Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:24

Je kan ook gewoon het menu van AH volgen Haha! Die hebben altijd van die superhandige menu's, snel klaar en lekker. Zou er zelf niet al te moeilijk over doen, zo is kerst ook niet meer leuk voor jou..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:26

Volgens mij vindt TS koken anders best leuk Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:29

Wat ik laatst heb gegeten en heeeel lekker is is kalfsoester Vingers aflikken
Dat is echt heerlijk vlees, eerst moesten we het plat slaan met bv een pan.

Dan een plakje parmaham en een plakje kaas ertussen, toen oprollen en met keukentouw vast maken en dan gewoon braden geloof dat het eerst heel heet moest, daarna 20 minuten gewoon zachtjes.

Niet heel moeilijk maar héél lekker zal eens zoeken of ik het recept nog kan vinden Lachen

Edit;

Ingrediënten:
Voor het vlees:
5 kalfsoesters
5 plakken parmaham
5 plakjes fontina kaas
keukentouw
scheut olijfolie
klontje boter
glaasje witte wijn

Bereidingswijze:
Sla de kalfsoesters plat tussen wat huishoudfolie.
Leg op iedere kalfsoester een plakje ham en kaas, rol ze op en bind vast met keukentouw.
Doe wat olie en roomboter in de pan.
Bak de kalfsrolletjes op hoog vuur aan, laat dan ongeveer 20 minuutjes op zacht vuur zachtjes sudderen (vlees blijven keren).
Aan het einde de wijn toevoegen, even laten intrekken en klaar.

Was echt een succes hier Haha!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 11-11-08 15:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:29

Engeltje schreef:
Wat banketstaaf voor je.

Ik zou als toetje chocolademousse maken. En dan opdienen in de vorm van een drol

whaha ja! Cool geweldig Huilen van het lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:30

Mijn vader is ook zo'n kook freak, hij heeft hier nog enkele bestandjes staan met menu's.
zal 'k ze eventjes op bokt zetten?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:36

Ik zou dus echt heel simpel een stamppot maken he... of desnoods een klein catering bedrijf inschakelen ofzo. Je gaat je kerst toch niet laten vergallen door alle stress over een etentje, kop op dat is het niet waard hoor!

Maak iets waar je je zeker over voelt, wat jij en je vriend lekker vinden en verder klaar. Zij is GAST in jou huis, en als het zo'n kakmadam is zal ze zich aan de etiquette van gasten moeten houden... wat dus inhoud eten wat de pot schaft! Duivel

Stamppotje, bruine bonen met spekjes, aardappeltjes en zelfgemaakte appelmoes, heeeerlijke Hollandse winterkost en niks mis mee!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:50

geweldig joepiejee!!
je beschrijft haar precies hahah.

Ik vind het geweldige ideen, alleen lust ik zelf geen kalkoen (dont ask) en ben ook bang dat mijn combimagnetron daar te klein voor is.
Ik kan bijvoorbeeld de kalkoen vervangen voor rosbief, of een rollade gemarrineerd met cranberrie compote (zelf gemaakte)(dat is mijn specialiteit de rollade) ?
Wat voor groente zou ik dan bij de rollade kunnen doen? Ik heb het vorig jaar zonder groente gedaan, en gewoon de groente erbij gekookt en gebakken en dergelijken.

En als ik een rosbief wil maken, hoe moet ik dat doen? Denk niet dit is te moeilijk voor mij, want ik kan behoorlijk goed koken, alles wat ik zie kan ik maken, Alleen moet me wel uitgelegd worden van te voren hoe Lachen (zit in me bloed, mijn vader was kok, alleen is hij nu erg afgezakt hahaha)

De rest ziet er super uit, ik weet niet of ze wijn drinkt, mijn mannetje, en haar mannetje in ieder geval wel (haar man is niet mijn vriend zijn vader). Ik ken hem ook niet zo heel goed, maar heb hem wel eens wijn zien drinken ja.

en aan wat voor kerstzoutjes zou ik moeten denken? En de pudding?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:52

Dat recept van mij net kan trouwens ook zonder wijn Haha!
Hier vind ook niet iedereen wijn lekker dus hadden we een paar met en een paar zonder gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:55

PinkyBubble schreef:
Hoi! zoals hier boven vermeld, een serieuze nood oproep aan alle kokbokkers!!

Mijn schoonmoeder komt dit jaar bij ons in ons nieuwe huis eten, en Kákmadam verwacht natuurlijk dat ze créme dé la créme voedsel voorgeschoteld krijgt, gezien zij et soort persoon is wat over de 100 euro uitgeeft aan een stuk rosbief, kan ik niet aankomen met een afbakpizza!

Wat ik zoek is een 3 gangen menu met een amuse vooraf. dus
1. Amuse
2. voorgerecht
3. hoofdgerecht
4. desert

De bijgerechten zijn een bijzaak, ie kan ik zelf wel bedenken maar oh my god...stres stres.
Zit nu toch nog 3 weken met me poot in het gips, dus lijkt et me een mooi moment om een menu te gaan samen stellen.

Als jullie de ideen opnoemen, kunnen jullie dan zoveel mogelijk het recept meeschrijven, is natuurlijk niet verplicht want als je een menu opnoemt kan ik het ook opzoeken, het gaat ook puur om de ideen!!
Edit: Mádame eet GEEN kaas, Fondueen en gourmetten doet ze ook niet aan Clown dat vind ze alleen voor boeren Sigaar (like i said tis een kakmadam) ze kwam namelijk neet eens op mijn verjaardag omdat we gingen gourmetten..... Of ze vis eet weet ik niet, volgens mij wel maar mijn vriend is allergish voor vis
Bedankt mede kokbokkers!

Weetje, ik moet hier zo om lachen Haha! . Ik zou lekker gaan maken wat jij en je vriend lekker vind. Laat zij zich dan maar eens van haar goede manieren zien en eten wat de pot schaft en ook nog eens de gastvrouw niet voor het hoofd stoten. Ik zou juist dingen maken die jullie lekker vinden en zij moet zich maar aanpassen. Al is het een zelfgemaakte pizza uit de oven.... Vork

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:56

SETEFURII_ schreef:
Mijn vader is ook zo'n kook freak, hij heeft hier nog enkele bestandjes staan met menu's.
zal 'k ze eventjes op bokt zetten?

oh ja heel graag zelfs!! mag in mijn pb als je wilt Lachen

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:59

Wat ook altijd erg lekker is is tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht een Spoom maken. Champagne met citroensorbetijs en een blaadje munt. Chique, maar wel makkelijk. Met zo suikerrandje in een champagneglas, is hij gelijk mooi versierd.
En als hoofdgerecht een lamshaasje met rodewijn/paddestoelensaus? Carpaccio als voorgerecht is al vaak genoemd, maar blijft toch altijd superlekker. Toetje zou ik zo niet weten
Veel succes met het diner!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:07

Je kunt ook goed naar 'Wie is de chef' en 'smaken verschillen' op tv kijken. Daarbij zitten ook altijd van die uitgebreide menu's bij mét amuse en ik geloof dat de recepten op het internet te vinden zijn die er dan gemaakt worden.

Ikzelf ben vegetariër dus wat betreft hoofdgerecht heb je waarschijnlijk niets aan mij (ik neem aan dat je kakschoonmoeder geen vega eten kan waarderen), maar wat lekker is als voorgerecht: een salade met honingdressing, wortelsoep (pas geleden nog een hele lekkere gemaakt) of pompoensoep (vult wel, dus niet teveel geven). Als nagerecht tiramisu of ijs met warme vruchten. Wat wij ook weleens maken (is uit een kinderkookboek) een soort van appelkruimeltaart uit de oven met wat slagroom erbij. Errug lekker. Tong uitsteken Ben benieuwd wat je gaat maken en ik wens je alvast heel veel succes!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:20

ok, als het goed is heb ik nu al een voorgerecht waar ik nog over twijfel

de meloen en mango met een gedroogde ham, of de heldere bospaddestoelen soep.. t lijkt mij beide erg lekker en toepasselijk.

Misschien kan ik van de meloen en mango stukjes wel een soort amuse bouwen.
Maar nu vind ik ook nog een recept voor een brie-walnotentaartje met honing tussen mijn oude gemaakte recepten, oh moeilijk moeilijk Nagelbijten / Gniffelen ik weet niet of ze helemaal geen kaas eet, of alleen geen "boeren kaas" zoals ze het noemt Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik het liefste voor het hoofdgerecht een rosbief o.i.d. alleen weet ik (nog) niet hoe ik dat klaar moet maken.
zucht, of gewoon om haar te zieken een kaas snitzel met andijvie stamppot Haha!

2 jaar terug had ik als nagerech een gekarameliseerde soesjes berg gemaakt, erg lekker Vingers aflikken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:05

1 tip, probeer vooraf alles een keer te maken. ZO weet je precies hoe alles smaakt, en mocht je iets niet helemaal lekker vinden kun je het et kerst altijd nog aanpassen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:41

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:46

AHA! Eureka!! Sorry moest ff hahahaha Bloos

ik heb het !
Voorgerecht:
Meloen en mango in parma en/of seranoham met honing mosterd dressing!!!

Hoofdgerecht:
Beef wellington (mijn favoriet en geknipt voor kakmadam omdat het duur klinkt) Weet alleen nog niet zo goed wat voor saus erbij/over? Peper roomsaus, of champignonsaus? En bijgerechten? Ik zat te denken aan een gepofte aardappel met knoflookroom en boontjes, met spekjes en een klontje kruidenboter erover laten smelten (zooo heerlijk) suggesties zijn welkom.

Nagerecht:
Warm winterfruit in kaneelroom en vanilleijs

Haha! Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:49

mag ik ook bij jou komen eten met kerst? Haha! Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:54

ellepel schreef:

hihihihi dus het is een mooi samen gesteld menu?

En de saus? Welke zie jij het liefst erbij? Ikzelf DENK peper room saus, en dan champignons erbij servereren, ik vind champignonsaus meer iets voor kip...

en de groenten? de boontjes met spekkies en kruidenboter??

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:01

Lekker! Ik zou er cranberry compote bij geven én een peperroomsaus .

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:02

PinkyBubble schreef:
AHA! Eureka!! Sorry moest ff hahahaha Bloos

ik heb het !
Voorgerecht:
Meloen en mango in parma en/of seranoham met honing mosterd dressing!!!

Hoofdgerecht:
Beef wellington (mijn favoriet en geknipt voor kakmadam omdat het duur klinkt) Weet alleen nog niet zo goed wat voor saus erbij/over? Peper roomsaus, of champignonsaus? En bijgerechten? Ik zat te denken aan een gepofte aardappel met knoflookroom en boontjes, met spekjes en een klontje kruidenboter erover laten smelten (zooo heerlijk) suggesties zijn welkom.

Nagerecht:
Warm winterfruit in kaneelroom en vanilleijs

Haha! Bloos

Wat dacht je van aardappel gratain? of hoe typ je dat? Haha!
edit: gratin dus Haha!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:10

Dat lijkt mij een heel goed menu wat je nu bij elkaar gesprokkeld hebt, dan zou ik wel voor die gebakken ananas gaan als warm fruit hoor. Recept stond ergens op de vorige pagina geloof ik. De koffie, likeur en bonbonnetjes niet vergeten op 't eind he! Waarom doe je trouwens niet die rollade die je eerst nog noemde? was ook wel een goed idee.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:17

en aan wat voor kerstzoutjes zou ik moeten denken? En de pudding?[/quote]

Tegen die tijd ligt er genoeg lekkers bij de AH, meestal hebben ze zo'n mix met cashews en cranberrys.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:30

joepiejee schreef:
Dat lijkt mij een heel goed menu wat je nu bij elkaar gesprokkeld hebt, dan zou ik wel voor die gebakken ananas gaan als warm fruit hoor. Recept stond ergens op de vorige pagina geloof ik. De koffie, likeur en bonbonnetjes niet vergeten op 't eind he! Waarom doe je trouwens niet die rollade die je eerst nog noemde? was ook wel een goed idee.

nee i niet het recept van eerder vernoemt, is ergens anders van(k heb een oud schriftje, met allemaal recepten die ik al eens gemaakt heb, daar stond het in)
Het is met appel en peer rozijnen en pacan noten, het word een soort taartje uit de oven, meer een soort tarte tatin, maar dan met peer en noten , rozijnen, kaneel en ijs enzo, als er liefhebbers zijn voor het recept, brul maar

De bonbons en koffie enzo doe ik op het einde,hoor net van manlief dat ze niet drinken, behalve me schoonbroertje en hijzelf.
De rollade is een mega idee, en is ook heel lekker, die heb ik dus vorig jaar al gegeten, en die maak ik denk ik op 2de kerst dag voor mijn manlief en mij alleen, en misschien ook nog op oudjaars avond als mijn pappie , mammie en oma komen eten. maar dat ziet ik dan wel.

volgens mij merken jullie wel dat koken mijn passie is, of viel dat nog niet op?? Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:52

PinkyBubble schreef:
ellepel schreef:

hihihihi dus het is een mooi samen gesteld menu?

En de saus? Welke zie jij het liefst erbij? Ikzelf DENK peper room saus, en dan champignons erbij servereren, ik vind champignonsaus meer iets voor kip...

en de groenten? de boontjes met spekkies en kruidenboter??

alleen spekkies en geen kruidenboter.
ik houd wel van simpele smaken,zeg maar net asl de echte koks. niet teveel willen doen,dan houd je de smaken ook fijner Knipoog

de saus ga je wel zelf maken he?
en niet uit een zakje Tong uitsteken

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:07

Als groente bij het hoofdgerecht,
Stoofperen(zelf maken in de rode wijn,kaneelstokjes en suiker)
Stoofappeltjes zijn ook erg lekker maar hoe je ze precies maakt?