Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik at vroeger alleen spagetti en witte bonen in tomatensaus.
Bij de spagetti viste ik uiteraard wel alle groente er eerst uit.
chocobroodje schreef:Ok, ik sta al jaren bekend als een extreem moeilijke eter. Ik lust heel weinig groenten. Nu zit ik op een punt in mijn leven dat ik er graag wat aan wil gaan doen maar ik weet niet hoe. Ik snap dat het in vele ogen een kwestie van doen is maar door de jaren heen is er ook wel wat angst bij komen kijken. Het is niet perse alleen de smaak maar vaak ook de structuur van het eten.. En de angst om te gaan spugen daardoor speelt ook wel wat mee. En een bittere smaak heb ik vooral heel veel moeite mee.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kan ik mezelf het beste leren om "gewoon" te gaan proeven.
Dingen die ik wel eet zijn:
Bloemkool, boerenkool, rauwe wortels (gekookt vind ik ze al niet meer lekker al vind ik dat nog niet zo'n probleem) en erwtjes en aardappelen. Volgens mij heb ik het meeste aan groentes dan wel gehad![]()
Wie weet raad en/of heeft recepten om me de goede weg op te helpen?
Helemaal sufgekookt...
Als je de pittige smaak wil versterken kan er nog wat rucola in je wrap. Dit wordt door de zoete appel en kaneel wel redelijk verzacht maar is voor de groentefoob misschien wat te veel gevraagd
NatasjavE schreef:Ninx schreef:Omdat je best een flinke hoeveelheid diverse groenten moet eten om echt resultaat te boeken.... qua gezondheid dan.
En met een 'berg' bedoel ik bijvoorbeeld:
- 1 komkommer
- 2 groene appels
- een kwart stronk selderie
- 3 handen spinazie
- half stronkje broccoli
- handvol wortels
- misschien spruiten of andere koolsoort
- citroen
- gember
Dat zie ik mezelf niet stuk voor stuk wegkauwen hoor
1) geloof me ik kom heel ver....
2) Maar waarom zou je dit doen?
Je maakt er namelijk een soort van gazpacho van.(uitje en een tomaatje erbij)
En soep neem je minder goed op dan meer vast voedsel. Het blijft minder lang in de maag waardoor het belangrijke spijsverteringsenzymen mist(of beter minder in aanraking mee is geweest)
Heel goed voor de slanke lijn.....maar je haalt er dan minder voedingsstoffen uit.
NatasjavE schreef:Wie heeft Jou verteld dat je 1,5 kilo groente nodig hebt?

Ninx schreef:NatasjavE schreef:Wie heeft Jou verteld dat je 1,5 kilo groente nodig hebt?
Ik laat me niet zomaar wat vertellen hoor
Bovendien heb ik iets meer getypt dan de hoeveelheid, maar dat is wellicht minder aansprekend?
De summiere hoeveelheden die het voedingscentrum voorschrijft zijn wel erg 'schraal'.
Ik voel me beter dan ooit... maar kan me voorstellen dat iemand die nu nauwelijks groenten eet, al opknapt van een halve kilo groente en fruit per dag.