Minderen met suiker, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Minderen met suiker, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:09

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik kook ook zo veel mogenlijk suikervrij. Meestal zoet ik mijn eten met canderel zoetstof. Ik weet niet of je dat wel mag. In canderel zitten geen kaloriën. Je hebt canderel in verschillende vormen, als tabletjes (ter vervanging van suiker klontjes), in poedervorm, en zelfs vloeibaar.
Voor de rest kan ik je aanraden zoveel mogenlijk vers eten te maken, zodat je zelf weet wat je in je eten doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:12

Alleen heeft candarel wel als nadeel dat je bij verhitten veel smaakverlies hebt en bij koken of bakken de smaak zelfs bitter kan worden ipv zoet. Zelf ben ik niet zo'n voorstander meer van chemische zoetstoffen (in verleden wel gebruikt) omdat de wetenschap er nog niet uit is wat de mogelijke schadelijke effecten zijn. Oa aspartaam wordt bijvoorbeeld van aangeraden hier zo min mogelijk van te gebruiken. Ik probeer deze zoetstoffen zo veel mogelijk te vermijden. Er zijn ook natuurlijke alternatieven zoals bijvoorbeeld appelstroop of maismoutstroop.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:14

[***] schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn voor mijn lichaam om te minderen met suiker, het voelt als een verslaving.
Ik heb fybromyalgie(vermoeidheids en gewrichtsklachten), ben ondanks veel werken en sporten vrij zwaar Bloos , voel me af en toe niet lekker als ik teveel of iets zoets gegeten heb, altijd een enorme behoefte om te eten etc

Vorig jaar had ik nog 4 x per dag 2 klontjes suiker in mijn koffie, ik ben eerst naar 1 per keer gegaan en drink mijn koffie nu alleen nog met melk. Thee drink ik inmiddels zonder suiker en het is niet te geloven, maar ik vind het nog lekkerder ook.

Maar als ik dan kijk hoeveel suiker er in andere produkten zit, verstopt in brood, cake, sauzen, toetjes, kruidenmixen en noem maar op: dat is volgens mij nog veel meer dan die paar klontjes Boos!
Mijn vraag dus: wie let er hier op suiker, wat kun je wel eten en wat niet? Dingen als cola drink ik niet, taart/chips/ijs eet ik niet tot nauwelijks en als broodbeleg heb ik meestal hartig, dus op zich moet het toch te doen zijn? Als ik snoep dan is het incidenteel een zak drop of een paar pepermuntjes. Chocola vind ik heerlijk dus koop ik het nooit. Als ik flauw wordt neem ik graag fruit, een krentenbol of een plak ontbijtkoek. Bij de koffie wel graag een paar keer per week een koekje.
Enneh, alcohol Vingers aflikken bier en wijn vind ik lekker, kan dat kwaad vanuit minder suiker oogpunt gezien?

Maar in de dagelijkse dingen zit zoveel suiker, ik zou niet weten hoe ik -lekker- koken moet zonder!
Is suiker in fruit bijvoorbeeld wel goed? En hoe kook je zonder suiker stoofpeertjes, worteltjes, knolraap enzo? Wat kan je wel bij de koffie nemen als tussendoortje, en als toetje na het warme eten?

Ik heb een vriend die helemaal geen suiker mag. Daar is een heleboel mee te doen, al moet je veel zelf bereiden Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:03

SusanH schreef:
maismoutstroop.

Ware het niet dat dit soort producten hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel hebben als suiker...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:23

Wendy: Mijn ervaring is dat het effect van bijvoorbeeld maismoutstroop op de bloedsuikerspiegel veel minder heftig is als bij geraffineerde suiker. Ik heb zelf hypoglykemie en eet al meer dan 10 jaar suikervrij (geen riet/bietsuiker, glucose, dextrose) ivm een voedselintolerantie hiervoor (en ook ivm de hypoglykemie natuurlijk) dus spreek uit ervaring. Ik weet wat bepaalde voedingsmiddelen doen in mijn lijf omdat ik het meteen merk als mijn bloedsuikerspiegel op en neer gaat. Verder heb ik wetenschappelijk bewijs wat deze ervaring ondersteunt:

Dit komt uit een boek over suikers en zoetstoffen en zegt het volgende over graansiroop en maismoutstroop ( Suiker en zoetstoffen door Geert Verhulst, ISBN 90-807784-1-9)

omdat in de siroop de oorspronkelijke complexe suikers niet tot de kortste eenheden gesplitst zijn maar vooral middellange glucoseketens bevatten zal na inname de glucosespiegel in het bloed niet snel stijgen. De siroop is gesplitst tot zo'n 25 a 30 % ongeraffineerde maltodextrines, 10 a 15 % maltotriose en zo'n 39 a 65 % ongeraffineerde maltose. De siroop bestaat maar voor ongeveer 3 % uit glucose en bevat hooguit 1 % fructose. Het heeft daarmee een lage glycemische index.

Daaruit blijkt idd dat maismoutstroop niet te vergelijken is met pure glucose of geraffineerde suiker wat betreft glycemische index en effect ervan op de bloedsuikerspiegel. Dat maakt het een goede suikervervanger. Er bestaan al zoveel misverstanden over gebruik van suikers en zoetstoffen dus vandaar dat ik jouw bewering even recht wil zetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:10

Wendy: het zou echter ook kunnen dat je maismoutstroop hebt verward met maisstroop. Maisstroop heeft ongeveer eenzelfde glycemsiche index als suiker, omdat hier bijna alleen maar korte glucoseketens (dus pure glucose) in zitten. Daarmee heeft maisstroop eenzelfde effect op je bloedsuikerspiegel als suiker. Pure maisstroop is echter zover ik weet niet los in de winkel verkrijgbaar. Maismoutstroop daarentegen wel, is in potten te koop bij de natuurvoedingswinkel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:36

SusanH schreef:
Wendy: het zou echter ook kunnen dat je maismoutstroop hebt verward met maisstroop. Maisstroop heeft ongeveer eenzelfde glycemsiche index als suiker, omdat hier bijna alleen maar korte glucoseketens (dus pure glucose) in zitten. Daarmee heeft maisstroop eenzelfde effect op je bloedsuikerspiegel als suiker. Pure maisstroop is echter zover ik weet niet los in de winkel verkrijgbaar. Maismoutstroop daarentegen wel, is in potten te koop bij de natuurvoedingswinkel.

Ik ga eens zoeken, binnenkort hoe ik daar dan bij kom Ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:43

Suikervrije gerechten/tussendoortjes (ook zonder zoetstoffen)

- lu mini crackers
- pasta met groente en AH excellent rode saus
- pasta met spinazie, kip en champignons
- rijst met groente en een zelfgemaakte saus
- aardappelen, groente, vlees

Er is echt zoooveel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:45

We hebben hier geen AH helaas

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:51

Rinske schreef:
En vergeet de gisten niet die in gewoon brood zitten, daarom eet ik zuurdesembrood.
Vloeibare bakboter en gewone boter op je brood mag inderdaad echt niet, maar echte boter mag daarintegen wel. Nu zul je denken, dat is toch hardstikke ongezond? Dat is het dus niet, omdat er níets aan is toegevoegd. Bij margarine/halvarine/vloeibare bakboter zijn allerlei stoffen toegevoegd die slecht zijn voor je lichaam, echte boter is gewoon puur.
Ik merk na anderhalve week dat ik al veel minder zin heb in suiker, voel me veel fitter.

Wat is nou precies die echte boter? Heb vandaag eens in de winkel staan kijken en er staat vanalles, halvarine, margarine, roomboter, boter waar je slim van wordt, boter waar je cholesterol van naar beneden gaat en nog veel meer wonderboters ( Huilen van het lachen ) maar echte boter vond ik niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:53

[***] schreef:
We hebben hier geen AH helaas

Je maakt ook heel lekkere pastasaus door gewoon gezeefde tomaten te kopen en dat te kruiden en te vullen Vingers aflikken

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:30

_Tara_ schreef:
Rinske schreef:
En vergeet de gisten niet die in gewoon brood zitten, daarom eet ik zuurdesembrood.
Vloeibare bakboter en gewone boter op je brood mag inderdaad echt niet, maar echte boter mag daarintegen wel. Nu zul je denken, dat is toch hardstikke ongezond? Dat is het dus niet, omdat er níets aan is toegevoegd. Bij margarine/halvarine/vloeibare bakboter zijn allerlei stoffen toegevoegd die slecht zijn voor je lichaam, echte boter is gewoon puur.
Ik merk na anderhalve week dat ik al veel minder zin heb in suiker, voel me veel fitter.

Wat is nou precies die echte boter? Heb vandaag eens in de winkel staan kijken en er staat vanalles, halvarine, margarine, roomboter, boter waar je slim van wordt, boter waar je cholesterol van naar beneden gaat en nog veel meer wonderboters ( Huilen van het lachen ) maar echte boter vond ik niet.

Haha, ik bedoel roomboter Haha! . Gewoon die onbewerkte boter in papieren verpakking zeg maar Haha! .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:41

Roomboter is wel lekker, maar wel vet enzo Bloos Margarine enzo zit ik ook wel in papieren verpakking, maar dat is dus wel bewerkt? Ben aan het lezen in het boek 100 jaar medische leugens en wil ook proberen zo veel mogenlijk producten te eten waar zo weinig mogenlijk aan bewerkt is. Eigenlijk niet normaal wat er tegenwoordig aan ons eten toegevoegd wordt allemaal

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:31

Ik ben sinds een week of 2 ook bezig met suiker te minderen. Ik heb enorme vermoeidheidsklachten, en hoop deze een beetje in te dammen op deze manier.
Ik neem sowieso tegenwoordig enkel groene thee (met een smaakje) zonder suiker Lachen En de gewone jam heb ik vervangen door biologische jam met (minder) rietsuiker.
En op mij heeft het zeker een goede invloed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:21

Ik merk eigenlijk nog niks.

Krijg nog wel suiker binnen door een hapje buiten de deur of verstopt in andere dingen(toetje bijvoorbeeld, sorry hoor, maar gewone yoghurt krijg ik niet door mijn strot, had vandaag halfvolle vanilleyoghurt). Thee en koffie e.d. doe ik al een poos zonder suiker.

Ik heb vandaag zuurkool met worst gegeten. Heb van de week nog risotto, spinazie, andijviestampot en een keer pasta.
Oma had een appeltaart gebakken, tja, ook maar een stukje. Zo sluipt er toch wel wat in. Ik ga niet iedere dag linzen of rijst eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:35

Ik kan me voorstellen dat je nog niet zoveel merkt, omdat je toch nog suiker eet. Dat heb ik in het begin ook veel gedaan omdat ik het idee had dat dit best kon (ik minderde toch?). Ik begon echter pas veel verschil te merken toen ik "cold turkey" ben gegaan en helemaal geen (toegevoegde) suiker meer nam. Na 2 maanden vond ik dat ik mezelf wel kon belonen door een softijsje te nemen, maar ben daar heel ziek van geworden. Heb me toen voor de zekerheid nog laten testen door een arts en daar kwam inderdaad een voedselintolerantie uit voor suiker. Toen besefte ik pas echt dat ik dit dus mijn hele leven vol moest gaan houden. Al met al heb ik toen zeker een halfjaar nodig gehad om echt aan dit idee te wennen, want ik was een echte zoetekauw (en ik vond het ook heel erg als iedereen aan de taart zat en ik alleen een bakje koffie had). Heb daar wel uit geleerd dat je een suikerverslaving dus niet op kunt lossen door alleen te minderen en wat meer te letten op wat je eet. Enige wat echt werkt is stoppen met het eten van (toegevoegde) suiker. Het is alleen de vraag in hoeverre je dit zelf wilt en denkt vol te kunnen houden, omdat het zeker in het begin niet makkelijk is.