Try before you die: Paardenbiefstuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:56

Leuk verslag ;)

Eigenlijk is het raar dat wij, Nederlands, er zo moeilijk over doen, want beter scharrelvlees bestaat er niet!

Toch zou ik het zelf niet kunnen... Ik ben daarvoor te visueel ingesteld ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 14:03

[***] schreef:
Dat klinkt idd super, maar ik ben bang dat het door al deze aandacht geen jaren gaat duren voordat de eerste paardenflats uit de grond gestampt gaan worden. En dat paarden net zo voor de consumptie gefokt gaan worden als varkens, kippen en koeien.

Het schijnt dat in de UK de vraag naar paardenvlees ver-tienvoudigd is.

In Canada zijn de feedlots voor dieren ook gewoon voor de paarden. Is relatief gezien wel scharrelvlees, er is namelijk meer ruimte dan in Europa...

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:16

Wilde t zelf ook komend weekend maken.. maar kan dat wel gewoon zoals een runderbiefstukje ook medium en/of rood gebakken worden??

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:24

ik lees even mij, ik weet het nl ook niet

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:24

Leuk geschreven TS.

Eet al jaren paardenbiefstuk en ik vindt het veel lekkerder dan runderbiefstuk, het smaakt zoeter. Wij hebben in de regio een echte paardenslager waar we helaas maar 1 à 2 keer per jaar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:29

@Kelly_ann, dit ziet er inderdaad nog redelijk uit. Ben bang dat als in Nederland de vraag zo explosief stijgt de paarden er niet zo bij zullen lopen als in Canada ;) .

En we weten allemaal wat er gebeurt als iets geld oplevert.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor al het vee dramatisch is om in de bio-industrie grootgebracht te worden.

Voor de duidelijkheid ik ben zeker geen tegenstander van het eten van vlees. Of dat nu koeien, kippen, gieten, schapen, varkens, wild, paarden enz zijn. Maar heb wel een beetje moeite met de industrie die erom heen zit. En ben dus bang dat als paardenvlees net zo "gewild" wordt als bijv rundvlees er niet veel van het "scharrel"paardenbiefstukje overblijft.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:51

Ik zal nooit bewust paardenvlees eten. En dat komt omdat men mij niet kan garanderen dat het paard wat bij de slacht is aangeleverd daadwerkelijk door de rechtmatige eigenaar is aangeboden.
Mijn paard is ooit gestolen en naar de slacht gebracht, en ik wilde heel duidelijk niet dat mijn paard opgegeten zou worden. Dit heeft mij heel veel verdriet opgeleverd en ik zou dat nooit een ander aan kunnen doen.
Dat het lekker is, kan best en misschien zou ik er wel dol op kunnen zijn maar nee, sorry, geen vlees waar een traan voor gelaten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:52

@hahahanneke eet jij wel ander vlees? Ik laat nl ook veel tranen om de dieren in de bio-industrie.

Drunten1999

Re: Try before you die: Paardenbiefstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:56

@[***], alleen scharrelvlees

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:58

Ohh heerlijk paard! Lekker met peper, zout en oregano.

@nine1987
Ja hoor! En anders google je toch even? Zie je meteen wat er lekker bij is.

De tip met rozemarijn en peper ga ik zeker proberen. Peper gooi ik op alles, maar rozemarijn gebruik ik eigenlijk veel te weinig in de keuken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:58

hahahanneke schreef:
Ik zal nooit bewust paardenvlees eten. En dat komt omdat men mij niet kan garanderen dat het paard wat bij de slacht is aangeleverd daadwerkelijk door de rechtmatige eigenaar is aangeboden.
Mijn paard is ooit gestolen en naar de slacht gebracht, en ik wilde heel duidelijk niet dat mijn paard opgegeten zou worden. Dit heeft mij heel veel verdriet opgeleverd en ik zou dat nooit een ander aan kunnen doen.
Dat het lekker is, kan best en misschien zou ik er wel dol op kunnen zijn maar nee, sorry, geen vlees waar een traan voor gelaten is.

Je hebt het paspoort erbij nodig om een paard te laten slachten.
Zonder paspoort/chip geen paard.
Als mensen niet willen dat hun paard ooit geslacht wordt, kun je dit in het paspoort laten vermelden, dan mag het vlees nooit gebruikt worden.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:01

Wat jammer dat dat bij mijn paard dan nu net niet het geval was.......

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:04

ik vind het zo lastig. Zieliger dan een kipje, koetjes of varkentje vind ik het zeker niet!
ik loop zelf op een biologische koe boerderij, allemaal voor de slacht dus, en die zijn allerminst zielig :)

Maar toch.. als ik het dan in mijn pannetje zou zien liggen... slik.
dit heb ik trouwens ook met ander vlees, ben er ook niet heel dol op.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:06

Bijzonder leuk verslag! Het prijs verschil tussen paard- en rundvlees is inderdaad schrikbarend.

Weet iemand waarom paardenvlees zoveel goedkoper is???

Via google kom ik op het antwoord dat dit te maken heeft met vraag - aanbod. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de enige reden is...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:06

Geweldig stuk Ts , erg leuk gebracht.
Wat een verschil in prijs ook !

Ik eet niet bewust paardenvlees.. waarom ? dat zit tussen mijn oren. misschien toch eens proberen...
Maar nou moet ik eerlijk zijn dat ik ook niet teveel moet nadenken over het beest als ik vlees op mijn bord heb... dan vergaat me de trek.
en het moet al helemaal niet lijken of dier of bot aan zitten. ( kippenpoten , carbonade e.d. )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:09

Ik ben vegetariër, maar heb nog het minste problemen met paardenvlees. Paardeneigenaren doen er alles aan om te zorgen dat hun dier tot het moment van het schieten geen seconde doorheeft wat hem staat te gebeuren, en met zo'n masker merkt hij daar ook helemaal niets van. Dat icm een goed leven... waar wordt het dier dan precies slechter van? Nergens toch? Wie zijn wij dan om er problemen mee te hebben? :)

Leuk geschreven, en fijn dat je zo lekker hebt gegeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:11

Petpa schreef:
Bijzonder leuk verslag! Het prijs verschil tussen paard- en rundvlees is inderdaad schrikbarend.

Weet iemand waarom paardenvlees zoveel goedkoper is???

Via google kom ik op het antwoord dat dit te maken heeft met vraag - aanbod. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de enige reden is...

Het heeft inderdaad met vraag en aanbod te maken. Op het moment stijgt de vraag naar paardenvlees, uiteindelijk zal dit de prijs opdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:13

hahahanneke schreef:
@[***], alleen scharrelvlees

Dat vind ik super! Moet eerlijk zeggen dat ik zoveel mogelijk scharrelvlees eet, maar als ik uit eten ga of bij iemand anders eet, dan eet gewoon op wat ik voorgeschoteld krijg. Ben dus wel een beetje hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:15

Magrathea schreef:
Ik ben vegetariër, maar heb nog het minste problemen met paardenvlees. Paardeneigenaren doen er alles aan om te zorgen dat hun dier tot het moment van het schieten geen seconde doorheeft wat hem staat te gebeuren, en met zo'n masker merkt hij daar ook helemaal niets van. Dat icm een goed leven... waar wordt het dier dan precies slechter van? Nergens toch? Wie zijn wij dan om er problemen mee te hebben? :)

Ik geloof niet dat de paarden die nu in de "kant en klaar menuutjes" zitten zo'n geweldig leven hebben gehad. Komen uit Roemenie. Verder ben ik het helemaal met je eens, als het paard idd zo'n leven heeft gehad als dat jij omschrijft. Dan maakt het idd niet uit en het smaakt ook nog eens ontzettend lekker.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:15

Ik eet ook altijd paarden rookvlees. Heerlijk hoor :j
Ik denk maar zo: als ik het niet koop/eet, doet iemand anders het wel.
En vlees weggooien is ook zonde! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:23

[***] schreef:
Magrathea schreef:

Ik geloof niet dat de paarden die nu in de "kant en klaar menuutjes" zitten zo'n geweldig leven hebben gehad. Komen uit Roemenie. Verder ben ik het helemaal met je eens, als het paard idd zo'n leven heeft gehad als dat jij omschrijft. Dan maakt het idd niet uit en het smaakt ook nog eens ontzettend lekker.

Tuurlijk, maar dan bestel je ook geen paardenbiefstuk. Ik wil maar zeggen dat paardenvlees gemiddeld een grotere kans heeft om van een dier met een goed leven af te komen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:26

Ja Magrathea ik begrijp wat je bedoelt en zeg ook dat ik het met je eens ben maar weet jij waar je paardenbiefstuk vandaan komt als je die bestelt?

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:26

Joolien schreef:
Knakker schreef:
oh ja, was ook nog op tv dat paardenvlees het meest zuivere vlees was wat er bestaand.
Geen groeibevorders, geen anti-biotica en het dier heeft een mooi fantastisch, meestal lang leven gehad.
Dus lang leve dierenwelzijn liefhebbers!

Nog beter, paarden zijn compleet biologisch en scharrel :D En dan zo goedkoop :d

Helaas, het meeste paardenvlees is niet biologisch.. Biologisch houdt niet enkel in dat de dieren buitenkomen..
Paarden hebben op stal gemiddeld net zoveel ruimte als bijvoorbeeld gangbare koeien in de stal.
De meeste paarden krijgen vaak niet-biologisch voer.. Zoals het krachtvoer.. Pavo bijvoorbeeld is niet-biologisch,
als het paard in de laatste 5 jaar voor het geslacht werd voer van Pavo binnengehad heeft is het vlees al niet biologisch meer.
Zo zijn er nog veel meer voorwaarden waaraan vlees moet voldoen voor je het biologisch mag noemen..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:29

Staat toevallig ook een groot stuk over paardenvlees klaar maken in de volkskrant van vandaag

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:34

ELpatcho schreef:
Staat toevallig ook een groot stuk over paardenvlees klaar maken in de volkskrant van vandaag

Ja... Paardenvlees is 'hot' momenteel.... ik voel me een trendsetter :Y)