Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:05

Marijkjuh schreef:
En je wordt blij van chocolade :D

Dat klinkt lekker Sodeletuut, Tutti Frutti ken ik trouwens helemaal niet, even google'n.

Het is zeker lekker! Tutti Frutti is gedroogd fruit, erg lekker als het geweekt is. :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:05

_Mara_ schreef:
Ook belangrijk! Haha.

Ik zag gister bij de Selexyz ook een boekje over e-nummers, e=eetbaar ofzo heette het: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html Leek me wel interessant, maar ik heb even een verbod op boeken kopen. :P

Mijn ontbijt is echt slecht vergeleken met jullie, altijd 2 boterhammen met hagelslag. :+

Ik blender altijd een banaan met 2 kiwi's en iets van 200 mL sinaasappelsap en nog een boterham met appelstroop :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:06

@Tara allemaal in de blender? :r :D

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:06

@Mara: Zonder 1 broodje met hagelslag kom ik echt niet op gang 's morgen :') Ben blij dat ik niet de enige ben.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:07

Miryamk schreef:
@Tara allemaal in de blender? :r :D

Het staat er een beetje krom idd :=

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:13

Whahaha, nomnomnom, fruit, sap, boterham, appelstroop. :')

@Marijkjuh: haha zonder een boterham met hagelslag raak ik s'morgens van slag. :+ Dat is echt het meest standaard ontbijt dat ik heb, vanmorgen was de hagelslag op dus voor chocopasta gegaan. Ik moet mijn dag gewoon beginnen met chocolade, ik kan s'ochtends echt geen hartig beleg op als kaas of vleeswaren. Alleen bij kerstbrunch dan, maar zelfs dan begin ik met een bolletje met hagelslag. :')

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:36

Ik probeer om gezond te leven, en zoek dan ook lekkere (gezonde!) tussendoortjes.
Ik blijf dit topic volgen! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:10

Ik probeer sinds een paar weken ook wat gezonder te eten en dat betekent bij mij vooral meer fruit eten.
Ik neem nu standaard een bakje met geschrapte wortels/cherrytomaatjes/druiven mee naar mijn werk. 's Morgens ontbijt ik bijna altijd met een boterham, een kiwi en een glas water, tussendoor een liga achtig iets, tussen de middag ook 3 boterhammen en het bakje fruit/groente, rond een uur of 3 nog een stuk fruit of een liga en dan 's avonds avondeten. Bij het avondeten eet ik bijna altijd verse groenten, verder eigenlijk nooit sausjes uit een pakje, behalve soms ergens crème fraiche bij/in of een rode pastasaus. Ik drink water en thee en soms een glas frisdrank light. 's Avonds neem ik wel vaak wat lekkers, zoals een paar koekjes, chocola of wat snoepjes. Nu heb ik bedacht dat ik dan in plaats van die koekjes eerst een appel moet eten en dan zit ik meestal al wat voller en eet ik minder koekjes/snoepjes.
Ik doe het verder niet om af te vallen en ik voel me er prima bij. Het lijkt me een gewoon gezond eetpatroon.

_Tara_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:11

Of je zou bv zelf iets moeten bakken van debakparade of suikerwijzer. Dat zijn recepten zonder/minder suiker en boter. En chocola tja, pure chocola is naar mijn mening niks mis mee :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:46

Carmen, je ontbijt klinkt lekker zeg :D

Ik neem meestal kellogs nu.. Met optimel.
Zit ook vol met Enummers denk ik.. Moet echt helemaal omswitchen gok ik!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:56

Nja 't is maar wat je verstaat onder gezond eten :P Naar mijn mening zijn Kellogs (gewone cornflakes of?) en Optimel niet de beste keuzes nee :P

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:57

Heb 1x havermoutpap gemaakt, echt vies!

En ik heb alleen mn diepvriesvakje boven de koelkast, dus erg veel ruimte om mn baksels te bewaren heb ik niet, maar mocht ik ooit gaan bakken, bedankt voor de invriestip ;)

Ik heb verschillende ontbijten, net waar ik zin in heb:
1. Magere yoghurt met fruit erdoor
2. Magere yoghurt met havervlokken/haverzemelen/gerstevlokken/gepofte kamut/gebroken lijnzaad (is een combi hiervan, of een enkeling)
3. Roggecrackers met beleg: tegenwoordig is het beleg niet meer altijd volledig suikervrij, al heb ik nog wel dingen als suikervrije pindakaas, suikervrije jam, suikervrije amandelpasta enz in de kast staan.
4. 2 speltboterhammen met beleg

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:26

Tara, ja normaal dat. Ik val er gewoon mee af maar wil eigenlijk ook de Enummers gaan vermijden. Kijken of ik me dan beter ga voelen.

Hebben jullie nog lekkere recepten op tips waar jullie je recepten vandaan halen voor avondeten zonder troep? Lekkere gerechten enz :9

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:27

MightyJoe schreef:
Carmen, je ontbijt klinkt lekker zeg :D

Ik neem meestal kellogs nu.. Met optimel.
Zit ook vol met Enummers denk ik.. Moet echt helemaal omswitchen gok ik!

Is hij ook! :D Je kan het eens proberen? :))

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:29

Ja moet alleen ff tutti frutti halen! En soja melk. Wat voor havermout heb je? Wij hebben van quaker ofzo dacht ik..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:31

MightyJoe schreef:
Ja moet alleen ff tutti frutti halen! En soja melk. Wat voor havermout heb je? Wij hebben van quaker ofzo dacht ik..

Avena heet het, 38 cent. Denk dat ze het bij AH/Super etc ook wel hebben. :) En van Soja hebben wij Alpro Soja, en tutti frutti is maar 1 van. :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

MJ ik eet vanavond pittige sperziebonen :9 Lekker makkelijk en zo klaar :D

Men neme: dunne sperziebonen (diepvries) biologisch gehakt (AH) taugé, (biologische) zilvervliesrijst, Kikoman sojasaus (naar smaak, fijn spul) en sambal (met de minste E-nummers even zoeken ;) )
Bonen eerst even koken, gehakt met kikoman rullen, bonen erbij, sambal naar smaak en als laatste even de taugé. KLAAR! (vergeet de rijst niet te koken :+ )

Hier vind iedereen het erg lekker!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:36

Lekker als toetje: Griekse yoghurt, stukjes fruit (bv diepvries van de AH maar vers is helemaal goed) en Stevia (natuurlijke zoetstof) whoppa in de blender en smullen maar :9

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:59

Nieuwe meelezer hier!!

Ik heb nog niets gelezen, ga dat zo doen! Ben heeeel erg benieuwd.
Ik ben altijd bezig met gezond doen (of eigenlijk mager..) Magere yoghurt, 20+kaas, light varianten etc. Maar nu zei iemand tegen mij dat ik daar eens mee moest kappen en als ik ECHT gezond wou doen, back to basis moest. Dus onverwerkte producten eten.

Ik vraag me alleen af, met kaas/boter/melk etc. Dan is de light variant toch niet bewerkt? Er is toch niks extra's toegevoegd? In feite is toch alleen de vetlaag er af gehaald of zit ik verkeerd?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:04

Hoi Duuk,
Als ze er iets uit halen stoppen ze er helaas altijd weer iets anders in, en dat is dan meestal nog slechter..
Producten die niet bewerkt zijn eet je vaak minder van omdat het gewoon vult. ;)
Ik eet best vet (maar gezonde vetten) maar ik heb maar heel weinig nodig om me goed te voelen. Mijn lichaam ziet het als écht eten, en is dus snel verzadigd.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:07

Ik heb hetzelfde als jou Duuk. Eet alles light, halfvol etc. En dit is geloof ik heel verkeerd.
Er zijn geloof ik vooral zoetstoffen aan toegevoegd zoals aspartaam!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:12

Woow ik heb het even doorgelezen maar sodeju dat wordt omschakelen haha

@MightyJoe: ja dat hoorde ik dus ook.. ik dacht altijd dat ik zo goed en gezond bezig was:P

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:12

Maar wil iemand eens een schema plaatsen van de maaltijden die je eet? Ik ben echt heeeel erg benieuwd

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:14

Leuk topic!

Ik ben al wat langer bezig met bewuster en gezonder eten. Soms gaat het wat beter en soms wat slechter ;)
Sinds een week of 6 woon ik ook op mezelf (en samen). Wij hebben in ieder geval de afspraak dat er geen chips e.d. wordt gehaald, dan eet je het namelijk ook niet :)* :') Nu hadden we laatst een feestje dus er ligt nog wel wat, maar ik kan er goed vanaf blijven. Verder staat mijn vriend op de markt met noten & zuidvruchten maar neemt eigenlijk zelden wat mee naar binnen, en noten & zuidvruchten zijn (mits met mate) natuurlijk gewoon gezond!

Met bewuster bedoel ik letten op de suikers, kleurstoffen en andere toevoegingen die aan veel producten worden toegevoegd. Ik haal veel inspiratie uit het boek en de site van Oerdis: http://www.oerdis.nl Probeer ook veel producten biologisch te eten en eet in principe Spelt- of Zuurdesumbrood.
Voor onze housewarming hebben we laatst een supermooie blender gehad, waar ik dankbaar gebruik van maak! :D

Ik eet overigens best veel (krijg ik vaak te horen op het werk), maar blijkbaar verbrand ik het ook weer ;)
Vandaag bijvoorbeeld: (bio)yoghurt met aardbeien en cruesli, 2 broodjes met kaas en een kleine salade, appel, mineola (oké en een paar snoepjes, want de snoeppot op het werk is net bijgevuld :o ). Vanavond aan de lasagne (zelfgemaakte saus :j ) met lekker veel groenten en een salade en ik denk dat ik wel een rood wijntje heb verdiend.

Leuk als we elkaar hier een beetje kunnen steunen!
Ben benieuwd naar jullie dagmenu's! Heb een tijdje meegedraaid in een ander topic, maar daar ging het vooral over afvallen. Dagmenu's van anderen leveren vaak veel inspiratie op!

Edit: Sodeluut, jouw ontbijt met tutti frutti en havermout klinkt lekker!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:49

@_Noor leuke link :j
Die past goed in mijn topic :D