Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:35

Interessant allemaal! :)
Zelf ben ik sinds 3 maanden van brood afgestapt en merk veel verschil. In het begin was het erg nadenken over inkopen en combinaties voor de lunch maar inmiddels heb ik veel potjes en bakjes en nog nooit niet lekker gegeten.
Ik merk vooral dat ik nooit meer last heb van een opgeblazen/pijnlijke buik en ben als leuke bijkomstigheid 4 kg kwijt.

Ontbijten doe ik altijd(!) met havermoutpap met wat fruit en voor de lunch mix en match ik allerlei groentes met wat bonen, ei of vis (bv makreel) of vlees(bv gegrilde kip) en bijna altijd een paar blokjes feta omdat ik het zo lekker vind :o
Vult fantastisch (tot mijm verbazing...) en meestal eet ik pas rond 16u mijn eerste tussendoortje. Daarvoor heb ik gewoon geen trek :) soms wat fruit of een beetje roggebrood voor de lekker.

Avondeten is alleen een heeeel ander verhaal omdat ik in een studentenhuis met 8 man/vrouw woon en we gezamenlijk eten met wie thuis is. Ik wil hen echt niks opdringen en pasta is nog altijd veel te lekker :D

Toch voel ik me 's avonds vitaler en lichter. Zodra ik zondig op brood merk ik dat nu direct. Mijn buik zet uit,darmklachten etc.
Een goed besluit dus!

De markt is tweewekelijks bij ons om de hoek dus ik probeer daar gewoon mijn bloemkool, sperziebonen,witlof, tomaten en avocado's te halen. Scheelt geld en dan heb ik altijd wat in huis.

Het kost wel wat meer tijd en planning maar heb me voorgenomen niet te zondigen uit gemakzucht. Dat werkt tot nu toe goed.
Gisteren wel gezondigd met een meergranentriangel van de markt met haring en uitjes, dan is het ook 10x zo lekker : D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:40

Klinkt goed marieke! Helemaal stoppen met brood wil ik niet, maar dan wel goed brood en gewoon veel minder dan nu. Ik zit met een lichte lactoseintolerantie en ik gruwel van soya dus moet voor mezelf zoeken naar de middenweg wat betreft zuivelproducten, mede doordat ik ook mijn twijfels heb over teveel zuivel. Langzaam aan mijn eigen route vinden... Ik merk iig dat ik me lekkerder ga voelen in mijn vel.

De haagse markt zit hier om de hoek, dus ik heb idd het voornemen om daar nog eens heen te gaan om te kijken voor lekkere dingen...

MariekeS_

Re: Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:49

Mijn pap maak ik ook vaak van rijstmelk of havermelk uit van die houdbare pakken. Geeft de pap een iets ander smaakje maar net zo lekker. Misschien is dat nog iets?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:58

Ik meld me hier ook even aan :)

De pakjes en zakjes zijn hier al tijden zoveel mogelijk de deur uit. Ik zag ergens iemand over bolognesesaus zonder zakjes? Kan inderdaad heel simpel met tomaten, een winterwortel, bleekselderij en een blikje tomatenpuree :j Verder oregano, peper en zout (eventueel een half groentebouillon blokje, of telt dat ook als 'pakje'?) en als het door de tomatenpuree iets te zuur wordt,meen klontje suiker erdoor.

Brood zit hier nog wel in het menu hoor, wij hebben hier een hele fijne bakker op de hoek en mijn op mijn werk kan ik alleen dingen nemen die makkelijk mee te nemen zijn. Dus broodje en fruit, maar ook yoghurt met eventueel van die vezeldingetjes, die neem ik dan los mee.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:59

Dit is interessant! Ik eet al vrijwel niet met pakjes etc., maak vrijwel alles zelf. Maar het suikervrije experiment lijkt mij wel wat. Ik ga zodra de app het weer doet en m'n laatste bruinbrood op is, daar maar mee beginnen :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:19

Ik heb ze eens een email gestuurd :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:28

Interessant topic! Hier vooral bezig met zoveel mogelijk onbewerkt te eten en geen brood meer. Net als Marieke merk ik ook dat mijn buik beter word van geen brood eten.
O en ik probeer regelmatiger te eten. Wil nog wel eens veel tijd tussen mijn maaltijden hebben en dan ga ik snaaien ipv gewoon te eten. Ik hoef trouwens niet persé af te vallen.
Weet iemand ook in hoeverre roggebrood onbewerkt is?(als broodvervanger) Dat wil ik nog wel eens pakken, omdat het goed vult als tussendoortje. En ik heb er nog wel moeite mee om broodvervangers te vinden, vooral tussen de middag, maar ik lees hier wel e.e.a. leuk :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 00:20

Rggebrood hangt er vanaf volgens mij! In de supermarkt zit er vaak een hoop spul doorheen, maar bij een goede bakker zou dat geen probleem moeten zijn. Maar dat is met normaal brood niet heel veel anders...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:40

Leuk topic :) ik woon sinds kort samen, inspiratie voor koken is soms lastig :)) ben zelf helemaal geen fan van brood, dus probeer zo veel mogelijk andere dingen te verzinnen.

Ook ben ik gewoon gek op groenten sla en lekker vers eten, dus kam hier vast inspiratie opdoen, Ik praat hier even mee :D

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:44

Nou ik heb me aangemeld voor het 7 dagen suikervrij (ik begin morgen :) )

Niet dat ik zoveel snoep, maar misschien dat het me dwingt om regelmatiger te gaan eten, ik kan namelijk een hele dag op een flesje AA leven(en gewoon goed werken) als ik dat zou willen :\
(morgen dus maar gezond eten in huis halen :) )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:56

secricible schreef:
Klinkt goed marieke! Helemaal stoppen met brood wil ik niet, maar dan wel goed brood en gewoon veel minder dan nu. Ik zit met een lichte lactoseintolerantie en ik gruwel van soya dus moet voor mezelf zoeken naar de middenweg wat betreft zuivelproducten, mede doordat ik ook mijn twijfels heb over teveel zuivel. Langzaam aan mijn eigen route vinden... Ik merk iig dat ik me lekkerder ga voelen in mijn vel.

De haagse markt zit hier om de hoek, dus ik heb idd het voornemen om daar nog eens heen te gaan om te kijken voor lekkere dingen...

Havermout in hazelnootdrink vind ik erg lekker! Is geen soja (wat ik ook niet waarderen kan)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 00:59

Wat is dat precies?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:01

Hier wil ik me morgen zeker in gaan verdiepen. Ben benieuwd :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:05

Van alpro. Er is ook amandelmelk. Er zit wel suiker in, ik vermeng het half met water. Kan ff geen plaatje posten met telefoon.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 02:04

Maar wat heeft die havermout daar mee van doen? Dat verwarde me... Doe je dat er dan nog in ofzo?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:16

Voel me na de eerste dag zonder suiker eigenlijk best goed. Ik eet normaal ook weinig suiker (niks in koffie en thee, en drink eigenlijk alleen maar spa en sinaasappelsap), maar er ging wel altijd een schepje suiker in mijn brinta en yoghurt, en een koekje tussendoor pakte ik meestal ook of een stukje chocola bij de koffie. Ontbijt was vaak een boterham met zoet. Wel wat aanpassingen dus, maar ik verwacht geen vreselijke afkickverschijnselen. Heb vandaag wel al de hele dag een vieze smaak in mijn mond, dus er is al wel iets aan het veranderen. Herkent iemand dit? Ben maar wat extra water gaan drinken om het af en toe weg te spoelen.
Ik ga einde middag een eind hardlopen, ben benieuwd hoe het daarna voelt, dan heb ik echt een flinke dosis van mijn energie aangesproken.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:33

Wij hebben het met ons gezin vorig jaar gedaan, mijn ouders echt 8 weken helemaal paleo, en wij kregen er wel wat van mee.
Maar ik denk erover om weer zoiets te doen!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:44

Het is voor mij echt heel moeilijk om geen suiker te eten, eet dan ook wel vruchtenyoghurt. Verder eet ik nu steeds rozijnen, maar het blijft moeilijk, gister gesmokkeld toen heb ik toch een stroopwafel gegeten :=
Maar vandaag ga ik proberen om toch weer geen suiker te eten. Maar het valt me erg zwaar ;( mn eetlust is gewoon niet voldaan.
Alleen water drinken heb ik overigens helemaal geen moeite mee, vind het zelfs lekkerder dan cola, sap e.d. Het is alleen echt chocola wat ik heeeel erg mis, en lekkere koeken enzo :D

Mjaa gewoon volhouden, ik heb nu ook wel een geluk bij ongeluk. Ze hebben adhd bij mij geconstateerd, nu ga ik dus ritalin krijgen en daarvan krijg je minder eetlust :d dus dat zal wel helpen hoop ik O:)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:55

Maak ik nu een hele domme opmerking als ik zeg dat er in fruit ook suiker zit en je het daar dan dus ook uit kunt halen? *probeert wat bij te leren* ;)

Suiker uit 'troep' (snoep, koek, candy bars) kun je volgens mij makkelijk zonder.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:19

Hihi jaa klopt in fruit zit ook suiker, dat eet ik ook vooral lekker zoete fruit, maar alsnog verlang ik naar troep snoep :P Is echt moeilijk om daarmee te stoppen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:23

Mijn tip voor chocolovers: cacaopoeder. Cacao zelf is redelijk puur.
Ik maak regelmatig een papje van drie theelepels cacao plus drie theelepels sinaasappelsap - plus die dingen erbij die je lekker vindt.
Laatst maakte ik een combinatie van: cacao, macapoeder, geelwortel (curcuma) snufje zwarte peper, gember en kaneel.
Er zijn mensen die dol zijn op een variatie met sambal en uiteraard kun je ook dingen doen met amandel poeder of amandelmelk....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:28

Mbt suiker heb ik me ooit laten vertellen:
als je fruit eet, zitten er naast de suiker (fructose) zoveel andere mineralen en sporenelementen in, dat het je lichaam 'basisch' maakt (correct hoge pH).
Maar eet je suiker uit snoep, maakt dat je lichaam zuur (minder ideale lage pH).

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:55

_/-\o_ Troepsnoep ik reken het goed haha. Denk dat je lijf er ook aan moet wennen en dat duurt wel even. Hier vandaag gesmokkeld met 2 boterhammen onder een gebakken ei. Maar dat we ons er allemaal bewust van zijn, wat je ook volgt is toch ook al heel goed

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:29

Hahaha :D Jaa ik heb net zwaar gefaald :o denk een stuk of 15 celebrations opgegeten ( van die mini chocoladerepen) maar laat ik het er maar op houden dat het weekend is en dat het wel even mocht :P

Het is echt moeilijker dan ik dacht, maar ik ben nu wel misselijk van al dat chocola, dat heb ik normaal nooit. Dus waarschijnlijk helpt het wel :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:10

Tip: gewoon zorgen dat er geen "troepsnoep" in huis is, kun je het ook niet opeten, maakt het een heel stuk gemakkelijker. ;) Ik zit nu aan de pelpinda's omdat het weekend is. Ook heel lekker :9