Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:03

Hier nog een vegetariër, sinds een maand of 9 :) Ik hou alleen niet echt van melkproducten en noten zijn ook niet aan mij besteed, dus ik moet wel goed op letten dat ik voor de rest wel gezond blijf eten. Eieren eet ik wel, voornamelijk de eieren van mijn eigen scharrelkipjes, waar overigens wel een haan bij loopt. Ik ben wel benieuwd hoe we het met kerst gaan doen, ik ben de enige vegetariër in de familie en de rest houdt erg van vlees :=

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:04

Ik ben dus pescotariër (vis, garnalen etc. dus wel), o.a. vanwege de gezondheid, om toch nog goede stoffen binnen te krijgen (die verder alleen in vlees zitten). Ik probeer echt zo veel mogelijk wilde vis te eten, omdat mijn voornaamste reden om vlees te weigeren de leefconditie van de dieren is. Ik heb zoals de meeste dierenliefhebbers een grote hekel aan de intensieve veehouderij. Commercie en dierenwelzijn gaan gewoon niet samen. Het zit te krom in elkaar. Als vlees nou gewoon een 'ding' was, maar dat is het punt, voor de meeste mensen is vlees vlees en een dier een dier... Daar zit hem de fout in... Een gemiddeld stuk vlees in de supermarkt is het zwaarst emotioneel beladen eten dat er maar is. Ik ben misschien heeel ouderwets in jullie ogen, maar vind eigenlijk dat mensen zelf aan hun vlees moeten komen, zonder dat er morele dilemma's bestaan vanwege dat marketing-aspect... Dan is het gewoon nature of life... En ik denk dat het ook voor een bepaald goed bewustzijn zorgt.
Biologisch vlees wil ik zelf ook niet, want sowieso vind ik de gedachte om dieren - organismen waarmee ik een sterke band voel - op te eten nogal luguber... Toen ik 11 was, ging ik daar moreel steeds meer over struikelen. Ik wilde mijn gevoel gewoon niet meer wegdrukken. Ook vond ik veel soorten vlees op een gegeven moment steeds viezer smaken, naar gelang ik meer over de 'ingrediënten' ging nadenken...

Vis, garnalen, kreeft, krab, inktvis, mosselen etc. eet ik allemaal wel... Dat vind ik sowieso lekkerder. En daarbij probeer ik dus zo veel mogelijk niet-gekweekt te eten, want dat is eigenlijk diezelfde soort massaproductie waar ik dus tegen ben. Anders zou het een beetje krom van mij zijn... Vis is natuurlijk ook een dier. Maar ik ben ook niet tegen vlees/vis eten an sich... Het is meer wat erachter zit. Iets als sprinkhaan eten zou voor mij bijvoorbeeld net zoiets zijn als mosselen eten, dat zou ik nog wel doen.
Wanneer ik echter aan kippen, schapen, koeien etc. ga denken voor het vlees, dan voelt het voor mij te complex... Sowieso vanwege de veehouderij, maar ook als ze in de vrije natuur hebben geleefd... Het komt gewoon te dichtbij, ze zijn emotioneel te verwant aan mij. Dat is heel raar om daar zoiets cruel tegenover te doen... Of dat dan hypocriet is weet ik niet... De mens is sowieso hypocriet, zo zit het leven gewoon in elkaar. Het is overal in de wereld terug te vinden. Als ik garnalen eet is het voor die beestjes eigenlijk net zo erg. Maar biologisch gezien is die wreedheid part of life... Dieren eten op zich is een natuurlijk verschijnsel onder organismen...
Maar dieren die te dichtbij staan, nope, ook al is het ethisch misschien krom, ik heb er zelf wel een bepaalde logica achter. Als het zo ontzettend tegen mijn instinct in gaat om vast vlees te eten dan denk ik dat het niet goed is om daar niet naar te luisteren. Je moet er wel gewoon mee kunnen leven, ik kan dat niet dus is het niet goed voor mij om vlees te eten.

En bij de visjes op mijn bord, denk ik maar, tja... Dat ik kennelijk toch iets hoger in de voedselketen sta dan zij. :+
Maar stiekem had ik het eigenlijk wel makkelijk gevonden als we allemaal van fotosynthese konden leven zoals planten...

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:09

Donna_ schreef:
Hoe interessant ik de discussies soms ook vind; kunnen we ze gewoon niet eens een keertje achterwege laten?
Dit topic is geopend voor iedereen die vegetarisch is, en ik neem aan om ervaringen te delen. Vragen van niet-vegetariërs zijn imo dan hier niet op de juiste plaats, hier zijn genoeg andere topic voor geopend.

Kan zijn dat ik een verkeerde opvatting heb van dit topic hoor, maar als dat zo is maak ik me snel weer uit te voeten... een topic om gezellig te kletsen met andere vegetariërs lijkt me ontzettend leuk, een topic vol vragen van niet-vegetariërs niet.

Ben ik het helemaal mee eens.
Discussie topics over dit onderwerp zijn er al genoeg. :)

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:11

Hallo hier nog 1!! Alleen zo te lezen ben ik een pescotarier, al 9 jaar.
Moet zeggen in het begin was het wel lastiger om wat anders te eten qua vleesvervangers laatste tijd is er zoveel meer op de markt gekomen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:16

Ik moet zeggen dat sinds ik duik en mij bezig hou met onderwaterleven het eten van vis mij nog meer tegen de borst stuit. Sindsdien eet ik ook pertinent geen vis meer. Daar gaat een industrie achter schuil waar je naar van wordt. Kijk eens de film The end of the line en je weet wat ik bedoel.
Ik vind het ook vervelend als ik zeg dat ik vegetarier ben mensen ervanuit gaan dat ik wel vis eet. Duh, dat zijn ook levende wezens met gevoel hoor...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:20

Ik ben ook een vegatariër! Al vanaf mijn 10e jaar, dus nu zo'n 11 jaar :).

Mijn omgeving is er relaxt onder, erg fijn. Er is nooit een probleem van gemaakt ook. Soms wel eens dat mensen de discussie met me aan willen gaan, vroeger vaker dan nu, maar dat interesseert me niet zo. Iedereen moet eten wat hij/zij lekker vindt en zich goed bij voelt.

Er komen steeds meer vegatarische producten, zitten wel lekkere dingen tussen vind ik. Ook voor het broodbeleg, zoals vegatarische filet american.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:21

Mariska85 schreef:
En als je mijn post goed gelezen heb zie je dat ik eieren ook geen vlees vind! Ik laat me niet zomaar voor dom uitmaken hier.

Ik zeg toch niet dat jíj dom bent? :+

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:22

Vegetarische filet american? Dat heb ik nog nooit ergens gezien! Waar kan je dat halen?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:24

Anna schreef:
Vegetarische filet american? Dat heb ik nog nooit ergens gezien! Waar kan je dat halen?

Albert Heijn! Deen schijnt het ook te hebben. Het staat alleen niet bij de vegatarische producten (teminste, in Purmerend niet) maar tussen vleesproducten. Er is ook smeerworst, boterhammenwost, ham en gerookte nog iets.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:25

Vegatarische filet american heb ik ook wel eens gegeten. Vond het heel even lekker maar na 1 keer nooit meer gekocht. :P
Ik heb meerdere dingen geprobeerd maar vond het er zo chemisch uitzien en ook niet zo lekker als echte vleeswaren helaas. Maar goed, ik red me prima met andere dingen. :D

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:26

Okee bedankt! Dan ga ik daar eens kijken. Kijk in de supermarkt eigenlijk alleen bij de vegetarische producten, ben nog niet op het idee gekomen om bij het vlees te gaan kijken :)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:27

Er bestaat ook iets vegetarisch voor op brood, wat ik eigenlijk helemaal niet lekker voor op brood vind. Groenten in een soort gelei, volgens mij heet het groenten in aspic. Echt heerlijk voor zo even een plakje tussendoor!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:27

Bij de Jumbo haal ik altijd boterham worst - vegetarisch natuurlijk, die is zoooo lekker :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:31

Ik eet wel gewoon eieren, zolang er geen haan in de buurt is geweest vind ik dat je een ei prima kan eten, een kip produceert sowieso een ei of hij nou bevrucht is of niet. Alle andere producten, die wij kopen,die van dieren afkomen zijn allemaal biologisch of scharrel dus dat zit wel goed :)

Hebben jullie veel moeite in restaurants? Ik vind dat het de laatste jaren sterk vooruit gaat! Bij zowat elk restraurant waar ik kom hebben ze wel 3 vegetarische menu's, vroeger was dat zeker niet zo.

Ik haal heel vaak de vegetarische paté in zo'n rolletje, tuinkruiden pate en nog wat dingen hebben ze. Dat vind ik erg lekker voor op brood! Die plakjes worst vind ik dan weer wat midner...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:31

MyLittleLove schreef:
Bij de Jumbo haal ik altijd boterham worst - vegetarisch natuurlijk, die is zoooo lekker :D

Het schoot me net te binnen, dat spul is echt :9 :9
M'n kat lust 't ook :')

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:32

In restaurants gaat dat ook steeds beter ja! Soms hadden ze een of zelfs geen vegetarisch gerecht. Nu kan ik vaak kiezen. Maar mijn lievelingsrestaurant blijft een pizzeria, dus keus genoeg :+

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:34

Ik ben echt een moeilijke eter. Laatst was ik in een restaurant en die hebben maar 2 vega-gerechten, waaronder een met koolbladeren (en dat lust ik niet := ) en iets met champignons (ook niet) :')

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:35

MyLittleLove schreef:
Ik ben echt een moeilijke eter. Laatst was ik in een restaurant en die hebben maar 2 vega-gerechten, waaronder een met koolbladeren (en dat lust ik niet := ) en iets met champignons (ook niet) :')

Als ik dat heb, bestel ik meestal gewoon patat.. Dat hebben ze altijd wel :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:35

Ik ga ook nooit meer uit eten aangezien de meeste restaurants verwachten dat je dan wel bijna alle groenten lust en dat is dus echt niet zo.. :+ Maargoed, thuis eten vind ik ook veel lekkerder en gezelliger.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:36

Dat merk in wel, in veel restaurants hebben ze vaak dezelfde vervangers. Voor veel vegetarische gerechten in restaurants moet je geitenkaas, champignons of courgette/aubergine lusten. Nu lust ik dat allemaal, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn voor sommige mensen :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:42

Een mooie uitspraak lijkt mij, omtrent de discussies enzo, beter niet altijd perfect dan constant imperfect. Ik kan me de precieze quote even niet meer herinneren (en ook niet meer vinden waar ik 'm gelezen had...) maar 't is er een die ik wel altijd in m'n achterhoofd hou.

Edit: Niet goed genoeg gezocht, dit is 'm: "Je bent beter inconsequent GOED bezig, dan consequent verkeerd."

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:03

Uit eten gaan is tegenwoordig niet echt een hobby meer, ik ben al zo'n moeilijke eter en de keuze is dan toch veel minder. Daarnaast eet ik geen vlees meer omdat ik het niet prettig vind dat er een dier gedood moest worden, gewoon omdat ik graag een stukje vlees wil. Maar het blijft natuurlijk hartstikke lekker.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:07

'maar 2 vegagerechten'... Ik zou zeggen, blijf vooral in Nederland. Haha, hier val ik bijna van m'n stoel als er een vegetarisch gerecht op een kaart staat.

En als er 2 zijn, dan kan ik al niet kiezen, ben ik helemaal niet gewend, moeten kiezen in een restaurant :+

(maar ik woon dan ook in the middle of nowhere in Spanje, in de grote steden zijn er ondertussen ook zelfs in Spanje enkele mensen vegetarisch gaan eten en wordt daar rekening mee gehouden in restaurants)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:17

Hier nog een vegetariër!
Ik eet geen vlees meer vanwege slechte ervaringen met de slager, vooral om een persoonlijke reden dus. Toen ik zag hoe oneerlijk hij ze behandelde en meenam, ik word er alleen al misselijk van als ik er aan terug denk.
Ik mis het soms wel, ik heb vlees nooit vies gevonden. Maar ik wil het echt niet meer.
Ik ben nu zo'n 6 maanden vegetariër.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:34

Anna schreef:
Dat merk in wel, in veel restaurants hebben ze vaak dezelfde vervangers. Voor veel vegetarische gerechten in restaurants moet je geitenkaas, champignons of courgette/aubergine lusten. Nu lust ik dat allemaal, maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn voor sommige mensen :)

Kaas idd...
Ik lust dus écht geen kaas die niet warm en gesmolten is, en ook geen geitenkaas.
Daarmee valt dus het grootste deel van de vegetarische gerechten af. Jammer is dat.

Kreeg laatst ergens waar ik volgens de kaart een paddenstoelentaartje zou krijgen een dubbelgevouwen lapje bladerdeeg met champignons uit blik ertussen. Voor een eurootje of 15.
Heb de kok uit de keuken laten komen. Ik dénk dat 'ie dat niet nog een klant flikt...