Zit in kaas vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:34

Fitch schreef:
Ja... ik heb in CA gewoond en ben wel eens op een reusachtige dairy farm geweest. Daar werden soms de moeders geslacht en de kalfjes werden uit de moeder gesneden. Voor suede en stremsel. :r

Dat gaat mij ook te ver... :\
Maar voor zover ik weet importeren wij eigenlijk maar weinig dierlijke producten uit de VS. Vooral vanwege het hormonengebruik daar enzo. Maar zeker weten doe ik het niet.
Laatst bijgewerkt door Duke op 28-01-09 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:34

Duke schreef:
smokey17 schreef:
Dat klopt ze gaan of een paar maand de wei op. Of een paar maand in een kist. Maar dat word steeds minder.

In Nederland is de kist al meer dan 10 jaar verboden geloof ik, en groepshuisvesting al bijna verplicht. En de leeftijd wordt juist hoger. Ook al vanwege de maatschappelijke druk. En de hele discussie rondom blank kalfsvlees. Ik denk dat de Nederlandse kalverhouderij juist goede stappen vooruit maakt, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd. Ik denk trouwens dat de meeste hier in dit topic, de vegetariërs enzo altijd zullen vinden dat de kalverhouderij ongewenst is. En je hoort mij niet zeggen dat ze dat niet mogen vinden. Zoals ik al zei: ik respecteer ieder zijn principe en mening. We denken niet allemaal het hetzelfde en kijken vanuit andere perspectieven. Maar waar ik niet tegen kan is als er leugens verteld worden en feiten worden verdraaid, of hele oude, achterhaalde informatie wordt verteld en vertoond (is Wakker Dier een kei in) om maar te bewijzen hoe erg het is. Mensen hebben wel recht op de waarheid en kunnen dan pas een correcte mening vormen.

Nou volgens mij is het nog niet verboden. Maar word wel steeds minder. Je ziet steeds meer vleeskoeien op het land lopen. Echter is dat biologisch vlees. En niet te betalen.

Mijn vader koopt altijd het vlees dat overtijd is op. En dat gaat dan in de vriezer of geeft het aan mensen met honden(als het niet bewerkt is met kruiden oi.d.) mijn hond krijgt heeeeel soms wat. Want hij kan niet over vlees, gaat hij krabben.

Nee rome is zeker niet in 1 dag gebouwt. Maar ze zijn wel altijd blijven bouwen, en uiteindelijk heeft het en mooi resultaat gegeven.
Zolang er maar gewerkt blijft worden dan krijg je uiteindelijk een resultaat.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:37

smokey17 schreef:
Ik zie liever de vleeskoeien verdwijnen dan de melkkoeien. Melkkoeien hebben over het algemeen een aangenaam leven. En worden pas geslacht en tot leerverwerkt als ze echt op zijn. En soms dan mogen ze nog op de boerderij blijven.
hebben ze lekker de hele zomer op het land gelopen. Tja de kalvertijd is zielig.

Nou... ik vind dat de zoogkoeien toch ook wel een aangenaam leven hebben hoor. Kalfjes worden niet snel bij ze weggehaald. Ze lopen lekker in de wei.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:39

Als we allemaal geen vlees meer gaan eten krijgen we dan geen koeienoverschot...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:39

Duke schreef:
smokey17 schreef:
Ik zie liever de vleeskoeien verdwijnen dan de melkkoeien. Melkkoeien hebben over het algemeen een aangenaam leven. En worden pas geslacht en tot leerverwerkt als ze echt op zijn. En soms dan mogen ze nog op de boerderij blijven.
hebben ze lekker de hele zomer op het land gelopen. Tja de kalvertijd is zielig.

Nou... ik vind dat de zoogkoeien toch ook wel een aangenaam leven hebben hoor. Kalfjes worden niet snel bij ze weggehaald. Ze lopen lekker in de wei.

Huh? wat bedoel je met zoogkoe?

Ik vind dat melkkoeien over het algemeen een fijn leven hebben.

Vleeskoeien die biologisch gehouden worden mogen hun kalveren bij hun houden tot ze oud genoeg zijn voor de slacht.

Maar de vleeskoeien die niet biologisch gehouden worden hebben een minder aangenaam leven

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:41

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Duke

smokey17 schreef:
Echter is dat biologisch vlees. En niet te betalen.

En hier hebben we zomaar de hele kern van het verhaal te pakken: hoe aangenamer het leven van de dieren, hoe duurder het wordt om ze te houden. Diervriendelijk kent een kostenplaatje. En iedere boer zal zo diervriendelijk mogelijk willen werken, als het maar betaald wordt. En dat wordt het niet. Want de meeste consumenten denken alleen aan de portemonnee. Persoonlijk zou ik zeggen: voor dezelfde prijs liever drie keer per week een diervriendelijk stukje vlees, dan zeven keer per week een gangbaar stukje vlees. Daalt ook direct de vleesconsumptie. Maar zo werkt het gewoon niet. Plus dat je dit wereldwijd zou moeten aanpakken, want als wij hier in Nederland zo duur gaan werken, haalt de AH het vlees daar waar het goedkoper is.

RoosIris

d_ruiter schreef:
Als we allemaal geen vlees meer gaan eten krijgen we dan geen koeienoverschot...

Hoe minder vraag hoe minder er geproduceert word. minder produktie betekend minder vraag naar vleeskoeien bij een vleeskoeien houderij. De houderij zal dan minder dieren gaan fokken. Dus ook minder dieren worden er geslacht.
Als niemand meer vlees eet, word er niks meer gefokt.

Leer kunnen ze ook van de melkkoe halen, of de speciaal gefokte leerkoeien(Die we bijna niet hebben in nederland).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:42

@griziyr: andere woorden, maar zelfde boodschap. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:44

griziyr schreef:
Duke schreef:
Maar waar ik niet tegen kan is als er leugens verteld worden en feiten worden verdraaid, of hele oude, achterhaalde informatie wordt verteld en vertoond (is Wakker Dier een kei in) om maar te bewijzen hoe erg het is. Mensen hebben wel recht op de waarheid en kunnen dan pas een correcte mening vormen.

Inderdaad Duke.
En als we allemaal iets minder eten, en bereidt zijn meer geld uit te geven aan goede kwaliteit (waar dierenwelzijn een onderdeel van is) lossen we misschien wel meer dingen op wat betreft dierenleed.
Omdat het in Nederland over het algemeen nog niet zo slecht is met de dieren adviseer ik ook producten van Nederlandse bodem.
En als er niet overal alleen maar zou worden gebouwd kunnen we het voor de Nederlandse dieren misschien ook nog beter maken.
En voor sommige mensen is het ook niet verkeerd om misschien iets duurder maar ook iets minder te eten toch?

Als je normaal 7 dagen in de week vlees eet. Dit mindert naar bv. 3. Dan kun je het geld dat je dan overhoudt van het vlees dat je de overige 4 dagen niet eet gebruiken om biovlees te eten...

MAAR..... nederland heeft helaas niet genoeg ruimte om voor alle nederlanders biovlees te creeren. Dan krijg je dat weilanden volgestouwt worden met vleeskoeien en alsnog niet fatsoenlijk kunnen lopen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:46

smokey17 schreef:

Vleeskoeien die biologisch gehouden worden mogen hun kalveren bij hun houden tot ze oud genoeg zijn voor de slacht.

Maar de vleeskoeien die niet biologisch gehouden worden hebben een minder aangenaam leven

Een zoogkoe is zegmaar het ouderdier van de vleeskalveren. Je hebt kalveren van de melkkoeien: magere kalfjes die eerder ingezet worden om ook weer melkkoe te worden. Merendeel zijn het toch alleen de stiertjes die naar de vleeskalveropfok gaan. En je hebt kalveren van zoog/vleeskoeien. Deze koeien produceren puur alleen kalveren voor het vlees en worden ook vaak niet gemolken. Dus alle melk gaat gewoon naar de kalfjes. Dit zijn ook andere rassen (zoals de Belgische Blauwe) en de kalveren zijn steviger.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:48

smokey17 schreef:
Als je normaal 7 dagen in de week vlees eet. Dit mindert naar bv. 3. Dan kun je het geld dat je dan overhoudt van het vlees dat je de overige 4 dagen niet eet gebruiken om biovlees te eten...

MAAR..... nederland heeft helaas niet genoeg ruimte om voor alle nederlanders biovlees te creeren. Dan krijg je dat weilanden volgestouwt worden met vleeskoeien en alsnog niet fatsoenlijk kunnen lopen

En dan nog niet te spreken van het milieuprobleem wat je krijgt. Als alle koeien in de wei lopen, mesten ze daar ook en verzuurt het land binnen de kortste keren. Nu wordt de mest veel opgevangen onder de stallen en wordt dit weer afgezet naar akkerbouwgebieden. En dus betere verdeling van de mineralen. En zo zijn er zoveeeeel haken en ogen.

Duke

Re: Zit in kaas vlees?

En nu leg ik mezelf een ban op, want ik kom niet aan werken toe zo. ;) Maar altijd leuk zo'n discussie. ;)

Lyonesse

smokey17 schreef:
Mystica schreef:
En de ouderdieren veel vroeger, omdat ze toch geen melk meer hoeven te geven :(:)

Kuch. Het zijn niet zozeer de melkkoeienkalfjes die worden gegeten maar de vleeskoeienkalfjes.

Gut wat zijn we goed op de hoogte.

Melkkoeienstieren worden vaak geslacht zonder opgegeten te worden. Of anders verwerkt tot diervoer. De koe word gebruikt als melkkoe.

Stremsel komt ook meestal van een vleeskalf. Niet van een melkkalf. Omdat het een bijprodukt is uit een orgaan dat niet voor cosumptie gebruikt word.

Ik repareer mijn quote maar even, voordat ik straks dingen gezegd heb die ik helemaal niet zei :+
Ik heb me er inderdaad niet in verdiept, want ik ben geen vegetarier of veganist en eet dus koeienvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:50

Duke schreef:
smokey17 schreef:
Echter is dat biologisch vlees. En niet te betalen.

En hier hebben we zomaar de hele kern van het verhaal te pakken: hoe aangenamer het leven van de dieren, hoe duurder het wordt om ze te houden. Diervriendelijk kent een kostenplaatje. En iedere boer zal zo diervriendelijk mogelijk willen werken, als het maar betaald wordt. En dat wordt het niet. Want de meeste consumenten denken alleen aan de portemonnee. Persoonlijk zou ik zeggen: voor dezelfde prijs liever drie keer per week een diervriendelijk stukje vlees, dan zeven keer per week een gangbaar stukje vlees. Daalt ook direct de vleesconsumptie. Maar zo werkt het gewoon niet. Plus dat je dit wereldwijd zou moeten aanpakken, want als wij hier in Nederland zo duur gaan werken, haalt de AH het vlees daar waar het goedkoper is.

Precies, je slaat de spijker op zijn kop.
Ik lust zelf heel weinig en moet wel goed eten (want ME) daarom eet ik ook nog vlees, mijn moeder zou door het plafond springen als ik dat ook niet meer at :D
Ik heb me wel voorgenomen dat als ik op mezelf ga wonen ik minder vaak en alleen biologisch vlees/vis (en biologische groenten) ga eten. Ik probeer mijn ouders ook te overtuigen om minder vlees te eten, maar dat heeft weinig succes. Ik vind dat zolang ik nog onder hun dak woon en met het mee eet, ik me ook aan hun maatstaven moet houden maar ik blijf het wel aan de orde brengen.
Mijn ouders weten overigens wel hoe het er op de boerderij aan toe gaat, ze hebben allebei de Hogere Landbouw School gedaan en stage gelopen op boerderijen. Ze staan er alleen anders tegenover dan ik :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:51

Duke schreef:
smokey17 schreef:

Een zoogkoe is zegmaar het ouderdier van de vleeskalveren. Je hebt kalveren van de melkkoeien: magere kalfjes die eerder ingezet worden om ook weer melkkoe te worden. Merendeel zijn het toch alleen de stiertjes die naar de vleeskalveropfok gaan. En je hebt kalveren van zoog/vleeskoeien. Deze koeien produceren puur alleen kalveren voor het vlees en worden ook vaak niet gemolken. Dus alle melk gaat gewoon naar de kalfjes. Dit zijn ook andere rassen (zoals de Belgische Blauwe) en de kalveren zijn steviger.

Stieren van melkkoeien gaan niet naar de vleeskalverenopfok.
Juist omdat melkkoeien weinig vlees hebben(is er ook niet op te krijgen). De anabolestieren mogen lekker bij mams blijven tot ze oud genoeg zijn voor de slacht. Of oud genoeg om van mams weg te gaan en de "opfok"in.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:51

Citaat:
hoe doen de veganisten het dan met hun hobby paardrijden: een kunsstof zadel en kunsstofhoofdstel? geen leren laarzen of handschoenen? daar ben ik dan wel benieuwd naar....
of rijden ze helemaal geen paard omdat het beoefenen van sport met dieren ook onder noemer ´niets van dieren gebruiken´ valt?

@Smokey 17, het was ook maar een grapje hoor, maar ik bedoel dat ik van veel mensen niet snap waarom ze vegetarisch zijn. Er wordt dan namelijk gezegd dat het zielig is voor de dieren, maar als ze geslacht worden voor het vlees is het erg, maar voor de huid niet?
Ook gaan natuurlijk heel veel boeren failliet als er geen vlees meer gegeten wordt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:54

smokey17 schreef:
Juist omdat melkkoeien weinig vlees hebben(is er ook niet op te krijgen). De anabolestieren mogen lekker bij mams blijven tot ze oud genoeg zijn voor de slacht. Of oud genoeg om van mams weg te gaan en de "opfok"in.

Oh ja wel hoor. Ze kunnen ook niet bij mams blijven, want die moet melk gaan produceren. Dus die kalveren gaan ook gewoon naar de vleeskalveropfok, soms voor een habbekrats omdat ze idd weinig vlees hebben. Ze brengen alleen minder op dan de vleestypekalveren.

En nu ben ik echt weg. Dus als ik niet meer reageer is dat omdat ik simpelweg mezelf heb gebanned. :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:54

brigitta1987 schreef:
Precies, je slaat de spijker op zijn kop.
Ik lust zelf heel weinig en moet wel goed eten (want ME) daarom eet ik ook nog vlees, mijn moeder zou door het plafond springen als ik dat ook niet meer at :D
Ik heb me wel voorgenomen dat als ik op mezelf ga wonen ik minder vaak en alleen biologisch vlees/vis (en biologische groenten) ga eten. Ik probeer mijn ouders ook te overtuigen om minder vlees te eten, maar dat heeft weinig succes. Ik vind dat zolang ik nog onder hun dak woon en met het mee eet, ik me ook aan hun maatstaven moet houden maar ik blijf het wel aan de orde brengen.
Mijn ouders weten overigens wel hoe het er op de boerderij aan toe gaat, ze hebben allebei de Hogere Landbouw School gedaan en stage gelopen op boerderijen. Ze staan er alleen anders tegenover dan ik :)

Heb je mijn moeder eens moeten zien spartellen toen ik vertelde geen vlees meer te willen eten. Toen de tijd was vlees zo'n beetje het enige dat ik at. En pasta. En ik was een mager scharminkel(ja dat krijg je als je zeer actief bent). Mams vond het helemaal niet leuk. Maar ik weigerde en at dan gewoon niet. Het is maar goed dat mijn ouders toen al gescheiden waren, mijn vader had het niet geaccepteerd. Nu doet hij dat wel, maar moppert nog wel flink zo nu en dan. Maar hij zal nooit sneaky vlees in mijn eten stoppen. Hij heeft respect voor mijn beslissing maar hij vindt mij wel dom.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:56

Duke schreef:
smokey17 schreef:

Oh ja wel hoor. Ze kunnen ook niet bij mams blijven, want die moet melk gaan produceren. Dus die kalveren gaan ook gewoon naar de vleeskalveropfok, soms voor een habbekrats omdat ze idd weinig vlees hebben. Ze brengen alleen minder op dan de vleestypekalveren.

En nu ben ik echt weg. Dus als ik niet meer reageer is dat omdat ik simpelweg mezelf heb gebanned. :D

Melkkoeienstieren gaan bij de meeste boeren samen op het land. Tot ze oud genoeg zijn om te gebruiken voor bv. Diervoer en leer.
Melkkoeienstieren worden niet opgefokt voor menselijke cosumptie.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:57

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:58

smokey17 schreef:
Melkkoeienstieren gaan bij de meeste boeren samen op het land. Tot ze oud genoeg zijn om te gebruiken voor bv. Diervoer en leer.

Alle kalveren die 'over' zijn worden over het algemeen vleeskalveren, dit zijn voornamelijk stieren van melkkoeien. Vaarzen die niet ingezet gaan worden als melkkoe ook.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:00

Fitch schreef:
Toen ik dat wist werd ik al snel veganist.

Dan vraag ik me af wat een veganist op bokt doet, vrijwel iedereen hier heeft paarden, gebruikt paarden en heeft huisdieren. Dingen die een echte veganist ook niet doet.
Vanuit het standpunt van een veganist horen dieren niet in gevangenschap gehouden te worden, ook geen paarden. Zelfs niet enkel op een weilandje zonder iets te hoeven doen. Ze hebben nog steeds een door mensen begrensd gebied waar ze niet uit kunnen. Dus échte veganisten op bokt? Denk het niet :n .

@TS doe gewoon waar jij je goed bij voelt, je hoeft geen naam op jezelf te plakken en je aan de bijbehorende regels te houden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:01

Medea schreef:
smokey17 schreef:

Alle kalveren die 'over' zijn worden over het algemeen vleeskalveren, dit zijn voornamelijk stieren van melkkoeien. Vaarzen die niet ingezet gaan worden als melkkoe ook.

Zucht.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:02

smokey17 schreef:
Medea schreef:

Zucht.

Nu ben ik benieuwd vanwaar de 'zucht'.