Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:13

imd schreef:
Snor schreef:
Kunnen jullie eigenlijk ook veel eten uit jullie moestuin? Of is het maar af en toe een hapje? Vorig jaar heb ik niet echt uit de tuin kunnen eten, hopelijk dit jaar wel!

sla :') jeetje daar hebben we ons (5 persoons gezin) bijna dood aan gegeten := ik had drie van die stroken van 1 of 2 m? van de aldi, waar het zaad al in zon strook zit die je alleen in de grond stopt.. er was niet tegenaan te eten.

en rode bieten hadden we ook veel!

Ik heb trouwens 6x1,5 meter ofzo aan bak. en daar stonden vorig jaar kruiden (lekker!), sla!! dus, bietjes, tomaat (bijna alles mislukt), wortels (voor de pony's :D ), een of andere koolsoort ik dacht bloemkool (mislukt, te laat?), aardbeien (lekker!), paprika (kwamen een paar vanaf) en nog een stuk bloemen voor mam..

Zidore

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:32

thnx voor de tip! ben benieuwd wat er eigenlijk in zit.. denk dat het iig niet lang in die kleine potjes past!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:12

Vandaag heb ik rode ui gepoot en spinazie gezaait!!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:55

leuk zeg al die groentetuintjes! Ik vind die bakken ook wel heel praktisch, ziet er ook mooi uit!
Weet trouwens iemand wat dit voor plantje is?:
Afbeelding

Afbeelding

Een soort rabarber ofzo?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:57

Zidore schreef:
thnx voor de tip! ben benieuwd wat er eigenlijk in zit.. denk dat het iig niet lang in die kleine potjes past!

Die potjes zijn leuk voor het laten ontkiemen van de zaden maar daarna houdt het ook zo'n beetje wel op ja, hahaha.

Nadat ik van de week mijn basilicum naar de *(&&^ heb geholpen (per ongeluk buiten laten staan, vorst vind ie niet leuk ;-)), heb ik een paar dagen geleden een nieuwe gekocht voor in het keukenraam. En moet zeggen, hij doet het goed :D *even afkloppen*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:03

@Meikemarieke: dat ziet er idd uit als rabarber. Maar kan ook best bereklauw zijn, dat ziet er ook ongeveer zo uit als het jong is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:42

Yucca schreef:
@Snot: vooral courgette en wortel uit eigen tuin eet ik veel! De peultjes, aardbeien en kool af en toe een hapje inderdaad, maar heb dan ook geen gigantische moestuin.

Ehm Yucca..... het is Snor geen Snot :=

Ik lig echt in een deuk hier! _O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:59

meikemarieke, kan ook nog maggiplant zijn (lavas) die is bij mij nu ook aan het omhoog komen en ziet er aardig vergelijkbaar uit

Snor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:50

ranna schreef:
Yucca schreef:
@Snot: vooral courgette en wortel uit eigen tuin eet ik veel! De peultjes, aardbeien en kool af en toe een hapje inderdaad, maar heb dan ook geen gigantische moestuin.

Ehm Yucca..... het is Snor geen Snot :=

Ik lig echt in een deuk hier! _O-

Hahaha ik zie het zelf nu ook pas! :')

Gelukkig ben ik niet de enige die er niet echt in is geslaagd een maaltijd uit de tuin te halen (behalve radijsjes, maar die lust mn vriend niet...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:25

Ik heb bergen peultjes en bietjes uit de tuin gehaald vorig jaar!! hmmm

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:57

wij hebben ons vorig jaar ziek gegeten aan courgettes :P
Bedankt trouwens voor de blikken op mn plantje, ik laat het gewoon staan en dan zie ik wel wat het wordt!
Vanochtend nog 13 aardbeienplantjes geplant :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:05

Ik ben vandaag ook weer bezig geweets in de tuin, heb de erwten en bruine bonen planten die ik binnen opgekweekt heb er in gezet. En ik heb peentjes, radijs en lenteui gezaaid in de tuin.
Van de week hebben we ook de aarbeien bak leeg gehaald en ze een groter stuk gegeven, die staan nu al 3 jaar dus werd het tijd ze een vers stukje aarde te geven :) We hebben er nu ook een aardbeizeil onder gedaan, eerst hadden we ze gewoon op de aarde maar dan hadden we vaak rotte ertussen zitten, ben benieuwd of het nu minder is.
We hebben ook een kiwi en een witte druif geplant :)

Binnen heb ik nog potjes staan met tomatenplantjes en heb gister binnen in potjes komkommer en watermeloen gezaaid. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:23

Aardbeien zeil? wat moet ik me (d) aarbei voorstellen?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:25

Plastic met kleine gaatjes erin, wat je op de bodem moet leggen. Daar maak je dan gaten in waardoor je je plantje de grond in propt... Voor mij ook nieuw, dacht probeer t gewoon eens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:31

hmmm klinkt best handig, ik leg er nu altijd stro onder als er een aardbei te zien is. anders rot de helft weg helaas...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:02

Ik heb ooit eens op een Floriade een geniaal aardbeiensysteem gezien, wat ik altijd nog eens wil uitproberen. Men neme een paar goed diepe dakgoten, model bakgoot = platte bodem (lengte zelf te bepalen) en zet die op een paar (PVC) pijpen van bv. 1.50 hoog. Bakgoot aan beide kanten afsluiten, doorvoer voor half inch beregeningspijp maken. Beregeningpijp over de lengte van de bakgoot leggen. Goot vullen met aarde. Aardbeiplanten planten. Beregeningspijp aansluiten op waterleiding, met regelklok.

Voila, aardbeien op plukhoogte ipv bukhoogte, met automatisch watergeefsysteem, en de aardbeien hangen over de rand van de goot, vrij van grond, slakken en ander gespuis.
En op de grond ónder je hangende aardbeientuinen kun je andere lekkernijen planten :)*

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:32

Wij hebben al zoiets maar dan met een rechtopstaande buis met gaten erin, waar aardbeienplantjes uit hangen. Werkt perfect!
Tuin is inmiddels helemaal omgespit en bemest, ik heb net wat paadjes gemaakt met houtschors en vanochtend aardbeienplantjes nog neergezet :) Ben in gedachten de tuin aan het indelen, hier de sla, daar de tomaar :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:33

@Ibbel, dat klinkt idd als een ideaal systeem!
Ik heb weliswaar verhoogde bloembedden maar moet nog altijd bukken.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:41

Klinkt zeker goed! Die oplossing ga ik eens aan mijn man laten zien ;)

Al vind ik t niet erg om te bukken, maar t is jammer als ze weg rotten of aangevreten worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:27

Ibbel schreef:
Ik heb ooit eens op een Floriade een geniaal aardbeiensysteem gezien, wat ik altijd nog eens wil uitproberen. Men neme een paar goed diepe dakgoten, model bakgoot = platte bodem (lengte zelf te bepalen) en zet die op een paar (PVC) pijpen van bv. 1.50 hoog. Bakgoot aan beide kanten afsluiten, doorvoer voor half inch beregeningspijp maken. Beregeningpijp over de lengte van de bakgoot leggen. Goot vullen met aarde. Aardbeiplanten planten. Beregeningspijp aansluiten op waterleiding, met regelklok.

Voila, aardbeien op plukhoogte ipv bukhoogte, met automatisch watergeefsysteem, en de aardbeien hangen over de rand van de goot, vrij van grond, slakken en ander gespuis.
En op de grond ónder je hangende aardbeientuinen kun je andere lekkernijen planten :)*

Wat een geinig idee :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:15

Ik wilde ook nog graag mn tuintje even showen:

Afbeelding

Vriendlief is net de tuin aan het omspitten :)
Met onze aardbeien smulpaal :P
Inmiddels heb ik een paadje gemaakt en vakken voor de verschillende groentes.
Ik vind het echt helemaal leuk zo'n tuintje, lijk wel een echte boerin :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:21

handig zo een vriend :D

ik ben nu aan het wachten tot 1 van de medetuinders mijn stukje heeft gefreesd, de bessen (4 blauwe en een kruis) staan er al en de rabarberwortels zitten ook in de grond, eergister wat pallets die kant op gedaan voor de composthoop
en twee vensterbanken vol met voorgezaaide tomaten, pepers , paprika en wat experimentjes wat betreft voorzaaien (krootjes kolen , en allerlei groen wat an sich niet voorgezaaid hoeft te worden, maar met turfpotjes wilde ik het toch proberen , wil ik ook met de wortels gaan doen trouwens, die turfpotjes vergaan zo snel, dat moet volgens mij te doen zijn

ook ga ik zo veel mogelijk op worteldoek telen, gaten er in branden op de ideale plantafstand voor de planten die er op komen en gaan
minimum aan onkruid ...lijkt me ideaal :D

en de peper van vorig jaar doet het leuk, zitten nu drie goed gevormde pepers aan en nieuwe bloemen
en dat terwijl hij vorig jaar echt niet goed ging, van de winter op den duur maar de 5 pepers er af geknipt, waren echt mine, raar van vorm en nog steeds oranje ...

wil ook proberen zoveel mogelijk peperplanten te laten overwinteren in de logeerkamer, dan heb ik volgend jaar een vliegende start wat betreft de pepers...word wel vol in de kamer trouwens, heb namelijk een stuk of 30 planten voorgezaaid van 5 verschillende soorten en een heirloommix :P dat word hopelijk heel veel sambal, gevulde pepertjes en pepperflakes maken dit jaar :9

tomaten trouwens ook een plant of 30 van 6 soorten ...ga ook echt een deel op de tuin zetten en een deel in de achtertuin ..beetje risico spreiden van eventuele ziekte etc bij de tomaten
en de pepers , maar ook omdat ik er anders wel erg veel op de moestuin neer moet gaan zetten en ik daar ook ruimte wil hoduen voor de rest

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:57

gisteren basilicum, thijm, peterselie, munt en rucola gezaaid.
ben benieuwd of alles gaat uitkomen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:58

Nog niets gezaaid, komt wel van de week, wel vandaag de eerste amandelbloesem open.

Slim om vriendlief te laten spitten, lijkt wel een best groot stuk trouwens.Pepers wil ik weer gaan proberen, alleen het groot worden van de zaadjes wil niet.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:03

is het iemand al eens opgevallen dat basilicum best veel water nodig heeft? Ik heb mijn basiliicum (plant gekocht in de winkel) in het keukenraam staan, op een waterbakje en moet dat bakje elke dag wel bijvullen. Hij doet het daarintegen wel heel goed :D