ovenschotel, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: ovenschotel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:16

Wij maken em al meer dan 13 jaar, ik heb em gepikt van een huisgenoot van mijn hubbie, toe hij nog studeerde! Hij is zelfs genoemd tijdens ons trouwen, hihi!

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:43

mmm, klinkt goed allemaal, ik ga er ook 1 proberen van de week!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:19

gekruid gehakt rullen en onderin de schaal doen
bladspinazie uit de vriezer ontdooien
plakjes gekookt ei over het gehakt ,dan de ontdooide spinazie erop.
aardappelpuree erover en een laagje geraspte kaas
half uurtje op 180. Mjammie :9

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:21

ik zie nu dat waves hetzelfde recept heeft gepost :Y)
Hij is dus lekker :D

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:25

En de mexicaanse waps van honig dan? Voor een andere draai aan de ovenschotels.. Die dingen moeten namelijk ook even in de oven en ik denk dat je ze dan sochtends ook wel klaar kan maken.

Of lasagne...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:17

listiglistje schreef:
Ik heb in mijn pauze boodschappen gedaan en ik vanavond die van Kleinvosje proberen :Y)

(de tortilla nacho cheese met andijvie, gehakt, taco kruiden, creme fraiche en geraspte kaas)

Kleinvosje het is een blijvertje :9

Erg lekker en een keer wat anders als aardappel, zuurkool, aardappelpuree en pasta!

Ik had alleen iets meer creme fraiche moeten gebruiken, nog smeuiger geheel en echte gratineerkaas,
van die slappe die alle kanten op plakt :Y)
Nu was mijn kaas iets te hard geworden naar mijn zin :(:) leermoment voor de volgende keer ;-)

En ipv andijvie zou je ook ijsbergsla kunnen pakken :)*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:20

Haha, leuk om te horen dat je het lekker vond! Ik doe er altijd een heel dingetje creme fraiche in, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:31

Klinkt allemaal echt super, ga zeker eens proberen! Vriend zal denk ik maar een paar opties lekker vinden, maar de dagen dat alleen ben, probeer ik mooi de rest :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:43

Wat ik ook erg lekker vind is Bobotie, van de wereldgerechten van Knorr.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:41

Heeft jouw vriend 2 linkerhandjes, dat jij sochtends het eten al klaarzet :D

Je hebt in de winkel van die uhm ovenschotels/dagschotels, hollandse pannetjes etc.
Daar heb je bv een bloemkoolschotel van, zuurkoolschotel, macaronie etc.
Die zijn lekker en dat kan jouw vriend ook heel gemakkelijk maken (alle mannen kunnen wel iets in de oven stoppen :P )

Maar je kunt ook iets zelf in elkaar draaien, bijvoorbeeld:
Aardappelschijfjes (kant en klaar of zelf geschild)
aardappel anders.
tomaat in schijfjes en die weer in 2.
klein potje sperzieboontjes.
halve paprika.
(eerst de schijfjes, dan de aardappel anders, dan de tomaat, boontjes en paprika, of net wat je lekker vind)

In een pannetje een vleesje erbij en voila.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:53

Polenta

Polenta geef je soms aan je paard :+ (maismeel) maar het is op zich ook best lekker en goedkoop om het zelf te eten.
Alleen wat smakeloos :+

Dus bij deze een heerlijk polenta recept:

Nodig:

Polenta en melk
Uien
Mozarella
Kaas
Pan met dikke bodem (braadpan met emaille)

Optioneel:
Champignons
Prei
(oliebol ik weet niet meer wat ik erin gedaan heb :+ )
Kruiden zoals basilicumpasta
Tomaat
Paneermeel

Polenta op de normale wijze gemaakt (roeren met melk en om het lekkerder te maken, evt. wat boter of room)
Als de polenta redelijk dik is (de lepel moet erin blijven staan en het mag niet meer plakken aan de pan) de polenta op een bord, plank, enz. storten en heb in een platte (1 a 1.5 cm) laag verspreid te krijgen.
Laat dit afkoelen en snij uit de polenta rondjes, vierkantjes, sterretjes of wat je maar wil. (ik heb vierkantjes gedaan)

Je kan een hoop polenta in 1x maken en dan invriezen.

Bak ondertussen wat ui in ringen, champignons, prei en de rest wat je kwijt wil (volgens mij kan er van alles in)
Leg in een ovenschaal een laagje ui, daarop wat polenta, daarop wat champignon en de tomaat in stukjes en nog wat ui en een deel van de mozarella (beetje om en om)
Eindig met mozarella en bestrooi dit met wat geraspte kaas en evt. paneermeel met vlokjes boter voor een nog krokanter korstje.

Doe dit alles een minuut of 25 in de oven (180 graden) ga ondertussen douchen en als je klaar bent: eet smakelijk!! :Y)

---------------------

Spruitjes uit de oven!

De eerste reactie van mijn vriend was: Oh spruitjes -O-
Maar niet nadat ik het klaargemaakt had :D

Nodig:

Spruitjes
Aardappel
Walnootjes
Creme Fraiche
Geraspte kaas
Champignons
Kruiden
Men neme:

2 a 3 aardappels, 'beetgaar' gekookt in een ovenschaal leggen
spruitjes in 3 gesneden (plakjes dus), ongeveer 200- 300 gram, deze blancheer je even - dat is 1 minuut in kokend water, daarna afgieten

Vervolgens roerbak je wat gerookte spekjes, plakjes champignons en de plakjes spruitjes.

Bovenop de aardappel doe je de spekjes, champignons, spruitjes, daar bovenop doe je wat walnootjes.
Daar weer bovenop wat creme fraiche o.i.d.

(ik had de creme fraiche aangemaakt met uien- en knoflookpoeder, bieslook en peterselie, je kan ook wat kruidenkaas, boursin of iets van groentensaus erdoor doen)

Dan de geraspte kaas erover en hoppa, in de oven (ca 20 min op 175 graden)

Ik had vantevoren de ovenschotel al klaargemaakt zodat ik bij thuiskomst alleen nog de creme fraiche en kaas eroverheen hoefde te doen en in de oven hoefde te zetten.

Eet smakelijk! :Y)

------------------------

Zo kreeg ik ooit een paar blikken witte bonen in mijn handen (zonder tomatensaus) en ik dacht: wat moet ik dáár nou weer mee??

Nou, dit:

Hamblokjes of plakjes ham of een beetje gehakt of iets anders (heel weinig vlees heb je nodig) opbakken met:
-ui
-champignonnetjes of paprika, net wat je in huis hebt
-Teentje knoflook in schijfjes

Ondertussen de bonen uit blik (je kan ze ook droog kopen geloof ik, dan moeten ze 24 uur wellen) in een ovenschaal doen met:

-een beetje net niet gaar gekookte halve schijfjes wortel > gejat bij je paard vandaan :D
-peterselie
-evt. basilicum
-tomaatje

Ook de opgebakken dingetjes erbij gooien.
Kookroom of creme fraîche mengen met wat witte wijn (niet te dun) en een deel geraspte kaas en dit over de schotel gieten, nog wat kaas erover en een minuutje of 20 in de oven.

-------------------------

Echt heel simpel als je bijna niks in huis hebt en erg lekker:

- Een stuk Poolse worst (Kielbasa) in stukjes, maar Gelderse worst is ook goed :j De overige Gelderse worst kan gewoon in de vriezer voor volgende keer.
- Aardappelen iets voorgekookt en in schijfjes
- Uien gefruit in de koekenpan
- Zure room of slagroom
- 2 eieren (of 3 als het voor 3 personen is maar ik ga uit van 2)
- Karwij poeder of zaadjes (kummel)
- kaas [je kan geraspte kaas nemen maar ik neem vaak het laatste beetje van het blok wat niet lekker meer snijdt en dat hak ik fijn met de hakker van de staafmixer]

optioneel:
- knoflook
- naar smaak paprikapoeder, reepjes paprika o.i.d.
- tomaatje in stukjes

Doe de eieren in de mixer of klop ze met de hand op, samen met de room, knoflook, karwij, paprikapoeder.

Doe de voorgekookte aardappelen en de worst en eventueel de paprika en tomaatjes in een ovenschaal, het eiermengsel erover en dan de kaas.

Iets van 30 minuutjes op 200 graden en smullen maar :Y)
Owja, de uien het beste in smalle halve ringen snijden... En niet teveel room bij de eieren, dat ei moet een beetje... stollen ofzo.

-------

Ik hou van ovenschotels := en maak ze ook vaak van te voren klaar.
Deze recepten had ik op een ander forum gepost :)