Geen vlees meer eten, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:16

Bhriseis schreef:
Het enige waar ik zelf op moet letten is dat ik af en toe ijzersupplementen neem, aangezien ik best wat (soja)zuivel consumeer op een dag. Nouja, geen heel grote hoeveelheden, maar zuivel breekt ijzer af, en zonder vlees kan je denk ik dan sneller een tekort hebben.

Oh dat wist ik niet eens := ik eet ook veel zuivel. Maar mijn HB is 9 dus daar hoef ik me niet druk over te maken. Denk dat als je voldoende goede groenten & fruit ed eet dat je daar niet eens echt pillen voor hoeft te slikken. Maar dat zal ook wel per persoon verschillen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:22

Sonja_vR schreef:
maar hoe marineer je tofu goed??
ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar het blijft die tofu bijsmaak houden

Ik eet geen soya maar stukjes Dès van Quorn, veel lekkerder te marineren en zonder echt vervelende bijsmaak..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:39

Bhriseis schreef:
Het enige waar ik zelf op moet letten is dat ik af en toe ijzersupplementen neem, aangezien ik best wat (soja)zuivel consumeer op een dag. Nouja, geen heel grote hoeveelheden, maar zuivel breekt ijzer af, en zonder vlees kan je denk ik dan sneller een tekort hebben.

Soja blokkeert inderdaad de opname van mineralen (niet alleen ijzer). Dat dierlijke zuivel ijzeropname zou blokkeren lijkt me vreemd, want dan zouden alle nog niet gespeende zoogdieren bloedarmoede hebben. Lijkt me niet dat moedernatuur jonkies met opzet zo'n slechte start geeft.

Bhriseis

Re: Geen vlees meer eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:32

Tamary: IJzersupplementen dien je altijd voor je ontbijt in te nemen, om te vermijden dat melk het zou afbreken. Enfin, dat heeft de apotheker me toch verteld. Dat van de soja wist ik niet, jammer want het is zo lekker :P

Filfill: Er zijn bokkers die met een veganistisch patroon supergoede ijzerwaarden hebben (zonder yoghurt en sojamelk en wat niet al), en ik heb dat niet, dus gok ik zo dat het aan de zuivel ligt :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:42

Ligt het dan niet aan de soja zoals tamary hierboven noemt? Of miss eet je gewoon te weinig producten waar je ijzer uit kunt halen, ipv dat iets de opname zou blokkeren?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:44

Zou best kunnen hoor. En door jarenlang mezelf te ondervoeden qua vitamientjes en mineralen, heb ik vast een flink tekort opgebouwd.

Dit zegt wiki er over: In organismen speelt ijzer een belangrijke rol. Het eiwit hemoglobine dankt zijn activiteit aan ijzerionen en ijzer is ook een belangrijk bestanddeel van veel enzymen.

Dit ijzer zit in voedselbronnen zoals vlees, vis, granen, aardappelen, peulvruchten, bonen en andere groenten.

Het tweewaardig ijzer Fe2+, het zogenaamde heem-ijzer, wordt goed door het lichaam opgenomen en zit in vlees. Het driewaardig ijzer Fe3+, het zogenaamde non-heem-ijzer, dat in groenten voorkomt, moet eerst omgezet worden in het tweewaardige ijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen. Dit gebeurt in een zure omgeving. Daarom wordt aanbevolen om staalpillen, die bestaan uit het driewaardige ferro-fumaraat, in te nemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap of een vitamine C tablet. Melk en melkproducten verstoren de omzetting naar tweewaardig ijzer, doordat ze het maagsap minder zuur maken.[bron?] Bij een ijzertekort kunnen ook organische ijzerverbindingen zoals ijzeraminochelaat ingenomen worden, die een betere werking hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:49

Ik had op m'n veganistische eetpatroon een ridicuul hoge Hb (9,6). Nu ik weer vlees en zuivel eet is het 8.5 :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:12

Je zou kunnen proberen om niet in 1x te stoppen.
Bijvoorbeeld eerst 1 dag in de week niet, na een tijdje 2 dagen etc.

Of bijv. eerst alleen geen vlees op brood, daarna ook geen vlees bij je lunch etc.

Succes ermee! :)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:24

.