Pompoenentijd; lekker!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:13

Ooooh is het al tijd voor de pompoenen? I LOOOOVE butternutsoep :D

Ik kan echt een hele winter door pompoensoep eten <3

Many

Re: Pompoenentijd; lekker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:28

Ik schil de pompoen nooit als ik er soep van maak :) Gewoon goed pureren, ik heb nog nooit last gehad van de schilletjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:39

ik schil idd ook niet voor soep :n lang genoeg koken en de staafmixer er door en je komt niks meer tegen

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:32

Hallo pompoenlovers,

Vandaag een overheerlijke pompoensoep bereid volgens een recept van smulweb.nl

Het kost allemaal wel tijd..

Hierbij het recept:

Ingrediënten voor 4 personen

INGREDIENTEN
2 knoflookbollen, zonder buitenste velletje

5 el. olijfolie

2 takjes tijm

1 pompoen

2 uien, gesnipperde

1 tl. koriander, gemalen

1.2 l. boullion, Kip

3 el. oregano, verse, fijngehakte

Peper, zwarte, gemalen

Zeezout

4 tomaten

1 paprika, rode, van de zaadjes ontdaan

1 peper, rode, verse, van de zaadjes ontdaan

3 el. olijfolie, extra vergine

1 el. balsamicoazijn
Elke dag iets lekkers!
4 x Smult magazine én de Smulweb agenda 2014

Bestel met korting »
Bereidingswijze

BEREIDING
1. Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de knoflookbollen op een stuk aluminiumfolie en giet de helft van de olijfolie erover. Voeg de tijm toe en vouw de folie om de bollen. Leg het pakketje met de pompoen op een bakplaat en bestrijk de pompoen met 1 eetlepel olijfolie. Voeg de tomaten, paprika en rode peper voor de salsa toe.

2. Rooster de groenten 25 minuten en neem de tomaten, paprika en rode peper uit de oven. Verlaag de temperatuur to 190 graden en rooster pompoen en knoflook nog 20-25 minuten tot de knoflook zacht is geworden.

3. Verhit de rest van de olie in een grote, zware koekenpan en fruit de uien met de koriander ca. 10 minuten of tot ze zacht zijn geworden.

4. Verwijder het vel van de paprika en rode peper en pureer ze met de tomaten en 2 eetlepels olijfolie in een keukenmachine of blender. Roer de azijn erdoor en breng de salsa op smaak. Voeg desgewenst nog wat olie toe.

5. Knijp de teentjes geroosterde knoflook uit de velletjes en voeg ze toe aan de uien. Schep het vrchtvlees van de pompoen uit de schil en doe het in de pan. Voeg de bouillon, een halve theelepel zout en flink wat peper toe. Breng de soep aan de kook en laat 10 minuten zacht koken.

6. Voeg de helft van de oregano toe en laat de soep iets afkoelen. Pureer de soep, zonodig in porties, in een keukenmachine of blender tot een romige soep. U kunt de soep ook door een fijne zeef drukken.

7. Verwarm de soep weer in een schone pan, maar laat hem niet meer koken. Breng de soep eventueel nog op smaak met peper en zout. Schep de soep in voorverwarmde soepkommen. Voeg wat tomatensalsa toe en strooi de rest van de oregano erover. Serveer meteen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 20:56

Vandaag heb ik de risotto geprobeerd. Het was wel lekker maar ik vond dat de specifieke pompoensmaak toch te veel onder ging. Dan liever de pompoensoep, wat mij betreft.

Heeft hier iemand ervaring met pompoenchutney?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:51

Ik zag net Jamie Oliver op TV. Hij helpt een vrouw in de Pyreneeën in de keuken. Zij kookt pompoenen in melk, doet dan de staafmixer in het mengsel. Doet er rum bij en suiker. Dan bakt dat in een diepe, brede ovenschaal in de oven. Wordt zo een toetje! Hum dat lijkt me wel wat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:55

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:03

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:22

Gisteren hebben we hier de pompoenpasta gegeten en 4x 'niet zoveel aan' als reactie. Mijn vader heeft zelfs alle pompoen eruit gevist.... Dan viel de pompoenstamppot veel beter in de smaak! :D

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:23

Pompoentaart! :D

Hoewel de soep natuurlijk ook heerlijk is.. De risotto en pompoen uit de oven moet ik eens uittesten!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:24

Ik wil heel graag pompoen een keer proberen, heb het zelf nog nooit klaargemaakt. 1 pompoen is dus teveel om in je eentje te behappen? Of wil het wel als je er een aantal gerechten mee maakt? Ik heb niet heel veel diepvriesruimte.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:29

Pumpkin' Pie!! Een zeer geliefde taart hier in huis. Lekker met slagroom. Toen ik in Amerika woonde, aten we in de herfst ginger snaps met pumpkin dip. Een soort platte pepernoten met dus een pompoendip. Echt mjammie!!!

En ik doe altijd geroosterde pompoen met pompoepitten, pastinaak en knolselderij uit de oven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:41

Mijn pompoensoep is erg lekker geworden. :9
Ik had er een pompoen in, twee winterpenen, een oranje paprika, ui, knoflook en kerriepoeder.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 22:13

__Martine__ schreef:
Ik wil heel graag pompoen een keer proberen, heb het zelf nog nooit klaargemaakt. 1 pompoen is dus teveel om in je eentje te behappen? Of wil het wel als je er een aantal gerechten mee maakt? Ik heb niet heel veel diepvriesruimte.

Er zijn ook kleinere pompoensoorten. Maar voor één persoon kan het snel wat veel worden, ja.
Als je geen ervaring hebt, zou ik met een soepje beginnen. Daar komt de pompoesmaak goed tot zijn recht en ik ken maar weinig mensen die het niet lusten.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:00

Pompoensoep is idd heerlijk. Nu zag ik bij de Jumbo een kant en klaar zakje liggen voor pompoenstamppot met ui en wortel. Soort hutspot met pompoen eigenlijk. Binnenkort eens uitproberen.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:51

Nou ik heb deze week al een keer pompoenpestopasta gegeten en gisteren heb ik pompoensoep gemaakt, was echt heerlijk!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:58

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:11

De Butternut verkopen ze toch meestal niet in de winkel?
Kun je pompoen eigenlijk inmaken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:16

butternut hebben ze over het algemeen wel bij toko's, natuurwinkels, de Jumbo heeft hem vaak ook en de appie tegenwoordig ook ,
je kunt het inmaken in als puree, maar je kunt er ook jam van maken en invriezen in blokjes, blokjes inmaken zal ook vast kunnen, maar ik denk dat dat zodra je het uit d epot haalt ook snel puree word.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:18

blackpegasus schreef:
Pompoensoep is idd heerlijk. Nu zag ik bij de Jumbo een kant en klaar zakje liggen voor pompoenstamppot met ui en wortel. Soort hutspot met pompoen eigenlijk. Binnenkort eens uitproberen.

Klinkt goed! Ik heb die van de AH-site met pompoen en paprika gemaakt en die was best lekker! :D Laag kaas erover en prima te eten. Met wortel zal hij ook wel smaken, dan zit er wat meer smaak aan ;).

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:30

Ik heb net voor het eerst pompoensoep gemaakt en gegeten. Iets te zout maar zoooo lekker!

Nu lees ik hier zo veel recepten dat het nog meer gaat kriebelen haha :D Volgend jaar toch maar een pompoenplant planten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:32

Ja, dat wil ik ook gaan doen. :j

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:29

lisa_pluisje schreef:
De Butternut verkopen ze toch meestal niet in de winkel?
Kun je pompoen eigenlijk inmaken?

Yups, pompoen kun je prima inmaken! Mijn moeder heeft 't vorig jaar in 't zuur gedaan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:31

Ik heb van de week een stoofpotje uit de oven gemaakt met drumsticks, knoflook, rode ui, pompoen en kippenbouillon. Heb er rijst bij gemaakt. Was erg lekker!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:14

Vandaag de stamppot gegeten, maar je kunt het vergelijken met gewone hutspot. Wel erg lekker trouwens. Ik heb er zelf nog een paar teentjes knoflook bij gekookt en gestampt :9