Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:08

Die rkuidenslak is heel erg mooi gedaan zeg, staat heel leuk!
Ik heb vanmiddag zaadjes gehaald en net nog even de cherrytomaatjes ingezaaid, die staan nu in een kasje voor het raam, ik hoop snel de eerste plantjes te mogen begroeten. En dan maar smullen van die heerlijke tomaatjes natuurlijk :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:16

Mijn tomaatjes zien er net zo uit als op de foto :D Heb zo'n plastic kasje. Verder heb ik andijvie plantjes gepoot in een grote vaas, nou ja zaadjes :P Die zijn ook al 4cm groot! Verder alfalfa op een heel leuk glazen bakje :D

Buiten groeit al mijn peterselie en mijn aardbeienplanten. Ook heb ik een Elstar staan!

Hier gaat vrijwel alles naar mijn beesten.. Maar de tomaten eet ik zelf op!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:20

wij hebben ene mega appelboom (erg fijn voor de paarden :D )
2 pruimenboompjes en een perenboompje die nog geen vrucht geeft
een klein stukje groententuin met radijs, rabarber, tomaatjes, gourgette en verder weet ik het nog niet. waarschijnlijk wortelstjes en wat tuinkruiden. ook ga ik dit jaar voor het eerst pompoenen proberen!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:44

Wij hebben een hele fruit boomgaard...: peer, appel, kers enz. :D
Mijn groentetuintje is net omgespit. Ik ga sla, komkommer, courgette, aardbeien en tomaten verbouwen. Ik koop bijna alles als kleine plantjes, dat vind ik makkelijker :P De tomaten kunnen overigens niet goed over regen, die staan bij ons tegen de muur van de schuur, onder de overkapping van de dakgoot.
Ik heb 2 jaar geleden turkse paprika plantjes gekregen van een vriendin van mij. Dat zijn een soort groene pepers, maar dan niet scherp. Mmm, heerlijk waren die. Heb alleen nu geen zaadjes meer en die vriendin is mijn vriendin niet meer... ;)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:16

pompoen is echt zooo makkelijk,
ik was eens bij mensen en die hadden pompoenen op de mestbult, dus heb afgelopen zomer ook een paar pompoenpittenpitten in de mestbult gestopt(zaten bij de landleven), het duurde even maar toen was de hele mestbult en ver daaromheen begroeit met reuzenpompoenen, mooi gezicht joh!--> pitten niet in de verse mest stoppen, dan verbranden de wortels, maar bijv. in het vlas zonder al te veel mest of op een plek waar de mest al wat gecomposteerd is....

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:12

Ooh, wat een idee.
leuk !!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:52

kavama schreef:
Knoflookplantje klinkt ook goed,.. koop je die als plantje of zaadjes ??

Ik heb gewoon een knoflook die thuis te lang lang en begon te ontkiemen in de grond gedaan. Komt een soort van bos-ui achtig iets uit, en daaronder groeit een nieuwe knoflook :D (alleen 1 teentje in de grond)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:05

ga ik eens uitproberen, ligt nog een knoflook in de kast en dan wacht ik tot er wat uit groeit.
En dan 1 teentje in de grond ??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:08

Wij hebben nu

groenten
-rabarber
-tomaten
-rucola salade
-salade

fruit
- aardbeiboom
- aardbeien
- stekebezen
- witte druiven
- blauwe druiven
- bramen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:01

Mijn moeder zei net dat ze maandag op de markt tomatenplantjes voor me gaat halen. *\o/*

En Goede Vrijdag gaan we besteden aan mijn tuin. Leuk. :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:07

kavama schreef:
ga ik eens uitproberen, ligt nog een knoflook in de kast en dan wacht ik tot er wat uit groeit.
En dan 1 teentje in de grond ??

jaa.. ik zag gewoon dat er groene stengels kwamen uit een teentje, dat teentje heb ik het velletje afgehaald, in aarde gestopt en voor me kamer raam gezet. En binnen 2 dagen was hij zo'n 10 cm gegroeit.
Op internet kon ik niet echt duidelijk vinden, maar wel dat knoflook goed groeit hier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:10

Ik ga ook knoflook proberen in een grote pot.
Vanmiddag kwamen mijn aardbeien zaadjes voor in de pot op, helemaal blij :D
Mijn cherrytomaatjes krijgen hebben nu per zaailing al 4 blaadjes, gaat hard!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:16

Bij mij staan ook bakjes met aarde en zaadjes op de vensterbank.
Ik vind het ook altijd zo leuk als de eerste groene puntjes uit de aarde tevoorschijn komen ! :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:17

ik zou daar echt vrolijk van worden, als iets groeit zoals je het verwacht.

Maar ook als je iets probeert, en dat lukt. (Zoals mijn knoflook plant)
Iemand die ik ken had gewoon paprika zaadjes (uit zijn paprika) in de grond gedrukt, en daar kwam een plantje uit met hele kleine schattige paprika'tjes :+:
En ik geloof ook dat hij dat had gedaan met pepers en komkommers..

Ik vind het misschien wel interessanter om te zien hoe die dingen groeien, dan om ze op te eten :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:21

_Noraly schreef:
ik zou daar echt vrolijk van worden, als iets groeit zoals je het verwacht.

Maar ook als je iets probeert, en dat lukt. (Zoals mijn knoflook plant)
Iemand die ik ken had gewoon paprika zaadjes (uit zijn paprika) in de grond gedrukt, en daar kwam een plantje uit met hele kleine schattige paprika'tjes :+:
En ik geloof ook dat hij dat had gedaan met pepers en komkommers..

Ik vind het misschien wel interessanter om te zien hoe die dingen groeien, dan om ze op te eten :=

ik dacht al dat ik gek was :o :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:04

_Noraly schreef:

Ha ha, ja ik ook.

Daar gaat m'n imago !! :D

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:43

Ik vind het ook geweldig om te zien hoe uit zulke kleine pitjes een plant groeid...maar ik smikkel er daarna echt wel van!

Hebben jullie ook het idee dat groente uit de tuin lekkerder smaakt?
Had gisteren overigens sla klaar gemaakt en we hadden bezoek...kruipt er niet een slak over mijn bord?! Heb die heelsnel gepakt en weggegooid, het bezoek heeft niks gemerkt.. :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:49

Wahaahahahaha had je meteen een Franse slakken salade!

Ik heb gisteren tomaten en aarbeien zaadjes gekocht jawel!! Helaas hadden ze geen kasjes meer, maar wel van die kweekbakjes dus probeer ik het daar maar in. Ik zou met blaag gaan zaaien maar blaag wilde naar oma dus zal het vandaag worden. Ook heb ik lekker rucola, bieslook en oregano gekocht, stiekem in een potje bij de Lidl. Ben ik nou stout?? :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:51

annepanne schreef:
Mijn tomaatjes zien er net zo uit als op de foto :D Heb zo'n plastic kasje. Verder heb ik andijvie plantjes gepoot in een grote vaas, nou ja zaadjes :P Die zijn ook al 4cm groot! Verder alfalfa op een heel leuk glazen bakje :D

Buiten groeit al mijn peterselie en mijn aardbeienplanten. Ook heb ik een Elstar staan!

Hier gaat vrijwel alles naar mijn beesten.. Maar de tomaten eet ik zelf op!!

Die heb ik ook!! Twee jaar terug (net geplant) gaf ie 22 appels en vorig jaar 45!! Volgens de boer staat er dan nog eentje in de buurt omdat je met Elstar met de bestuiving blijkt te zitten. Nu heb ik hem gesnoeid, dus hoop dat ie dat overleefd en me toch nog wat appeltje geeft...

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:57

Ik heb ooit een blauwe maandag aardbeien in de tuin gehad. Na veel geploeter en vertroetel hingen er wel 3 aardbeien aan. En toen kwam er een vriendin langs wiens hond een vorstelijk plasje deed over mijn 3 aardbeien..... ;( Daarna heb ik het nooit meer geprobeerd. De hoop dat ik ooit groene vingers krijg heb ik opgegeven... :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:54

Ik heb mijn cherrys eergisteren ingezaaid en ze vandaag en gisteren lekker in de zon gezet met kasje en al. Ik hoop dat het zonlicht ze goed zal doen en ik snel een paar mooie tomatenplantjes heb :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:22

Wat leuk!!! Ik ga dit jaar ook mijn best doen....

Twee jaar terug met mn moeder ook tomaten plantjes gehad, daar kregen we heel veel tomaten aan!

Ik wil nu;
- Tomaten
- Aardbeien
- Komkommer
- Sla

En ik denk dat ik ook de knoflook ga proberen.
Ik wil ook boerenkool, maar dat moet mn vader ook maar even mee nemen vanuit nl.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:39

aangezien ik nu heel erg groetnen/fruit eter ben geworden ben ik ook maar aan de plantjes gegaan
dit hebben we:

- rode besjes(johannesbeeren)
- pruimen
- kiwi:P
- aardbeien
- olijf( zaadjes in potje)
- basilicum ( zaadjes in potje)

bij de basilicum en de olijf zat zo'n aardetablet die je in 2en moest breken en hem in water op moest lossen.
Dat heb ik gedaan, maar ik vond dat er wat weinig aarde in zat( helft potje). Dus heb ik de zaadjes op de aarde gelegd die er al in zat en nog wat gewone aarde (uit zak en stukjes eruit) erop gedaan. Ik hoop dat dat een beetje goed is:P

ik hebb trouwens nog een vraagje: kun je je fruitplantjes/groenten etc, ook met compost of paardenmest bemesten?

Zoja, dan neem ik namelijk binnenkort wat bij mijn schoonouders mee.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:42

frisiangirl schreef:
Hebben jullie ook het idee dat groente uit de tuin lekkerder smaakt?
Had gisteren overigens sla klaar gemaakt en we hadden bezoek...kruipt er niet een slak over mijn bord?! Heb die heelsnel gepakt en weggegooid, het bezoek heeft niks gemerkt.. :P

Ik had er een lieveheersbeestje in ooit :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:36

hermlein1989 schreef:
aangezien ik nu heel erg groetnen/fruit eter ben geworden ben ik ook maar aan de plantjes gegaan
dit hebben we:

- rode besjes(johannesbeeren)
- pruimen
- kiwi:P
- aardbeien
- olijf( zaadjes in potje)
- basilicum ( zaadjes in potje)

bij de basilicum en de olijf zat zo'n aardetablet die je in 2en moest breken en hem in water op moest lossen.
Dat heb ik gedaan, maar ik vond dat er wat weinig aarde in zat( helft potje). Dus heb ik de zaadjes op de aarde gelegd die er al in zat en nog wat gewone aarde (uit zak en stukjes eruit) erop gedaan. Ik hoop dat dat een beetje goed is:P

ik hebb trouwens nog een vraagje: kun je je fruitplantjes/groenten etc, ook met compost of paardenmest bemesten?

Zoja, dan neem ik namelijk binnenkort wat bij mijn schoonouders mee.

Ik gaf mijn framboos altijd paardenmest, die heeft dat jaar giga veel gegeven. Aardbeien weet ik eigenlijk niet, maar wel dat je het niet vlak na een wormenkuur moet doen. :P