Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

Re: Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:06

leuk topic , ik zal eens opletten wat ik kwijt ben aan alles en wat voor recept ik dan heb.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:44

Roergebakken witlof met krieltjes en rookvlees
voor 4 personen

ingrediënten:
-2 eetl olijfolie
-450 gr. voorgekookte krieltjes (€0,85)
-750 gr. witlof (€1,04)
-5 gr. tijm (potje van 8 gr. €1,09 dit is niet de goedkoopste die er is)
-100 ml kookroom (ca €0,50)
-2 hardgekookte eieren (ca €0,30)
-150 gr. rookvlees (ca €2,00)

grof gerekend is dit €6,- voor 4 personen, €1,50 per persoon
ik heb alles gekocht bij de Jumbo de olie en de eieren staan bij mij standaard in de kast dus die prijzen zijn variabel.

recept:
Verhit de olie in een wok en bak de krielaardappeltjes op matig vuur 2 minuten. Doe het witlof met de tijm in de wok en roerbak tot de krieltjes gaar zijn.

Giet de kookroom erbij en voeg naar smaak zout en peper toe. Verhit nog 1 minuut, schep de eieren en het rookvlees erdoor en serveer direct.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:47

heb niet zozeer 1 recept heb wel thuis een receptenboek met de titel betaalbare maaltijden :)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:25

LhinnOlijf schreef:
phormicola schreef:
I wish dat 250gr roomboter 25 cent was _O- Dat van die pasta zelf maken is wel erg handig! Ik heb geen pastamachine dus ik deed nooit wat met pastadeeg, maar je kan het natuurlijk ook zonder machientje doen.

Surrieeee! Heb de roomboter ook uit Duitsland... Had toen flink ingeslagen

Dat kost hier de roomboter echt niet of het moet wel heeeel langgg geleden zijn.
Woon hier bijna 10 jaar en in die 10 jaar is het geen 25 cent geweest

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:31

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:34

Oeh dat witlofrecept lijkt me heerlijk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:59

Ook erg lekker, pasta met chamignons.
Pasta koken. 1 grote bak Champignons en 2 uien snijden en wokken. Creme fraiche toevoegen en garam masala, dat zijn hele lekkere kruiden. Moet ongeveer een tl in dus doe je superlang mee. Is voor 2 personen en kost ongeveer 2, 50 denk ik. Heb er geen vlees bij, kip of spekjes smaken er vast goed bij maar wij eten vega.

Rijstschotel uit de oven.
Rijst koken. Groente wokken, gewoon wat restjes die je hebt liggen zoals ui, wortel, paprika etc. Door elkaar mengen, creme fraiche erdoor, peper en zout erop en wat (zelf) geraspte kaas en dan in de oven Tot de kaas gesmolten is. Kost ongeveer 2, 50 voor 2 personen.

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:40

Ik heb vandaag die stampot met prei en tomaat gemaakt (van pagina 1). Had ook nog een groene paprika liggen die had ik er ook bij gedaan in blokjes. Was echt lekker! Voor herhaling vatbaar :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:11

Opisop-shop, ik heb je pasta met champignons recept gemaakt vandaag.
Ik heb er bruin gebakken kipfilet doorgedaan en ipv de Creme fraiche en garam masala
heb ik een goedkoop bakje kruidenkaas erdoor geroerd .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:29

en hoe vond je het smaken kaatje?
zal wel heel anders zijn, de garam masala geef hem een heel lekkere smaak.
Soms op de markt een bakje te koop voor een euro, bij de jumbo laatst iets van 125gram ongeveer voor 3,50 meen ik. Klintk duur, maar is een heel groot blik en doe je gerust een jaar mee :)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:28

Vandaag uitgeprobeerd en het smaakte heerlijk, bloemkoolstamppot met visburger

Ingrediënten:
- 1 zak AH stamppotaardappelen €1,69
- kleine bloemkool €1,09
- 125gr spekreepjes 0,42 (zakje euroshopper €0,83)
- Iglo visschnitzel (doosje van 4) €1,29 (Bonus)
- 100ml Halfvolle melk €0,06 (pak zaanse hoeve €0,58)
- 100gr crème fraîche €0,20 (zaanse hoeve €,039)
- 2 el dilletopjes (potje)
- zout en peper naar smaak

Hier kunnen 3/4 mensen van eten.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:20

Citaat:
en hoe vond je het smaken kaatje?

Met de kruidenkaas was het ook lekker en misschien magerder dan met crème fraiche?
Citaat:
zal wel heel anders zijn, de garam masala geef hem een heel lekkere smaak.

Ik heb garam massala staan , maar de kruidenkaas moest op ;)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:16

Hier nog een receptje welk erg simpel te maken is en goedkoop.

Macaroni met wokgroente en grilworst
- 300gr macaroni €0,41 (AHmacaroni vulgkokend €0,69)
- zak AH champignon roerbakmix 400gr €2,29
- 1AH basic gegrilde worst 300gr €0,95
- Ketjap manis & maggie
- Voor de liefhebber wat Heinz

Totale kosten €3,65 (excl saus), hier kan met dan met z'n vieren van eten

Macaroni koken volgens de aanwijzingen op de verpakkeing. De groente in een wok doen een lekker roerbakken met een beetje Ketjap en Maggie. Ondertussen de grilworst snijden (net hoe je het fijn vindt), daarna deze bij de groenten in doen. Als de macaroni klaar is deze afgieten en bij de groenten/vlees doen en alles doorroeren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:32

Ik ga vanavond die prei en tomaat stamppot maken, zal me benieuwen :D

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:44

opisop_shop schreef:
Ook erg lekker, pasta met chamignons.
Pasta koken. 1 grote bak Champignons en 2 uien snijden en wokken. Creme fraiche toevoegen en garam masala, dat zijn hele lekkere kruiden. Moet ongeveer een tl in dus doe je superlang mee. Is voor 2 personen en kost ongeveer 2, 50 denk ik. Heb er geen vlees bij, kip of spekjes smaken er vast goed bij maar wij eten vega.

Rijstschotel uit de oven.
Rijst koken. Groente wokken, gewoon wat restjes die je hebt liggen zoals ui, wortel, paprika etc. Door elkaar mengen, creme fraiche erdoor, peper en zout erop en wat (zelf) geraspte kaas en dan in de oven Tot de kaas gesmolten is. Kost ongeveer 2, 50 voor 2 personen.

Deze twee ga ik binnenkort eens maken. Heb alleen geen garam masala in huis, maar dat moet ik nog eventjes halen dus.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 18:55

Topic was me een beetje ontschoten >.<
Leuk dat meer mensen enthousiast meedoen!

Seizoensrecept voor maaltijdsoep.

Knolselderij, ik denk dat heel veel mensen nu eerst eens gaan zoeken via internet naar een plaatje om te zien hoe zo'n ding eruit ziet :')
Meeste mensen hebben hem vaak zien liggen maar geen flauw idee wat je er nu eigenlijk mee kunt maken :)

Knolselderij-aardappelsoep

Nodig:
- 1 knolselderij á 0.99
- 1 groot bekertje creme fraiche 0,37
- 2 bouillonblokjes 0,25
- 2 grote of 3 kleine uien 0,10
- 750-1000 gr aardappel 0,50
- 250 gr spekreepjes 0,79
- verse bieslook/peterselie/knoflook

Hoe:
- Knolselderij schillen en in blokjes snijden
- uien en knoflook snijden
- knolselderij/uien/knoflook in een grote pan even fruiten en daarna ong. 5 min bakken/opbakken
- creme fraiche erbij en laten smelten
- 1,5-2 liter water erbij en de bouillonblokjes en 20 min op laag vuur laten pruttelen
- aardappels in blokjes en 10 min koken (net gaar)
- spekjes uitbakken

- na 20 min. staafmixer door de soep
- aardappelblokjes toevoegen
- bieslook/peterselie fijnsnijden/knippen en samen met wat spekjes op de soep serveren

Afbeelding
Afbeelding

Tips:
- gebruik geen zeer kruimige aardappels, liever vastkokers en laat ze niet te lang doorkoken. Zeker als je de soep wat langer laat staan (bijv in de koelkast) valt anders de aardappel langzaam uiteen en dikt de soep in. (aardappelmeel is een goed bindmiddel nl lol)
- Als je toch wat meer 'bite' wil hebben schep dan voor de staafmixer er wat ui/knolselderij uit en voeg deze erna weer toe.
- voor de mensen die (ook) glutenvrij eten, ik gebruik knorr kippebouillon blokjes
- verse bieslook/peterselie (en andere plantjes) kun je nu in het raamkozijn bewaren, plantje in diep schoteltje zetten en dagelijks water geven via het schoteltje werkt het beste weet ik uit ervaring (met trial en error, heb heel veel basilicumplantjes dood laten gaan voor ik de handigste manier had gevonden)
- Voor de eenpersoonshuishoudens onder ons, halveer de hoeveelheden of vries een deel van de soep in in porties.

Met deze hoeveelheden heb je voldoende voor 6-8 grote porties , met een broodje ernaast is het echt voldoende als avondmaaltijd (ik ben nl een grote eter :P), ook handig als verjaardagsrecept in budgetsfeer, afbakstokbrood en beetje kruidenboter en je bent klaar voor max 1 euro per persoon (uitgaande van goedkope afbakbroodjes :P), alleen de soep is 50 cent per persoon

Prijzen die ik gehanteert heb zijn gebaseerd op de boodschappen die ik zelf vorige week gehaald heb, knolselderij was toen in de aanbieding voor 1 euro, net als 3 kg uien voor 1 euro en 2.5 kg aardappels voor 1 euro (allen bij de digros/dirk vd broek btw). Maar knolselderij zelf kun je altijd wel vinden voor 1,50-2.00 in de supermarkt.

Mocht je nu maar een halve knolselderij gebruiken en geen flauw idee hebben wat je met de andere helft aanmoet, knolselderijpuree is ook lekker, afgedekte halve knol kun je zeker een week goedhouden in de koelkast

ps: mijn soepbord heeft formaat fruitschaal om jullie een idee te geven hoe groot de portie is :P

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:02

Weet niet of de tip al voorbij is gekomen...
Ik kook graag met verse dingen en vooral verse kruiden. Uit mn hoofd kost een plantje bieslook, peterselie of basilicum 1 euro bij de Lidl of aldi. Deze laat ik een paar dagen staan (beetje water geven) en dan knip ik ze, vries ze vervolgens in in diepvrieszakjes. Het is zo ontdooid en makkelijk qua porties. Het plantje groeit nadat het geknipt is door, er komen dan wel mindere sprietjes uit. Zo kun je makkelijk en goedkoop zelf verse kruiden gebruiken zonder de plant na een paar dagen half gebruikt weg te moeten gooien.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:16

Wat een leuk topic!
Heb zelf geen tips, dus hoop dat er snel meer recepten bijkomen :)