Hoe denken jullie over vega?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iselda

Re: Hoe denken jullie over vega?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:56

Hier ook een vegetariër! Al zo ongeveer 14 jaar ofzo?
Ik moet toegeven, toen ik stopte met vlees eten, was ik een jaar of 6, niet geheel door mezelf dus :+
Mijn zus had op dat moment bedacht dat ze geen vlees meer wilde eten en toen zei ik heel hard: 'Als Nolda geen vlees meer wil, dan ik ook niet!'
Toen is het balletje gaan rollen. Sinds een half jaar ofzo eet ik ook geen vis meer, werd misselijk bij het idee dat het een vis was .
Verder gebruik ik wel melkproducten, eieren e.d., ik vind veganisme een beetje ver gaan eerlijk gezegd hihi

Ik eet trouwens tegenwoordig geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren, het is niet best voor het milieu en ik walg ervan :))

Ik zou noooooit iets van bont kopen, puur omdat die beestjes dood worden geknuppeld voor alleen het bont, walgelijk.. |(
Leer gebruik ik dan weer wel, sowieso natuurlijk voor paardlief, maar ik gebruik zelf ook gewoon leren schoenen e.d., ik overleef de winter niet op gympen hoor hihi

Achterom

Re: Hoe denken jullie over vega?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:10

Tsja, ik ben het geheel met ikke eens.
Al kan ik het dan niet over mijn hart verkrijgen om mijn paard op te eten, denk ik. Maar ik vind het dan wel weer prima als zijn lichaam nuttig gebruikt wordt :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:26

Als mijn paard niet volgepropt is met medicijnen vind ik het allemaal best. Zij mag voor ales gebruikt worden als mensen er van kunnen leren etc. Je weet dat het dier een goed leven heeft gehad en daar gaat het allemaal toch om?
Je proeft echt niet of het je eigen paard i of die van een ander, alleen het idee is wat raar... maar. paardenbiefstuk lekker hoor :9.
En als je het zelf niet eet, wordt het misschien in de prullenbak gegooit door een ander, dat vind ik zieliger :D

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:43

Voor de duidelijkheid, ik was een echte vleeseter. Vlees was altijd, in welke vorm dan ook, het lekkerste van de maaltijd. :j Van frikandel tot biefstukje, van kip tot Big Mac. Jummieeee.

Inmiddels al bijna 3 jaar vegetariër.

Om de simpele reden dat ik de vlees industrie, met name de bio industrie, niet wil steunen. Zoals eerder in dit topic ergens mooi is verwoord, ik kan mezelf niet recht in de spiegel aankijken en mezelf een dierenliefhebber noemen als ik die industrie steun. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een stukje vleesgeworden ellende wat in zulke ondenkbare situaties heeft geleefd te kunnen eten, en er zelfs nog van te kunnen genieten. Dat ene stukje vlees, waar men enkele seconden van 'geniet', heeft dagenlang, wekenlang, diepe ellende doorstaan. Nee, ik zou het niet kunnen.

Daarbij, iets persoonlijker, walg ik van het feit dat ik een dood dier eet. Voor mij is een dier een dier, een simpele koe die ik nooit heb gekend of gezien tot mijn eigen hond waar ik vreselijk veel van hou, voor mij zijn ze gelijk, en verdienen ze evenveel respect en een fantastisch leven. Heb al een aantal keren in mijn leven een dood dier gezien, van paarden tot hamsters, schapen en konijnen, maar het laatste wat er door mijn hoofd zou gaan is 'Misschien is dit eetbaar'. In feite eet je gewoon iets doods. Een kadaver. Een lijk. Brrrr, nee bedankt.

Daarbij, een mens kan prima leven zonder vlees, natuurlijk wel met een ander dieet als een vleeseter. Ik kan de voedingstoffen die in vlees zitten makkelijk uit andere, plantaardige, producten halen, zonder dat er een dier voor dood hoeft te gaan, en vaak een rotleven heeft gehad. Vaak zit vlees bomvol met hormonen en antibiotica's om het dier snel vet te mesten, die een vleeseter dus ook automatisch binnen krijgt.

Het principe vlees halen van een boer uit de buurt vind ik een hele goede optie! Dan weet je tenminste wat je eet, en wat voor leven dat dier heeft gehad. Het principe eigen paard op eten in plaats van cremeren is ook nog niet eens zo'n slecht idee. (voor een ander :Y) )

Zelf eet ik wel zuivel, enkel biologisch en van de boer hier uit de buurt. Dit doe ik omdat hiervoor een dier niet dood hoeft te gaan, en verder een heerlijk leventje kan leiden. Zonder ziektes, hormonen en kwaaltjes, en gewoon dier kan zijn.

Verder voor alle vleeseters; ik snap jullie keuze niet, maar ik zal de laatste zijn die jullie dieet wil veranderen. Ik zal heel eerlijk zijn, ik vind het moeilijk om respect op te brengen voor vleeseters, omdat ik er zelf zo fel tegen ben, maar daar werk ik aan en ik doe mijn best. :+ :j

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:14

Ik ben sinds kort gestopt met het eten van vlees, en het voelt goed!
Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik weet dat ik beesten eet die alleen maar geleden hebben, maar ook omdat het medisch voor mij misschien beter is (ik heb erg gevoelige darmen/maag)aangezien de troep die vaak in vlees zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:48

Dapnik schreef:
Ik ben sinds kort gestopt met het eten van vlees, en het voelt goed!
Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik weet dat ik beesten eet die alleen maar geleden hebben, maar ook omdat het medisch voor mij misschien beter is (ik heb erg gevoelige darmen/maag)aangezien de troep die vaak in vlees zit.

Tja, en daar ken ik dan weer het tegenovergestelde verhaal van; iemand die steeds darmproblemen had, weer vlees is gaan eten en daarmee die problemen oploste.

Als het lijf ergens op reageert, doe je er verstandig aan om daar rekening mee te houden. Als het weglaten van vlees uit je menu de reactie doet verdwijnen, is het een verstandige keuze. Blijf echter wel opletten. Het verwijt dat aan de vleesindustie wordt gemaakt, kom je op geheel eigen wijze net zo vrolijk tegen in de groenteteelt (gifstoffen en residuen daarvan).

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:11

Tara

Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog nooit bekeken. Ik begrijp nu beter dat mensen vlees blijven eten!