Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:52

Ik heb bovenstaand recept vandaag uitgeprobeerd! :)

Heb alleen in plaats van verse spinazie, diepvries spinazie gebruikt omdat ik alleen ben en de helft in wilde vriezen (en de spinazie dus niet want die kan je dan niet weer opwarmen). Dus volgende keer dat ik het eet haal ik gewoon weer een paar blokjes spinazie uit de vriezer. Denk dat het met verse spinazie wel nog lekkerder is...

En in plaats van de feta heb ik een handje walnoten in stukjes gehakt toegevoegd, ik houd niet zo van warme feta en had nog een doosje walnoten liggen.

Verder vond ik de combi echt wel heel lekker! Met een klontje boter en een paar eetlepels water erdoor heb ik de mosterd iets meer tot een saus gemaakt, maar de combi van anijszaad en mosterd is inderdaad heel lekker! :9

Magrathea

Re: Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:50

Hallo, ik wil graag meekletsen :D

Ik ben vegetariër en kook voor mezelf en mijn vriend. Verder eten we niet zoveel zuivel en eieren.

Mijn vriend eet zelf wel regelmatig vlees maar ik wil eigenlijk dat zijn favoriete gerechten straks gewoon vega(n) zijn en hij dat ook uit zichzelf gaat maken :Y) Of nou ja, dat hoop ik ooit te kunnen bereiken. Ik dwing hem nergens toe, maar het zou toch mooi zijn als hij het uit zichzelf lekker ging vinden!

Ik kan alle studenten een hele belangrijke tip geven, namelijk om je groenten NOOIT meer in de supermarkt te kopen maar gewoon naar de markt te gaan :j elke studentenstad heeft er wel een. Even kijken wanneer, vaak op zaterdag wel en dan nog een dag in de week :) mijn favoriete groentekraam heeft altijd een stuk met pannetjes, elk pannetje is 1 euro. En dat zijn dan een soort van van die metalen honden-voerbakken voor de mensen die ze kennen. Best groot dus! Dan heb je bijvoorbeeld 4 paprika's voor 1 euro, heul veul champignons voor 1 euro, vijf appels voor een euro... Ik drink veel versgeperst sinaasappelsap, voor 3 euro kan ik elke dag een glaasje verse jus drinken!
Het blijft soms ietsje minder lang goed dan dat uit de supermarkt maar ik ben er vrij snel aan gewend geraakt om te letten op wat er op moet bij het koken.
Ook haal ik mijn kaas op de markt. Die van de markt is biologisch en 10x lekkerder dan die uit de winkel! En qua prijs scheelt het nauwelijks, misschien 50ct op een pond... Ik doe met dat pond toch twee weken dus dat heb ik er dan wel voor over!

Kortom, echt een giga aanrader! En doordat je zoveel groenten en fruit voor een prikkie ziet word je enorm hebberig, en ja, dan moet je dat allemaal ook weer opeten... Hè jammer :')

Anyway, ik kruip zo weer eens voor mijn koelkast om te kijken wat ik nog heb. Geen idee eigenlijk. Ik hoef om 21:00 pas weg dus tijd zat.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:03

Mijn probleem is een beetje dat ik soms zoveel over heb dat wel nog bruikbaar is, maar omdat ik gevarieerd wil eten en het dan snel slecht wordt, moet ik zoveel weggooien en dat is ook zonde -O- Hoe doen jullie dat? IK ben 5 dagen per week op mijn kot, dus daarin moet ik telkens zorgen dat alles "vers" opgebruikt is. Ik heb nu een courgette laten liggen en een halve broccoli in de hoop dat die maandag nog goed is om soep mee te maken...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:07

Heb je geen vriezer? Paprika bijvoorbeeld kun je heel makkelijk invriezen. Gewoon in stukjes snijden en in zakjes in de vriezer doen. Is ook echt in 1 minuut ontdooid als je het in de pan bakt.
Courgette weet ik niet.
Ik heb mijn koelkast heel koud staan, dat lijkt te helpen :Y) Verder snij ik ook vaak bijv courgette in stukjes op en doe het dan in bakjes, dat is volgens mij ook iets beter. Ik kan het dan makkelijk een week bewaren. Heb nu nog steeds courgettes van 2 weken terug liggen, geen plekje op te zien.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:08

Ik heb wel een vriesvakje in mijn frigo, maar echt heel klein. Als er één diepvriespizza inzit kan er al bijna niets meer bij. Volgend jaar zit ik in een huis met een gemeenschappelijke keuken, dan gaan we wel een grote vriezer hebben :) Ik doe het inderdaad ook wel in bakjes soms, dat helpt meestal wel :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:43

Helaas is onze marktdag op woensdag, dan zit ik vaak op school. Ga soms op zaterdag nog wel naar mijn schoonouders, dan is er dan markt. Ze hebben daar groente en fruit zakken voor 5 euro, die zitten dan echt bommetje vol.

Vind het hierboven wel een goede tip van de paprika in blokjes snijden en dan invriezen, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Ga ik zeker gebruiken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:56

Groenten in stukjes snijden en dan in bakjes in de koelkast zetten is sowieso een goed idee :Y) dan hoef je het mes en de snijplank maar één keer af te wassen en de rest van de week gooi je het zo in de pan. Lekker makkelijk :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:59

Taco's en burrito's vind ik altijd wel lekker. Die kun je ook zelf invulling geven.

Verder maak ik regelmatig een pistoletje met sla, tomaat, olijven, mozarella enz.. Ook heel lekker en als je een beetje oplet ook wel gezond. Dit kan ook met een bolletje tonijn/aardappel erbij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:12

Jaaa die zijn echt lekker! :) Maar dan zal je altijd zien dat ik die niet meer heb ofzo -O-

Weet iemand iets lekkers met dadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:00

Ik vind dadels met alles lekker, ik gebruik vaak fijngehakte dadels ipv suiker in bak recepten of bv. Havermout :) .
Je hebt ook van die dadel energie repen. Nooit gemaakt, wel gegeten... Smaakte heel niet verkeerd :D
Dit is een variant: http://spiritualityhealth.com/blog/powe ... ergy-bars/

En groente van de markt is idd een optie! Maar bij mij op de markt word je soms ook genept en dan is het duurder dan in de sup.... Wel goed opletten dus :) :P

En met groentes die op moeten voor het weekend; daar kun je een grote lading soep van maken en in kleine porties invriezen. Soep kun je makkelijk invriezen, blijft eeuwig goed en het is een stuk lekkerder ( en gezonder ) dan bv. cup-a-soup :)
(of het verwerken in andere invriesbare gerechten)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:33

Afgelopen week een heerlijke ovenschotel gemaakt met aubergine.

Aubergine in dunne plakken snijden en met olie besmeren, beetje zout erop en aan beide kanten goudbruin bakken.
Ui en knoflook fruiten, daarna blikje tomaten blokjes erdoor.
Daarna in de ovenschaal samen met aardappelschijfjes en geraspte kaas.

Echt heerlijk! Vast ook lekker met wat (vega)gehakt erdoor of met courgette ipv aubergine.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:38

Ik ben geen student maar heb wel het ideale kookboek voor studenten staan. Kook! op eigen benen. Van Fokke en Sukke.

Gezonde, snelle recepten voor 1,2 of meer personen. Makkelijk te maken en zeer smakelijk.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:06

Leandra schreef:
Ik ben geen student maar heb wel het ideale kookboek voor studenten staan. Kook! op eigen benen. Van Fokke en Sukke.

Gezonde, snelle recepten voor 1,2 of meer personen. Makkelijk te maken en zeer smakelijk.

Die heb ik al hier :j helaas is veel met vlees erin, en dan moet ik nog even nadenken hoe ik dat ga vervangen haha.

En er staan dingen in als "hoe maak ik wentelteefjes", ook een beetje zo van "uit welk ei denk jij dat ik kom >;) "

Gisteren heb ik aardappeltjes gegeten met groenten en paddestoelen geroerbakt. Lekker makkelijk. Schillen jullie de aardappels als je ze bakt? Ik niet, echt teveel moeite :') En er zitten vitamientjes in, perfect excuus!
Ik kook ze trouwens altijd eerst even en bak ze daarna pas, dan zijn ze al zacht en hoeft er alleen nog maar een krokant korstje op. Smullen!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:09

Hm, ik eet bijna nooit aardappelen, niet echt mijn favo groente :o Ik eet dus wel (volkoren) pasta, couscous, quinoa, rijst... om dat een beetje te vervangen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:17

Aardappelen zijn geen groenten :')
Ik eet het ook niet veel, duurt me te lang. Maar is af en toe wel lekker. En stamppot! Nom! Met champignons en blokjes kaas :Y)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:18

Wat zijn het dan wel? :+

Ik bedoel, bij ons zijn het "vaste" elementen van de maaltijd, zoals pasta of rijst dat ook zijn, maar "officieel" en in andere landen is het toch gewoon een groente?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:40

denk dat het aubergine-gerecht wat ik postte ook wel lekker is met penne ipv aardappels :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:40

Ik kan het best een proberen, want aubergine ken ik niet zo goed :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:06

Aubergine is lekker, je moet alleen opletten dat je het goed gaar laat worden :j verder gaat het er soms een beetje viezig uit zien maar dan is het nog wel lekker!

Een aardappel, tja, is gewoon een aardappel! :)

In principe bestaat je maaltijd uit groenten, een bron van zetmeel/koolhydraten, en een bron van proteine/ijzer. Dit kun je vertalen naar groenten/aardappeltjes/vlees. Maar dat hoeft natuurlijk niet, door te combineren kan je ook iets lekkers maken waar alles in zit zonder vlees dus :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:41

Ik ga nog even jullie hulp inroepen :D Ik ben mijn standaard-receptjes echt beu gegeten, dus ik zoek nog een paar simpele veggie receptjes. Als jullie nog ideeën hebben? Of een leuke site weten? Ik was een site tegengekomen, maar die ben ik nu kwijt natuurlijk -O- Dus ik ga nog even zoeken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:43

Wat vind je lekker?
Ik gebruik zelf maar een paar recepten, meestal is het random groenten + random vleesvervanger + aardappels/pasta/rijst
Maar ken op zich best veel :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:45

Goh, vanalles denk ik, maar ik wil vooral nieuwe dingen leren maken en proeven. Niet te zware recepten liefst. Ik eet ook vaak burger/couscous of quinoa/groenten of appelmoes, maar dat is zo saai :+ Ik denk dat ik straks eens goed ga zoeken en dan een boodschappen lijstje maken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:54

Okee uhmm een erg lekker soepje is een zakje tuinkruiden-groenten (ik zondig haast nooit met supermarktgroenten maar heel soms toch :+ ), liter bouillon en een flinke handvol tortellini die je gaar laat worden in de bouillon. Super lekker! Broodje erbij en je hebt een super snelle makkelijke maaltijd.

Verder kun je ook eens een ovenschaaltje aanschaffen, lasagne is heerlijk, makkelijk en kun je ook goed een paar dagen bewaren in de koelkast. Heb je een magnetron?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:57