Melk: wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 19:51

[***] schreef:
Flux schreef:
@Knakker en [***]: Klopt hoor melk is niet schadelijk voor je, mits je niet lactose intolerant bent geworden (wat dus eigenlijk een normaal proces is). Ik geloof ook niet dat iemand dat hier zegt :) Het is alleen ook niet zó goed voor je als de melkindustrie je probeert te doen geloven ("melk is goed voor elk", "van melk krijg je sterke botten" etc) ;)

Dat ben ik met je eens, maar zo zijn er een heleboel voedingsmiddelen waarvan de industrie je laat geloven dat het HEEL erg gezond voor je is. Kijk maar eens naar de prachtige "Ik kies bewust" logo's en vinkjes.

Vind ik wel meevallen, als je die etiketjes gaat lezen blijkt inderdaad dat daar bijv. minder suiker in zit (handig als je minder suiker wilt eten) of minder verzadigd vet (sowieso goed). Ongeacht overigens of in plaats daarvan er chemische spulletjes in zitten: als je suiker wilt verminderen heeft dat weinig te maken met E-nummers enzo :)

Johanna59 schreef:
Welke industrie is er bij gebaad, als de melk consumptie naar beneden gaat????

Geen idee. Sorry, ik wist niet dat we onze voedings- en gezondheidskeuzes moesten maken op basis van voor welke industrie het goed is... :o

KarinvdM schreef:
Nee Magrathea, de schijf van vijf is verouderd en achterhaald. Het hele voedingscentrum is krom en niet onafhankelijk want de voedingsindustrie zit daar achter...
Daar zijn ook genoeg discussies over.

Oh dat weet ik hoor, daarom noemde ik ook het voedingscentrum als onkundige bron :j
Het is lastig allemaal hoor, daarom opende ik dit topic. Wat weten we nou helemaal over onze voeding, en wat goed voor ons is? Hoe komen we dat te weten? Om nu een hele studie voeding en diëtiek te gaan volgen... En kan je dát wel vertrouwen, wat voor hetzelfde geld wordt die gefinancierd door de grote voedselproducenten en wordt bijvoorbeeld gezegd dat je prima uit pakjes en zakjes kan koken als die opleiding door Knorr wordt gesponsord. Help! :+

KarinvdM

Re: Melk: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:12

Inderdaad, ik vroeg laatst aan een diëtiste waarom er bepaalde adviezen zijn (zoveel brood per dag). Ik kreeg als antwoord; omdat ze dat zo geleerd had... 8)7

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:15

ik heb sinds m'n geboorte een lactose allergie. Nooit een glas melk gedronken en kaas en andere melk producten waren voor mij uitgesloten tot ik heel voorzichtig ging proberen vanaf een jaar of 12. Mijn broer dronk altijd een liter of 2-3 aan melk per dag en zit nu nog aan goede 1,5 liter per dag.

Wij zijn beide ongeveer even vaak ziek...zo goed als nooit en breken nooit een bot.

Ik denk dat het per persoon verschilt of het goed is voor je lichaam of niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:32

Magrathea schreef:
Het is lastig allemaal hoor, daarom opende ik dit topic. Wat weten we nou helemaal over onze voeding, en wat goed voor ons is? Hoe komen we dat te weten? Om nu een hele studie voeding en diëtiek te gaan volgen... En kan je dát wel vertrouwen, wat voor hetzelfde geld wordt die gefinancierd door de grote voedselproducenten en wordt bijvoorbeeld gezegd dat je prima uit pakjes en zakjes kan koken als die opleiding door Knorr wordt gesponsord. Help! :+

Gelukkig zijn er boeken als 'De voedselzandloper' en 'Eet jezelf mooi, slank en gelukkig' en vast nog wel meer die ik niet ken. Ik gebruik ze zelf als hulpmiddel, niet als bijbel, maar het principe is voor mij vooral: eet dingen waarvan je weet waar ze vandaan komen. Een hele prei komt gewoon uit de grond, gesneden groente is alweer wat twijfelachtiger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:35

Maartje_M schreef:
Magrathea schreef:

Gelukkig zijn er boeken als 'De voedselzandloper' en 'Eet jezelf mooi, slank en gelukkig' en vast nog wel meer die ik niet ken. Ik gebruik ze zelf als hulpmiddel, niet als bijbel, maar het principe is voor mij vooral: eet dingen waarvan je weet waar ze vandaan komen. Een hele prei komt gewoon uit de grond, gesneden groente is alweer wat twijfelachtiger...

Ja die goeroes die die boeken schrijven zijn wel superbetrouwbaar ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:35

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat ik eruit haal wat ik nuttig vind :) In ieder geval geloof ik meer van die dingen dan van de media

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:53

Technisch gezien is een boek ook media (media = mv van medium, medium = middel om informatie/nieuws over te brengen). Maar dat is terzijde :)

Het lijkt me ook zeker interessant om die boeken te lezen! En je hebt helemaal gelijk: je moet je gewoon vooral niet laten dichttikken met allerlei informatie waarvan je de precieze bron niet kent.
Met die prei kan trouwens ook een hoop gebeurd zijn: het zaadje genetisch gemanipuleerd, bemest met kunstmest, bespoten met agressieve middelen etc.
De vraag is dus of je daar je schouders voor ophaalt of dat je dat ook vervelend vindt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:02

We melken een koe dat naar haar kalfje moet om het zelf op te drinken.
zuivel is van een luxe met de tijd veranderd in naar een 'nodig' product.

wat eigenlijk grote onzin is, want je hebt alleen in de groei etc. melk nodig.
Neem veulentjes die melk drinken en daarna zonder verder gaan
kittens die melk drinken en daarna afgestoten worden door hun moeder ' doe het nu maar zelf'

op de een of andere manier heeft een mens gedacht,
'ik geef mijn kind borstvoeding en vervolgens als dat over is ga ik hem melk van koeien geven'
waarom?
'omdat je je kind niet tot hij uitgegroeid is melk van jezelf gaat geven' (dat kan overigens wel.. zie bij apen waar de baby's zeker 6jaar drinken etc)

iemand heeft het bedacht, het beviel om het zo te doen en het is uiteindelijk omgegaan naar een gewoonte.
klopt er zijn middeltjes in melk goed voor je
maar dat is vaak ook enkel goed voor je in je kindertijd.
daarna kunnen die stoffen geen goede invloed hebben..

en dat ouderen nu ook weer melk 'nodig' hebben is ook alleen maar omdat we ouder worden.
we rekken onze botten van max. 35 jaar naar leeftijden van 110...
geen wonder dat je met die leeftijd nog wel wat calcium van je botjes kan gebruiken... :P

Eigenlijk zou je moeten zeggen, tot max. 7 jaar melk drinken en daarna niet meer gebruiken tot een leeftijd waarbij je lichaam weer achteruit gaat :)

(heb veel over melk moeten lezen ivm mijn opleiding, doe aan food design en voedingsmiddelentechnologie)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:11

Reuma, exceem en astma patiënten worden allemaal afgeraden om melk te drinken. 3 grote doelgroepen waarvoor het dus minder geschikt is. voor de meeste mensen is het gelukkig niet schadelijk maar dat het iets goeds voor je doet, daar geloof ik niet in.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:10

@Magrathea: Denk je nu echt, dat de gezondheid van mensen het gene is wat de markt drijft?
Dat anderen voor je beslissen wat gezond voor je is, is toch helemaal te gek! Dat je in boeken en op internet moet lezen, hoe je slank wordt en blijft. Echt helemaal te gek voor woorden. Dat je in een winkel afgaat op wat er op de producten geschreven staat of het een gezonde keuze is!
Mensen laten zich gewoon voor de gek houden. Voor elk product is een markt nodig. Is die er niet, dan moet er eerst een product verdwijnen. En hoe doe je dat? Via de media. En iedereen gelooft het weer. Geen melk, geen eieren, geen vet, geen suiker. Alles met mate. Belachelijk. En niemand die het ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:01

Johanna59 schreef:
@Magrathea: Denk je nu echt, dat de gezondheid van mensen het gene is wat de markt drijft?
Dat anderen voor je beslissen wat gezond voor je is, is toch helemaal te gek! Dat je in boeken en op internet moet lezen, hoe je slank wordt en blijft. Echt helemaal te gek voor woorden. Dat je in een winkel afgaat op wat er op de producten geschreven staat of het een gezonde keuze is!
Mensen laten zich gewoon voor de gek houden. Voor elk product is een markt nodig. Is die er niet, dan moet er eerst een product verdwijnen. En hoe doe je dat? Via de media. En iedereen gelooft het weer. Geen melk, geen eieren, geen vet, geen suiker. Alles met mate. Belachelijk. En niemand die het ziet?

Ben het helemaal met je eens Johanna59!
Magrathea schreef:
Vind ik wel meevallen, als je die etiketjes gaat lezen blijkt inderdaad dat daar bijv. minder suiker in zit (handig als je minder suiker wilt eten) of minder verzadigd vet (sowieso goed). Ongeacht overigens of in plaats daarvan er chemische spulletjes in zitten: als je suiker wilt verminderen heeft dat weinig te maken met E-nummers enzo
Nou dit is toch echt een leugen hoor. De "Ik kies bewust logo's en vinkjes" zijn de grootste volksverlakkerij die er is. Allemaal geldklopperij.

Volgens mij heeft de Keuringsdienst van Waarde er eens een programma aan gewijd, kijk en huiver:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 04-09-2008
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:08

bigone schreef:
Als melk echt zo verschrikkelijk slecht voor mensen is waren we als ras allang uitgestorven. Te veel van iets is altijd verkeerd, gewoon de schijf van vijf volgen met dagelijks een beetje zuivel is niets mis mee.

Dat is natuurlijk geen argument.
Iedereen weet dat elke dag een zak chips eten niet gezond is, "maar er is nog nooit iemand dood gegaan aan chips eten, dus het zal allemaal wel mee vallen".

De koemelk die wij drinken is gemaakt voor kalfjes om zo snel mogelijk aan te komen in gewicht en groot en sterk te worden.

Melk - calcium - zuivel is noodzakelijk voor mensen om groot en sterk te worden.
Maar de mens heeft hier moedermelk voor nodig. Na de baby periode heeft je lichaam dit niet meer nodig.

Maar ons lichaam heeft ook geen ijsthee of zak chips nodig. Dat doen we omdat we het lekker vinden.
Ditzelfde geld voor melk. Een glas melk is niet verkeerd, maar ons lichaam heeft het niet nodig.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:10

Hmm, erg interessant dit.

Ik zelf ben een grote liefhebber van melk en ik drink dan ook echt veel te veel melk, bij het ontbijt, als tussendoortje, bij de lunch en bij het avondeten :o Nou ben ik 13, dan groei je toch nog en ben je nog niet volwassen? Dus is het voor mij ook slecht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:15

Alles met mate.
Liters melk per dag drinken is misschien niet zo goed, maar gewoon af en toe een glas kan echt geen kwaad mits je het kan afbreken. Indien niet dan merk je dat doorgaans snel genoeg, want dan zit je vrij rap daarna op het toilet :+
Ik lust het niet, nooit gelust ook.
Als je neiging hebt tot dik worden zou ik het ook eerder laten staan. Maar dat geldt met alles natuurlijk.
Een mijnwerker krijgt amper genoeg energie van 3 warme maaltijden per dag en kan daarbovenop waarschijnlijk zonder problemen een pak melk naar binnen gieten. Zit je op kantoor dan is dat weer een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:21

Ik lust geen melk of karnemelk. Wel yoghurt, vla, chocomel, pannenkoeken etc.
Bluhhh melk met vellen. -O-

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:22

Ik vind het ook steeds een heel boeiende discussie. Voor zolang ik weet, eet ik op zeer regelmatige basis zuivelproducten en drink ik melk. Ik heb er nooit last van ondervonden, maar heb ook nooit zonder geleefd, dus heb géén idee wat het verschil is.

DUS, ik test het eens :). Ik ga de maand januari volledig 'paleo' gaan. Geen zuivel, pasta, brood, rijst, aardappelen, of alles wat 'kunstmatig' klaargemaakt is. Dus back to basic: groenten, fruit, vlees, vis, noten, zaden. Dat gecombineerd met dagelijks sporten (veel intensieve intervaltraining en krachttraining afgewisseld met basic 'beweging' bv wandelen)....

Zelf testen is altijd een betere oplossing dan gokken of het nu al dan niet goed is :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:27

Florenc schreef:
Ik vind het ook steeds een heel boeiende discussie. Voor zolang ik weet, eet ik op zeer regelmatige basis zuivelproducten en drink ik melk. Ik heb er nooit last van ondervonden, maar heb ook nooit zonder geleefd, dus heb géén idee wat het verschil is.

DUS, ik test het eens :). Ik ga de maand januari volledig 'paleo' gaan. Geen zuivel, pasta, brood, rijst, aardappelen, of alles wat 'kunstmatig' klaargemaakt is. Dus back to basic: groenten, fruit, vlees, vis, noten, zaden. Dat gecombineerd met dagelijks sporten (veel intensieve intervaltraining en krachttraining afgewisseld met basic 'beweging' bv wandelen)....

Zelf testen is altijd een betere oplossing dan gokken of het nu al dan niet goed is :)

Ik doe met je mee :D Alleen blijf ik wel brood eten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:31

_Femkeeex schreef:
Hmm, erg interessant dit.

Ik zelf ben een grote liefhebber van melk en ik drink dan ook echt veel te veel melk, bij het ontbijt, als tussendoortje, bij de lunch en bij het avondeten :o Nou ben ik 13, dan groei je toch nog en ben je nog niet volwassen? Dus is het voor mij ook slecht?

Melk is niet slecht. Maar je lichaam heeft het niet nodig.
Net zoals een glas ijsthee ook niet slecht is. Maar je lichaam heeft het niet nodig.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:33

Sommige menselijke lichamen reageren heviger op zuivel/melk, dan andere. Die van mij reageert er dus heviger op. Ik zeg dan ook: liever geen zuivel meer voor mij.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:33

Oke, maar mijn vraag is dus: Baby's en kinderen in de groei hebben melk nodig (als ik het goed begrepen heb), hoor ik bij die groep? Of hoor ik bij de 'volwassenen' die geen melk meer nodig hebben?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:34

Florenc schreef:

Als je intensief gaat sporten heb je koolhydraten nodig uit bijvoorbeeld brood of aardappels.
Zonder koolhydraten heeft je lichaam geen brandstof om te kunnen sporten en kun je geen spieren opbouwen.

De koolhydraten die je uit groente en fruit haalt zijn namelijk nét genoeg om je lichaam in rust te voorzien van voldoende energie. Het vlees heb je nodig voor proteine.
Als je sport heb je extra proteïne nodig uit bijvoorbeeld kwark of eieren.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:35

_Femkeeex schreef:
Oke, maar mijn vraag is dus: Baby's en kinderen in de groei hebben melk nodig (als ik het goed begrepen heb), hoor ik bij die groep? Of hoor ik bij de 'volwassenen' die geen melk meer nodig hebben?

Nee. Je bent geen zuigeling. Dus je hebt geen melk meer nodig.

Net zoals een paard van 2 jaar oud niet volwassen is maar ook niet meer drinkt bij de moeder.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:36

Dan ga ik een maand geen zuivelproducten eten :) Om uit de testen, hoe ik me na die maand voel! Ik sport nu zoiezo niet heel veel.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:37

Hartstikke bedankt voor je uitleg Raponsje!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:39

_Femkeeex schreef:

Baby's hebben moedermelk nodig, om het immuunsysteem op te bouwen. Koemelk doet dit sowieso al niet. De reden dat we melk zouden moeten drinken, is voor calcium. Maar zolang je gewoon voldoende calcium in je voeding hebt zitten, is melk ook overbodig. Zuivel is dus in principe nergens goed voor. Sterker nog, je lichaam kan het niet verteren en heeft er dus ook niks aan.