Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:52

Jeetje wat een interessant topic dit!
Ik ben vegetarisch en dus wel een klein beetje bewust met voeding bezig, maar dit is wel een soort eye-opener :)
Ik ga even mee lezen :)

Edit: vriendlief even vluchtig ingelicht net en die ziet het ook wel zitten (hij heeft sowieso al hypochondrische trekjes) maar we vroegen ons af of er ook verantwoorde dingen zijn die lekker zijn om te snacken :P

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:32

ranna schreef:
@Arabesk - onze darmen kort??? Onze darmen zijn heel lang in vergelijking tot een vleeseter als een leeuw. Dat heb ik vroegah op school al geleerd. Reden daarvoor zou zijn omdat plantaardig voedsel langer tijd nodig heeft om te verteren en vlees snel verrot en zodoende snel het lichaam uitmoet en daarom de vleeseters een kort darmstelsel hebben.

En kort voor een planteneter. Kijk maar eens naar de buiken van echte planteneters, de Gorilla`s. Die hebben reusachtige buiken nodig om al dat platenmateriaal te kunnen verteren. Ik denk dat de mens van oorsprong net als de chimpansee leefden. Een gevarieert dieet. En door te koken bleek de opname van de voedingsstoffen veel beter te zijn, omdat dit de celwand (Cellulose) zachter maakt.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:19

ranna schreef:
Oei Leonie, ik zou het erg moeilijk vinden te zien dat mijn partner zo ongezond at, maar aan de andere kant, zoals eerder gezegd, je kunt het een ander niet opleggen.
Toch ben ik wel heel blij dat mijn partner daarin anders is. Hij is veel bewuster geworden van onze eet- en leefgewoontes en de schadelijke gevolgen daarvan omdat ik er mee bezig ben. Automatisch praat je dan ook over dingen en wissel je meningen of verbazingen uit :)
Hij eet wel brood en pasta's e.d. maar dan wel de meergranen versies maar frisdrank komt hij bijna niet aan en cola al zeker niet.
Dat jouw partner zijn lichaam vergiftigt zal denk ik niet eerder doordringen dan dat hij er klachten door gaat krijgen. En dan is het de vraag of hij dat aan zijn eetgewoontes linkt of gewoon naar de dokter gaat om een pilletje te halen.

Ik vind het ook erg en ik zou ook graag hebben dat het anders was. Helaas is hij zo opgevoed. Bij hun thuis wordt er nooit water gedronken, altijd frisdrank, fruitsap of melk. Ze eten ook véél te veel vlees (mijn vriendje denkt dat hij gemakkelijk aan 400g per dag zit) en geraffineerde producten (altijd wit brood, veel suiker etc.) Zijn familie staat ook helemaal niet open voor vegetarisch eten, ze zijn echt van het principe dat je vlees nodig hebt. Mijn schoonouders hebben ook een konijnenkwekerij. :\

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:57

@Opisop, je bent welkom hoor :D Wat ziet je vriend wel zitten? Kritisch zijn op wat jullie eten?
Als je je lichaam echt een plezier wilt doen zou je als eerste de suiker moeten laten staan. En ik wil je niet afschrikken maar vlees en zuivel zijn ook grote boosdoeners. Het is even wennen en slikken als je gewend bent het te eten maar ik denk dat je je al snel een stuk beter gaat voelen als je je lichaam echte voeding gaat geven.
Het boek wat ik eerder noemde van Joel Fuhrman - Eat to live vind ik echt een aanrader maar ja, dat komt ws ook omdat ik al grotendeels zo at en ik mij er helemaal in kan vinden :+

@Mariska, sommige dingen zijn idd beter opneembaar als ze gekookt zijn maar helaas gaan ook een boel voedingsstoffen juist kapot en verloren als ze gekookt worden. Gekookte voeding wordt daarnaast door het lichaam vaak als zuur ervaren dus is het belangrijk dat je ook veel fruit en groente rauw eet en groente- en vruchtensappen drinkt. Het voordeel van de sappen, moeten ze wel vers zijn dus zelf maken, is dat alle goede dingen zonder de balast van veel vezels supersnel worden opgenomen in je bloed. Echt al binnen een paar minuten.
Moet je echt geen dingen uit pak nemen want daar is al weer zoveel met afgerotzooid dat er weinig voedzaams maar in zit en wel veel dingen die je juist niet binnen wilt krijgen zijn toegevoegd.
Ik zag daarover gisteravond nog een interessant filmpje op Youtube.
*zoekt even de link op*
Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=Qerc7a_d ... r_embedded

De lengte van ons maag/darmkanaal is in elk geval veel te lang om vlees goed te kunnen verteren. Trouwens kijkende naar Gorilla's e.d. zijn die qua bouw ook veel breder en groter dan wij. Ik zal eens kijken of ik ergens kan vinden hoe het zit met de lengte van ons maag/darmkanaal in verhouding met gorilla's e.d.

@Leonie: Klinkt alsof je schoonfamilie een beetje is blijven steken in de tijd ;) Dat ze niet openstaan voor een andere manier van voeding geeft aan hoe onbewust ze nu nog zijn en ws uit een soort luiheid wat voor een heleboel mensen geldt. Wat is er nou makkelijker dan gewoon vast te houden aan iets wat je gewend bent, wat je lekker vindt en waarvan je niet wílt geloven dat het uiteindelijk kwaad kan.

Waarom denken mensen dat ze vlees moeten eten? Ik denk dat 90% zou antwoorden: 'omdat je er sterk van wordt' of iets in die trant. Dát wordt ons immers vanaf het prilste begin voorgehouden.
Waar denken zij dat de grootste dieren op deze planeet hun spieren en kracht vandaan halen? De grootste dieren als in olifanten, giraffen en idd ook gorilla's. Of denk eens aan onze paarden! Die eten allemaal puur plantaardig. Geeft meteen de onlogica aan het sprookje dat wij vlees zouden moeten eten om gezond en vooral sterk te worden. Alles wat wij nodig zijn zit in plantaardige voeding. M.n. groenbladerige voeding. Het heeft alle voedingsstoffen waar ons lichaam direct mee aan de slag kan en wat base (alkalisch) is en niet verzurend werkt. Alle eiwitten, vetten, vitamines, mineralen en sporenelementen zitten in plantaardige voeding.
Het gel*l dat wij vlees en zuivel nodig zijn is zooo achterhaald.
Punt is alleen; als dat breed uitgemeten rondbazuind wordt stort een groot deel van de economie in. En als we één ding wel ingeprent hebben gekregen is dat wel dat de economie heilig is en voor alles gaat. Ook voor onze gezondheid _-:(
Hoog tijd dus dat mensen zichzelf onderwijzen en leren hoe ze gezond kunnen blijven danwel weer worden want als je wacht op de juiste info van onze overheid :Z

Goddorie alweer zo'n lang stuk geworden :o

Mariska_28

Re: Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:00

En toch.... denk ik dat onze voorouders vlees aten. Kijk naar al die grotschilderingen van de jacht.. Daar zal ons lichaam toch ook op afgestemd zijn.. (zegt iemand die geen vlees eet :D)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:24

Onze voorouders zijn vlees beginnen te eten omdat het noodzakelijk werd. Hoe meer ze naar het noorden trokken, hoe minder plantaardig voedsel er beschikbaar stond (denk oa aan de winter).

Je vergeet vitamine B12 ranna (naja, niet dat dat uit dierlijke bronnen beter is...)

Ons darmkanaal kan vlees wel verwerken, zij het in kleine hoeveelheden én gegaard. Rauw vlees blijft te lang in ons lichaam zitten en begint als het waren te rotten in onze darmen. Het is ook veel gevoeliger aan wormen enzo.

Tja, schoonouders komen beide uit boerenfamilies die al eeuwen in hetzelfde kleine dorpje wonen. En smaak is hun andere argument.

Vrijdag was er op een aflevering van Desperate Housewives nog een stukje over vegetarisme. Een vrouw vond het niet kunnen dat haar kleinzoon vegetarisch werd opgevoed en gaf hem stiekem twee hotdogs. Gevolg: kindje ziek.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:01

Als je een hapt zand neemt heb je ook B12. Nee, zal ik niet aanbevelen hoor haha, naast dat krijg je natuurlijk een bult andere dingen binnen die je niet wilt en het knarst zo tussen je tanden :D

Ik bedoel daarmee te zeggen dat B12 door bacteriën wordt gemaakt. Omdat de dieren die wij eten planteneters zijn hebben zij het in hun lichaam.
I.p.v. het 2e hands te gebruiken en daarvoor dieren te misbruiken en je lijf te mishandelen kun je het ook gewoon van Solgar kopen. Vriendelijker voor dier, planeet en je lijf.

En? Was oma blij dat ze haar kleinzoon had kunnen verwennen met die 2 lekkere hotdogs? 8)7
Waar bemoeit het mens zich mee?!
Weet dat het maar een serie is maar wil ze de kost niet geven die zoiets echt doen.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:53

het interesseert mij eigenlijk meer om te weten of er toch niet een manier bestaat om op een plantaardige manier B12 binnen te krijgen.

Zij vond dat ze een goede daad gedaan had, want ze wou niet dat haar kleinkind klein bleef. Quote: "Weet je waar kinderen groot van worden? Van hamburgers en hotdogs." En dat moet dan de persoon uit de serie voorstellen die niets van fastfood ed. wil weten. :roll:

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:26

B12 krijgen dieren binnen doordat ze met de planten die ze eten ook regelmatig wat grond binnenkrijgen. Hun gestel is daartegen bestand, de onze niet helaas.

Die oma; was dat in een aflevering van de serie of was dat in het echt? Ben even de kluts kwijt nu >;) Ik dacht eerst dat je het in een aflevering bedoelt maar met je laatste post ga ik denken dat het in het echt was :oo

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:37

Zou dat niet kunnen komen omdat wij er zelf voor gezorgd hebben door de eeuwen heen? Door ons eten eerst helemaal schoon te schrobben en de schillen en te koken?

Dieren in het wild, ja, maar vergeet ook niet dat in veevoeder ook hoge dosissen vitamines verwerkt worden.
Maar bon, als je ziet dat er bijna even veel omni's zijn die B12-tekort hebben als veg*s, wilt het natuurlijk niet zeggen dat je vlees/zuivel moet gaan eten.

Het was in de serie. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:43

Ik eet al geen vlees en eigenlijk nauwelijks zuivel, dus zal die dingen zeker niet missen.
Verder stomen we vaak onze groente ipv het te koken, waardoor de goede voedingsstoffen veel beter bewaard blijven (toch?) dus we zijn er al wel een beetje mee bezig. Heb komende week vakantie en ga me er dan wat meer in verdiepen.
Is dit trouwens aan te raden voor te zware mensen of juist niet ivm metabolisme enz?
Zijn er termen voor deze levenswijze(?) waarop ik kan zoeken?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:47

Heb je het over de manier van eten van ranna of veganisme of...?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:05

Ovder de geraffineerde producten bedoel ik, de verzuring van je lichaam enz.
Veganistisch ben ik niet, leek me altijd te lastig, sta daar ook niet principieel 100% achter daardoor, wat ik wel achter mijn vegetarisme sta.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:15

opisop, van al die jaren dat ik nu bezig ben met voeding- en leefgewoontes en de effecten daarvan op onze gezondheid vind ik het beste boek bij uitstek het boek van Joel Fuhrman - Eat to live.
Je zou bijna denken dat ik provisie krijg als mensen het boek kopen maar ik zweer je dat dat niet waar is, haha.

Maar in dat boek staat zo ongeveer alle info die ik in jaren heb verzameld kort en bondig beschreven en wetenschappelijk onderbouwd.
Het is wel in het engels maar goed leesbaar als je redelijk engels beheerst. Daarin lees je ook vanalles over geraffineerd voedsel en de nadelige gevolgen daarvan voor je lichaam én geest.

Dat daar gelaten. Alle verhitting van voedsel zorgt voor verlies aan voedingsstoffen maar idd is stomen in elk geval beter dan koken.

Een traag metabolisme heeft grote voordelen. Het grootste voordeel is wel dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daarnaast heb je genoeg aan minder voedsel mits je voeding neemt dat écht voedzaam is als (bij voorkeur rauwe) groene bladgroentes gekookte bonen in soepen waar je ook weer heel veel groentes in kunt gooien en veel vers fruit. Het liefst ekologisch zodat je geen pesticiden binnenkrijgt.

Het voordeel van veel rauwe bladgroentes, bonensoepen en fruit eten is dat je je overtollige kilo's vanzelf kwijtraakt, dus voor de zwaardere medemens is het zeker aan te bevelen.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:33

Wel, geraffineerde producten vermijden is voor iederéén aangeraden.

Ik zou wel rustig aan afbouwen als je een lager metabolisme wilt. Je moet ook zeker goed opletten dat je alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen krijgt, zoals calcium, zink en foliumzuur.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:53

Zijn er ook boeken a la sonja bakker (even het afvalgehalte daargelaten, maar met menu's voor een aantal weken) zodat je weet dat je wel een evenwichtig voedingspatroon hebt en dus alles binnenkrijgt?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:47

Ik geloof dat in het boek van Joel Fuhrman ook recepten e.d. staan. Weet zeker dat er lekkere recepten instaan voor verschillende soorten slasaus, zonder olieën en veel variatie zodat je niet steeds hetzelfde proeft.

Als je lekker veel groene bladgroentes en bonen eet zitten alle stoffen erin en hoef je je geen zorgen te maken.
B12 moet je altijd bijslikken als je geen vlees eet. Het merk Solgar is volledig vegetarisch en gebruik ik zelf ook al jaren.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:28

Zijn de vitaminesupplementen van Etos ook niet veggie? Ik slik de B-complex, maar als die niet OK is, stap ik over naar Solgar.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:52

Leonie schreef:
Zijn de vitaminesupplementen van Etos ook niet veggie? Ik slik de B-complex, maar als die niet OK is, stap ik over naar Solgar.

Durf ik echt niet te zeggen. Weet alleen dat Solgar wel vegan is :)
Heb trouwens hele lekkere crackers gemaakt deze week.
Gebroken lijnzaad, sesamzaad wat zonnebloempitten en een beetje zout.
Een tijdje in water laten staan zodat de lijnzaad de boel lobbig maakt.
Dan op bakpapier uitsmeren tot de gewenste dikte en ca. 30 min. op 180 in de oven.
Lekker met lichtgerookte Tartex.

Wil ook een pittige variatie proberen met gedroogde tomaten en italiaanse kruiden ofzo.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:29

Klinkt goed :) Heb je ook hoeveelheden of is alles op gevoel?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 09:41

Beetje op gevoel ja :j
Lijnzaad iets meer dan sesam en sesam weer meer als zonnebloempitten :D

Maak jij ook wel eens zoiets?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:18

Nog nooit gedaan, maar ik vind het wel interessant. Maar ik eet bijna nooit tussendoortjes, behalve fruit en 's morgens heb ik daar geen tijd voor en het lijkt me niet echt handig mee te nemen voor 's middags. Vult het eigenlijk goed?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:53

Ik begin de dag met fruit of groente en fruitsap maar als ik de katten, kippen, eend en paarden heb verzorgd en met de hond heb gewandeld drink ik altijd bambukoffie met gedroogde appelringen erbij (wat een combi hè - haha) maar ik dacht van de week, laat ik eens wat proberen.

Of het vult... hmmm... weet ik niet zo goed omdat ik niet vaak honger heb. Maar ik vind ze wel lekker en het is een makkelijke manier om voldoende goede vetzuren, olieën, eiwitten en vezels binnen te krijgen.
Als je een pittige of zoete versie, wat je wilt, zou maken hoef je er niets op te doen en is het wel makkelijk mee te nemen.
Ik maak ook niet elke dag vers hoor, maar voor een paar dagen in 1 keer.
Heb vandaag andere smaken Tartex gehaald. Heb normaal alleen de lichtgerookte versie maar eens kijken of andere smaken ook lekker zijn.