Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:52

Mo, dan heb jij vast goede tips voor mij, aangezien we van dezelfde lekkere dingen houden. Ik doe geen atkins maar moet wel granen, zuivel en suikers laten staan voorlopig, en vooral heeeel veel groenten eten. En je weet hoe ik over groentes denk ;)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:56

@ Oscar: Dat zie je ook vaak terug in de studies: low carb is veel beter vol te houden dan een low fat dieet. Het vol kunnen houden is eigenlijk het allerbelangrijkste aan een dieet. Dat komt natuurlijk o.a. doordat je geen honger hoeft te lijden.

Ook voor mij geldt dat een hele dag eieren, vlees en groente bepaald geen straf is. Soms is het natuurlijk wel onhandig, maar daarvoor heb ik koolhydraatarm brood en krackers achter de hand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:00

willen jullie eens een dagmenu plaatsen? Ik vind de theorie namelijk steeds aannemelijker, en ik denk dat ik steeds meer last heb van suikerbehoefte, maar het lijkt me zo moeilijk toe te passen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:03

Ik pluk af en toe wat van Internet, b.v.:
ontbijt : 1 roerei met 3 plakjes ontbijtspek en 1 plak achterham
lunch :grote groene salade met kleingesneden kipfilet
avondeten :varkens schnitzel (ongepaneerd) met spinazie (niet a la crème) aangemaakt met 1 hardgekookt ei, kruiden en klein beetje slagroom
tussendoor :¼ komkommer of 1 bier worstje of 2 blokjes kaas

ontbijt :1 koolhydraatarme boterham met roomboter belegd met 1 hardgekookt ei en ½ tomaat
lunch :plakjes rosbief oprollen met wat roomkaas ertussen en reepjes groene paprika
avondeten :kipfilet gebakken of gegrild met bloemkool en broccoli met kruiden en parmezaanse kaas
tussendoor :¼ komkommer of radijs of kleine tomaat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:07

anneve, zo'n dieet zou ik ook wel volhouden. Maar daarmee heb ik op geen stukken na 800 gr groenten en 300 gr fruit, wat het minimum is. En tussendoortjes mogen ook al niet. Daar hik ik vooral tegenaan geloof ik, de hoeveelheden groente/fruit.

Ik had gisteren bv:
ontbijt: 2 gepureerde courgettes + 1 komkommer met wat olijfolie, citroensap, peper en zout.
lunch: rauwkostsalade met noten en rozijnen, twee boekweitcrackers met rauwe ham
avond: gewokte gemengde groenten met kipgehakt
dat is net 800 gr groenten en dan was dat fruit echt niet meer te doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:13

Lielle schreef:
Mo, dan heb jij vast goede tips voor mij, aangezien we van dezelfde lekkere dingen houden. Ik doe geen atkins maar moet wel granen, zuivel en suikers laten staan voorlopig, en vooral heeeel veel groenten eten. En je weet hoe ik over groentes denk ;)

Yup :))
Zo komen we elkaar toch altijd weer tegen :D

Welke tips heb je nodig? :) En mag je alle groenten eten, of probeer je een keuze te maken uit groenten waarin weinig koolydraten zitten? Ik kan wel een lijstje opzoeken waarin alle groenten opgenoemd staan, met daarbij de hoeveelheid koolhydraten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:20

alle groentes muv nachtschades (is tomaten, aubergine, aardappel). Dus niet zozeer geen koolhydraten, maar geen granen. Ik zoek vooral een manier waarop ik eenvoudig zo waanzinnig veel groenten en fruit kan eten, gemiddeld 300 gr groenten en 100 gram fruit per maaltijd. Ik zie genoeg lekkere recepten, maar daarmee haal ik die hoeveelheden gewoon niet. (je weet vast nog wel dat ik 200 gr per dag al veel vind ;) )

het heeft veel weg van de oervoeding benadering, vooral groenten en fruit, mager vlees en vis, noten etc.
http://www.hetpaleodieet.nl/index.php?page=recepten
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ar ... oervoeding
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... jdperk.htm
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-10-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:21

Thanks anneve.

Lielle, wat een hoop groenten! Wat voor aandoening heb je, of ben ik nu te brutaal?

's avonds eet ik graag gewokt, maar eet altijd slechts 3-40g rijst resp pasta.
Als ik dan het brood schrap, ben ik dan al een stuk beter op weg? Heb er namelijk wel moeite mee om standaard pasta en rijst te laten staan.

Moeilijk hoor, ik wil wel graag van die suikerverslaving af, maar ik eet dus elke dag rijst/pasta/peulvruchten en dat is vaak wel heel slank, en erg lekker maar dus wel kh bevattend...
Het eten wordt dus zo lastig, maar geen suikerbehoefte is ook wel erg fijn...
Mag ook geen varkensvlees... Ik ga eens kh arm brood halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:23

geen echte aandoening, vooral veel vage klachten als eczeem en last van mijn rug, en reguliere behandelingen hebben (te) weinig opgeleverd. En dat word ik tamelijk beu, dus ik wil wel eens iets anders proberen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:24

Lielle schreef:
anneve, zo'n dieet zou ik ook wel volhouden. Maar daarmee heb ik op geen stukken na 800 gr groenten en 300 gr fruit, wat het minimum is. En tussendoortjes mogen ook al niet. Daar hik ik vooral tegenaan geloof ik, de hoeveelheden groente/fruit.

Ik had gisteren bv:
ontbijt: 2 gepureerde courgettes + 1 komkommer met wat olijfolie, citroensap, peper en zout.
lunch: rauwkostsalade met noten en rozijnen, twee boekweitcrackers met rauwe ham
avond: gewokte gemengde groenten met kipgehakt
dat is net 800 gr groenten en dan was dat fruit echt niet meer te doen.

Whoh, jij moet inderdaad veel groente en fruit eten, (waarom eigenlijk?). Dat haal ik ook niet. Fruit eet ik niet heel veel (ivm fruitsuiker). Ik neem liever een stuk vlees extra.
Edit: ik lees nu je uitleg hierboven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:26

verhoudingen even omgooien, zie ook de links die ik net plaatste. Maar ik denk niet dat ik die hoeveelheden voorlopig haal, ik houd me (nog) wel heel strak aan de dingen die niet mogen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:29

F_Orumster, gaat het je alleen om van de suikerverslaving af te komen of heb je ook (veel?) overgewicht waar je vanaf wilt?

Lielle, sjemig zeg...... ik kan niet anders zeggen dan dat ik het ontzettend erg voor je vindt. 200/300 gram groenten is voor mij ook al heel erg veel, kun je nagaan wat jij nu weg moet werken.
Ik weet ook niet 1-2-3 hoe je dat op een fatsoenlijke manier kunt verwerken. Als je het bijv. in een omelet doet, dan krijg je een enorme omelet :)) Er zijn wel wat gerechten waar veel groenten in gaan, bijv. chili con carne. Daar zou je flink wat in kwijt kunnen. Ik ga er nog eens even over nadenken :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:33

gisteren heb ik die hoeveelheid groenten dus wel gehaald, dat viel niet tegen. Maar dat fruit erbij lukt dan niet meer. Ach, ik blij gewoon de nadruk leggen op groenten en fruit in alle maaltijden (fijn bij je ontbijt), het is voor vier weken wel te overzien, en hopelijk mag het daarna weer iets minder strikt.

Ik heb iig al wat recepten voor curry en soep gevonden, dat schiet wel op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:35

Knap van je, ik snap niet hoe je het weg kan krijgen :n
Maak je de curry's dan zelf? In de kant-en-klaartoestanden zit meestal heel veel suiker.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:36

Ben hier aan het meelezen uit interesse, mijn vader had diabetis, ben zelf ook naar mijn zin te zwaar dus altijd wel aan het nadenken wat er anders kan. Merk wel dat als ik standaard geen boterhammen maar knackebrod met kaas eet dat dat al gigantisch scheelt. Heb ik heel lang gedaan, was er op mijn nieuwe werk weer van afgestapt maar heb het sinds paar weken weer geintroduceerd. En weer fruit mee naar het werk voor tussendoor..

Lielle, als je nu in je salades standaard een lekkere (grote?) frisse elstar appel meepakt. Dan heb je al weer extra fruit te pakken en in salades vind ik een appel zeker niet storend?
Verder vind ik fruit wel lekker, maar niet echt ergens doorheen behalve bijvoorbeeld banaan en appel in yoghurt maar je mag ook geen yoghurt zeker?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:39

nope, ook geen yoghurt. En een appel door de salade is idd wel een goed idee, ik ga straks weer eens boodschappen doen en jullie tips meenemen.

Ik maak idd mijn curries zelf, is ook veel lekkerder en weinig werk. Ik denk dat ik vanavond maar eens flink de keuken induik, 'pasta'saus, soep en curry maken en mss zelf boekweitbrood en -pasta zodat ik eea kan invriezen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:45

Ik heb maar 1x in m'n leven 800 gram groenten weggekregen: 2x achter elkaar zo'n 400 grams zak met wokgroenten van de Appie naar binnen werken. Dan had ik geen brood gegeten en ik nam er ook geen rijst/aardappelen/pasta bij. Ik zat heel erg vol, maar m'n darmen vonden het niet zo leuk de volgende dag :o

Ik heb er al vaker aan zitten denken om het Paleo dieet te volgen. Weet iemand of dat ook onbeperkt vlees is? Dus niet dat ik nog meer vlees naar binnen ga schuiven als ik eigenlijk noten en fruit moet eten :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:46

Mandarijntjes of banaan kunnen ook in een salade, maar zelf houd ik daar niet zo van ;-) Dan eet ik het liever "los". Jammer van de yoghurt trouwens ..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:47

Oscar schreef:
F_Orumster, gaat het je alleen om van de suikerverslaving af te komen of heb je ook (veel?) overgewicht waar je vanaf wilt?

Om van de verslaving af te komen. Net na mijn lunch vooral, dan heb ik zo'n grote behoefte aan chocola!
Gister niet aan toegegeven en ik was gewoon duizelig rond 5 uur.
Ik ben op gezond gewicht (63kg bij 1.70) maar kan extreem aankomen zodra ik slecht in mn vel zit.
Momenteel heb ik er de handen vol aan op 63 te blijven omdat ik zo'n suikercrush heb (zoals eerder gezegd, 5 stroopkoeken eten en dan uitkotsen). DUs, ik ben die suikercrushes beu.

Ik maak alles zelf, pakjes/kant&kjlaar houd ik niet van en ivm de suikers, zout en rotzooi daarin.
IS dat niet ook een deel van ons probleem van diabetes en obesitas? Dat overal zovee meer troep in zit?
Is dit geen groter aandeel dan het eten van brood, pasta, rijst?

@ Lielle, ik hoop dat dit dan je klachten vermindert.
Wel heel veel groenten! Omelet is wel een goed idee. (op je werk bereiden tussen 2 borden, minuutje in de magnetron en voila.)

Ik hou alleen ook niet zo van heel veel vlees, eet nu 100g per dag. Maar, ben wel nieuwsgierig hoe het leven is zonder suikercrushes.

mag geraspte wortel? Dat neem ik wel graag mee naar mn werk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:49

Een salade met alleen aardbeien - watermeloen en evt ananas is ook wel heel erg lekker, maar dat is dan wel alleen fruit en geen groente..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:49

Dit klinkt echt heel interessant. Ik hou niet van brood dus dat eet ik al eigenlijk nooit. Ben DOL op groente dus dat zou moeten lukken, maar ik ben ook vegetarier. Wordt dit dan niet lastig?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:50

Ik eet nooit van pakjes en ik ben niet mager hoor :P Ik denk dat het wel meehelpt, maar het is niet het grootste probleem, heb ik het idee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:53

phormicola, ik ben dus met iets bezig dat wel daarop lijkt. Idd geen limieten aan de hoeveelheid vlees, althans niet in de 'instructie' die ik heb gekregen.
http://www.hetpaleodieet.nl/

Forumster, ik ben niet voldoende op de hoogte van de voedingstheorieen, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar als ik me flauw voel, meestal een uurtje na het eten helpt een kop bouillon oid wel heel goed.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:53

F_Orumster, ik denk dat Atkins (of een andere methode waarbij je weinig koolhydraten eet) voor jou ideaal zou zijn. Je hebt een prachtig gewicht (ik ben jaloers op je :D), je zit alleen met die suikerverslaving.
Ik denk dat het inderdaad zo is dat we onbewust heel veel suikers binnen krijgen. Vroeger maakten we alles zelf, tegenwoordig eten we heel veel (semi) kant en klaar producten en als je gaat kijken wat er allemaal in zit, dan schrik je je een ongeluk.

Anneve kan je waarschijnlijk een beter advies geven, maar ik zou eens proberen om 2 weken die inductiefase van Atkins te volgen. De eerste dagen zijn moeilijk (het is echt afkicken geblazen) maar je merkt al heel snel dat je weinig honger meer hebt en dat ook de behoefte aan zoetigheid weggaat.
't Is zo vervelend om een slaaf van je eigen lijf te zijn, ik weet hoe het voelt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:59

Ik heb nog een iets andere vraag (voor de liefhebber)

Als ik m'n bloed laat testen, dan zijn de waarden van m'n vitamines en mineralen altijd hoger dan normaal.
Ik zie op de website van Lielle dat met veel KH je heel erg veel weer uitplast en dat je lichaam allerlei dingen afscheidt.

Als ik nu weinig KH ga eten, worden m'n waarden dan niet nog veel hoger? Dat lijkt me ook niet gezond.