Koken ?! GEEN TIJD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:56

Antheman schreef:
Of ik lees hoeveel vlees iemand klaarmaakt, gewoon in kiloos. Dat zijn dingen waar ik moeite mee heb ;)

Ik heb net op mijn vrije middag een kilo draadjesvlees (biologisch) gemaakt, maar daar eten we wel meerdere dagen van.. En we eten ook regelmatig vis of vegetarisch.

Verder probeer ik zeker dagelijks gezond te koken. Vaak deden wij op zondag wat gemakkelijks (afhaal, soepje) maar dat vind ik nu juist een dag waarop je wat meer de tijd kunt nemen voor het koken, heerlijk!

Een voorbeeld van een 'snel' recept:
Tonijn-pasta salade (van de AH-site):
Pasta koken, laatste minuutje stukje courgette meekoken.
Ondertussen gedroogde tomaatjes, uitje en olijfjes snijden en pijnboompitjes roosteren.
Pasta/courgette mengsel afspoelen. Alles bij elkaar gooien en een blikje tonijn erdoor (ik kies dan meestal voor de tonijn in light mayo).
Gezond en zo klaar.

Verder kook ik vaak voor meerdere dagen. toen ik net samenwoonde vond ik het wel lastig inschatten hoeveel je moest koken, maar dat gaat nu steeds beter. Wij gooien bijna nooit meer iets weg.

Verder heb ik geen beschikking over een frituurpan of magnetron, we werken allebei fulltime en het lukt toch om (bijna) dagelijks een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten.

-edit- als wij een keer echt geen tijd hebben 'zondigen' wij ook wel eens door een maaltijdsalade bij de AH te halen. Ik vind ze erg lekker. Wel prijzig, maar volgens mij ben je bij de snackbar evenveel kwijt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:13

Antheman schreef:
Cyntje schreef:
Hier wordt zelden eten weggegooid hoor of eigenlijk vrijwel nooit ;)

Maar ongewoon grote porties? Hoe kun jij dat zien vanaf een beeldscherm :+

Jij hoeft je toch niet aangesproken te voelen?

Ik het eet topic lees ik heel vaak dat veel mensen echt iedere dag vlees eten. Of ik lees hoeveel vlees iemand klaarmaakt, gewoon in kiloos. Dat zijn dingen waar ik moeite mee heb ;)

Klopt maar aangezien je mij quote :+

Antheman

Re: Koken ?! GEEN TIJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:00

Cyntje, ik heb maar 1 zinnetje van je gequoted. Wel goed lezen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:11

Heb het meestal ook behoorlijk druk maar wil eigenlijk wel gezond eten dus meestal kook ik voor 2 dagen. En als ik pasta of stampot maak dan gewoon wat meer en bakjes in de diepvries vandaag erwtensoep gemaakt is even wat werk(nou ja moet vooral lang opstaan) maar er staan nu wel 4 bakjes af te koelen voor de diepvries(nu nog kijken of het erbij past) dus kan weer even vooruit.

groetjes Kyra

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:47

Als ik het te druk heb om te koken, doe ik het s'avonds of s'ochtens voor mijn werk.
Vind gezonde dingen heerlijk, en wil dat dus ook niet laten :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:56

We koken hier ook vrijwel iedere dag. Alleen in het weekend loopt het vaak anders omdat we dan regelmatig ergens anders zijn.
Ik volg nog steeds het Sonja-boek als ik boodschappen ga doen. Daardoor hebben we dus altijd verschillende groenten in huis. Omdat ik vaak alleen ben, fulltime werk en thuis 7 paarden heb staan en ook 's avonds er nog 1 wil rijden, moet ik wel creatief koken. Dus voor 2 dagen aardappels koken. De ene dag groenten en een restantje de andere dag wokken. Als het echt erg krap wordt dan neem ik wel eens een magnetronmaaltijd, liever dat dan de hele dag brood of het eten overslaan. Maar dat is niet zo heel vaak.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:04

Wat een leuk topic! Ik heb mezelf ook maanden voorgehouden dat ik geen tijd heb om te koken. Werk fulltime van 830 to 1700 gaan dan 4 tot 5 dagen in de week na mijn werk naar stal en ben dan gemiddeld 1900 thuis en at dan magnetron maaltijden of patat ofzo..

Maar ik merkte na een tijd dat ik nogal futloos was :S en ben toen maar weer gaan koken. Als ik macaroni maak ofzo maak ik gewoon voor 4 personen (ben gezellige singel :D) en vries het in. Verder als ik voor 1 avond kook dan scheel ik de aardappels lekker niet, en mik wat groente uit blik of vers in de pen en een schnitsel of iets. En binne kwartiertje ken ik lekker en gezond eten. En ik mag nu maar 1 avond van mezelf patat of magnetron maaltijd. En geen tijd om te koken vind ik nu een slap excuus alleen eet je wel laat :s.. Maar sinds ik weer kook heb ik wel weer wat meer energie :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:05

Wat ik bijv vaak doe:
Dan hussel ik de boel en stop het in de oven. Ondertussen longeer ik de stofzuiger, of ruim op. ;) Ik pleeg even een telefoontje. Zo kost het koken me ook weinig tijd.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:21

Ik ben waarschijnlijk van de omgekeerde wereld maar tijdens het koken doe ik meestal de afwas van de avond ervoor haha. Handig hey dat multitasken Antheman :p

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:32

Ik ben zo iemand die wel s geen tijd heeft om te koken.
Bijv op maandag, dan stap ik rond half 6 terug binnen. Honden uitlaten.
2 vd 3 honden in de auto gooien en richting Terneuzen om te trainen.

Ben ik daar, kan ik eindelijk op t gemak eten.
Vaak is t een blikje soep wat ik van thuis meeneem of tis van daar een kaastosti.

Nja op t gemak, tis meer ff snel naar binnen schuiven, en dan is t meteen hond halen om te trainen.

2x in de maand gaat dat ook zo op de woensdag.

Ben dan pas om 11-12 uur savonds thuis en dan ga je ook niet meer eten natuurlijk.

Maar andere dagen kook ik wel. Behalve op zondag das standaard frietdag ;)
Kook ook altijd voor 2 dgn, en tussen het koken door doe ik iets in huis of ik ga douchen.

Heb ook wel s een tussendienst, dan ben ik pas tussen 19.00 en 21.00 thuis. Ja dan ga je ook niet meer koken natuurlijk . Maar dan is t weer zo makkelijk dat ik voor 2 dgn kook, hoef ik mn prakkie alleen maar in de magnetron te gooien en tis klaar :D

Enne gezond hoeft niet duur te zijn, ik ben per week nog geen €25 aan boodschappen kwijt.
Ik koop gewoon van die kilo zakken diepvriesbloemkool , brocolli, spinazie enz van ah eigen merk, en van de euroshopper hebben ze heerlijke rode kool met appeltjes uit de vriezer, kost nog geen 40 cent per pakje.

Rijst is ook niet duur en als je een bonuskaart hebt van de appie heb je vaak ook korting op je vlees.
Duurste wat ik van vlees heb is €2 , maar zit daar meestal wel onder
Laatst bijgewerkt door Kyar op 14-02-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:35

Ik bok vaak tijdens het koken. Heeft me al heel wat zwarte pannen opgeleverd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:57

DendroFleur schreef:
Ik bok vaak tijdens het koken. Heeft me al heel wat zwarte pannen opgeleverd.

Mijn vooral zwarte tosti's _O-

Maar ik doe ook vanalles tijdens het koken :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:05

Mijn moeder kookt ook weleens 'sochtends als ze het die dag druk heeft.. :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:18

Net paella gemaakt. Kan ik dus wel vaker doen. Kip, ui, knoflook, paprika en tomaten bakken. Garnalen oid erbij en dan een bouillonblokje, water en rijst. De rijst kookt dus in de pan gaar.
Eigenlijk hoort er ook spek oid doorheen en erwtjes.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:22

Ik weet niet of ik in herhaling val want heb niet alles gelezen,maar als je het eten de dag van tevoren al in het water zet zijn bijna alle vitaminen er uit....
Een bloemkool aan snijden en hij is een uur later al de helft van de vitaminen kwijt.
Diepvries is dus eigenlijk heel goed,maar ik ben ook vaak pas 8 uur s'avonds thuis en moet me er echt toe zetten.

Die kant en klare wok maaltijden koop ik wel eens,maar nooit die magnetronmaaltijden,die zijn veel te zout.
Pizza doe ik vaak,ben pizzafan!Maak ik graag ook zelf.Kook altijd extra voor de dag er op.Kan niet leven op rotzooi...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:13

hier ook iemand die weinig tijd heeft voor koken.. smorgens om half 7 vertrek ik naar mijn werk en met een beetje pech pas 18.00 pas weer thuis.. Probeer toch vaak wat snels te koken, maar soms komen er toch ook wel kant en klare maaltijden aan te pas :o in de winter zijn stampotten ideaal! makkelijk in diepvries te doen of dag van te voren te maken.. probeer wel dagelijks aan voldoende groente en fruit te komen!

en of iedere dag iemand vlees eet moet ieder voor zichzelf weten vind ik! ik ben nl zo'n iemand en ik vind dat de boeren best gesteund mogen worden :D en nee ik koop niet biologisch, die koeien/varkentjes/kippetjes hebben het per definitie echt niet beter dan dieren van gangbare vleesveehouderij!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:23

Ik meld mij ook aan. Ik heb weinig tijd, mag dat ook :Y) Ik stap s'ochtends om half zeven in de auto, en ben dan rond half vijf/kwart voor vijf thuis. Ook moet ik dan de hond nog uitlaten waardoor ik rond kwart over vijf zo'n beetje aan het eten kan beginnen. Vriendlief is wielrenner, en die wil altijd heel graag voor zes uur eten, omdat hij dan weer weg moet om te fietsen (wielerbaan of in de zomer buiten). Dus weinig tijd voor mij om iets in elkaar te "flansen". Ik koop bijna geen magnetronvoer, maar wel 1x in de week een pizzaatje uit de oven. Door de weeks eet ik vaak van die diepvries aardappeltjes die ik dan in de oven doe en een stukje gemakkelijk vlees en een potje groente of iets van spaghetti, macaroni oid. Ik eet nog niet eens ernstig ongezond, want daar moet ik niet mee aankomen bij mijn wielrenner thuis :D