Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:04

Amerika is idd fantastisch waar het op veganisme/vegetarisme aankomt!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:10

Misschien een tip om naar een origineel/traditioneel indisch/hindoestaans (niet indonesisch) restaurant te gaan? Al zul je die meer in Engeland vinden waarschijnlijk. Hindoestanen zijn nl vegetarisch vanuit hun geloof, al zul je misschien wel even van te voren een mailtje moet sturen of belletje plegen over de mogelijkheid van lactosevrij.

Sowieso vind ik de tip van van tevoren bellen een goede. Zelf heb ik ook te maken met een strict dieet wat mijn keuze wat betreft gerechten op de kaart behoorlijk beperkt (glutenvrij), spontaan uit eten gaan, of even ergens een lunch pakken is niet altijd even makkelijk en draait dan inderdaad uit op dezelfde gerechten.
Echter als ik weet dat ik uit eten ga... en dat gebeurd niet vaak dus als ik ga wil ik er wel van genieten, bel ik het restaurant ook even van te voren, vooral om te zien in hoeverre hun op de hoogte zijn van wat glutenvrij inhoudt en welke mogelijkheden er zijn.
Ik heb nl wel eens een maaltijd voorgeschoven gekregen die absoluut 'groentenvrij' was na toch meerdere malen aangegeven te hebben (bellen, bij binnenkomst bij gastheer, en bij ober) en dit was bij een sterrenrestaurant :')

Daarentegen heb ik ook meegemaakt dat werkelijk er van alles uit de kast werd getrokken om het mij naar me zin te maken... Chefkok die speciaal langs je tafel komt om iets te checken. Restauranteigenaar die met een aantal uitgeprinte a4tjes aankomt met info over glutenvrij koken die hij had uitgeprint nav mijn telefoontje etc. Dan voel je je wel welkom moet ik zeggen en het is fijn te weten dat je met een veilig gevoel kan eten zonder de onzekerheid te hebben achteraf (dood)ziek te zijn/worden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:00

RusselNuwell schreef:
Barvrouwke schreef:
Ik ben al 15 jaar vegetarisch maar heb er eigenlijk nooit problemen mee. Nou moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit op
een terras zit en bij bijvoorbeeld tomatensoep gewoon om de ballen heen eet en die laat staan.
Broodje gezond vraag ik of ze de ham weglaten en klaar.
Een hele waslijst aan vega gerechten hoeft van mij ook niet. Je kan toch maar 1 menu gelijkertijd eten :Y)

Ik ben een makkelijke vegetariër, maar om de ballen heen eten gaat er bij mij niet in. Denk je dat de ober na de tijd die ballen nog op gaat eten? Dat wordt gewoon in de prullenbak gemikt. Ik werk zelf in de horeca, en vind het gewoon schandalig eigenlijk wat er bij ons in de prullenbak gemikt wordt. Prima belegde broodjes die in de koeling nog zeker een dag of twee houdbaar zijn worden gewoon in de container gemikt, terwijl de voedselbank er echt heel happy mee zou zijn. Maar dat is een beetje off-topic :P

Is ook zonde, ben ik met je eens. Meestal vraag ik ook of het vega kan. Maar in zo een zelfservice ding dan kan je er of omheen scheppen
met opscheppen, 't laten staan of verhongeren. :+

Als het om een allergie gaat dan is het natuurlijk een ander verhaal.
De luxere restaurants hebben inderdaad geen vega op het menu staan, maar passen gewoon de bestaande gerechten aan.
Gewoon even checken met reserveren!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:01

indonesisch kom je trouwens ook nog aardig uit de voeten als je vega wil :j althans, is mijn ervaring, maar idd, oosterse keukens

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:06

In het restaurant waar ik werk is ook maar 1 vegetarisch gerecht, en verder een zeer uitgebreide kaart. Maar wij zijn dan ook een steakhouse, daar komen ook niet veel vegetariërs.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:08

Ik vind het ook wel makkelijk weinig keuze :')

Maar het viel mij al 100% mee dat ze in een steakhouse vegetarische gerechten hadden... (Ik ga er binnenkort weer eten! Eigenlijk wel zin in :))

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:45

Ik herken het ... Niet per se op restaurant, maar overal is het zo vanzelfsprekend dat iedereen vlees eet...
Dit weekend heb gewerkt als vrijwilliger en niets anders kunnen eten dan brood met kaas... Er was eten voorzien maar echt alles bevatte vlees. Spek met brood 's middags, 's avonds barbecue met gebakken aardappelen waar ook nog een hoop spek tussen zat.

Op school kan ik ook geen broodje nemen met iets anders als kaas op. (en dan is die kaas waarschijnlijk nog niet eens vegetarisch...)
Op restaurant vraag ik meestal gewoon of ze het vlees eruit kunnen laten. Croque zonder hesp, macaroni met kaassaus, carbonara zonder spek... Meestal zijn ze erg behulpzaam, al ben ik wel bang voor de dag dat ik wel gewoon vlees krijg... :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:57

Ik vind dat inderdaad vreemd. Vegetarisch komt zoveel voor dat je daar toch gewoon standaard rekening mee houdt als je eten plant voor meerdere mensen? Volgens mij was het op een paar van de reizen zowat een derde, op de bbq van laatst toch minstens 10%. Dat neem je toch mee in je boodschappenplanning?
En als niet-vegetarier mag je dan niet aan de kaassoufflés of groentespiesjes komen, terwijl ik dat ook lekker vind ook al eet ik wel vlees. Beetje meer flexibiliteit is beslist welkom.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:03

Ik verbaas me vooral dat er blijkbaar zoveel dure/sterrenrestaurants zijn die geen vegetarische maaltijd serveren. Ik weet dat johnnie boer (librije) in een intervieuw verteld dat zijn leukste klant ooit een vegetariër was die geen groente luste. Hij vond het geweldig om daar iets origineels voor te verzinnen. Imo zou een sterrenrestaurant daar juist zich in moeten onderscheiden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:13

De meeste restaurants (hier iig) hebben wel vegetarische dingen, maar vaak is dat altijd hetzelfde saaie liedje... iets met geitenkaas (dat lust ik dus écht niet, helaas) en een pasta met groenten. Ik ga niet uit eten om iets te eten wat zo belachelijk makkelijk te maken is dat ik het thuis in een kwartier in elkaar zet, ik vind het juist leuk om iets nieuws te eten, of iig iets wat ik bijna nooit eet! Alsof ze ineens niet meer kunnen koken of gerechten bedenken als het gaat om vegetarisch eten.

Het mooiste is nog als ze, nadat je verteld hebt dat je vegetariër bent, zeggen 'maar we hebben wel vis' of nog erger 'we hebben ook kip' :')

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:16

Ik heb op de universiteit ooit de intro begeleid, moest je van tevoren ook naar een soort training/uitleg dag met aansluitend een BBQ speciaal voor alle begeleiders, alvast als bedankje voor de hele week.
Bij de BBQ bleek vervolgens echt alleen maar vlees te zijn (zelfs geen stokbrood!). Organisatie vriendelijk gevraagd. antwoord: "Nee, vegetarisch is er vandaag niet. De rest van de week wel"
'Oh, wat had je dan gedacht dat wij konden eten?'
"Geen idee, regel zelf maar iets" (op zo'n achteloze toon)
Mijn lieve mede-begeleider had toevallig brood en chocopasta bij zich, dus dat maar gegeten.
Afijn, de eerste drie avonden gingen inderdaad goed (eten bij mij thuis, zelf gekookt/eten op faculteit, had ik geregeld/eten in pizzeria), vierde dag was het weer mis, BBQ met echt alleen maar vlees.
Hoofd van de organisatie gebeld en een partijtje goed boos geworden.Eerste reactie van hen 'regel het zelf maar'. Tegen die tijd was ik echt pissig en vrij duidelijk uitgelegd dat zij NU eten gingen regelen voor mij en de twee vega-kids die ik kende. Inderdaad stond er binnen en half uur iemand naast mij met vega-burgers, exact genoeg voor ons drie.... (ter illustratie: BBQ voor 300 mensen waarvan ik er nog geen 100 direct of indirect kende, wij kunnen niet de enige drie geweest zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:28

@ Roulette, zo ben ik op schoolkamp gegaan met een stuk of 300 mede leerlingen en heel duidelijk aangegeven dat ik geen vlees at. De eerste dag kon ik ergens nog spaghetti zonder iets (geen groente, geen saus helemaal niks) krijgen en de tweede dag was er nog wel een boterham van het ontbijt over. Die kon ik wel nemen toch? Heerlijk zo;n goede voorbereiding. :j

Ik eet ondertussen een jaar of 10 geen vlees. Wil ook geen soep basis van kippenboulion en om de ballen heen eten? Dan zorg ik liever dat iemand anders ze op eet en in het ergste geval bestel ik niks (dan maar geen eten) of eet ik ze op. Er zullen vast heel wat mensen op hun achterste benen gaan staan als ik als vegetariër eens vlees eet, maar voedselverspilling vind ik eigenlijk echt not done. :n Wonderlijk genoeg kunnen mijn darmen e.d. het nog aan ook.

Mijn ervaring is dat de restaurants die geen gerechten zonder vlees of vis hebben, of niet verder komen dan de geijkte mozzerella-tomaat en gevulde paddenstoel, over het algemeen al niet de beste restaurants zijn. Een goed restaurant, en dan vooral een met de goede instelling, wil lekker eten voor zetten en zijn gasten een fijne avond bezorgen. Die verzinnen echt wel wat. :j

TS was het restaurant uit jouw verhaal ook in Harderwijk? Ga zaterdag een week op vakantie naar Harderwijk samen met nog een uitsluitend vegetarisch etend iemand. Zou je ons kunnen adviseren naar welke eetgelegenheid we dus echt niet heen moeten? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:33

Ik herken het zelf niet zo, hier in Groningen hebben restaurants bijna altijd wel meerdere keuzes. Ja de steakhouses enzo niet maar daar ga ik ook gewoon niet heen :+ Je gaat ook niet zeuren in een schoenenwinkel dat ze geen hoeden verkopen.

Vega-gerechten zijn niet altijd even creatief, maar zolang er geen tuinbonen of gorgonzal in zit hoor je mij niet klagen, ben een hele makkelijke eter. Merendeel wat in een restaurant wordt klaargemaakt heb ik wel een keer gegeten, ga vooral voor het gezellige en het makkelijke (yay niet hoeven koken en geen afwas/zooi) uit eten.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:39

ik wilde als baby al geen vlees eten en begin er echt enorm van te kokhalzen maargoed, ik heb er nooit problemen mee in veel restaurant vraag ik meestal of ze het gerecht wat kunnen aanpassen (mits het een gerecht is waar het vlees makkelijk uit te halen is).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:48

Het valt mij op dat je in grotere steden veelal prima terecht kunt als vegetariër (ook in andere Europese landen), maar 'in de provincie' is het meestal lastiger.
Indiaas eten is een aanrader.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:48

Probeer maar is als veganist iets te bestellen := nu ben ik niet heel moeilijk en zal ook af en toe is iets eten waar een roomsausje naast ligt, of een beetje ei doorheen zit ofzo, maar bv. kaas eet ik toch echt liever niet, als je dan vraagt of je het gerecht zonder kaas mag hebben, en op de vraag 'bent u allergisch' 'nee, veganist' antwoord word je glazig aangestaard en word er iets in de trant van 'ik weet niet of dat kan hoor' gemompeld. of trekken ze er zo'n gezicht bij van 'nou nou kieskeurig' bij getrokken.
Bij zowel de (echte) afrikanen als bij de (echte) aziaten is dat al veel makkelijker voor mekaar te krijgen omdat veganisme en vegetarisme in die wereld delen vaker voor komt ivm bepaalde geloofs/levensovertuigingen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:13

Is het dan niet gewoon makkelijker om te zeggen dat je inderdaad geen kaas mag?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:17

Barvrouwke schreef:
Ik ben al 15 jaar vegetarisch maar heb er eigenlijk nooit problemen mee. Nou moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit op
een terras zit en bij bijvoorbeeld tomatensoep gewoon om de ballen heen eet en die laat staan.
Broodje gezond vraag ik of ze de ham weglaten en klaar.
Een hele waslijst aan vega gerechten hoeft van mij ook niet. Je kan toch maar 1 menu gelijkertijd eten :Y)

Waarom ben je vegetariër dan?
Nu verbruik je dus toch het vlees, of het in jouw buik zit of in de prullenbak maakt voor het dier niks uit hoor..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:18

ja maar zonder een enkel nut de kliko in is ook zonde, dier voor niets gestorven ...ik snap de redenatie echt wel :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:34

Volgens mijj bedoel jij precies wat myrthe wil zeggen sonja...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:39

ow wacht...ik haal idd een paar posts door elkaar :+ ignore my previous post :+
iets met te snel lezen en zo :P

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:20

Ik zou ook echt geen vlees meer eten hoor... Dan zou ik die wel aan iemand waarmee gaan eten ben geven zodat het vlees ook niet weggegooid moet worden. Maar moest ik ooit alleen ergens eten, en ik bestel iets zonder vlees maar krijg er toch vlees bij zou ik dat echt wel laten liggen... Ik zou wel nooit iets met vlees bestellen en dan het vlees laten liggen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:26

Najoveh schreef:
Ik zou ook echt geen vlees meer eten hoor... Dan zou ik die wel aan iemand waarmee gaan eten ben geven zodat het vlees ook niet weggegooid moet worden. Maar moest ik ooit alleen ergens eten, en ik bestel iets zonder vlees maar krijg er toch vlees bij zou ik dat echt wel laten liggen... Ik zou wel nooit iets met vlees bestellen en dan het vlees laten liggen.

En dan het vlees laten weggooien? Dan is dat beest echt helemaal voor niks gestorven.

Het probleem zit hem er vooral in dat veel koks gewoon niet weten wat ze er mee aan moeten. Daarbij zijn vegatariers best lastig en valt er van te voren niet echt te weten wat ze nou wel of niet willen. De een eet wel vis de ander weer niet, de een heeft geen problemen met kaas (dierlijk stremsel) de ander weer wel. Zo gaat dat ook met heel veel andere ingrediënten zoals gelei, bouillon, kleurstoffen. IK denk dat daardoor al snel niet vlees etende mede-mensen als lastig worden ervaren.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:33

secricible schreef:
Ik verbaas me vooral dat er blijkbaar zoveel dure/sterrenrestaurants zijn die geen vegetarische maaltijd serveren. Ik weet dat johnnie boer (librije) in een intervieuw verteld dat zijn leukste klant ooit een vegetariër was die geen groente luste. Hij vond het geweldig om daar iets origineels voor te verzinnen. Imo zou een sterrenrestaurant daar juist zich in moeten onderscheiden.

Mijn ervaring is juist omgekeerd. Ik ben echt een moeilijke eter, waaronder dus geen vlees, vis, alcohol, blauwschimmelkaas...... Waar ik kom om te eten, staat er altijd wel iets op de kaart, maar als dat me niet aanstaat, vraag ik gewoon aan de serveerster of ze dat rijtje even opneemt en aan de kok wil vragen of hij daar iets mee kan. Is nog nooit mis gegaan. Ik eet altijd iets dat ik lekker vind en het komt echt vaak voor dat mijn niet-vegetarische tafelgenoten jaloers naar mijn bord zitten te kijken ;-). Het enige nadeel is dat de kok vaak veel te veel maakt...
In de sterrenrestaurants heb ik echt nog nooit meegemaakt dat ze er niet iets even moois van maken. Inderdaad bij het reserveren even melden, maar het maakt voor hen niks uit, want er eten bijvoorbeeld bij oud sluis echt veel meer mensen het vegetarisch menu zonder vegetarisch te zijn, omdat het gewoon zo lekker is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:35

Librije heeft een volledig vegetarisch 8 gangen menu. Dus zij maken er juist wél iets van. Ik kan het weten, ik heb dat menu verorberd :9 Fantastisch, dan krijgt 'vegetarisch eten' ineens een hele andere betekenis. Sterker nog, ook als ik geen vegetariër zou zijn dan zou ik voor die optie kiezen aangezien er dingen op de 'gewone' kaart stonden waarvan ik dacht 'uhm.. Nee. Bwuh.' :=