Pfoei, ik vind het erg lastig om dit recept in te plannen. Manlief is op dieet en als ik hiermee aan kom zetten op cheatday dan denk ik dat ik een chagrijnige vent heb Misschien dat ik zelf een puntje kan eten om te testen en de rest invries voor als ons kindje er net is en we geen zin hebben om te koken
lizy29
Ik heb het een 6 gegeven, ik miste ook echt groenten. Door mijn aanpassingen was het niet echt meer een taart maar meer een saus, zou er dus de volgende keer iets van rijst nog bij doen (en minder gember )
Annick75
Geplaatst: 18-08-14 22:22
Wij hebben het recept ook wel enigszins verbouwd. Om te beginnen natuurlijk geen croissantdeeg, maar een uit de losse hand gemaakt glutenvrij deeg zonder boter. Scheelt enorm qua machtigheid. Kerriesausspul hebben we verwangen door kerriepoeder en nog wat specerijen en een blokje bouillon. Aangezien we er ook weinig groente bij vonden zitten, hebben we een spitskooltje meegebakken met de kip. We hadden nl. niet zo'n zin om een bijpassende salade te verzinnen en ik geloof dat vriend van zuslief ook geen enorme salade-man is . Zo hadden we dus toch voldoende groente.
Voor de fris hebben we er nog een kleine kommersalade en een kleine tomatensalade bij gedaan. Gaf gelijk wat kleur op het bord. De toevoeging van de kool zorgde ook dat het meer een hartige taart werd. Alleen de bodem was wat nattig, omdat we geen glutenvrij paneermeel hadden. We zouden eigenlijk morgen gaan testen, maar besloten spontaan op weg richting winkels voor glutenvrije boodschappen om het maar gelijk vandaag te doen.
We hadden nu sambal oelek gebruikt, want dat was de enige die we gv konden vinden, maar waarschijnlijk was het met sambal manis, die wat zoetig is, lekkerder geweest. Nu was het in elk geval wel lekker pittig. Door de kool was de gember ook niet overheersend.
Uiteraard hebben we ook foto's gemaakt van het geheel.
Zonder kool en met bladerdeeg hadden we het waarschijnlijk niet geweldig gevonden. Nu komen we toch wel ergens tussen de 7 en de 8 uit geloof ik, hebben we het niet echt meer over gehad. Overiges vielen de kersen wel wat weg door de kool en de kerrie. Verse ananas of frisse appel was misschien beter geweest in ons geval.
Wat een mooi korrstdeeg. Ik maak nooit quiches/hartige taarten omdat ik het te machtig vind, hoe maak jij dit deeg?
Gwen
Geplaatst: 18-08-14 23:48
Het was in elk geval maismeel, witte rijstemeel/bloem, water, zout en in dit geval wat djinten voor de smaak, en het was geloof ik van 'een beetje van dit en een beetje van dat en husselen maar' . Ze zal het zelf morgen nog wel precies vertellen. We hadden een bepaald soort rijstemeel en die maismeel/bloem bij de Toko gehaald. Het deeg werd wel heel korrelig en viel uit elkaar, het was niet elastisch te krijgen, maar dat schijnt altijd of iig vaak bij glutenvrij deeg. Het was wat lastig in de vorm te krijgen.
Het was iig wel lekker stevig toen het eenmaal gebakken was (de kaas hebben we er als laatste overheen gedaan, waarna we de taart nog even onder de grill gezet hebben. De bovenrand werd daardoor wel wat erg krokant .
We hadden er trouwens ook nog ui en knoflook doorgedaan bij het roerbakken van de vulling.
Bij zo'n taart, van wat voor deeg ook, is iets van rijst echt niet nodig, er zitten al zat koolhydraten in. Het enige wat echt mis is groente, maar dat hadden we ondervangen door er ui en spitskool door te roerbakken en die salades erbij te serveren.
Gelukkig was het niet zo machtig en vet als dat het met bladerdeel of croissantdeeg geworden zou zijn .
Even nadenken hoor, 200 gram grof maismeel, 100 gram rijsmeel en 100 gram meel van kleefrijst, zakje bakpoeder en op gevoel aangemaakt met water. Ofwel beetje, bij beetje water erbij. Zout en djinten voor de smaak inderdaad. Uit. Het bleef uiteindelijk wel vrij vochtig en toch ook brokkelig, dus uitrollen tussen vershoudfolie en de vorm zelf maar gewoon bekleed met losse stukken ervan, omdat het scheurde. De deksel heb ik apart uitgerold tussen vershoudfolie, 1 laag folie eraf en zo op een bord gelegd en met bord en op de taart gekieperd en daarna bord en andere laag folie eraf.
Als je glutenvrij deed wilt maken, kun je eigen beter gewoon een pak kant en klare zelfrijzend bakmeel halen of een speciale mix voor pizza en korstdeeg. Heeft de Tuinen vaak wel.
Als het niet glutenvrij hoeft, kun je ook op internet wel deegrecepten zonder boter en zelfs met kwark vinden. Of een pakje deeg voor hartige taart van koopmans halen ipv bladerdeeg.
Helemaal mee eens, maar als wat bewuster alternatief is met kwark of karnemelk wel een smakelijker alternatief dan deeg op waterbasis natuurlijk. 't Is dat wij nog wat met ons deegje gedaan hadden, want anders was het ook wat saai geweest.
Alleen kersen (al denk ik dat jullie de zure variant bedoelen) vind ik echt maar niks, ook niet in gebak. Dus ga op de volgende wachten denk ik al klinkt de ananas versie wel aanlokkelijk