Testrecepten thema november: herfst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:26

Pompoensoep:

2 bollen knoflook (zonder de losse velletjes) in een ovenschaal doen, wat olijfolie, provencaalse kruiden en peper erover. Pompoen in tweeen snijden, pitten eruit halen en insmeren met olijfolie. In een voorverwarmde oven (200 graden) ca een uur zacht laten worden.
Twee uien snipperen, een paar stengels bleekselderij fruiten in wat olijfolie.
Pompoen uit de schil scheppen en erbij doen. Schoongemaakt knoflookteentjes erbij, en met wat bouillon een tijdje laten sudderen tot alles gaar is. Pureren met staafmixer, op smaak brengen met wat sherry, evt kookroom, peper en zout. Beetje selderij erover doen voor het serveren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:22

Lielle schreef:
Pompoensoep:

2 bollen knoflook (zonder de losse velletjes) in een ovenschaal doen, wat olijfolie, provencaalse kruiden en peper erover. Pompoen in tweeen snijden, pitten eruit halen en insmeren met olijfolie. In een voorverwarmde oven (200 graden) ca een uur zacht laten worden.
Twee uien snipperen, een paar stengels bleekselderij fruiten in wat olijfolie.
Pompoen uit de schil scheppen en erbij doen. Schoongemaakt knoflookteentjes erbij, en met wat bouillon een tijdje laten sudderen tot alles gaar is. Pureren met staafmixer, op smaak brengen met wat sherry, evt kookroom, peper en zout. Beetje selderij erover doen voor het serveren.

Grappig, ik maak vaak pompoensoep, maar doe t heel anders :D

Ik kook de pompoen, samen met wortel. Dat pureer ik later.

Anoniem

Re: Testrecepten thema november: herfst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:33

Mooi recept Coydog, thanks!

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:34

BlackEyed schreef:
Dank je wel! :)

Laat me even weten hoe je het vond! :D

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:11

Brittol schreef:
BlackEyed schreef:
Dank je wel! :)

Laat me even weten hoe je het vond! :D

Zal ik doen, waarschijnlijk volgend weekend. :9

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:38

Geweldig topic !

Heb nog een zuurkoolschotel in de aanbieding (ipv rode kool ;) )
gehakt met uitjes knoflook, zwarte peper rul bakken, voor de liefhebbers
van pittig eten wat jalapenoringen meebakken.
In de ovenvaste schaal het gerulde gehakt, daarop het puree en daarop
de zuurkool (gekookt met jeneverbessen en iets zwarte peper) bestooien
met geraspte kaas en dan 20 minuten in de oven.
Voor de wat zoetere eter de jalapenos weglaten, wat zuiniger met de
zwarte peper en op de zuurkool wat ananasringen leggen en daarop de
geraspte kaas.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:40

Antheman schreef:
Grappig, ik maak vaak pompoensoep, maar doe t heel anders :D

Ik kook de pompoen, samen met wortel. Dat pureer ik later.

ik ook, maar de knoflook moet toch al in de oven, dan kan de pompoen er prima bij.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:49

Grappig topic!
Ik heb vandaag ipv de Ossobucco een Indische stoofpot op het programma. Klinkt een heel eind hetzelfde, dat wel ;)

Dit is wel voor 6 personen:
1 kg.riblap,1 kg. uien,1 dl.ketjap,2 teentjes knoflook,3 eetlepels olie,1 eetlepel basterd suiker,1 eetlepel bloem,mespuntje kruidnagel,1 theelepel ketoembar,1,5 eetlepel kerripoeder,2 eetlepels azijn,1theelepel sambal en e.v.t. zout en peper.

Wel ongeveer drie uur laten stoven...

Die kastanjepuree, dat klinkt goed! Ga ik zeker uitproberen. Ben ook altijd van de knolselderijpuree, jammie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:52

Lielle: gebruik je van 2 hele bollen knoflook ALLE teentjes? Of bedoel je 2 teentjes of 2 van die bolletjes knoflook (dus 1 teentje = 1 bolletje)? 2 hele bolletjes lijken me zoveel namelijk, en dat terwijl ik dól ben op knoflook.
Zelf maak ik pompoensoep ook door het met wortel te koken, daarna voeg ik wat gember toe, pureren en klaar. Nou ja, tijdens het koken voeg ik ook nog wat kruiden toe, vooral kruidnagel is erg lekker in combi met de gember.

Zelf heb ik ook ooit een pompoenoverschot gehad, toen heb ik de hele week pompoensoep gegeten (met geroosterde pitten met zout erbij, heerlijk), pompoentaart (zowel zoet als hartig), pompoencake, pompoenkoekjes, pompoencompôte... vooral de zoete taart deed het erg goed, ik had er een paar meegenomen naar het werk.

Hoe te maken:
bodem deed ik zoals appeltaart. Dus maak qua bodem lekker wat je wil :) Doe dit in een springvorm, bedek deze met het deeg tot de bovenkant van de vorm. Bewaar nog wat deeg om de taart mee te bekleden.

Vulling: pompoen, hoeveelheid naar smaak. Eerst koken tot het zacht is en dan pureren. Meteen basterdsuiker (naar smaak) toevoegen, 1 zakje vanillesuiker, 10 kruidnagels (of wat gemalen kruidnagels), stukjes walnoot, evt. wat hazelnoten, nootmuskaat, wat honing, beetje gember (evt. gemberpoeder), kaneel toevoegen en goed mengen. Dit verdelen over de taartbodem, het overgebleven deeg verdelen over de vulling, deze afbakken zoals je de bodem normaal afbakt en je hebt een echte herfsttaart :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:25

ik bedoelde idd twee bollen, gepofte knoflook is heerlijk zacht van smaak.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:31

Brittol schreef:

Laat me even weten hoe je het vond! :D[/quote]

Erg lekker!
De sucadelappen waren in de aanbieding bij de jumbo, dus gelijk geprofiteerd.

Afbeelding

Het ziet er misschien niet zo lekker uit, maar dat was het wel! :9

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:03

Zo ziet hij er bij ons ook altijd uit en is inderdaad heel lekker! Ben blij om te horen dat het gesmaakt heeft! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:17

Ik denk dat het bij ons zaterdagavond tijd is voor:

Sonja schreef:
Ik ga voor een heel herfstmenu met stoofpeertjes in de hoofdrol.

Voorgerecht wordt "herfstkleurensalade"; een pittige salade van oa rucola en eikenbladsla, met eendeborstfilet en schijfjes balsamico-stoofpeertje.

Hoofdgerecht wordt "uit een groen, groen, groen, groen knollen- knollenland"; een heerlijk stukje in wijn gestoofd konijn, begeleid door herfstpuree, spruitjes en stoofpeer.

Nagerecht wordt een "Even warmen bij het vuurtje"; een verwarmend spel tussen een stoofpeertje en cognac, terwijl de eerste herfstsneeuw zichtbaar wordt...

Zo, om je alvast aan te verlekkeren ;)
Recepten, foto's en mening van degenen die het mogen proeven volgen in de loop van de maand.

Eens even polsen of er liefhebbers zijn om aan te schuiven want voor maar 2 personen vind ik er geen reet aan :D D'r moet minimaal een derde bij.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:42

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:33

Sonja, het is dat je aan de andere kant van het land woont, anders schoof ik aan :9 :)) .

Ik heb gisteren een recept uit de Allerhande van deze maand gemaakt, en het viel goed in de smaak :j . Ik heb er alleen kipstukjes in gedaan, in plaats van tofu erbij:
Allerhande schreef:
Afbeelding
(Foto van AH gejat).
Geroerbakte spruitjes in Indiase curry
300 g basmatirijst
250 g kipfilet in stukjes
3 el olie
2 uien, in halve ringen
1 teen knoflook, fijngesneden
3 el milde Indiase currypasta
500 g spruitjes, schoongemaakt
1 blik tomatenblokjes (400 g)
4 el amandelschaafsel
4 el Griekse yoghurt

Bereiden
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op verpakking.

Bak het amandelschaafsel in een koekenpan zonder olie of boter in ca. 3 min. goudbruin.
Laat afkoelen op een bord.

Verhit ondertussen de olie in een hapjespan, bak de kipstukjes aan en fruit de ui 3 min.
Voeg de knoflook toe en bak 1 min. mee.
Doe de currypasta erbij en bak ook 1 min. mee.
Schep de spruitjes erbij en roerbak ze op hoog vuur ca. 2 min. (Spruitjes evt. even voorkoken, ze moeten wel bijt houden!)
Voeg de tomatenblokjes toe, breng aan de kook en laat op laag vuur afgedekt 8 min. koken.
Voeg de yoghurt toe aan het spruitjesmengsel en warm kort door. Breng op smaak met peper en zout.
Serveer de spruitjes met de rijst en bestrooi met het amandelschaafsel.

Morgen maken Annick en ik zelf een herfstgerecht. Wel een andere dan we in gedachte hadden, want ik de Jumbo kreeg je een varkersrollade bij €50,- boiodschapoen, en laat ik nou net de weekboodschappen gedaan hebben :)) .

Dat pasteirecept zal ik nog even opzoeken en ook hier plaatsen, Sonja :j .
Laatst bijgewerkt door Gwen op 12-11-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:34

Je krijgt een nieuwe kans om te zorgen dat je in de buurt bent Gwen, ik heb een dubbele afspraak gemaakt voor morgen (ben een ontzettend warhoofd de laatste tijd) dus ik kan helemaal niet koken morgen... :\
Volgend weekeinde nieuwe rondes nieuwe kansen :D

Ja leuk als je het pasteirecept wilt plaatsen, lijkt me leuk om eens te maken!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:41

Andijviestamppot met spekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:46

Wat een eehhhhhhh origineel testrecept :D
Geen standaard-stampotje neem ik aan? Vertel je recept eens?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:00

Nou, standaard andijviestamppot daar kun je mij wel voor wakker maken :)) . Ligt aan mijn moeders zwangerschapshormonen van toen ze zwanger was van ondergetekende, toen ging ze 's nachts met een theelepeltje koude andijviestamp eten :') .

Enne, Sonja, zo warrig ben ik gewoon van nature, en sinds dat CVA is het er niet beter op geworden :+ .

Dat pasteirecept is er eentje op basis van een recept uit een oudere Landleven. Ik wilde het alleen maken met wild er in, konijn bijvoorbeeld, en verder aangepast naar hoe mijn pet staat:

Landleven schreef:
Afbeelding
Voor vier personen

Korstdeeg
• 300 g bloem
• 200 g koude boter
• flinke snuf zout
• 50 ml koud water

Bereidingswijze
Zeef de bloem, snijd de boter in blokjes en meng deze twee ingrediënten in een keukenmachine tot het mengsel op grove kruimels lijkt. Voeg zout en water toe en laat de machine draaien tot het deeg een bal vormt. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad, vouw het weer op en laat het verpakt in huishoudfolie minimaal een nacht rusten in de koelkast.

Vulling
• 1 kg runderriblappen
• zout en peper
• zonnebloemolie
• 2 uien
• 3 winterwortels
• 3 teentjes knoflook
• 2 takjes verse tijm
• een snufje chilivlokken
• 1 kaneelstokje
• 150 ml water
• 200 g spruitjes
• 100 g champignons
• 2 eetlepels honing
• sap van een halve citroen
• 1 flinke theelepel bloem
• 1 flinke theelepel (zachte) boter
• 1 eidooier gemengd met 1 eetlepel melk

Bereidingswijze
1 Snijd het vlees in stukjes van ongeveer 1 centimeter en bak het in een scheut zonnebloemolie in een ruime braadpan op hoog vuur aan. Voeg zout en peper naar smaak toe. Snijd de uien in ringen en de schoongemaakte winterwortels in plakjes. Haal het vlees uit de pan en bak de groentes vijf minuten aan (voeg eventueel nog wat olie toe). Verwijder de velletjes van de knoflook en snijd de teentjes fijn. Voeg deze samen met de takjes tijm en het vlees weer toe aan de pan. Meng de specerijen en het water erdoor. Roer alles goed door en laat het vlees op een zeer laag vuur in zo’n anderhalf uur gaar worden. Voeg na ongeveer een uur de schoongemaakte spruitjes en de in plakjes gesneden champignons toe.
2 Meng de bloem met de boter tot een pasta en roer deze door de stoofpot. Laat het mengsel een minuut borrelen en voeg eventueel nog wat zout toe. Verwijder de takjes tijm en het kaneelstokje, voeg de honing en het citroensap toe en laat de vulling afkoelen in de koelkast.
3 Verwarm de oven voor op 180 graden. Rol tweederde van het deeg uit tot een lap en bedek hier een ovenschaal mee. Doe de vulling in de ovenschaal. Rol de rest van het deeg uit tot een deksel en leg dit bovenop de schaal. Houd er rekening mee dat het deeg iets zal krimpen in de oven, dus laat gerust een stukje deeg over de rand hangen. Snijd overtollig deeg af en druk de randen samen met een vork. Snijd uit het overgebleven deeg enkele mooie blaadjes en rol een aantal balletjes en plak die op het deeg met wat water.
4 Bestrijk het deeg met het ei-melkmengsel. Bak de ovenschotel drie kwartier tot een uur in de oven totdat de korst mooi goudbruin gekleurd is en serveer het gerecht direct.

Dat recept kwam ik tegen bij de onze kapper, daar zit ik altijd in Landlevens e.d. te bladeren :)) .

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:45

Woohps, andijviestamppot is me blijkbaar naar het hoofd gestegen want dacht te hebben gepost in het [VT] [HK] Wat eten we vandaag, Deel IV! topic, solly. }:0 Kan er dus ook geen spannend herfstrecept van maken! Gewoon andijvie, aardappels (gestampt met karnemelk) en uitgebakken spekjes.

Dat pasteirecept klinkt goed zeg, die zet ik binnenkort op het menu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:28

Komende week ga ik koken :) moet nog even een lekker en haalbaar recept zoeken voor 1 persoon :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:19

Ik heb een paar maanden in Amerika gewoond, en was met Thanksgiving bij mijn familie in Rochester. Ik studeerde zelf in Chicago. Mij achter-achter oma (beetje moeilijke bloedlijn) was net als haar moeder Queen Pie Baker. En met thanksgiving is er naast de kalkoen nog een gerecht dat niet mag ontbreken. Dit is Pumpkin Pie! Ja, pompoentaart! En dat is echt mjammie! Overigens eten de Yanks ook "ginger snaps" een soort van platgeslagen pepernoten, die ze dippen in een pompoen/kaneel dip!

Hier het recept voor Pumpkin Pie! (in Amerika heb je blikken met de vulling al kant en klaar, helaas te zwaar om mee naar huis te nemen...)

Ingrediënten
400-450 g gare pompoen, 3 eieren, 75 g witte basterdsuiker, 75 g bruine basterdsuiker, 0,5 theelepel zout, 2 theelepels kaneel, 0,5-1 theelepel gemberpoeder, 0,5-1 theelepel gemalen kruidnagel, 0,5-1 theelepel all-spice, 1 blikje gecondenseerde melk a 385 gram

Hulpmiddelen
! In dit recept wordt gebruk gemaakt van ingeblikte pompoen, die in NL slechts zelden te vinden zal zijn. U kunt echter ook verse pompoen gebruiken, die u dan voor gebruik moet koken.

Voorbereiding
Maak een bodem van korstdeeg of zandtaartdeeg. (Er zijn ook kant-en-klare bodems) Ik maak de taart meestal in een lage, ronde, gekartelde overschaal.
De vulling is voldoende voor 2 taarten van 20 cm doorsnee.

Bereidingswijze
1. verwarm de oven voor op 200 graden C. Maak het deeg voor de bodem en bekleed hiermee de bakvorm.
2. Vermeng de gekookte pompoen met de eieren en alle suiker in een mengkom.
3. Roer de rest van de ingredientenerdoor en schenk dit op de taartbodem.
4. Bak de taart nog ca. 45 min.

Serveertips
Dien de taart heet, warm of koud op met stijfgeslagen slagroom.

Have a nice Meal! And, Happy Thanksgivin'! :Y)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:00

Gisteren samen met Gwen een herfstmaaltje op tafel gezet. Afgeweken van het oorspronkelijk pastei-plan, vanwege de gratis Bourgondische rollade.

We zijn dus niet echt uitgegaan van een recept, maar zijn lekker gaan improviseren met wat er met de boodschappen meegekomen was en er verder nog in huis was. Het is dus de Bourgondische rollade met koolraapstamppot en appelpruimencompôte geworden.

Allereerst de rollade rondom aangebraden, wat extra thijm, marjolein en rozemarijn erbij gedaan en vervolgens met een flinke laag rode wijn in de oven gezet op 175 graden. Tussendoor een paar keer omgedraaid en wat wijn bijgegoten en zo in 1,5 uur mooi gaar laten worden. Uit de oven gehaald en in aluminiumfolie gewikkeld om het vlees te laten rusten.

In de tussentijd koolraapjes (in reepjes) even voorgekookt, aardappels opgezet voor de puree en de gedroogde pruimen opgezet in water met honing om te wellen.

Van de aardappels eerst met de stamper puree gemaakt met naar smaak mosterd, gember, nootmuskaat en kardemom er doorheen en daar de koolraap doorheen gestampt.

Intussen ook een paar appels geschild, in blokjes gesneden en opgezet met wat van het kooknat van de pruimen. Dat bleek achteraf wel wat aan de zoete kant overigens, volgende keer even proeven hoe zoet dat kooknat is en eventueel wat verdunnen. De zachte appels met de stamper grof gestampt, de gewelde pruimen in stukjes er door en het geheel op smaak gebracht met kaneel, gember en kardemom.

Van het braadvocht van de rollade hebben we een jus gemaakt. Wel even wat ontvet. De rollade bleek naar een mooie vetlaag aan de bovenkant, in het geheel toch wel een aardige vetlaag te hebben, vooral richting de kontjes...'maar da's bij iedereen zo, dat het grootste deel van het vet op de kont zit', aldus Gwen :+ .

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:07

Nou, het is vooral bij mij zo dat vet zich op die plaats ophoopt >;) .

We hadden er eigenlijk nog een groene salade met tomaatjes of zo bij moeten doen, maar om het goed te maken maak ik die vanavond nog wel even 8-) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:14

Bij mij ook hoor Gwen :j mooie opmerking!

Ziet er wel erg lekker uit die Rollade!

Ik ga dinsdagavond iets improviseren wat er in de herfst past, samen met een vriendin :j