Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:07

Tamaradb, ingredienten : 100% rijstolie :-). ( anders gaf ik de tip niet hier en alles smaakt zo lekker ermee, heerlijk )

Tja , in belgie ook nog niet gevonden, wij zijn nederbelg in grensgebied. Is er nergens een toko in de buurt ? Maar ah en jumbo verkopen ook rijstolie in NL dan..

liekensancho

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:29

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:39

Goede lijst liekensancho! Dank je wel!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:56

Je kunt bubbeltjeswater ( ;) ) ook aanmaken met diksap voor een smaakje. Icetea kan toch ook van koude zelfgetrokken thee met een citroentje en ijsblokjes?

Niks met Enummers te maken, wel met schadelijke stoffen: plastic wegwerpflesjes! Weg ermee! Zonde al dat afval en ze schijnen plastic af te geven aan de inhoud. Ik gebruik een fles van Earthlust of Klean Kanteen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:12

Je hebt helemaal gelijk Chubby, maar ik vind plastic flesjes om te hervullen net als de drinkbekers voor mee naar school van vroeger altijd zo vies en muf ruiken, ook als je ze goed schoon maakt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:19

TamaradB schreef:
Randy; Het gaat er juist om dat ik er vanaf wil, van die giftige drankjes, maar ik zoek een alternatief, NAAST het water en Spa Rood dat ik al in m'n hoofd heb. Dus je reactie van 'stop met die drankjes en drink water' leek een kort-door-de-bocht-reactie, aangezien ik dat zelf al had aangegeven. Ik zoek dus alternatieven, behalve water, thee, spa rood etcetera, die makkelijk mee te nemen zijn naar m'n werk én goed voor je.

JJane; gelukkig doe ik dat al nooit, onderweg iets kopen of bestellen...

Mri; goede tip, maar wederom meer iets voor thuis.

Jasz; ik wil het echt liever makkelijk houden, heb je geen ervaring met pet-flesjes met goede dranken? Zoals Spa Rood?

Ooh ik bedenk m iets! Wij verkopen in de estafette (biologische eetwinkel waar ik werk) ook vlierbloesemfrisdrank. Ik weet niet hoe gezond dat is, daar heb ik niet naar gekeken. Dat zijn gewoon halve liter flesjes.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:24

Vita coconut water

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:26

TamaradB schreef:
Je hebt helemaal gelijk Chubby, maar ik vind plastic flesjes om te hervullen net als de drinkbekers voor mee naar school van vroeger altijd zo vies en muf ruiken, ook als je ze goed schoon maakt.

Ik ook! Dit zijn rvs-flessen. Geen last van muffe luchtjes. De onbewerkte mogen ook in de vaatwasser.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:36

Water, gepelde sojabonen (7,3%), suiker, glucose-fructosestroop, stabilisator (pectine), zuurteregelaars (citroenzuur, natriumcitraat), tricalciumcitraat, vanillepoeder, wortelextract, zeezout, vitaminen (riboflavine, B12, D2), aroma, natuurlijk aroma, emulgator (lecithine), yoghurtfermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus), antioxidanten (ascorbylpalmitaat, tocoferolrijke extracten).

Dit is wat in mijn heerlijke geliefde Alpro bevat. Mooie namen voor E-nummers?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:40

dat klinkt inderdaad niet echt natuurlijk :n
ik denk dat dat komt omdat sojabonen aardig bewerkt worden voor het soja is, misschien dan gewone yoghurt nemen? dat wordt volgens mij veel minder bewerkt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:42

Maar dat is weer dierlijk... Ingewikkeld gedoe allemaal. Gewoon yoghurt dus. :-)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:45

Eten zonder E-nummers mogelijk?
Zeker, dat is mogelijk.

Je zou voor de gein het topic hier op bokt eens moeten volgen over Detox met Superfood.
Superfood is echt 100% puur en origineel, vooral als je raw-superfood neemt.
Kijk ook eens op www.superfood.nl voor allerlei recepten.

Ook het topic Ontbijt met Havermout, geven bokkers vele recepten waarmee je zelf eindeloos kunt varieren.

Succes!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:47

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:48

Weet iemand of Pickwick thee E-nummer-vrij is?

Dank voor de tips!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:48

Eten zonder E-nummers is niet mogelijk. Of je moet scheurbuik willen krijgen. Vitamine C heeft nl ook een E-nummer. En zuurstof ook trouwens.

Even de adem inhouden dus, en dan ben je al snel E-nummervrij :+

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:51

Ibbel; kort door de bocht reactie; hier is allang over gesproken, meerdere malen zelf, duidelijk niet gelezen! :)
Ik heb geen moeite met de gezonde E-nummers, maar om nou een topic te starten met als naam "ik wil graag gezonder eten met minder E-nummers maar dan alleen met minder schadelijke E-nummers want sommige E-nummers zijn best goed', dat werd dus een beetje lang. :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:52

haha, ben je gelijk overal van verlost!

Je hebt gelijk, maar jij hebt het over toegevoegde syntetische Vitamine C.
Als je gewoon voldoende fruit en groente eet krijgt je echt geen scheurbuik!

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:55

Wij gaan vaak naar Duitsland om eten in te slaan :Y) Daar hebben ze heeeeel veel biologische producten, dus zonder E-Nummers :D Maar let wel op, je moet niet alleen kijken of er E-Nummers in een product zitten, maar je moet de hele ingredieënten lijst lezen, ze kunnen ook de naam van de E-Nummer erin zetten, bijvoorbeeld E621 is een smaakversterker, dan kunnen ze tussen de ingredieënten 'smaakversterker' zetten in plaats van E621 ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:57

Nena_ schreef:
Daar hebben ze heeeeel veel biologische producten, dus zonder E-Nummers :D

Klopt niet, biologisch is niet persé zonder E-nummers, dus let daar ook op!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:59

Ikzelf heb heel veel aan het boek van Monique van der Vloed; "dat maken we natuurlijk lekker zelf", daar staan ruim 200 recepten in om dingen zonder zakjes e.d. te maken en ja, ook pindakaas en chocopasta. Verder bestel ik zelf regelmatig bij http://www.puurmieke.nl, maar dat is meer gemakzucht omdat de dichtsbijzijnde "gezonde"winkel ruim 25 Km van hier zit. Het bevalt mij super goed zo natuurlijk mogelijk te eten, mijn darmen zijn een heel stuk rustiger en ik ben zelf een heel stuk fitter.

Wat ook lekker is om te drinken is een stukje gember schillen, dat in een liter kokend water doen en af laten koelen, evt. met schijfje citroen erbij. Heerlijk!!!

Edit; typo's

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:17

Ik heb niets alles gelezen, maar leuk zijn 2 boeken
1. Koken zonder E-nummers
2. Weten van (h) eerlijk eten
Alle recepten die hierin staan zijn natuurlijke gezonde maaltijden.

Verder is Eko-plaza een super handige site.

Ik eet zelf geen tarwe en suiker, moet zeggen dat dit in het begin super moeilijk was, want als je goed kijkt en alles omdraait wat je koopt dan zit het overal in. Maar ik moet zeggen het went snel.

Niet alle E-nrs zijn per definitie slecht, ook natuurlijke toevoegingen hebben E-nrs gekregen zoals citroenzuur. Niets schadelijk aan maar wordt wel als E-nr vermeld.

Superfood is onzin, het is gewoon gezond eten.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:31

Ik lees ook mee!

Gisteren toevallig met mijn moeder erover gehad. Die heeft fybromaligie (geen idee hoe je het schrijft sorry) en gebruikte veel light producten en zoetjes.

Die is er per direct mee gestopt en zij gaat proberen om iig de aspartaam en E621 te laten liggen (en ik ook).

Vandaag boodschappen gedaan, maar het valt vies tegen. Op sommige producten staan geen eens ingrediënten, en ze gebruiken ontzettend veel naampjes voor de e-nummers.

Hoe doen jullie dat? Als je in de supermarkt staat, kijkt op het etiket en ziet alleen wat vage namen staan. Want niet alle e-nummers zijn tenslotte slecht. Dus alles met een rare niet uitspreekbare naam laten staan is ook geen optie.

Hoe doen jullie dus boodschappen?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:35

Niets kopen waarvan ik niet weet hoe de ingredienten eruit zien!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:41

Precies! Als ik iets lees en ik heb geen idee wat het is, dan neem ik het niet mee :)
en van sommige namen weet ik inmiddels wel wat het is, dan is het ook makkelijker om te weten wanneer je iets niet moet kopen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:55

Ja ik denk wel dat als je het al langer doet het steeds makkelijker wordt om het te herkennen idd.

Ben sinds vandaag begonnen. Gelukkig hadden we geen drinken meer in huis, geen brood, geen beleg ed. Dus kon mooi alles nieuw inkopen.

Mensen keken mij raar aan dat ik zelf op de 'gezonde ice thee' stond te kijken en weer terug zette.

Wat mij wel is opgevallen; keek op de fles van chaudfontaine, zaten wel wat dingen in die ik niet vertrouwde, maar de goedkope variant kon ik alleen water lezen en de 8 daarop volgende namen kon ik niet eens uitspreken! Is dat vaak zo met de goedkope namaak producten?

Vindt het echt moeilijk, laten jullie ook voortaan alle koekjes staan? Sommige chips is nog wel 'oké' toch?

Biologisch vlees aten wij al, rijst hebben we van de toko en aardappels eten we zoete aardappels met schil (zelf nog alles doen)