Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Re: Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:07

Nou wil ik ook naar de maccie!!!!
Gelukkig/helaas geen maccie binnen fiets afstand :+ dus kom er mischien 3x per jaar

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:09

zondagochtend tosti's met sinasappelthee. Vooral het laatste heb ik goede herrinneringen aan. Heerlijk als je ziek bent een grote theekan sinasappelthee. Nostalgie. Kan ik zo van genieten. En dan te bedenken dat ik het altijd in de kast heb staan en eigenlijk nooit pak.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:10

haha Knert klinkt ook bijzonder! Als ik ziek ben is het altijd beschuitjes eten, en thee inderdaad <3

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:12

Lielle schreef:
leuk :D
boerenkoolstamppot met een frikandel ipv rookworst

Ik wou dat mijn moeder (of ik) op dat idee gekomen was lmao, ik had niet graag boerenkool als avondeten puur om de 'vieze' rookworst :)

Geen idee meer wat de kleuren precies waren, maar ik weet wel dat mijn moeder het zowel voor het koken (in de caravan) als op de ontbijttafel gebruikten.

Bedacht me ook nog, mijn vader kookte nooit, maar daarbij moet ik wel zeggen dat mijn moeder huisvrouw was dus ook wel begrijpelijk. Waar mijn moeder hem wel voor liet opdraaien was het maken van poffertjes, daar had ze nl een piephekel aan lol.
Pannekoeken aten wij thuis niet, wel bij oma als ze op ons paste of daar logeerden :)

Verjaardagen was idd kiezen wat betreft avondeten (op de verjaardag zelf, niet op de dag dat het gevierd werd want dan was het 'makkelijk warm eten').
Was bij mij standaard Chinees halen. Ik hoefde geen frutsels of franjes(bijgerechten dus lol), gewoon een bak nasi voor mij alleen en een bakje satésaus en Miekje was helemaal happy. En ja, ik 'vrat' de nasi zoals mijn ouders wisten, geen flauw idee waar het bleef maar zo'n bak nasi ging op, ook al was ik bijv. maar 9 jaar oud.

Stroopwafels eten hadden we als familie een nog al aparte manier voor. 1x in de week werd er een pakje stroopwafels gehaald die zorgvuldig in 4en gedeeld werd (3 voor mijn vader, 3 voor mijn zus, 3 voor mij en 1 voor mijn moeder :') ). En diende genuttigd te worden na 20-30 sec in de magnetron, dan schoof je de bovenkant van de onderkant af en maakte je er een 'likkoekje' van terwijl je bijna je lippen en tong verbrandde :')

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:13

set_elkol schreef:
1x per week mac vind ik al veel te veel :=

DAt is het eigenlijk ook :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:14

Vakanties op ameland met de familie kunnen niet compleet zijn zonder doppinda's, das t eerste wat er gekocht wordt als we daar aankomen. En we komen er al 27 jaar haha

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:17

Elke zondag hebben we groentesoep, af en toe tomatensoep of kippensoep, en heel af en toe pompoensoep.
Op de verjaardagen mogen we ook altijd het gerecht kiezen. Op 1e kerstdag gourmetten we altijd met m´n opa en oma, en meestal 2e kerstdag omdat we nog over hebben :').

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:23

Met je verjaardag kiezen wat je wil eten inderdaad! Haha
Verder altijd gourmetten met kerst.
En met oudejaarsavond eten wij geen maaltijd.. Pakken rond 4 uur een kom soep en een broodje en dan staat de rest van de avond de tafel vol met lekkere hapjes, dat is dan ons avond eten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:23

Wij aten vroeger op zaterdag altijd brood.
Gingen daarvoor elke zaterdag ochtend naar de bakker lekker brood uitkiezen.
En naar de slager waar de lekkerste vleeswaren werden uit gezocht.
Mijn vader (vroeger ook slager) bestelde altijd 2x een ons rosbief.
1 ging er in een zakje om mee te nemen naar huis.
1 lag altijd op de balie waar we dan heerlijk van snoepten terwijl we bij de slager waren.
En hij was altijd overheerlijk daar en genieten dat ik dat met mijn vader mocht doen.
Heerlijk.
Helaas is mijn vader al vele jaren dood.
En we hebben geprobeerd de traditie te eren maar dat is toch anders dan met je vader.
Helaas is de slager er ook niet meer. En dus ook niet meer die overheerlijke rosbief.
Net als de gehakt ballen daar trouwens. Onvindbaar!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:30

Nieuwjaarsdag ontbijt bestaat uit appelflappen en nieuwjaarsconcert. Net zoals een aantal andere is kerstavond laat op de avond ragout. Vroegah ging we altijd eerst naar de kerk en daarna de ragout. Nu is alleen de ragout nog gebleven .....

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:13

Afbakbroodjes op zondag. Elk jaar een chocolade letter van het merk droste. Ikzelf at vroeger boerenkool met mayonaise... Owja! Ik vergeet bijna het traditionele boterlammetje met pasen!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:14

Boerenkool met maggie! Schijnt ook een familie trekje te zijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:17

Hier eten we elke woensdag bami en soms pasta.
Elke zaterdag halen we van de chinees of af en toe mosselen met patat.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:35

Als ik een weekend terug naar huis in belgie ga, moet er belgische friet uit een echt fritkot gegeten worden :D Ook smokkel ik belgische mayo, cote d'or chocolade en maredsous smeerkaas terug naar NL, zonder overleef ik hier niet :+

kerst is gourmet of fondue, pasen koude schotel. Van tevoren weet je precies wat het wordt en toch verheug je je erop :D als echte belg is eten een manier van emoties tonen.

Koffietafel bij begrafenis in belgie is uitgebreid, hier denk ik altijd bij dat plakje cake "was de kist zo duur" .... Bruiloften beginnen standaard met eten en daarna dansen tot de ochtend en er is altijd nog wat te eten te krijgen tussendoor. Communiefeesten zijn bijna zo groot als bruiloften en een doop is niet meer compleet zonder uitgebreide high tea of chocolade fontein. Heel anders dus dan hier de bitterbal of kleffe witte bol :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:27

Met Pasen, hard gekookte eieren met rijsttaart ;)
Koffietafels zijn inderdaad uitgebreid, vooral in de "Vlaanders" krijg je een 3 gangen menu.
Communiefeesten dat valt nogal mee, maar de babyborrels zijn soms overdreven.
Bruiloften zijn wel heel uitgebreid, middagmaal voor de naaste familie (broers, zussen, ooms en tantes), receptie voor kennissen verre vrienden broers, zussen, tantes en nonkels, avondfeest voor neven, nichten tantes nonkels, vrienden en buren, en dan 's nachts nog een klein buffetje voor de laatblijvers.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:50

- Op zaterdag, na een hele dag op de manege gesjouwd te hebben lekker patat eten (en de Penny lezen die er dan meestal net was :Y) )
- Op vrijdagavond fris gedoucht Baantjer kijken met een bakje chips
- Op zondag 's middags warm eten in plaats van 's avonds
- Op mijn verjaardag mocht ik kiezen wat ik wilde eten
- Met pasen gekookte eieren, paasbroodjes en dergelijke
- Witte bolletjes mee wanneer we een dagje gingen zwemmen in de vakantie (en daar kreeg je een honger van!!)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:55

Heerlijk topic!

Vroeger:
- Verjaardagseten kiezen
- Zaterdagmiddag luxe broodjes
- Tomatensoep bij oma! :9

Nu (samenwonend):
- Verjaardagseten kiezen :D
- Tomatensoep bij oma! (soms maakt ze ook wel een kippensoep :wow: )
- Zelf pepernoten bakken (en dan ook koekmannetjes met complete anatomie.. ;) )
- Samen met papa kerstdiner koken (en altijd mislukt er wel iets :Y) )
- Zondagavond proberen we altijd bij een van de ouders te eten, lekker makkelijk.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:46

Groentesoep uit een pakje bij Oma :) Met balletjes. Als mama m maakte smaakte de soep n stuk minder lekker. Echt waar :p

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:07

Haha leuk topic!

Wij hadden vroeger de traditie dat je op je verjaardag mocht kiezen wat je wilde eten.
Mijn zus wilde met haar handen boerenkool met smeltjus ( wat ik vreselijk ranzig vond, de smeltjus dan) eten.

Verder hadden wij weinig traditie, mijn moeder werkte hard en bedacht per dag wat we aten. Wat in een boerengemeenschap 35 jaar geleden best vreemd was. En daarbij had ze de ziekte aan aardappels, dus wij aten veel rijst, pasta enz. Het enige wat we wel iedere week op zaterdag hadden was : soepdag! traditioneel getrokken. Ene keer kippensoep, dan tomaten, dan groenten, dan ossestaart. En dan werden er broodjes bij de bakker gehaald en lekker beleg.

Maar als ze vakantie had, was t feest. Want dan ging ze indisch of frans koken! Kip in t pannetje, allerlei indische stoofpotjes. Zo lekker!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:21

Na het uitgaan 'snachts bij iemand van de vriendengroep uitgebreid eieren bakken of samen in het plaatselijke café schnitzel eten :9

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:54

Het is hier 1 keer in het jaar dorpsfeest en dan is het gebruikelijk dat iedereen erwtensoep eet met de familie. Geen idee waarom, maar bijna heel het dorp eet op de 2e donderdag van oktober erwtensoep :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:01

- Geen pepernoten eten tot Sinterklaas in het land is.
- Zelfgemaakte 'slaatje' (soort huzarensalade) met oud en nieuw.
- Ravioli op de eerste dag van de vakantie. Van die vieze uit een blik.
- Toernooibroodjes mee naar de dierentuin (witte bolletjes met een gebakken ei, koud)
- Kiezen wat je wilt eten op je verjaardag
- 'Vruchtjes met slagroom' bij het toetje met kerstmis (vruchtjes uit blik, allemaal soorten door elkaar)
- Het 'sap' van de bovenstaande vruchtjes drinken bij het kerstdiner

Volgens mij is dat het qua eten wel...

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:25

Oh, jee wat zijn we voorspelbaar. Ik heb ook een heel lijstje:

Vroeger bij mijn ouders:
- worstenbroodjes na de nachtmis in de kerstnacht
- Kiezen wat je wil eten op je verjaardag
- Vast menu op eerste kerstdag (en ja het toetje is ook een vast onderdeel van mijn huidige kerstmenu)
- zondagochtend kreeg iedereen een mok thee en suikerbrood of worstenbroodjes op bed (behalve ik want ik moest het altijd maken)
- op zondag patat halen
- op vrijdag een warm toetje
- op zaterdagavond gebak en daarna zoutjes
- op zondag naar de kerk en daarna naar mijn opa en vervolgens naar de andere oma
- opa kwam op zaterdagavond altijd rikken (= kaartspel) en bracht voor ons dan een reep butterscotch chocolade mee
- op dinsdag geen vlees/aardappelen maar nasi of spaghetti

Bij mij nu
- uit eten op verjaardag
- op zondag vers geperst fruitsap en afbakbroodjes/-croissants als brunch
- woensdag = (diepvries-)patatdag
- dinsdag = pastadag
- grotendeels vast menu voor kerstdiner, waarbij meerdere mensen zich klem eten aan het toetje
- dag van terugkomst van vakantie = pizza halen
- oudjaarsavond eten we boerenkoolstamppot
- tijdens schoolvakanties koken mijn dochters

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:38

Wij hebben ook nogal wat gewoontes.. deze waren er eerder al bij mijn ouders en nu ik met mijn vriend samen woon doen we dat gewoon door :j

- Zaterdag patat dag.. heerlijk!
- Zondag morgen als ontbijt vaak afbakbroodjes en gekookt eitje
- Met kerst gaan we bijna altijd brunchen
- Ik heb als gewoonte om na het warm eten .. ijs met smelt chocola te pakken, dus bijna elke avond ijs als toetje :=
- Kiezen wat je mag eten op verjaardag (is altijd patat haha)
- oudjaarsavond oliebollen maken, tussen de middag opeten en savonds vaak gourmetten
- Als we op concours gaan, witte bolletjes mee
- Op vakantie of datje uit: mueslibollen van bakker bart <3 zijn dan onmisbaar
- Gewoonte om savonds bij mijn cappuccino altijd cote d'or chocola te nemen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:44

Mijn moeder maakt al sinds ik me kan herinneren op oudjaarsavond een rundvleessalade, helemaal vers, voor mijn zus en mij en onze gezinnen en vaste prik is dat ze er een klok opspuit met ketchup/mayo die op twee voor twaalf staat.
Ieder jaar zegt ze dat het de laatste keer is want het is best veel werk maar ze kan het niet laten :D