De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:34

Je kunt courgettes ook in dunne plakjes schaven en dan frituren, net als aardappels. Na het schaven even met zout bestrooien om het water er uit te trekken/persen, anders zit het frituurvet tot aan het plafond :D
En dan krijg je dus courgettefrites. En lékker dat die zijn :9

berdien85

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:40

Wat een leuk topic!

Ik heb maar een ienieminie tuintje, maar ben er wel fanatiek mee. Alleen heb ik een serieus slakken probleem. Ik heb nu van die biologische slakkenkorrels, maar dat lijkt ook niet te werken. Heeft iemand de oplossing? Ik durf nu niets meer te planten, alles wordt opgegeten! Of zijn er misschien eetbare planten die niet echt door slakken opgegeten worden?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:01

Bedankt voor de reacties over de kleur van de bramen.
Ik wil ze zo graag opeten :=

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:21

Ibbel schreef:
mirim schreef:
De bloemen groeien op steeltjes zonder vrucht te vormen en breken dan gewoon af. Ik snap er niets van...

Bloemen op steeltjes zijn mannetjes. Vrouwelijke bloemen hebben een bolletje als basis.

Daar ben ik dan effe klaar mee zeg! Ik heb wel heel veel mannetjes :Y) Nou ja, ik zal maar extra genieten van die paar vrouwtjes die dan hopelijk nog wel wat worden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:24

berdien85 schreef:
Wat een leuk topic!

Ik heb maar een ienieminie tuintje, maar ben er wel fanatiek mee. Alleen heb ik een serieus slakken probleem. Ik heb nu van die biologische slakkenkorrels, maar dat lijkt ook niet te werken. Heeft iemand de oplossing? Ik durf nu niets meer te planten, alles wordt opgegeten! Of zijn er misschien eetbare planten die niet echt door slakken opgegeten worden?

Mijn schoonouders doen het zo: je zet iedere avond een vers bordje met havermout neer, niet gekookt maar 'rauw'. Het hele bordje zit de volgende ochtend vol met slakken. Dit bordje gooi je leeg. Mijn schoonouders gooien het leeg in de sloot, maar er is al eens een bordje mee te water gelaten.....het bordje is natuurlijk glad van het slijm van de slakken en gleed uit de handen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 18:39

Ibbel schreef:
Je kunt courgettes ook in dunne plakjes schaven en dan frituren, net als aardappels. Na het schaven even met zout bestrooien om het water er uit te trekken/persen, anders zit het frituurvet tot aan het plafond :D

Dat kun je ook met bietjes doen *D

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:42

Meld me hier ook!

We hebben rode druiven, bramen, peren en pruimen in onze tuin.
De pruimen en peren hebben dit jaar de late vorst niet overleeft -O-
Vorig jaar hadden we een mooie oogst.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:45

Leuk topic!

Ik heb meteen een vraag voor jullie, is er een biologische manier om de wormpjes uit de pruimen te houden?
Ik heb van alles in de tuin, sla, wortels, speciebonen, appels, peren, kersen en nog veel meer :D
Alles gaat goed op enkele slakjes na maar die pruimen..poeh daar zitten altijd wel beestjes in, beetje jammer dus als iemand een idee heeft om die weg te houden (zonder schadelijk gif) dan veel dank!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:51

Misschien groene zeep proberen?
Veder zou ik het niet weten..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:02

Rider01 schreef:
Leuk topic!

Ik heb meteen een vraag voor jullie, is er een biologische manier om de wormpjes uit de pruimen te houden?
Ik heb van alles in de tuin, sla, wortels, speciebonen, appels, peren, kersen en nog veel meer :D
Alles gaat goed op enkele slakjes na maar die pruimen..poeh daar zitten altijd wel beestjes in, beetje jammer dus als iemand een idee heeft om die weg te houden (zonder schadelijk gif) dan veel dank!

Ik loop elke dag even onder de pruim door en trek alles wat er aangetast uitziet, af.
Geen idee of t afdoende is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:13

Gooi paardenmest onder de boom, dan komen daar de mussen op af en zij eten de wormpjes uit de pruimen?? Geen idee of het werkt :+ Maar bij ons zitten er wel vrij veel mussen en andere vogeltjes en de boom heeft geen last van wormpjes.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:27

In mijn volkstuin heb ik een pruim die goed vrucht draagt. Afgelopen jaar echter zaten er wormpjes in de pruimen. Wat is dit voor een beestje en wat doe ik ertegen?

Antwoord
Uw pruimenboom heeft te maken met een aantasting door de fruitmot. De vlinders overwinteren als rups in een cocon onder de schors van de boom. In mei leggen de uitgekomen vlinders eieren op de vruchten. De rupsen vreten zich door de jonge vrucht een gang naar de pit. Natuurlijke vijanden van de fruitmot zijn mezen (in de winter) en sluipwespen. Overwinterende rupsen kunt u verwijderen door de boomstam goed af te borstelen en losse schorsschilfers te verwijderen. Eventueel kunt u ook, zo’n 20 cm boven de grond, kleefband aanbrengen op de stam. Laat in geen geval afgevallen vruchten liggen, maar raap alles op.

bron http://www.avvn.nl/natuurlijk-tuinieren ... ?vraag=102

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:29

ik ga met alle tips aan de slag, bedankt!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:31

Kijk hier heb je wat aan:)
Wij hebben inderdaad in de winter ook meesjes hier. En volgens mij ook die sluipwespjes...dat zijn toch van die platte wat kleinere wespen?
Maar nu is dan de vraag hoe lok je ze naar de boom als ze er tot nu toe niet geweest zijn?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:42

Misschien in die boom vetbollen hangen. Bij de action had je grote vetbollen, daar aten ze makkelijk van

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:34

Ibbel schreef:

Dit gaan we maar eens proberen! Klinkt goed! Al kan frituurvet hier niet snel iets verkeerds doen :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:36

mirim schreef:
berdien85 schreef:
Wat een leuk topic!

Mijn schoonouders doen het zo: je zet iedere avond een vers bordje met havermout neer, niet gekookt maar 'rauw'. Het hele bordje zit de volgende ochtend vol met slakken. Dit bordje gooi je leeg. Mijn schoonouders gooien het leeg in de sloot, maar er is al eens een bordje mee te water gelaten.....het bordje is natuurlijk glad van het slijm van de slakken en gleed uit de handen :D

Dankje, ga ik zeker proberen!!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:17

Ik heb ook 'last' van kleine aarbeien! De eerste lading was prima, redelijk grote aardbeien, niks mis mee. Maar nu komen er alleen nog maar formaat knikker aarbeien aan... Ik knip uitlopers steeds weg dus de plant zou zijn energie in principe gewoon volledig aan de vruchten kunnen geven... Of is het al klaar voor dit jaar?

Nog zo'n fenomeen, aan mijn oude frambozentakken (die van vorig jaar dus) komen veel kleinere frambozen dan aan de nieuwe, die zijn denk ik wel twee keer zo groot.

Bramen duren idd heel lang voordat ze rijp zijn, ik heb er ooit twee of drie gehad, maar die plant heeft de geest gegeven tijdens vorst. Ik heb er nu nog eentje, maar daar heeft nog nooit iets aangezeten, ik heb hem maar in het bosje achterhuis geplant, omdat ik het toch zo'n overlever vond aangezien hij een halfjaar (inclusief de afgelopen winter) op de kop zonder pot in onze tuin heeft gelegen en toen nog niet dood was :P Er zit nu een nieuw blad aan, maar of het ooit meer dan dat piepkleine struikje wordt betwijfel ik, de tijd zal het leren.

Ik doe de courgette altijd door de roerbak, ben je ook zo een halve aan kwijt :P En stukjes aan de spies op de barbecue. Hopelijk kan ik deze week de eerste eten. Het is echt laat dit jaar, volgend jaar ga ik denk ik maar voorkweken binnen of in een kleine kas als het weer zo koud is...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:12

ik gooi courgette overal doorheen, vandaag weer lasagne gemaakt met courgette.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:14

Ik meld mij ook! Ben alleen veel te laat begonnen waardoor ik waarschijnlijk geen vruchten/ groenten uit eigen tuin kan eten dit jaar. Vond het echter wel een goede proef om uit te proberen of er uberhaupt iets bij mij wil groeien :)

Ik heb courgettes, tomaten, paprika en pompoen geplant. Alles staat in bakken en in hanging baskets want ik mag van vriendlief niets planten in onze mooi aangelegde tuin :Y). Heb alleen wel erg veel plantjes, ik dacht namelijk dat er weinig zaadjes zouden opkomen in mijn mini vensterbank kasje... Alles kwam uit!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:18

Ik heb m'n komkommer vermoord -O-

Wilde hem om zo'n steunijzerding heen draaien, heeel voorzichtig, en toen horde ik *knap*.. ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:33

wij hebben sinds vorig jaar een minimoestuin van 1.5x2.5m ofzo. dit jaar hebben we van de gemeente een plant/zaaipakketje gekregen. Dus dit jaar hebben we wortelen, erwten, boontjes, spinazie, sla, radijzen, aardappelen, uien en een cougetteplant die ik gekocht heb. (er zat ook nog peterselie en kervel in, maar daar hadden we geen plaats meer voor)

Alleen de sla lijkt het niet te doen en de courgettes rotten nog voor ze groter zijn dan 15cm :?
De radijzen waren dan weer extreem groot (tussen 3en 4cm diameter)

oh ja en wij maken elk voorjaar een grote pan brandnetelsoep en schoonbroer komt duizenblad plukken voor in zijn kruidensoep (waar ik niet van durf te proeven sinds ik van zijn vorige "groenten"soep geproefd heb :D )

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:36

imd schreef:
Ik heb m'n komkommer vermoord -O-

Wilde hem om zo'n steunijzerding heen draaien, heeel voorzichtig, en toen horde ik *knap*.. ;(

:(:)

--
Het enige wat hier nog niet opschiet is de tomaat :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:38

Tomaat hangt bij ons aardig wat aan, alleen heeel veel kleintjes en het wordt ook nog langg niet rood..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:45

Bij ons zijn de tomaten van het zelfde laken en pak...wel veel maar nog groen en klein.
Rytir: dat heb ik nu ook altijd, alle zaadjes lijken wel op te komen. Ik had dit jaar ( weer) teveel tomaten, teveel peper en teveel aubergine. Maar het is wel heel leuk weggeven aan vrienden. Doe een al aardig geworden plantje in een leuke pot, schrijf er een kaartje bij ( met wat voor plant het is in het Nederlands en Latijns) en hang die eraan, doorkijkpapier en een touwtje erom en je bent helemaal origineel.
Ik geef dit ook wel eens aan kinderen en zeg daarbij dat wie de eerste vruchten plukt een presentje krijgt...dan gaan ze er nog goed voor zorgen ook.
Natuurlijk kun je de plantjes ook wegggooien, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.