Boterham met iets hartigs, geen vlees.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:03

@judith, pardon? Ik zet er nog expliciet bij dat het nieuwsgierigheid is, geen verwijt dus.

Ricotta is trouwens ook echt heerlijk en verslavend :Y)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:08

hele jonge geiten kaas met aardbeien.

Benfan

Re: Boterham met iets hartigs, geen vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:29

En smeerkaas met sambal <3 Maar wel eens hoor met Margrathea, wees dan gewoon consuquent. De aantal vega's die gewoon vis eten, alsof dat dier niet een verschrikkelijke dood sterft, de zeeen overbevist worden en dan maar te zwijgen. Maar ik snap Judith ook, vega's hebben nogal snel dat vingertje :P Maar vergeten dat de Soja producten die zei eten afkomstig komen van planten die plaats hebben gemaakt voor aardig wat stukken oerwoud.

Dus hel, maakt niet uit wat je doet.. fout is het toch.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:47

Behalve dat er veel meer soja nodig is voor het veevoer om een stukje vlees te krijgen dan er nodig is om een sojaburger te maken. Dus ook voor dat oerwoud is minder dierlijke producten eten nuttig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:50

er staat toch alleen maar dat ze minder vlees wil eten? Niets over vegetarisch worden, dierenleed, etc.

Ik eet ook bewust minder vlees, mn uit milieu overwegingen. En dus wel vis, en heb er geen behoefte aan om daarin consEquent te zijn. Trouwens, dat ben ik eigenlijk best wel, ik eet minder vlees en meer vis ;) (geintje)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:53

Consequentie is een relatief begrip. Het hangt er maar net vanaf wat je principes zijn. Als je principes te maken hebben met dat vissen gemene duivels van de zee zijn ben je heel consequent zijn door ze per 100 naar binnen te schuiven. Moet je vooral doen :Y)
En daar ben ik dus benieuwd naar, wat de beweegredenen van TS zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:57

Benfan schreef:
En smeerkaas met sambal <3 Maar wel eens hoor met Margrathea, wees dan gewoon consuquent. De aantal vega's die gewoon vis eten, alsof dat dier niet een verschrikkelijke dood sterft, de zeeen overbevist worden en dan maar te zwijgen. Maar ik snap Judith ook, vega's hebben nogal snel dat vingertje :P Maar vergeten dat de Soja producten die zei eten afkomstig komen van planten die plaats hebben gemaakt voor aardig wat stukken oerwoud.

Dus hel, maakt niet uit wat je doet.. fout is het toch.

Ik eet al 12 jaar vegatarisch :D maar heb geen behoefte aan vleeseters die mij proberen over te halen of waar ik mij voor moet verantwoorden. Andersom ook en wordt nogal gek van de vele berichten die ik sinds kort tegen kom op bokt waarbij er mensen zijn die vegatarisch eten en wel oordelen over andermans keuzes. Perfect kan toch niemand worden dus liever onconseqent goed dan consequent fout.

En aangezien TS zoals Lielle herhaalt aangeeft minder vlees te willen eten en niks noemt over vegatarisch willen zijn, zijn wij allen heel offtopic bezig. O:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:57

zigranta schreef:
Ooh, misschien wel een tip!Mozarella, pesto,tomaat en geroosterde pijnboompitten.

Met een beetje peper, jammie mijn favoriete broodje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:02

Kijk ook eens op de markt, daar worden veel lekkere en goedkope kruiden verkocht waarmee je je broodje een lekkere twist geeft :) Knoflookpeper bijvoorbeeld, of heerlijke Italiaanse kruiden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:07

consequent is niet relatief en hangt ook niet van principes af; alleen de gevolgen van consequent gedrag kunnen enorm verschillen, zoals margrathea aangeeft.

maar een lekker hartig belegde boterham bestaat in heel wat oplossingen. Ik ben ook dol op hummus, babaghanooghe en allerlei tapenades op brood, of gewoon wat olijfolie op een boterhammetje en wat verse peper.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:11

Gewoon plakjes tomaat voor hartig met aromat en voor zoet suiker erover, erg lekker alle twee!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:13

Lielle schreef:
consequent is niet relatief en hangt ook niet van principes af; alleen de gevolgen van consequent gedrag kunnen enorm verschillen, zoals margrathea aangeeft.

maar een lekker hartig belegde boterham bestaat in heel wat oplossingen. Ik ben ook dol op hummus, babaghanooghe en allerlei tapenades op brood, of gewoon wat olijfolie op een boterhammetje en wat verse peper.

Ik bedoelde meer dat je consequent kan zijn op het gebied van dierenwelzijn, milieu, mensenwelzijn, etc. :) En de uitingen daarvan verschillen inderdaad sterk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:13

Hartig beleg kaas met tomaat, of komkommer of ei. Of alle 4 natuurlijk of los van elkaar. Boterham met mayonaise, boterham met vis als je alleen geen vlees eet(zalm, tonijn of makreel uit blik met wat olie en een beetje azijn of citroensap. Wat zout en peper voor de smaak eventueel een fijn gesneden uitje of tomaat erdoor) boterham met gerookte zalm of gerookte makreel of haring.

Huzarensalade zelf maken met aardappel erwtjes wortel ui ei en eventueel appel, olie azijn zout peper en dat met brood. Boterham met augurk. Als je ervan houdt boterham met radijs, brr maar mijn mannetje smult ervan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:16

Ben ik nou dom? Ik dacht altijd dat huzaren standaard met gehakt was :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:17

Als je het zelf maakt dan is het toch niet standaard...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:18

Magrathea schreef:
Lielle schreef:

Ik bedoelde meer dat je consequent kan zijn op het gebied van dierenwelzijn, milieu, mensenwelzijn, etc. :) En de uitingen daarvan verschillen inderdaad sterk.

ah, op die manier :D

toch is dat niet altijd vol te houden, aangezien eea nog wel eens strijdig is. Ik denk dat het van belang is om een balans te vinden in alle belangen, en daar voeg ik ook de financiele consequenties en het 'gewoon iets lekkers willen weten' aan toe.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:20

op verzoek
Lielle schreef:
Baba ghannooge
3 aubergines
3 eetlepels tahin
2 teentjes knolook, uitgeperst
sap van 1 citroen
1 dl water
Prik de aubergines in met een vork en leg ze met steel en al 25/30 minuten onder de hete grill (af en toe keren) tot ze tot de helft gekrompen zijn en de schil blaren vertoont. Pel de aubergines en gooi de schil en steel weg, laat het vruchtvlees uitlekken. Pureer dan na het afkoelen het vruchtvlees, maar laat het niet te vloeibaar worden. Roer de tahin en zout erdoor, samen met het citroensap en de knoflook. Proef een paar keer tot het naar je zin smaakt. Een eetlepel yoghurt erdoor is ook erg lekker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:26

Magrathea schreef:

Huzarensalade met gehakt? Hooguit met een soort boterhamworst ham achtig iets of knakworstjes. Maar de standaard variant mogen we niet en zonder vlees is het net zo lekker en veel gezonder voor mens en dier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:30

karuna schreef:
Magrathea schreef:

Huzarensalade met gehakt? Hooguit met een soort boterhamworst ham achtig iets of knakworstjes. Maar de standaard variant mogen we niet en zonder vlees is het net zo lekker en veel gezonder voor mens en dier.

Ik weet het niet, ik eet het nooit :) Weer wat geleerd haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:28

Magrathea: omdat dat mij beter voor het milieu lijkt. Biologisch vlees eet ik dan juist wel: ooit als iedereen biologisch vlees eet, wordt het goedkoper en van zelf sprekend. _O-
Dat laatste betwijfel ik. :=

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:46

Maar biologisch vlees is misschien beter voor het beestje qua ruimte maar is voor het milieu eigenlijk niet zo goed. Meer uitstoot omdat de dieren buiten zijn (in een stal wordt lucht gewassen en wordt mest en urine opgevangen) en zo zijn er nog een aantal dingen die biologisch niet gelijk beter maken....

Verder heb je, om iedereen op de wereld biologisch eten te geven, zo'n 3 aardbollen nodig. Als iedereen vegetarisch wordt, heb je er 7 nodig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:47

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:55

Tartex is idd erg lekker, het is tegenwoordig ook de basis voor het "Faux Gras" van Gaia dat ganzenlever moet vervangen en als je toch in de natuurvoedingswinkel bent kun je Tahin nemen en allerlei soorten notenpasta (wel duur), Gomasio op een sneetje geroosterd brood met boter mmmhhh en je kunt je eigen "krabsalade" maken met hard gekookt ei en surimi en mayo, ook erg lekker, en in de Aldi hebben ze verschillende vissalades, je hebt nog keuze genoeg als je geen of minder vlees wilt eten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:01

Als je de tosti´s niet meer met vlees wilt doen, ik doe altijd kaas met currysaus, geeft het net wat extra bite :)
Verder is er al een hele hoop genoemt denk ik, dat de bokkers daar allemaal zin in hebben, om het klaar te maken bedoel ik .. het klinkt wel heeerlijk! Ik ben soms nog te lui om brood te smeren en pak gewoon soep en crackers (volkoren dat wel).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:25

Uit college's, symposia en excursies op bij mijn opleiding Dierwetenschappen June....