' gooi ik het gewoon weg :)

Dat laatste wel eens met cake gehad. Mijn vader boos omdat het nog wel normaal proefde en ik het wel op kon eten. Nieuwe cake gepakt, en die proefde toch wat anders was ook de mening van mijn vader :')

Straks een stuk watermeloen, ligt ook al een heeule tijd in de koelkast :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:29

Met die ijsthee, die is dan zo donker dat je de stukjes (soort kleine sneeuwvlokjes) niet op de bovenkant ziet zwemmen zonder heel goed licht (savonds bijvoorbeeld)

Oh bij ons drijft het gewoon onderin losjes, in een doorzichtige fles, maar je ziet t niet tenzij je de fles in het licht houdt. Dat wist ik toen dus nog niet...

Anoniem

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:29

Oh wij hebben altijd zo'n kartonnen pak dus ik kan ook niet kijken of ie nog goed is :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:30

op de dag zelf ben ik al geneigd het weg te gooien.. :o

meestal geef ik het aan me ouders die eten alles rustig door over datum.. ik niet.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:32

Maar gebeurt dat alleen bij ijsthee dan? Waarom? Of moet ik oppassen bij mijn aanmaakijsthee :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:33

Eigenlijk zonde, want hierdoor word er belachelijk veel eten weg gegooit

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:34

Bij mij gebeurt het alleen bij de ijsthee in een fles. Aanmaakijsthee lijkt me niet, en anders zie je het toch snel genoeg? Gewoon even in het licht houden.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:35

Hier gebruik ik inderdaad ook de geurtest, ruikt het nog goed dan eet ik het. Laatst nog feta gegeten die onaangebroken in de koelkast lag met een tht van januari 2014, niks mis mee hoor, vacuüm verpakt en altijd gekoeld geweest.

Andere mensen zou ik dat niet zo snel voorzetten, maar zelf maakt het mij echt niet zoveel uit. Vorig jaar was er een docu op Zembla waar ze allerlei over de datum producten gingen testen en ook lieten zien hoeveel wij allemaal weggooien per jaar, best schokkend als je je bedenkt hoeveel mensen er zijn met honger hier en in het buitenland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:36

aanmaak bestaat alleen uit suiker, dat blijft echt nog wel eeuwen goed :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:37

8nnemiek schreef:
Melk koop ik juist vaak bij de AH met 35% korting, en drinken wij gerust nog een week na de datum :Y) twee weken red ie ook nog wel, daarna wordt ie zuur, maar dat merk je wel ;)
Enige waar ik voorzichtig mee ben is vis (en vlees maar dat eet ik niet)

Dat dus, koop graag de bioversie en dan met korting :D
Als het er nog goed uitziet dan eet ik het.
rotte plekken en schimmel snijdt ik over het algemeen weg. vlees en vis eet ik toch niet en fruit ligt zelden zolang.
Alleen net een broccoli moeten weggooien, die was ik even vergeten en dat was opeens een chinese versie geworden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:39

Overigens, toen ik drie maanden terug een boot kocht en in het ruim een paar blikjes cola en een pak fristi uit 2006 vond, heb ik het toch maar weg gegooid ;) (oh, en iets wat in een vorig leven mandarijn was ;) )

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:44

Ach, heb wel eens dingen uit blik enzo gegeten 5 jaar of meer na de datum, gebeurt niks mee. Verse dingen kijk en ruik ik altijd goed, vertrouw ik het niet dan gooi ik het weg, maar ruikt het nog goed dan eet ik het gewoon op. Dingen zoals honing en pasta daar kijk ik niet eens naar de datum. En vlees dat vries ik in per portie dus daar staat allang geen datum meer op want dat zit in een diepvrieszakje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:49

Ik kijk altijd naar het soort product. Er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet meer eet als ze over datum zijn.
Maar er zijn ook genoeg dingen die nog prima te eten zijn.

Voor heel veel artikelen is een wettelijke THT tijd vast gesteld, dus bv 3mnd na productie. Dat wil niet zeggen dat het daarna bedorven is.
Ik heb jaren in een bedrijf gewerkt waarmee we daarmee te maken hadden. Maar deze artikelen werden ook getest. De wettelijke termijn zei max 6mnd na productie. Maar uit testen bleek dat er na 1½ jaar nog steeds niks mis mee was.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:50

Ik heb emetofobie. Dat is een heel extreme, levensbeheersende angst voor alles wat met overgeven te maken heeft. Ja, dat bestaat! :P Symptoom daarvan is dus dat ik heel erg panisch met houdbaarheidsdata omga. Rationeel weet ik wel dat dat niet altijd hoeft, maar mijn angststoornis zit me vaak te zeer in de weg om daar altijd rationeel in te kunnen handelen. Leuke is echter wel: ik gooi bijna nooit iets weg, omdat ik héél erg nauwkeurig ben wat betreft inkopen e.d. Ik zorg gewoon dat ik heb wat ik gebruik en dat ik gebruik wat ik heb.... Zo gaat 't altijd op! :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:51

Ik eet bijna alles nog eel wat over de datum is. Vlees ook want dat gaat standaard de diepvries en komt er pas een uur voor gebruik eruit. Gebeurt niks mee.

Zuivel ed kijk ik gewoon en ruik ik aan. Zoals met de meeste dingen. Ruikt het goed? Geen abnormale te zien? Opeten dus.

Er is maar 1 ding wat ik niet eet wat over de datum is en dat is filet american. Verder eet ik alles waarvan ik vind dat het goed is. Ongeacht de datum die erop staat. Heb ik het wel alleen over eten.

Word zoveel onnodig weggooit! Zonde. Zelf nog nooit ziek geworden overigens. Niemand hier trouwens. Zo erg zal t dus wel niet zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:56

Op m'n verse eitjes van eigen kippen schrijf ik trouwens wel een datum. Maar dat is vooral om de oudste als eerste te pakken

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:04

Het ligt er bij mij aan of ik alleen in huis ben en iets over de datum is of dat er iemand bij mij is. Ik heb namelijk het probleem dat ik anosmie heb (kan niet ruiken). Ondertussen weet ik bij veel dingen dat het zo lang goed blijft dat ik het gerust kan eten, maar bij de rest wil ik graag eerst de mening van iemand hebben die goed kan ruiken en proeven. En als er niemand is die dat voor mij kan testen, dan eet ik het simpel weg niet. Meestal gooi ik het dan nog niet weg, zodat iemand het later alsnog voor mij kan testen, maar anders begin ik er niet aan! Ik heb al zo vaak bedorven dingen gegeten en dan met name melk dat ik er niet meer aan begin! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:06

Ashley5 schreef:
Het ligt er bij mij aan of ik alleen in huis ben en iets over de datum is of dat er iemand bij mij is. Ik heb namelijk het probleem dat ik anosmie heb (kan niet ruiken). Ondertussen weet ik bij veel dingen dat het zo lang goed blijft dat ik het gerust kan eten, maar bij de rest wil ik graag eerst de mening van iemand hebben die goed kan ruiken en proeven. En als er niemand is die dat voor mij kan testen, dan eet ik het simpel weg niet. Meestal gooi ik het dan nog niet weg, zodat iemand het later alsnog voor mij kan testen, maar anders begin ik er niet aan! Ik heb al zo vaak bedorven dingen gegeten en dan met name melk dat ik er niet meer aan begin! :')

Huh, hoe proef jij dan?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:07

THT is de datum waarmee de fabrikant tot die tijd garandeert dat het product goed is.
Dat wil niet zeggen dat het product na die datum bedorven is ,maar de fabrikant vergoed dan geen reclamaties meer voor dat product na die datum.
De datums staan erop zodat mensen niet jaren laten claimen dat het product niet goed is (ter bescherming van de fabrikant)