Antheman schreef:Of ik lees hoeveel vlees iemand klaarmaakt, gewoon in kiloos. Dat zijn dingen waar ik moeite mee heb
Ik heb net op mijn vrije middag een kilo draadjesvlees (biologisch) gemaakt, maar daar eten we wel meerdere dagen van.. En we eten ook regelmatig vis of vegetarisch.
Verder probeer ik zeker dagelijks gezond te koken. Vaak deden wij op zondag wat gemakkelijks (afhaal, soepje) maar dat vind ik nu juist een dag waarop je wat meer de tijd kunt nemen voor het koken, heerlijk!
Een voorbeeld van een 'snel' recept:
Tonijn-pasta salade (van de AH-site):
Pasta koken, laatste minuutje stukje courgette meekoken.
Ondertussen gedroogde tomaatjes, uitje en olijfjes snijden en pijnboompitjes roosteren.
Pasta/courgette mengsel afspoelen. Alles bij elkaar gooien en een blikje tonijn erdoor (ik kies dan meestal voor de tonijn in light mayo).
Gezond en zo klaar.
Verder kook ik vaak voor meerdere dagen. toen ik net samenwoonde vond ik het wel lastig inschatten hoeveel je moest koken, maar dat gaat nu steeds beter. Wij gooien bijna nooit meer iets weg.
Verder heb ik geen beschikking over een frituurpan of magnetron, we werken allebei fulltime en het lukt toch om (bijna) dagelijks een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten.
-edit- als wij een keer echt geen tijd hebben 'zondigen' wij ook wel eens door een maaltijdsalade bij de AH te halen. Ik vind ze erg lekker. Wel prijzig, maar volgens mij ben je bij de snackbar evenveel kwijt.

in de winter zijn stampotten ideaal! makkelijk in diepvries te doen of dag van te voren te maken.. probeer wel dagelijks aan voldoende groente en fruit te komen!
Ik stap s'ochtends om half zeven in de auto, en ben dan rond half vijf/kwart voor vijf thuis. Ook moet ik dan de hond nog uitlaten waardoor ik rond kwart over vijf zo'n beetje aan het eten kan beginnen. Vriendlief is wielrenner, en die wil altijd heel graag voor zes uur eten, omdat hij dan weer weg moet om te fietsen (wielerbaan of in de zomer buiten). Dus weinig tijd voor mij om iets in elkaar te "flansen". Ik koop bijna geen magnetronvoer, maar wel 1x in de week een pizzaatje uit de oven. Door de weeks eet ik vaak van die diepvries aardappeltjes die ik dan in de oven doe en een stukje gemakkelijk vlees en een potje groente of iets van spaghetti, macaroni oid. Ik eet nog niet eens ernstig ongezond, want daar moet ik niet mee aankomen bij mijn wielrenner thuis