zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:34

Toch denk ik dat als mensen zich heel even verdiepen in de geschiedenis van o.a. aspertaam en hoe het absoluut niet en toen opeens weer wel in de voedselketen terecht mocht komen ze zich twee keer achter de oren krabben.

Evenals suiker.. daar heb ik laatst een documentaire gezien (met onderbouwd wetenschappelijk onderzoek). Sinds dat goedje massaal in voedsel wordt gebruikt (o.a. productie snoep) is het aantal dikke mensen vertigvoudigd. Er bestaat iig een relatie tussen suiker in de voedselketen en de toename van obesitas. Wat de dikmakertjes zijn weten we allemaal, nu eens kijken wat het hoofdbestanddeel is.. Juist suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:40

Het is allemaal 1 grote lobby. Fastfoodketens in de USA blijven ondanks (morbide) obesitas toch hun uiterste best doen met nog grotere menu's en dergelijke, de ziekteverzekeringen schreeuwen daar "kom bij ons" om dan uiteindelijk niks uit te willen betalen. Alles draait om geld. Zo wordt bio ok nooit goedkoper, zelfs wanneer daar mogelijkheid voor zou zijn. De mensen zijn nu toch al mee akkoord om die meerprijs te betalen, waarom zouden ze die dan laten zakken? Meer centen in de zak.

Wil je effect dan moet je echt de mensen zelf daar bewust van gaan maken. Helemaal suikers wissen kan niet. Zetmeel in brood wordt door je eigen lichaam ook omgezet in glucose, dat kan je niet verhinderen. Maar bewerkte suikers uit suikerbieten, dat kan dan weer wel aangepakt worden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:48

Arrabel schreef:
Mensen word is wakker :roll:
Natuurlijk zeggen ze dat het een hoax is, natuurlijk is er zogenaamd nog nooit onderzoek naar gedaan want er worden miljoenen aan aspartaam verdient, de verkoop van de aspartaam zelf en dan nog alle ziektekosten die ze vervolgens kunnen opstrijken, en dan niet te vergeten minder vergrijzing want je gaat er op ten duur gewoon dood aan.
http://plazilla.com/een-lekker-glaasje-aspartaam

Hier een onderzoek met ratten en aspartaam, natuurlijk niet gefinancierd maar op eigen kosten van een onderzoeker: http://www.aspartaam.nl/experiment/mijn ... ment1.html

Inderdaad maar gelukkig gaan er steeds meer mensen tegenwoordig zelfstandig denken heb ik het idee!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:02

Citaat:
Inderdaad maar gelukkig gaan er steeds meer mensen tegenwoordig zelfstandig denken heb ik het idee!

Ik begrijp ook wel dat veel mensen het weg wuiven, het is ook niet leuk te weten dat je producten binnen krijgt die je lichaam schade aan doen.
Dan is het makkelijker om te zeggen dat het flauwekul is.
Er gebeuren zoveel dingen waar mensen geen weet van hebben maar ook ik heb het idee dat er steeds meer mensen "wakker worden" maar of dat goed is...
Ik heb al heel veel informatie en docu's bestudeerd over wat er allemaal gaande is in de wereld en ik had het denk ik liever niet geweten want ik kan er verder niks aan doen maar ik word er wel depressief van...

Amaris

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:05

Ach... je hebt ook mensen die denken 'het zal zo'n vaart niet lopen' zoals ik.

Ik hou van iets lekkers op zn tijd, ik hou van cappuccino met suiker en ik drink af en toe koffie met een zoetje.

Tja, schiet mij maar lek hoor, maar dat ga ik me echt niet ontzeggen.

Ik rook niet, ik drink niet, ik eet geen kilo's chips en/of chocolade dus het zal mn tijd wel duren.

Vanavond in ieder geval met volle teugen genieten van een heerlijke suikervolle coupe ijs bij de beste ijssalon van Nederland! :Y)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:12

Ik vind aspartaam werkelijk verschrikkelijk smerig en proef het inderdaad ook meteen. Het smaakt voor mij enorm chemisch.
Persoonlijk heb ik de overtuiging dat wat ik niet lust, niet goed voor me is. En dat bedoel ik heel breed hoor; vet aan vlees en vaste boter vind ik namelijk ook ronduit vies maar dat klopt ook, daar krijg ik namelijk gierende buikpijn van. Ben ook vrij gevoelig op voedsel hoor.. (de enige uitzondering is overigens vis, dat ligt gewoon aan de structuur denk ik.. :+ )

Het verhaal had ik laatst al gelezen en verbaasde mij dus eigenlijk niets. Iets wat zó chemisch smaakt kan toch nooit gezond zijn?

Hoe dan ook, ik vind het vies dus voor míj zal het om de een of andere reden wel niet goed zijn. Hoe dat voor een ander zit is niet aan mij om over te oordelen. Desalniettemin is het volgens mij al jaren bekend dat je van light producten in ieder geval niet minder dik wordt/afvalt, dus daarmee vervalt díe functie in ieder geval.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:15

Ik zou ook niet weten waarom je in vredesnaam een chemische stof in je eten/drinken zou willen hebben, nog afgezien van het feit of het wel/niet slecht voor je is. Doe maar normaal, dat is veel gezonder.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:27

Arrabel schreef:
Citaat:

Ik begrijp ook wel dat veel mensen het weg wuiven, het is ook niet leuk te weten dat je producten binnen krijgt die je lichaam schade aan doen.
Dan is het makkelijker om te zeggen dat het flauwekul is.
Er gebeuren zoveel dingen waar mensen geen weet van hebben maar ook ik heb het idee dat er steeds meer mensen "wakker worden" maar of dat goed is...
Ik heb al heel veel informatie en docu's bestudeerd over wat er allemaal gaande is in de wereld en ik had het denk ik liever niet geweten want ik kan er verder niks aan doen maar ik word er wel depressief van...

En dan ook de mensen die alleen willen geloven als ze wetenschappelijk bewijs zien van een erkend onderzoek, onderzoeken die uit eigen zak worden gefinancierd worden als "niet betrouwbaar" bestempeld.
Maar goed, de "erkende" onderzoeken gaan allemaal via de overheid en die speelt het stinkende spelletje mee, want anders zien zij ook hun zakgeld verdwijnen.
Alles speelt met elkaar onder 1 hoedje, maar gelukkig worden steeds meer mensen wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:47

Och, gaan de mensen iets links laten liggen dan vinden ze wel weer wat anders hoor waarvan het een tijd duurt dat de mensen er tegenin gaan. Zo creatief zijn ze heus wel.

Vetten verdragen kan verschillen of het om verzadigde of onverzadigde vetten gaat. De ene is gezond, de andere niet (maar ben ff kwijt welke de gezonde zijn haha). Kan goed dat je lichaam daar op reageert, is alleen maar handig toch?
Mijn lichaam lijkt alles goed te vinden helaas, dus ik moet zelf bewust op mijn voeding letten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:05

Gaan we weer... :Z
Ik hoor overal andere verhalen, de 1 zegt dat het nog net niet vergif is, de ander dat het alleen in zeer grote hoeveelheden schadelijk is. Ik heb een ex die zo ontzettend tegen aspartaam was... Maar dan wel gewoon cola (met suiker dus) drinken. Is maar 200 calorieen per glas :+ En chips, koekjes, kant en klaar maaltijden eten. Ja joh, dat is wel goed voor je? Lekker hypocriet.

Ik heb geen flauw idee meer wat ik moet geloven. Er zit heel veel troep in het eten, het is bijna niet meer bij te houden wat wel/niet goed is. Ik ben van het 'alles met mate' dieet. Dus geen liters cola light per dag, maar ik drink zeker wel eens een glaasje hoor. En eet vast ook genoeg E-nummers. (die niet allemaal slecht zijn, trouwens)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:17

Dat iets schadelijk is betekent niet dat je er ziek van wordt.

Water is ook dodelijk als je er genoeg van drinkt (watervergiftiging), maar dat doen we nooit dus we gaan er ook niet van dood. Er zijn ook producten waarvan de ophoping in het lichaam zo langzaam gaat dat we allang dood zijn van de ouderdom voordat het merkbare schade aan zou kunnen richten (de straling die we dagelijks binnenkrijgen, bijvoorbeeld). Verder zie je op websites over aspartaam vaak ellenlange lijsten met klachten die compleet uiteen lopen. Hartaanvallen, ms, kanker, hoofdpijnen, spierafbraak, aankomen, vermoeidheid, ademhalingsproblemen, depressie, en ga zo maar door. Ja sorry hoor, maar dat zou impliceren dat aspartaam zó efficiënt als gif is dat het op al onze systemen inwerkt en voor al die systemen schadelijk is. Dat geloof ik dus niet. Als keer op keer dezelfde klachten terugkwamen zou ik de berichtgeving een stuk serieuzer nemen, maar dit is meer van het niveau "Oh, ik ben verkouden, na 4 dagen ben ik gestopt met aspartaam en wat denk je? Volgende dag was ik beter! Zie je, aspartaam veroorzaakt verkoudheid!"

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:25

Ach, de wetenschap heeft allang bewezen dat zoetstoffen niet gevaarlijk zijn. Er zijn dingen die veel gevaarlijker zijn dan dit produkt. Een sigaret, vet, zout en echte suiker bijvoorbeeld. En die worden nog steeds op grote schaal naar binnen gewerkt/gerookt.
En dan heb je nog mensen die beweren dat een mobieltje dodelijk is. Het zal allemaal......
Je kunt alles eten en je mobieltje gebruiken als het maar met mate is :-).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:29

"DE" wetenschap bestaat mijnsinziens nog niet eens. Je leest onderzoeken dat het gif is en onderzoeken dat het safe is. Dat is maar net door welk bedrijf de onderzoekers gesponsord worden (het "wij van wc eend" principe ;)).
Suiker en aspartaam is allebei troep. Tegenwoordig heb je stevia, gooi dat door je eten als je perse een zoete smaak wil hebben.
Ben sinds 7 maanden suikervrij en voel me er geweldig bij. Aspartaam heb ik nooit gebruikt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:32

Laat maar bronnen van wetenschappelijke onderzoeken zien, dan praten we verder. ;)

Ik eet/drink volgens mij niks met aspartaam erin, dus ik denk dat het wel goed komt met me..
En zo wel, vette pech :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:37

Stevia is ZO goor... dan maar liever rietsuiker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:43

Amaris schreef:

Dan kun je net zo goed gewone suiker eten, toch? Wat maakt rietsuiker ineens "beter"?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:45

Wendy schreef:
Amaris schreef:

Dan kun je net zo goed gewone suiker eten, toch? Wat maakt rietsuiker ineens "beter"?

Euh... niets? :Y)

Maar ik vind rietsuiker gewoon lekkerder.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:01

Rocamor schreef:
SSDesign schreef:
Mag ik vragen waaruit jouw dieet bestaat als je geen E-nummers eet? Volgens mij kun je dan helemaal niks eten?

De werking van iedere stof hangt af van de dosis die je ervan gebruikt. Ook suiker en vet zijn slecht bij een te hoge dosis, maar je kunt ook niet zonder ;)

Je kunt, als je wilt, heel goed zonder E-nummers eten. Zelf brood bakken, puur vlees (bijvoorbeeld rosbief, neem je kipfilet, boterhamworst etc, dat zit al stikvol met "vulmiddelen") en eten van groenten en pure koolhydraten. Dus heel simpel, geen kant en klare maaltijden nemen.

...

Iemand schreef dat tomaten ook e-nummers bevatten. E-nummers zijn door de EU geodgekeurde additieven. Hoe zouden die in tomaten moeten komen? (uiteraard is omgekeerd wel mogelijk, e-nummers gemaakt uit verse groenten/fruit).

Een tomaat is rood. Die rode kleurstof wordt veroorzaakt door lycopeen en heeft E-nummer 160B.

In zelf gebakken brood zit bijvoorbeeld propionzuur met E-nummer E280. Is van nature aanwezig, dus zit ook zeker in zelfgebakken brood ;) Zo zit er in brood ook bijvoorbeeld alcohol dat vrijkomt door de vergisting van de aanwezige suikers door gisten. Om maar even een voorbeeldje te noemen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:17

Ook een leuke: E621, ook bekend als vetsin of mononatriumglutamaat is nogal wat om te doen want het zou allerlei klachten veroorzaken. Zit eveneens van nature in tomaat.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:22

Ik wil ook graag aspartaam-(en fenylalanine)-vrij eten, maar ik kauw ook graag (veel) suikervrije kauwgom. Nu schijnt deze kaugom juist vol te zitten met aspartaam... De Tuinen heeft wel een kauwgom op basis van de 'natuurlijke suiker' Xylitol; maar ook hierover zijn de meningen verdeeld...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:22

amyz schreef:
Ik vind aspartaam werkelijk verschrikkelijk smerig en proef het inderdaad ook meteen. Het smaakt voor mij enorm chemisch.
Persoonlijk heb ik de overtuiging dat wat ik niet lust, niet goed voor me is. En dat bedoel ik heel breed hoor; vet aan vlees en vaste boter vind ik namelijk ook ronduit vies maar dat klopt ook, daar krijg ik namelijk gierende buikpijn van. Ben ook vrij gevoelig op voedsel hoor.. (de enige uitzondering is overigens vis, dat ligt gewoon aan de structuur denk ik.. :+ )

Het verhaal had ik laatst al gelezen en verbaasde mij dus eigenlijk niets. Iets wat zó chemisch smaakt kan toch nooit gezond zijn?

Hoe dan ook, ik vind het vies dus voor míj zal het om de een of andere reden wel niet goed zijn. Hoe dat voor een ander zit is niet aan mij om over te oordelen. Desalniettemin is het volgens mij al jaren bekend dat je van light producten in ieder geval niet minder dik wordt/afvalt, dus daarmee vervalt díe functie in ieder geval.

:) Jij denkt er hetzelfde over als ik. Als ik het niet lekker vind eet ik het niet. Sowieso allerlei zakjes en pakjes laat ik mooi in de winkel liggen. Zelf eten koken met verse produkten is leuk en veel lekkerder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:26

In Duitsland ben ik in het ziekenhuis getest op allerlei allergieen. Je moest een drankje drinken waar van een bepaalde stof heel veel in zat. Daarna meten ze om de zoveel tijd je adem. Bij mij is er toen uitgekomen dat ik overgevoelig ben voor sorbit en aspartaam. Dagen liep ik met een opgeblazen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:57

Moest het echt zo giftig zijn dan zou het een gevaar opleveren voor de volksgezondheid dan zou het vast wel geweerd worden, grote lobby's of niet. Want elk onderzoek, voor of tegen, moet immers getoetst worden aan de ethische kwestie. Wanneer zou blijken dat het écht zo ontzettend schadelijk is en bij het geringste vermoeden ervan zou het al lang verboden zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:59

eens met varekaj ! als het zo giftig was, was het nooit goedgekeurd voor menselijke consumptie.
in grote hoeveelheden mss wel,maar dat is water ook! en nog veel meer dingen..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:00

Varekaj schreef:
Moest het echt zo giftig zijn dan zou het een gevaar opleveren voor de volksgezondheid dan zou het vast wel geweerd worden, grote lobby's of niet. Want elk onderzoek, voor of tegen, moet immers getoetst worden aan de ethische kwestie. Wanneer zou blijken dat het écht zo ontzettend schadelijk is en bij het geringste vermoeden ervan zou het al lang verboden zijn.

Maar cigaretten zijn ook schadelijk en alcohol kan ook schadelijk zijn. Nog steeds niet geweerd.